نخست وزیر سودان:

آماده ام از قدرت استعفا دهم

نخست وزیر سودان در پی بازگشت اعتراضات به کشورش اعلام کرد حاضر است در صورتی که از او خواسته شود، از سمت خود کناره‌گیری کند.

آماده ام از قدرت استعفا دهم

عبدالله حمدوک در مصاحبه با رادیوی رسمی سودان اظهار کرد: اگر از من خواسته شود کنار بروم، این کار را انجام خواهم داد زیرا ما خادم مردم هستیم.

حمدوک با تاکید بر اینکه یک اقدام "خرابکارانه سازمان یافته" اقتصاد سودان را هدف قرار داده است، گفت: کابینه من توانست به انزوای بین‌المللی سودان پایان داده و آن را از حرکت در سراشیبی آشوب موجود در منطقه دور نگه دارد، دولت عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع هنوز رویای بازگشت به قدرت را در سر می‌پروراند.

خارطوم و دیگر شهرهای سودان با وخامت شرایط و عدم تحقق اهداف انقلاب شاهد تنش‌ها و تحصن‌هایی هستند. در پی برخورد خشونت‌آمیز مسؤولان سودانی با تظاهرکنندگان، خشم مردمی افزایش یافت.

نخست وزیر سودان افزود: برای گفتگو با کمیته‌های مقاومت نیازی به تظاهرات و بستن خیابان‌ها با ایجاد موانع و یا آتش‌زدن لاستیک خودروها نیست.

کمیته‌های مقاومت از روز دوشنبه تظاهرات روزانه‌ای را در اعتراض به عدم حضور نخست وزیر برای دریافت یادداشت حاوی اصلاحات مدنظر تظاهرکنندگان مستقر در مقابل ساختمان دولت در خارطوم آغاز کردند.

از آن زمان، صدها سودانی با تظاهرات مقابل ساختمان دولت، اجرای اصلاحات و تحقق اهداف انقلابی را که به سرنگونی دولت عمر البشیر منجر شد، خواستار شدند، با دخالت نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، درگیری‌هایی شکل گرفت که طی آن برخی از معترضان آسیب دیدند.

با آغاز اعتراضات در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸، کمیته‌های مقاومت در شهرها و روستاهای سودان شکل گرفتند، این کمیته‌ها بیشترین نقش را در مدیریت تظاهرات تا برکناری عمر البشیر در تاریخ ۱۱ آوریل سال گذشته ایفا کردند.

مرحله انتقالی در سودان از ۲۱ اوت گذشته آغاز شد، این دوره ۳۹ ماهه بوده و با برگزاری انتخابات به پایان می‌رسد، در طول این دوره قدرت میان شورای نظامی و فراکسیون‌های آزادی و تغییر به عنوان رهبر جنبش مردمی تقسیم می‌شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها