آمادگی نخست‌وزیر سودان برای همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی

نخست‌وزیر سودان بر آمادگی کامل دولت انتقالی جهت همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی تاکید کرد.

آمادگی نخست‌وزیر سودان برای همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی

عبدالله حمدوک در سخنانی به مناسبت نخستین سالگرد امضای سند قانون اساسی در پی "انقلاب دسامبر"، بر آمادگی کامل دولت انتقالی جهت همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی به منظور محاکمه هر شخصی که جرمی را در حق ملت سودان مرتکب شده است، تاکید کرد.

در فهرست متهمان، نام عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده سودان قرار دارد که دیوان کیفری وی و تعدادی از معاونانش و اعضای حزبش را به "جنایت علیه بشریت" در دارفور در جنگ ۱۵ ساله از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ متهم می‌کند که در پی آن، بیش از سه میلیون تن کشته، زخمی و آواره شدند و روستاهایی در جریان آن به صورت کامل به آتش کشیده شدند.

حمدوک گفت که دولت او اقدامات عملی برای بازگرداندن شرکت‌های امنیتی و نظامی را آغاز کرده است.

این مقام سودانی با بیان اینکه دولت وی هنجارهای نظام اقتصادی به ارث برده را اصلاح خواهد کرد، گفت که دولت در راستای حمایت از تولید از طریق گروه‌های کشاورزی، کارگران در روستاها و شهرها تلاش خواهد کرد.

حمدوک از کمیته‌های تحقیقات درخصوص نقض‌های صورت گرفته در حق ملت سودان خواست تا هرچه سریع‌تر ماموریت‌های خود را تکمیل کنند.

وی از نزدیک بودن امضای توافق صلح میان دولت سودان و جبهه انقلابی در چارچوب مذاکرات جاری کنونی در جوبا، پایتخت سودان جنوبی خبر داد. وی هشدار داد که روند انتقال قدرت بدون تحقق صلحی که شرطی برای تحقق دموکراسی است، در مسیر مستقیم و درستی قرار نخواهد گرفت.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها