موشکی که می‌تواند جنگ جهانی سوم راه بیندازد/ پوتین، پینگ و بایدن، آماده ورود به جنگی جدید هستند؟

موشک‌های جدید فراصوت چین و روسیه وتوافقات جدید نظامی آنها باعث شده بسیاری خطر جنگ جهانی سوم یا یک جنگ سرد جدید را جدی بدانند. فعالیت‌های اخیر آمریکا نیز این باور را تقویت کرده است.

موشکی که می‌تواند جنگ جهانی سوم راه بیندازد/ پوتین، پینگ و بایدن، آماده ورود به جنگی جدید هستند؟

تولید وسیع موشک‌های مافوق صوت توسط روسیه و چین در یک طرح نسبتا مشترک چند ساله باعث ترس و وحشت اروپا شده است. ابتدا رسانه‌های آلمان از این موشک‌های مافوق صوت شرقی پرده برداشتند. بعد از آن، رسانه‌های انگلیسی هم به این موضوع پرداختند، تا آنجا که اکسپرس هم در گزارش اخیرش به این مساله پرداخت.

طبق گزارش این رسانه انگلیسی، جرارد هگمن (Gerhard Hegmann)، خبرنگار دویچه‌ووله ابتدا از طرح شرق پرده برداشت. طرح ساخت موشک فراصوت توسط چین و روسیه که می‌تواند بار دیگر جهان را وارد دو قطبی شرق و غرب و نیز تقابل ائتلاف آمریکا و اروپا با روسیه و چین کند.

آمریکا نیز آماده ورود به جنگ است

مشکل زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم آمریکا و ناتو در مرزهای شرقی اروپا پایگاه‌های موشکی و ضدهوایی مختلفی را به وجود آورده و همزمان روسیه نیز اعلام کرده که زیردریایی‌هایی ساخته که قابلیت حمل موشک‌های بالستیک دوربرد را دارد.

روزنامه‌نگار آلمانی معتقد است به پایان رسیدن پروژه موشک فراصوت باعث از بین رفتن تعادل بین قدرت‌های هسته‌ای می‌شود و بدون شک غرب و شرق را وارد دوره جدیدی از تقابل خواهد کرد.

توسعه موشک‌های فراصوت در کنار طرح تشکیل سامانه دفاعی S-500 که شاید تا انتهای سال ۲۰۲۱ تکمیل شود، اصلی‌ترین طرح‌های نظامی مسکو هستند

همزمان ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرده که پایگاه‌های جدیدی در اروپا می‌سازد. همچنین آمریکا اعلام کرده که موشک‌های فراصوت خود را در پایگاه‌های اروپایی خود قرار خواهد داد. با پایان دوره دونالد ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید، فعالیت‌های نظامی آمریکا در اروپا تشدید می‌شود.

نباید فراموش کرد که اولا بایدن به مراتب تمایلات گلوبالیستی بیشتری از ترامپ دارد و ثانیا مساله تقابل استراتژیک با روسیه برایش بسیار مهم‌تر از رقابت تجاری با چین است (بر خلاف ترامپ). این دو دلیل به خوبی نشان می‌دهد که بایدن آماده ورود به دور جدیدی از جنگ سرد است؛ جنگ سردی که همزمان توسط پوتین و حزب کمونیسم چین هم در حال شکل‌گیری مجدد است.

طبق گزارش اکسپرس، استرالیا نیز در حال تنظیم قراردادی با آمریکا است تا یک پایگاه موشکی در این کشور احداث کند. استرالیا سعی دارد با این کار خود را از خطر چین حفظ کرده و همچنین شرق را در کنترل داشته باشد. مشخص است که در صورت ایجاد چنین پایگاهی، تقابل شرق و غرب وارد فاز جدیدی می‌شود و جنوب را هم شامل می‌شود.

طرح‌های نظامی روسیه و چین؛ پیش‌قراولان جنگ سرد

با این حال، تحلیلگران معتقدند روسیه خیلی نگران جنبش جدید آمریکا نیست و پوتین بی‌توجه به غرب، گام به گام طرح جاه طلبانه خود را پیش می‌برد. توسعه موشک‌های فراصوت در کنار طرح تشکیل سامانه دفاعی S-500 که شاید تا انتهای سال ۲۰۲۱ تکمیل شود، اصلی‌ترین طرح‌های نظامی مسکو هستند.

طبق گزارش اکسپرس، روابط استراتژیک چین و روسیه بعد از انتخابات آمریکا بیشتر هم شده است. مسکو و پکن برای نشان دادن قدرت خود به جو بایدن، همکاری گسترده‌ای را آغاز کرده اند چرا که خوب می‌دانند دیگر از ترامپ و سیاست‌های غیر گلوبالیستی‌اش خبری نیست. و حالا با رئیس جمهوری روبه رو هستند که قصد ندارد عرصه بین المللی را خالی کند.

این مطلب در صحبت تلفنی اخیر وزرای امور خارجه چین و روسیه نیز مشخص بود. در بخشی از این گفتگوی تلفنی، وزیر امور خارجه چین به لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) می‌گوید: "ایالات متحده هنوز چوب تحریم‌های یک جانبه را در دست دارد. اصرار بر این اقدام، فقط موجب ایجاد اثرات بدتر و ننگ آورتری در جهان می‌شود."

همچنین طبق گزارش اکسپرس، چین و روسیه به یک توافق نظامی دریایی - هوایی بر سر دریای ژاپن و دریای چین شرقی رسیده‌اند. این قرارداد که در تاریخ ۲۲ دسامبر به امضا رسید، شامل مفاد استراتژیک مهمی می‌شود. طبق این پیمان، چهار بمب افکن استراتژیک H-6K چین با توانایی هسته‌ای "برای تشکیل یک نیروی مشترک" به دو بمب افکن مشهور Tu-95 روسیه خواهد پیوست و این نیروی موتلف "بخشی از برنامه همکاری نظامی سالانه" بین دو کشور خواهد بود.

گلوبال تایمز نوشته که این گونه همکاری‌ها بین چین و روسیه ادامه خواهد یافت و به زودی چنین ائتلاف‌هایی عادی خواهد شد.

اکنون باید صبر کرد و دید که واکنش غرب و آمریکا به این اقدام چه خواهد بود و آیا می‌تواند زمینه‌ساز جنگ سرد یا بدتر از آن، جنگ جهانی سوم شود یا نه.

مقایسه قدرت نظامی چین و روسیه و آمریکا از نگاه اکسپرس

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ali
    0

    خدا وکیلی آمریکا بخواد هر دوتاشون رو با هم لت و پار میکنه . کیفیت سلاحهاش و زبده بودن سربازان آمریکائی همیشه ثابت شده . خدا نکنه جنگ بشه

    نظرات شما -
    • .
      0

      مشکل اینه که تو فیلمهای هالیوود وسطش پیام بازرگانی نداره تا یکم بری دسشویی از جوش بیای بیرون .

    • مرتضی
      0

      مثل اینکه فیلم زیاد می بینی! الان اکثر کشورها از لحاظ نظامی قدرتمند شدن و آمریکا اونقدری هم که فکر میکنی شاخ نیست. والا یه کشور رو سالم نمی گذاشت

    • اکبر
      1

      معلوم میشه خیلی از آمریکایی ها ی تو خالی حرامی ترسیدی چند بسته پوشاک بخر

    • رهگذر
      0

      آره راست میگی به همین خاطر برای سربازان سوپرمنش در عراق به خاطر ترس از گروههای پارتیزان شیعه درخواست پوشک داده بود. من طرفدار هیچ یک از دو طرف نیستم ولی روسیه آنقدر سلاح اتمی و هیدروژنی داره که اراده کنه کل آمریکا در همان روز اول جنگ برای قرنها غیرقابل سکونت میشه البته خود روسیه هم همین بلا سرش میاد ولی با شدت کمتر چون وسعتش زیاده. دیگه کار به توپ تانک و جنگنده نمیرسه

  • هادی
    0

    دوره موشک تموم شده الان آمریکاییا دارن روی سلاح ریلی کار میکنن بزنین تو نت فیلماشو ببینید. هیچ گونه احتراقی برای به حرکت در اومدن این سلاح جدید نیاز نیست و سرعت و تخریبش دها برابر یک موشک سنگین وزنه

  • محسن
    0

    مگه دنیای گفتمان نیست چرا اینا دنبال موشکن

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      خب اول باید قوی باشی که از حرفت حساب ببرن دیگه

  • محمدی
    0

    چین بخصوص روسیه مسلما از لحاظ اقتصادی از غرب عقبند ولی از لحاظ نظامی وسلاح بر غرب می چربن بیشترسربازان آمریکایی اجاره ای ولی سربازان شرقی وطنی اند.

  • علائم ظهور
    0

    بعد مرگ سفید(کرونا) این دومین علامت از علائم ظهور است مرگ سرخ(جنگ بین شرق و غرب درحالی که مسلمان درخانه است) قبل ظهوردوسوم جمعیت دنیا به مرگ سرخ وسفید میمیرند درمرگ سفید مربوط به همه است همه گیر،فراگیر،تندتند اما در مرگ سرخ مربوط به مسلمانان نیست البته کشتن نفس الزکیه در بغداد هم اضافه کنید چقدر سریع همه علائم درحال رخ دادن است

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      خیلی از علائم ظهور در زمان جنگ جهانی دوم وجود داشت و همچنین در برهه های قبل هم موارد مشابه بوده است. هیچ کس جز خداوند آگاه به زمان آن نیست.

    • اسماء
      0

      می دونم... اما حرف من فراتر از این بود آیا آنفولانزا اسپانیایی بعد جنگ دوم با کرونا امروز قابل مقایسه است؟ وجمعیت کشته شده جنگ دوم با تجهیزات نظامی الان؟

  • کیان
    0

    جنگ خوب نیست انسان یک نگاه به سوریه و یمن و عراق که میکنه همش مصیبت آوارگی حتی اسمش هم خوی نیست در عوض صلح هم زیستی و انسانیت خوبه ولی خدا نکنه پای ما رو بکشن وسط به قول مقامات ما شروع کننده نیستیم ولی بعدش ما میگیم کی و چطور و کجا حتی زیر کدوم درخت تمام میشه حواستون باشه ما اینجور آدم هایی هستیم

  • سعید
    1

    فعلا که حمله اتمی آمریکا علیه ایران وبه دستور ترامپ بیشتراحتمالش میره تاجنگ سرد؛متاسفانه آمریکایی ها خوابهای جدیدی برای ایران دیده اند وهرلحظه احتمال حمله اتمی به ایران به دستور ترامپ بالا میرود.

    نظرات شما -
    • سورنا ستاری
      0

      تا وقتی که اسرائیل توی منطقه هست آمریکا جرئت حمله به ایران را نخواهد داشت

    • سجاد
      0

      اصلا بعید نیست که ترامپ اقدام نظامی علیه ایران روعملی کنه چون دیروزهم یک ژنرال بازنشسته آمریکایی ازاحتمال بالای فشرده شدن ریموت چمدان هسته ای ترامپ علیه ایران خبرداده بود.

  • رضا.
    0

    قویترین فدرت نظامی و اقتصادی جهان آمریکاست. آیا کشوری به جز آمریکا در دنیا وجود دارد که به تنهایی بتواند کشوری مثل ایران را تحریم کند و دنیا را وادار به عمل به تحریم ها کند؟

    نظرات شما -
    • بیجانی کرج
      0

      اقا رضا ببخشید یا اشتباه متوجه شدید و یا اشتباهی به عرضتان رساندن، ایران را نه تنها امریکا بلکه کل دنیا هم نمیتوانند تحریم کنند، بلکه فقط مملکت عزیز ما را مسئولان بیکفایت و یک سری تاجر از خدا بیخبر و مال دوست و وطن فروش تحریم کردند، خوشبختانه انبارها پر است از کلیه مایحتاج ولی متاسفانه کلید این انبار ها افتاده دست یک سری فاسد و نا اهل و فکر میکنند تا قیامت زنده اند به خداوندی خدا اگر همه وجدان کاری و انصاف داشته باشند بگفته امام راحل خمینی کبیر امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

    • رضا.
      0

      دوست عزیز جناب بیجانی متاسفانه باید بگم آمریکا خیلی غلط ها میکنه و همین غلط ها اقتصاد ما را ویران کرد. سوء مدیریت و اختلاس و بی‌تدبیری هم که شما ذکر کردید همیشه بوده و هست ولی نمی‌توان اصل تاثیر مخرب تحریم های آمریکا را بر اقتصاد نادیده گرفت و یک امر فرعی و حاشیه ایی را مسبب همه مشکلات مملکت دانست.یک نگاه به قیمت دلار و اقلام مختلف از مسکن و خودرو تا اقلام خوراکی در 4 سال اول روحانی و مقایسه با دورانی که ترامپ از برجام خارج و تحریم ها را وضع کرد و متوجه می‌شوید که حرف شما کاملا غیر متطقی و غیر واقعی است.

  • آریایی
    0

    ایران دارای تکنلوژی بسیار پیشرفته ای است که اگر کل دنیا یکطرف ایران هم طرف دیگر بازهم برد با ایران هست و امریکا واسرائیل هم از این قدرت ایران تا اندازه ای خبر دارند وجرات کاری رو ندارن.

  • بیجانی کرج
    0

    سلام و ارادت ،با توجه به کشمکشهایی که بین امریکا از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر الان بهترین زمان برای پایین کشیدن امریکا از قدرت پوشالی و تهدیدهایش میباشد، ایران باید با درایت و حساب شده جرقه اتش را زده و با تکیه به خداوند متعال و رهنمودهای رهبری فرزانه و با پشتوانه ملت وطن پرست همیشه در صحنه برای همیشه از شر شیطان بزرگ و نوکرانش راحت شویم، به نظر من انسان یکبار بمیرد بهتر از انست که هر روز بمیرد ممنون و بدرود

  • محمد
    0

    متاسفانه گاهی بعضیا امریکا رو خیلی گنده کردن درحالی که الان خیلی کشورهای قدرتمند ظهور کردن واگرمتحدبشن وحتی نشن بازهم امریکا بسیار ضربه پذیرتراست.اول اینجا خانه امریکا نیست ودوم اینکه پایه امریکا دراین منطقه حبابی وشکننده است فقط کافیه چندکشورمزدور نابودبشن که اصلا کارسختی نیست ودیگرتمام وامریکا همه توان خودرازازدست خواهدداد ومثل حباب منهدم خواهدشد چون یکجا همه چیزروازدست خواهدداد فقط بحث نظامی نیست .وقتی کشورمزدور نابودبشه امریکا نه فقط جایی نخواهدداشت وبلکه منابع تسلط برانرژی ووو پایگاه مزدوران ووودرکل یکجا نابود خواهدشد وحتی بمب اتم هم نمیتواندبهش کمکی کند این واقعیت است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها