اتحادیه عرب عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد

دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد، عملیات نظامی ترکیه در عراق بدون هماهنگی با دولت بغداد در حال انجام است و این امر بی‌توجهی آنکارا به قوانین بین‌المللی را نشان می‌دهد.

اتحادیه عرب عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد

به نقل از شبکه خبری المیادین، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب عملیات نظامی که ترکیه در شمال عراق آغاز کرده را محکوم کرد و گفت: دخالت نظامی ترکیه (در عراق) به منزله تعرض به حاکمیت ملی عراق است، این اقدام بدون هماهنگی با دولت بغداد در حال انجام است و این نمایانگر بی‌اعتنایی آنکارا به قوانین بین‌المللی و روابط خود با همسایگان عرب است.

یک منبع مسؤول در دبیرخانه اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: اتحادیه عرب مارس گذشته دخالت‌های مستمر ترکیه در شمال عراق رادر بیانیه‌ای تحت عنوان "در پیش گرفتن یک موضعگیری عربی یکپارچه در برابر تقض حاکمیت عراق به دست نیروهای ترکیه‌ای" محکوم کرد.

منبع یاد شده گفت: در این طرح نفوذ ترکیه در خاک عراق به عنوان تعرض به حاکمیت این کشور و تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای عربی محکوم شده و از آنکارا خواسته شد فورا و بدن هیچ قید و شرطی نیروهای خود را از خاک عراق خارج کند.

این منبع افزود: همچنین در این طرح بر لزوم کمک به دولت عراق در انجام اقداماتی که براساس اصول قوانین بین‌المللی مربوطه در پیش گرفته شده‌اند و هدف از آنها بیرون راندن دولت ترکیه از خاک عراق و تقویت حاکمیت دولت عراق بر تمامی مناطق این کشور است، تاکید شد.

وزارت دفاع ترکیه به تازگی عملیات "پنجه عقاب" را علیه پایگاه‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق آغاز و اعلام کرد، این عملیات با هدف قرار دادن پایگاه‌ها و مخفی‌گاه‌های "نیروهای تروریستی" در شمال عراق آغاز شد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه بر مدیریت و فرماندهی عملیات نظامی در مرکز عملیات فرماندهی نیروی هوایی این کشور نظارت داشت.

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز به نوبه خود نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای را محکوم کرده و این اقدام را نقض آشکار حاکمیت دولت عراق دانست.

فرماندهی عملیات مشترک عراق آوریل گذشته نیز در بیانیه‌ای نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های ترکیه و حمله آنها به اردوگاه پناهجویان در نزدیکی مخمور را محکوم و تاکید کرده بود: این اقدام تحریک‌آمیز با اصل حسن همجواری و تعهدات مربوط به آن در توافقنامه‌های بین‌المللی همخوانی ندارد و به منزله نقض آشکار حاکمیت عراق است، ما خواستار توقف این تجاوزها بر اساس اصل احترام و پایبندی به منافع مشترک دو کشور هستیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها