رویترز: ترامپ دروغ می گوید

تارنمای خبرگزاری رویترز در تحلیلی به دروغ بودن سه ادعای ترامپ پیرامون در آستانه سقوط بودن حکومت ایران پیش از برجام، دریافت مبلغ 100 میلیارد دلار از دولت آمریکا و نقض توافق هسته ای از سوی تهران پرداخت.

رویترز: ترامپ دروغ می گوید

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی ضد ایرانی روز جمعه خود برخی ادعاهای دروغ علیه ایران مطرح کرد.
ترامپ مدعی شد که برداشته شدن تحریم ها به واسطه توافق هسته ای فضای حیاتی سیاسی و اقتصادی را زمانی برای ایران فراهم کرد که حکومت آن در حال سقوط کامل بود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که هیچ دلیلی مبنی بر اینکه نظام سیاسی ایران پیش از این توافق در حال فروپاشی بوده باشد، وجود ندارد.
مایکل سینگ که یکی از کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا در زمان جورج بوش پسر بوده، گفت: هیچ مدرکی که من از آن مطلع باشم وجود ندارد مبنی بر اینکه رژیم (ایران) در آستانه سقوط بود.
وی افزود: تحریم ها به ویژه تحریم های نفتی تاثیر منفی شدید روی اقتصاد ایران داشت؛ اما هر ادعایی فراتر از این تنها حدس و گمان است.
وی تاکید کرد که تحریم ها تاثیری برعکس آنچه ترامپ ادعا کرد بر حکومت ایران داشت چرا که جناح های سیاسی را متحد کرده و نظام سیاسی را تقویت بخشید.
ترامپ همچنین روز جمعه ادعا کرده بود که ایران 100 میلیارد دلار پول از دولت آمریکا دریافت کرده و آن را برای حمایت از تروریسم هزینه کرد.
این در حالی است که اولا این 100 میلیارد دلار پولی بوده که متعلق به ایران بوده و به دلیل تحریم ها توقیف شده بود. ثانیا بخش بزرگی از این مبلغ به دلیل بدهی های ایران به تهران نرسید.
برای مثال ایران 20 میلیارد دلار از محل پروژه های زیرساختی به چین بدهکار بود و مبلغی که بسیاری تخمین می زنند به دست ایران رسیده باشد چیزی بین 35 تا 60 میلیارد دلار است.
گذشته از این تنها مبلغ نقدی که به ایران منتقل شد 1.7 میلیارد دلار بود که در واقع 400 میلیون دلار بدهی آمریکا به تهران بابت لغو قرارداد خرید تسلیحات منعقد شده در زمان پهلوی به همراه سود آن بوده است.
رئیس جمهوری آمریکا ادعایی دیگر مطرح کرد مبنی بر نقض چندباره توافق هسته ای از سوی ایران که به شهادت آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ادعایی دروغ است.
این سازمان بین المللی که در برجام به عنوان تنها مرجع دارای صلاحیت برای نظارت به فعالیت های هسته ای ایران شناخته شده، بارها تاکید کرده است که تهران به تعهدات هسته ای خود پایبند است.
افزون بر این، دولت ترامپ خود تا کنون دو بار به این مساله اذعان کرده و پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.
تهران از سقف 130 تن ذخیره آب سنگین فراتر رفته اما به اذعان کارشناسان، پس از آن به سرعت آن را اصلاح کرده و به سقف مجاز بازگردانده و از همه مهمتر این که کارشناسان این موضوع را نقض متن برجام تلقی نمی کنند.
رابرت آینهورن کارشناس منع اشاعه گفت: نقض چندباره اغراق است و تنها موارد کمی از عبور از سقف مجاز وجود داشته است.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب و به رغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد.
این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهوری هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.
موگرینی تاکید کرد: جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها