روزنامه اسراییلی هاآرتص به نقل از منابع آگاه:

اسرائیل از «زمان» انتشار گزارش ترور مرد شماره ۲ القاعده در تهران، خشنود است

روزنامه اسراییلی هاآرتص نوشت: گزارش‌های منتشر شده پیرامون ترور نفر شماره ۲ القاعده در تهران، پیامی آشکار برای بایدنی است که قصد دارد مذاکرات با ایران را از سر بگیرد

اسرائیل از «زمان» انتشار گزارش ترور مرد شماره ۲ القاعده در تهران، خشنود است

در امطلبی به قلم یانیف کوبوویچ در این روزنامه آمده است: گزارش‌های منتشر شده پیرامون ترور نفر شماره ۲ القاعده در تهران که نیویورک تایمز انجام آن را به اسرائیل نسبت داد، نهاد‌های امنیتی اسرائیلی را شگفت زده نکرد.

آن‌ها اذعان می‌کنند که همکاری نزدیکی بین سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیلی در سراسر جهان وجود دارد. چیزی که بیشتر از همه این نهاد‌ها را خشنود کرده زمان انتشار این گزارش یعنی حدود سه ماه پس از قتل و یک هفته پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا است.

بایدن قصد دارد مذاکرات با ایران را از سر بگیرد بنابراین به گفته منابع اطلاعاتی در اسرائیل، افشای خبر ترور عبدالله احمد عبدالله، معروف به ابومحمد المصری، پیام مهمی برای رئیس جمهور منتخب جدید آمریکا خواهد داشت. اسرائیل می‌خواهد تهران را مامن سازمان تروریستی نشان دهد که مسئول حملات ۱۱ سپتامبر است.

یک مقام ارشد پیشین دفاعی گفت: اسرائیل رژیم ایران را به عنوان رژیمی به تصویر می‌کشد که پناهگاه سازمانی است که از همه برای آمریکا مهمتر است. منبع دیگری نیز گفت: ترور عبدالله خبر خوبی برای همه سازمان‌های اطلاعاتی است. او در بالای لیست تهدید کنندگان امنیت ملی اسرائیل نیست، اما برای آمریکا هدف مهمی بود.

القاعده که در سال‌های اخیر ضربه مهلکی از سوی آمریکا متحمل شده، برای اسرائیل از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست، هرچند که تحت نظر است.

این منبع افزود که اگر واقعاً این یک عملیات اسرائیلی بوده باشد، این دولت تنها از توانایی‌های خود در ایران استفاده کرده تا احتمالا خواسته آمریکایی‌ها را برآورده سازد. با این حال به نظر می‌رسد نیرو‌های اطلاعاتی اسرائیل کسانی نبودند که این کار را در این زمینه انجام دادند.

در همین حال، اسرائیل به طور رسمی این گزارش را تأیید نکرده است. مقدمه این ترور هم به نظر می‌رسد دیدار ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از اسرائیل بوده باشد. در ۲۴ ژوئیه، دو هفته قبل از عملیات، میلی از پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل بازدید کرد. این دومین سفر میلی به اسرائیل از زمان تصدی پست خود و اولین دیدار چند روز قبل از ترور سلیمانی بود.

میلی در سفر خود در ماه ژوئیه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بنی گانتز، وزیر دفاع، یوسی کوهن، رئیس موساد، آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و تامیر هیمن، رئیس اطلاعات ارتش دیدار کرد. گفتنی است دیدار از نواتیم در اواخر ماه ژوئن با دیدار نتانیاهو و برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران در اورشلیم آغاز شد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها