روزگار ترامپ سیاه می‌شود یا لشکر 74 میلیونی به کمک او می‌آید؟

روز چهارشنبه کنگره آمریکا باید آرای الکترال بایدن را تایید کند اما جمهوری خواهان در تلاشند تا مانع از این موضوع شوند.

روزگار ترامپ سیاه می‌شود یا لشکر 74 میلیونی به کمک او می‌آید؟

آخرین تیر ترامپ هم احتمالا به سنگ خواهد خورد. این پیشبینی است که بسیاری از ناظران از جلسه روز چهارشنبه کنگره آمریکا دارند و معتقدند هر چند یاران ترامپ می خواهند با سنگ اندازی جلوی تائید ریاست جمهوری بایدن، چالش تازه ای ایجاد کنند، اما موفق نخواهند شد. در آمریکا بعد از هر انتخابات و در اولین جلسه آغاز به کار کنگره، نمایندگان برای تائید آرای رییس جمهور دور هم جمع می شوند. اما تاکنون سابقه نداشته که رای هیچ یک از روسای جمهوری پیشین آمریکا با چنین جلسه ای عوض شود.

ماجرا اما از شکایت یکی از نمایندگان جمهوری خواه به نام جاش هالی و همراهی یازده نفر دیگر با او آغاز شد. آنها گفته اند که می خواهند صحت انتخابات و پیروزی جو بایدن را به چالش بکشند.

با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل سیاسی در مورد جلسه پیش روی کنگره ایالات متحده به گفتگو نشسته ایم:

روزگار ترامپ سیاه می‌شود یا لشکر 74 میلیونی به کمک او می‌آید؟

این نشست چقدر امکان این را دارد که نتایج انتخابات را تغییر دهد؟

شانس بسیار کمی دارد. برای تغییر باید هر دو مجلس نمایندگان و سنا تایید کنند. روال به این شکل است که یک یا چند سناتور نتایج ارای الکترال را در یک ایالت یا چند ایالت زیر سوال می برند و اعلام می کنند که نمی توانند نتایج انتخابات را در این ایالت ها تایید کنند. وقتی این اتفاق افتاد، دو مجلس سنا و نمایندگان وارد شور می شوند و بررسی و رای گیری می کنند که آیا نظر فرد شاکی باید مورد تایید قرار بگیرد یا در نهایت به این نتیجه برسند که نتیجه آرای الکترال صادق بوده. برای اینکه نتایج انتخابات در یکی از ایالت ها رد شود، باید هر دو مجلس رای بدهند و از آنجایی که مجلس نمایندگان در دست دموکرات هاست قطعا همکاری نمی کند و حتی در بین جمهوری خواهان هم تعداد کسانی که با این روند مخالف هستند در حال افزایش است. این که انتخابات یک یا چند ایالت در شرایط فعلی کنار گذاشته شود، بسیار دور از انتظار است.

ما مشاهده کردیم که جاش هالی اولین نفر بود و بعد تد کروز و چند نفر دیگر هم سعی کردند که مسیر رسیدن بایدن به ریاست جمهوری را با چالش رو به رو کنند. چقدر می تواند این چالش جدی باشد یا روند را کند کنند؟

اگر هر کدام از کاندیداها دویست و هفتاد رای الکترال داشته باشد به ریاست جمهوری می رسد. حالا اگر هیچ کدامشان نتوانند دویست و هفتاد رای الکترال را به دست بیاورند، انتخاب رییس جمهور بر عهده مجلس نمایندگان قرار می گیرد. الان جو بایدن 306 رای الکترال دارد که اگر چند تا از این ایالت ها مورد پذیرش قرار نگیرد، شاید ارای بایدن به زیر 270 برسد و ترامپ هم که کلا 236 رای الکترال دارد. با این حساب انتخاب رییس جمهور آمریکا به دست مجلس نمایندگان خواهد افتاد که احتمال اینکه این مجلس با توجه به بافتی که دارد به بایدن رای دهد، بسیار بیشتر از ترامپ است. اما رسیدن به همین مرحله هم بسیار بعید و دشوار است.

فایل صوتی از ترامپ منتشر شده که در آن خواسته تا در ایالت جورجیا تقلبی انجام شود. ایا این اتفاق می تواند جلسه روز چهارشنبه را تحت شعاع قرار دهد؟

بین حامیان ترامپ اثر گزار نیست. آنها تصمیم خود را گرفته اند که انتخابات را به چالش بکشند. انتشار یا عدم انتشار فایل صوتی که یکشنبه منتشر شد، چیزی را برای این گروه از جمهوری خواهان تغییر نخواهد داد. طرفداران ترامپ معتقدند که یک توطئه ای شکل گرفته و صدای رییس جمهور آمریکا بدون اجازه ضبط شده و منتشر شده و این یک توطئه بزرگ است. در بین مخالفین ترامپ هم این اتفاق موثر نیست. آنها از قبل هم می دانستند که دونالد ترامپ مشغول ایجاد فشار بر روی مقامات ایالتی و رایزنی است برای اینکه بتواند نتیجه انتخابات را به سود خود برگرداند.

هر دو این دو گروه تصمیم خودشان را از قبل گرفته اند. طرفداران ترامپ در هر شرایطی از او حمایت خواهند کرد و مخالفانش هم در هر شرایطی طرف بایدن را می گیرند. البته در افکار عمومی، این فایل صوتی وجه ترامپ را تضعیف می کند، اما در اردوکشی که حامیان و مخالفان ترامپ شکل داده اند اثر خاصی ندارد.

یک موضوعی که از آن صحبت می شود، دو دستگی‌ست که بین جمهوری خواهان به دلیل عملکرد ترامپ ایجاد شده است. آیا این دو دستگی در جلسه چهارشنبه به طور جدی بروز می کند؟

اکثریت جمهوری خواهان به لحاظ عددی طرفدار ترامپ هستند. اما از نظر کیفی الان مثلا رهبر اکثریت جمهوری خواهان سنا، مخالف این فعالیت هاست. جمهوری خواهان بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند. یا مجبورند که با ترامپ همراه شوند و انگ ساختار شکنی و تلاش برای رفتارهای غیر دموکراتیک را بپذیرند و می دانند که این در تاریخ ماندگار می شود که حزب جمهوری خواه در مسیری قرار گرفته که انتخابات را تغییر دهد و یا اگر با ترامپ همراهی نکنند، با ریزش آرای خودشان در انتخابات بعدی رو به رو خواهند شد. به هر حال ترامپ از جایگاه و نفوذ زیادی در بین رای دهندگان جمهوری خواه برخوردار است.

او می تواند علیه افرادی که با او همراه نبوده اند موج راه بیندازد و آنها را به حاشیه براند. در نتیجه بازنده اصلی جلسه ای که قرار است برگزار شود و این روندی که پیش آمده حزب جمهوری خواه است.

این شکاف ها در انتخابات بعدی تا چه اندازه موثر خواهند بود؟ الان صحبت از این است که خود ترامپ یا مایک پنس و همچنین پمپئو و... ممکن است به عنوان نزدیکان ترامپ وارد رقابت های انتخاباتی آینده شوند؟

حتما این طور است. اما از الان تا چهار سال دیگر زمان بسیار زیادی است و بستگی به این دارد که بایدن تا چه اندازه از پس چالش هایی که پیش رو دارد بر بیاید. مشکلات بسیاری در مقابل او وجود دارد. یکی از این مشکلات کروناست که اصلا ترامپ به همین خاطر نتوانست در انتخابات رای لازم را کسب کند. معلوم نیست که بایدن بتواند بر مشکلات مربوط به این همه گیری غلبه کند و اگر مرگ و میر همچنان افزایش پیدا کند و پیچ های بعدی کرونا از راه برسد، مسیولیتش به عهده رییس جمهور مستقر است.

الان بایدن از حمایت عموم اطمینان دارد و این حمایت عمومی به سرعت، اگر نتواند مشکلات را حل کند، به یک نفرت تبدیل شود. پس اتفاقات چهارسال آینده به عملکرد دولت بایدن و همراهی مردم با این حزب بستگی دارد. اگر بایدن نتواند موفقیت زیادی داشته اشد، مشکلات و شکاف های حزب جمهوری خواه هم زیاد خودشان را بروز نمی دهند. اما اگر بایدن بتواند مشکلات را پشت سر بگذارد، این شکاف هایی که امروز ایجاد شده اند، می توانند اثرات مخرب تری بر روی آینده حزب جمهوری خواه داشته باشند.

ناظران می گویند آمریکا با بحرانی به عنوان 74 میلیون رای برای ترامپ رو به روست. این موضع تا چه اندازه می تواند در زمانی که بایدن سر کار است، مشکل ساز باشد؟

ترامپ علی رغم تمام مشکلاتی که داشت و بحران های کرونا و بیکاری و ... توانست رای زیادی به دست بیاورد. یعنی نه تنها آرایش نسبت به چهار سال قبل کاهش پیدا نکرد، بلکه ده میلیون رای هم بیشتر از قبل آورد. ترامپ در رتبه بندی میزان کسب آرای مردمی نفر دوم است که نفر اول بایدن است. این به این معنی است که ترامپ از همه روسای جمهوری آمریکا چه آنها که دور اول بوده اند . چه دور دومی ها رای بیشتری اورده و از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است. این یک سرمایه بزرگ اجتماعی پشت سر دونالد ترامپ است و خیلی از رای دهندگان او را به شدت دوست دارند و علاقه مندش هستند. این می تواند باعث شود که در انتخابات بعدی یا خود ترامپ با یکی از بستگانش بتوانند رای بیاورند. البته قابل انتظار است که به محض اینکه دوره ریاست جمهوری او تمام شود اسناد و مدارک زیادی علیه او در دادگاه ها ارائه شود.

همین نواری که واشنگتن پست منتشر کرده می تواند اتهامات مجرمانه ای را متوجه ترامپ کند و یا پرونده های مالی او ممکن است مشکل ساز شوند. این موضوعات می تواند ترامپ را برای آینده در تنگنا قرار دهد. چون رقیبانش می توانند آتوهایی بگیرند یا شواهدی را بیاورند که او اقداماتی غیر قانونی داشته است. بنابراین قطعا او یک سرمایه اجتماعی برای ترامپ وجود دارد. اما اینکه او تواند از آن بهره مند شود یا نه بستگی به در درجه اول،‌ بستگی به عملکرد او دارد که تا چه اندازه می خواهد در مقابل روند دموکراتیک مقابله کند و خودش را به عنوان رهبر یک جنبش درون سیستم و اعتراضی و ساختار شکن معرفی کند. هر کدام از این ها می توانند اثرگذار باشند و در درجه دوم به این بستگی دارد که مخالفینش تا چه اندازه بخواهند حرمتش را نگه دارند. اینکه ایا می خواهند رفتاری مشابه با روسای جمهور قبلی با او داشته باشند یا اینکه بخواهند، روزگارش را سیاه کنند و تا مرز بردنش تا زندان پیش بروند. که در این صورت سرمایه مردمی 74 میلیونی هم نمی تواند به او کمکی کند.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها