آینده سیاسی ونزوئلا به کدام سو خواهد رفت؟

با پیروزی حزب تحت رهبری رئیس جمهوری ونزوئلا در انتخابات پارلمانی و هماهنگی مجلس جدید با دولت، انتظار می‌رود کاراکاس به یک روند سیاسی جهت اجرای برنامه های بهبود اقتصادی بازگردد.

آینده سیاسی ونزوئلا به کدام سو خواهد رفت؟

طرفداران هوگو چاوز و نیکلاس مادورو با انتخابات پارلمانی روز یکشنبه کنترل مجلس ملی به عنوان تنها قدرت رسمی تحت کنترل مخالفان، را به دست گرفت. حال با همراهی مجلس ملی با دولت مادورو، باید دید آینده سیاسی ونزوئلا به کدام سمت خواهد رفت.

با وجود برتری طرفداران مادورو با بیش از ۶۷ درصد آرا که با فراخوانی مخالفان به دادن رأی ممتنع، میدان را از رقبای سرسخت خالی کرد، همچنان این کشور آمریکای لاتین در برابر چالش‌های بزرگی قرار دارد.

چشم انداز سیاسی اقتصادی ونزوئلا پس از انتخابات پارلمانی

دولت مادورو همچنان با کشوری تحت تحریم‌های سخت و محاصره اقتصادی روبروست که مهار بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در آن کار آسانی نیست.

البته هماهنگی پارلمان با دولت ونزوئلا می تواند باعث کمرنگ‌تر شدن نقش و قدرت مخالفان شود و همانطور که رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرده، مسیر را برای بهبود و پیشرفت اقتصادی هموار کند. همچنین امید حزب مادورو برای پیروزی چاویسم در انتخابات ریاست جمهوری بعدی نیز پررنگ‌تر خواهد شد.

نشریه اسپانیایی ال پائیس پیش‌تر در این باره نوشت: انتظار می‌رود این انتخابات، کشور را به یک کارکرد سیاسی عادی برگرداند؛ از آنجا که مجمع ملی کنونی با نقض قانون اساسی در سال ۲۰۱۸میلادی و همسویی با رویکرد استعماری آمریکا تحت حاکمیت مخالفان دولت اداره شده، همواره در مسیر برنامه های دولت در جهت توسعه و پیشرفت کشور اختلال ایجاد کرده است.

«خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا با ابراز امیدواری از تشکیل مجلس جدید، آن را پایانی بر عامل رنج های مردم از تحریم و محاصره اقتصادی خواند. وی با اشاره به ارتباط گروه مخالف حاکم بر مجلس از سال ۲۰۱۵ و آمریکا، آنها را مسبب تهاجم اقتصادی دشمن و اعمال تحریم ها بر ملت خواند و گفت: گروه راست گرای افراطی در اتحاد با دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، به زعم خود می پنداشتند که در حال ضربه زدن به «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور بولیواری ونزوئلا هستند، اما در واقع این ملت ونزوئلا بودند که در معرض تهاجم و رنج های اقتصادی قرار گرفتند.

چالش گروه مخالفان شکست خورده در انتخابات

از سوی دیگر باید دید نحوه واکنش گروه مخالفان شکست خورده در انتخابات و برخورد با آنها چگونه خواهد بود؟

خوان گوایدو که از ماه‌ها قبل با ادعای تقلب در انتخابات گروه مخالفان را برای راه‌اندازی همه پرسی فراخوانده بود، یک روز پس از انتخابات به منظور به چالش کشیدن نتیجه انتخابات و تحریک مخالفان برای شرکت در همه پرسی هفته آینده به خیابان آمد. وی در این همه پرسی قصد دارد با طرح سه پرسش درباره پذیرش نتیجه انتخابات، پایان دادن به دولت مادورو و همچنین همراهی با حمایت‌های بین المللی برای دموکراسی ونزوئلا به مخالفت های خود ادامه دهد که این موضوع با وجود برخی حمایت های داخلی و خارجی به ویژه از سوی دولت ترامپ، همچنان این کشور آمریکای جنوبی را با موانع قابل توجهی روبرو خواهد کرد.

چنان که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پیش از آنکه نتیجه انتخابات پارلمانی ونزوئلا اعلام شود، مدعی تقلب در انتخابات این کشور شد.

همچنین وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای همسو با سیاست‌های کاخ سفید، مدعی تقلب در انتخابات پارلمانی ونزوئلا شد و نتیجه را مردود اعلام کرد.

اما از طرفی، با توجه به شکاف ایجادشده بین شاخه های مختلف گروه مخالفان، ناکامی اپوزیسیون ونزوئلا خیلی قبل‌ترقابل پیش بینی بود؛ شاخه تحت رهبری گوایدو به تحریم انتخابات می اندیشیدند در حالی که «انریکه کاپریلس» یکی دیگر از نمایندگان اصلی حزب مخالفان بر ابراز مخالفت از طریق مشارکت در انتخابات و انتخاب اعضای گروه خود تاکید داشتند.

همچنین با وجود آنکه حزب مخالفان با تحریم انتخابات یا دادن آراء ممتنع، به نوعی به مخالفت با انتخابات برخاستند، اما درواقع، این موضوع خود نشانه ای دیگر از پذیرش شکست پیش از اعلام نتایج از سوی گروه راستگرای افراطی محسوب می شود.

به نوشته بی بی سی اسپانیول، با تشکیل پارلمان جدید و با وجود اختلافات موجود بین اعضای مخالفان که بارها دیدگاه های گوایدو را مورد انتقاد قرار داده بودند، مطمئنا نقش خوان گوایدو نیز به عنوان رهبر مخالفان زیر سوال خواهد رفت. زیرا موقعیت وی به عنوان رئیس پارلمان پیشین بود که به وی اجازه می داد در برابر نیکلاس مادورو، با اعلام خود به عنوان رئیس جمهور موقت قد علم کند. در نتیجه به نظر می رسد که هیاهوی بسیار او برای برگزاری همه پرسی برای زیرسوال بردن نتیجه انتخابات نیز تاثیری بر روند جاری نداشته باشد.

ال پائیس نیز در این رابطه تحلیل کرد: اپوزیسیون که به دلیل ناکامی های داخلی تضعیف شده و حمایت مردمی را بیش از پیش از دست داده، با این انتخابات با خطر مجازات سیاسی روبرو خواهد بود.

روابط واشنگتن- کاراکاس در دولت بایدن

همچنین تقریبا همزمان با شروع رسمی مجلس جدید ونزوئلا در ابتدای سال ۲۰۲۱ (پنجم ژانویه)، «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز ۲۰ ژانویه(۱ بهمن)، به جای دونالد ترامپ حامی گوایدو، دولت جدید را به دست خواهد گرفت.

با توجه به سیاست های خصمانه آشکار دولت ترامپ با ونزوئلا که در پی اعلام حمایت از گوایدو به قطع روابط دو کشور منجر شده بود، باید دید روابط واشنگتن کاراکاس در دولت بایدن چه تغییری خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی ونزوئلا که یکشنبه ۱۶ آذر برگزار شد، چالشی بزرگ میان طرفداران «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور و گروه مخالفان بود که با پیروزی حزب مادورو و تشکیل مجلس جدید اگرچه این چالش کم رنگ تر شد اما به نظر می رسد که هنوز تدوام خواهد داشت.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وطن
    0

    به ما چه حالمون دیگه ازشنیدن اسمشان هم بهم می خوره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها