پوتین و اردوغان آغاز احداث نیروگاه اتمی ترکیه را اعلام کردند

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه آغاز احداث مرحله اصلی نیروگاه هسته ای آک کویو در ترکیه را اعلام کردند.

پوتین و اردوغان آغاز احداث نیروگاه اتمی ترکیه را اعلام کردند

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین در یک ارتباط وبیناری به همراه اردوغان در مراسم آغاز احداث بلوک سوم نیروگاه هسته ای آک کویو در استان مرسین ترکیه شرکت و یادآوری کرد که این نیروگاه بر اساس توافقنامه بین دولتی توسط شرکت دولتی روس اتم احداث می شود و در مجموع ۴۸۰۰ مگاوات برق تولید می کند.

امروز طی مراسمی بتون ریزی بلوک سوم نیروگاه هسته ای آک کویو آغاز شد.

پوتین خاطرنشان کرد که نیروگاه آک کویو با ظرفیت تولید ۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات می تواند تا ۳۷ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه نیروگاه هسته ای آق قویو در سال ۲۰۲۳ آغاز بکار می کند، اظهار کرد: از اقدامات هماهنگ متخصصان و کارشناسان و مهندئسان اتمی روس و ترکیه ای خرسندم که امکان برای احداث آک کویو مطابق برنامه زمانی تعیین شده را فراهم می کند و در همین حال مسائل پیچیده مربوط به احداث نیروگاه با موفقیت حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: بلوک اول نخستین نیروگاه اتمی ترکیه در سال ۲۰۲۳ آغاز بکاتر می کند که مصادف با یکصدمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری ترکیه نوین خواهد بود.

پوتین گفت: اطمینان دارم اجرای این طرح سهم قابل توجهی در تحکیم و تقویت امنیت انرژی جمهوری ترکیه خواهد داشت و به توسعه اقتصاد این کشور تحرک خواهد بخشید و نیروی برق ارزان و پاک ازنظر زیست محیطی برای مصرف کنندگان ترکیه ای فراهم می کند.

نیروگاه هسته ای ترکیه در منطقه آک کویو در استان مرسین در جنوب این کشور و با مشارکت شرکت روس اتم احداث می شود و قرار است در سال ۲۰۲۳ میلادی به بهره برداری برسد.

شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه اعلام کرد که این نیروگاه برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد و انتظار می رود که ۶ تا هشت میلیارد دلار ارزش افزوده برای اقتصاد ترکیه ایجاد کند.

بنا بر اعلام این رسانه، این نیروگاه در چهار واحد یک هزار و ۲۰۰ مگاواتی و در مجموع با چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت احداث می شود.
بنا به اعلام رسانه های ترکیه، ۳۵ تا ۴۰ درصد عملیات ساخت این نیروگاه توسط شرکت های ترکیه ای و مابقی توسط روسیه اجرا خواهد شد.

به گزارش ان. تی. وی، با راه اندازی این نیروگاه سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد و این واحد نیروگاه هسته ای به تنهایی قادر است برق مورد نیاز کلانشهر استانبول را تامین کند.

این رسانه نوشت: ترکیه برای احداث این نیروگاه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند و در واقع بزرگترین پروژه سرمایه گذاری ترکیه محسوب می شود و پس از افتتاح قادر خواهد بود که ۱۰ درصد برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

به گزارش این رسانه، نخستین واحد این نیروگاه در سال ۲۰۲۳ افتتاح شده و بقیه واحدها نیز در عرض یک سال به بهره برداری خواهد رسید و پس از افتتاح نیز، حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر در این نیروگاه مشغول به کار خواهند شد.

ان. تی. وی همجنین اعلام کرد: برای کار در این نیروگاه، هم اکنون ۲۴۸ دانشجوی ترکیه ای در روسیه مشغول آموزش و طی دوره های تخصصی ۶.۵ ساله هستند که نخستین گروه از فارغ التحصیلان آنها به تعداد ۳۵ نفر از این ماه کار خود را در محل احداث پروژه آغاز می کنند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها