آنچه در سر مرد مرموز روسیه می‌گذرد/ آیا پوتین به ایران خیانت می‌کند؟

روسیه به شدت به دنبال راضی نگه داشتن همه طرف‌ها در خاورمیانه است. آنها هم به دنبال جلب رضایت ایران هستند؛ هم هوای ترکیه را دارند و هم در مساله بحران نفتی اخیر، با عربستان همکاری بسیار زیادی داشته اند.

آنچه در سر مرد مرموز روسیه می‌گذرد/ آیا پوتین به ایران خیانت می‌کند؟

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، جهان همچنان در التهاب کرونا به سر می‌برد. با این حال، تحولات سیاسی بدون توجه به بیماری در جریان است. در چند ماه گذشته اتفاقات و جریاناتی در سوریه و ترکیه رخ داده که برخی آن را نشانه نوعی تحول استراتژیک می‌دانند.

تلاش اردوغان برای دزدیدن قاپ پوتین

ملاقات‌های پوتین و اردوغان پس از بحران ادلب بسیاری را به این فکر وا داشته که شاید در پشت پرده توافقی بین این دو و دولت‌هایشان به انجام رسیده است.

چه قبل و چه بعد از تحولات ادلب، ترک‌ها به شدت در تلاش بودند که روابط خود را با روسیه مساعد کنند. این ارتباط تا جایی پیش رفته که مدت کوتاهی پیش هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی میت ترکیه و ژنرال علی مملوک مسئول اطلاعات و امنیت ملی سوریه با هم دیدار کرده و به توافقاتی رسیدند( اینجا بخوانید ).

آیا پوتین و اردوغان به توافقاتی رسیده اند؟

حالا ترکیه به شدت در تلاش است که با جلب اعتماد پوتین به متحد اول روسیه در منطقه تبدیل شود. وبگاه دیلی بیست در یکی از تحلیل‌های اخیرش به این موضوع پرداخت. نویسنده این روزنامه (از ترکیه) مدعی است که روابط پوتین با حکومت سوریه و بشار اسد خیلی مساعد نیست و به خصوص معتقد شده است که اسد نمی‌تواند نقشی کلیدی در آینده سوریه ایفا کند.

دیلی بیست برای تایید گزاره ادعایی خود، شواهدی می‌آورد. یکی از این شواهد قطع و کاهش ارتباطات مالی شبکه های مالی روسیه و سوریه است. دلیل دیگر مربوط به گزارش‌های اخیر(یک ساله) خبرگزاری فدرال روسیه (FNA) است. این پایگاه در سال 2019 گزارشی ضد حکومت سوریه منتشر کرده و در آن مدعی شده بود که حکومت سوریه و به خصوص نخست وزیر این کشور در مورد درآمد نفتی و گازی این کشور به مردمش دروغ می گوید. در گزارشی دیگر که حدودا چند ماه پیش منتشر شد، نویسنده مدعی شده بود که بشار اسد و حامیانش در انتخابات 2021 بیش از 30 درصد رای نمی‌آورند. نکته جالب در مورد این وبگاه این است که مدیر مسئولش یوگنی پریگوژین (Yevgeny Prigozhin) است. پریگوژین یکی از تجار و ثروتمندان نزدیک به پوتین است که کارخانه‌ها و تجارت‌های بسیاری در به خصوص ایالات متحده داشته است.

نویسنده گزارش دیلی بیست بر اساس نزدیکی پریگوژین و پوتین مدعی است که اقدامات اخیر این شخص و وبگاه خبری اش به نوعی توسط رئیس جمهور روسیه تایید و هدایت شده است. بر همین اساس، روسیه دیگر حامی بشار اسد و حکومت سوریه نیست. نویسنده در ادامه با ابتنا بر همین رای مدعی می‌شود که پوتین قصد دارد بازی خود در سوریه را تغییر دهد و به جای اتحاد با ایران و حامیانش با ترکیه موتلف شود. بنابراین، شاید در آینده شاهد تغییراتی در سوریه باشیم. تغییراتی که بیشتر به نفع ترکیه است.

سیاست میخ و نعل پوتین؛ روسیه به یک سمت غش نمی‌کند

با این حال، ادعای نویسنده دیلی بیست نقص‌هایی دارد که نمی‌توان به آن اشاره نکرد. اردوغان و پوتین می‌توانستند حدود یک ماه قبل توافق نهایی کنند اما چنین اتفاقی نیفتاد. ماجرای ادلب و حمایت ترکیه از شورشیان این منطقه، فرصت خوبی برای اردوغان بود که حمایت پوتین را از آن خود کند. او تلاش بسیاری هم در این جهت کرد اما نتوانست چیز زیادی به دست آورد( اینجا بخوانید ).

ماجرای ادلب به خوبی نشان داد که اردوغان برای ائتلاف با پوتین باید مسیر زیادی را طی کند. شاید پوتین در شرایط فعلی، علاقه ای به موازنه قدرت بین کشورهای مختلف خاورمیانه داشته باشد. شواهد مختلفی این مساله را نشان می‌دهد. روسیه در یک ماه اخیر از ایران و به خصوص مساله برجام حمایت کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نامه‌ای به همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به ملت ایران تأکید کرد که روسیه اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی در ایران را به‌رغم تحریم‌ها و فشارهای آمریکا را ادامه خواهد داد و با این کار از مردم کشور دوست خود حمایت کاربردی خواهد کرد.

از طرف دیگر، پوتین در روزهای اخیر نزدیکی زیادی به ترکیه نشان می دهد. روسای جمهور روسیه و ترکیه در اوج کرونا به طور مفصل در مورد وضعیت سوریه، بویژه روند اجرای توافقات منطقه کاهش تنش ادلب که اواخر اسفند ماه پارسال به شکل پروتکل الحاقی به یادداشت تفاهم سوچی در سال 2018 میلادی حاصل شد، تبادل نظر کردند و برخی خبرهای زمینه ای حاکی از این است که در مواردی به توافقاتی هم رسیده اند.

این شواهد نشان می‌دهد که روسیه به شدت به دنبال راضی نگه داشتن همه طرف‌ها در خاورمیانه است. آنها هم به دنبال جلب رضایت ایران هستند؛ هم هوای ترکیه را دارند و هم در مساله بحران نفتی اخیر، با عربستان همکاری بسیار زیادی داشته اند( اینجا بخوانید ). اینها همه حاکی از این است که پوتین سیاستمداری هزار رنگ است که بنا به مصلحت تصمیماتی می‌گیرد که همه را تا حدی راضی نگه داشته و البته خود بیشترین منفعت را ببرد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 53
  • درایت
    0

    بی رحم ترین وبیوجدان ترین مرد دنیا همین پوتین است که چندین ساله ثروت مملکت ایران رابه تاراج میبره این کمونستهای از خدا بیخبر.

    نظرات شما -
    • بینش
      0

      خوبه طراح سناریو مستعمره بودن ایران خودش اعلام کرد از جنبه تخیلات بوده و کاری رو پیش نمی‌بره در جامعه بین الملل، ایران و روسیه یه دشمن مشترک دارن

  • مجید
    0

    خود مقاله گفته پوتین سعی میکنه همیشه از دو طرف سود ببره تمام کشورها منافع خودشون را در نظر میگیرند الا کشور ما

  • فضول محل
    0

    روس ها ذاتا خاین هستن حتی به خودشان هم خیانت می کنن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ایران با آمریکا راه بیاد بهتر از روسیه هستش

    • ت. س
      0

      روس ها در قرار دادهاشون و به نفع کشورشون بسیار محکم عمل میکنند و کار درست همینه مسوولان کشور ما همه چیو به شوخی گرفتن از امریکا و اروپا و اعراب و خود خودمون هم داریم به ایران خیانت میکنیم. کشورما یک آچار کشی مدیریتی میخواهد تا به همه دنیا انگ خیانت نزنیم ما شل برخورد میکنیم باید در عرصه جهانی محکم بود باهمه

    • قباد
      0

      عقل درست و ادم میهن دوست همین کار رو انجام میده به فکر منافع ملت و کشورشه احساسی از یک طرف خاص حملایت نمیکنه کارهای پوتین رو با کارهای اقایان قیاس نکنید او میهن و ... براش مهمه ما مذهب و...

  • عادل
    0

    همین الان هم دارند به ایران خیانت می کنند .ما خواب هستیم .و چشم هایمان را بستیم

  • ش. معلم.
    0

    بدون هیچ شکی به ایران و ایرانی خیانت خواهد کرد. نگاهی به تاریخ 200 سال گذشته ایران را به دولتمردان کشورمان توصیه میکنم. کجای تاریخ روسیه منفعت طلب طرف ایران بوده؟

  • کاربر ناشناس
    0

    ایران با آمریکا راه بیاد بهتر از روسیه هستش

    نظرات شما -
    • علی
      0

      شما دوست من برو تاریخ لیبی و از زمان قذافی بخون متوجه میشی مگه ما مذاکره نکردیم کلی امتیاز ندادیم میخوای دیگ چیکار کنیم زن بچمونم بدیم دست اونا شما روشن فکرا راحت شین

    • ناشناس
      0

      یه ضرب المثل هست که میگه:نه قم خوبه نه کاشون لعنت بهردوتاشون

    • ناشناس
      0

      شما اگه ی همسایه داشته باشی ک بهت زور بگه هربلاییم سرت بیاره حرف حسابم سرش نشه و فقط حرف خودشو بزنه میری باهاش مذاکره میکنی یا مثلا ناموستو تقدیمش میکنی ک باهات مثلا کاری نداشته باشه با علم ب اینکه بازم ولت نمیکنه ؟؟؟؟

  • طاهری
    0

    هم پیمانان بلوک شرق رو ببینید همگی از گرسنگی می میرن همگی کشور های گدا گشنه و بدبختی هستند در عوض هم پیمانان غربی برعکس همگی در رفاه کامل ایران هم زیر سلطه شرقه زیر سلطه چین و روسیه در قضیه نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰ برابر پولشو گرفتن ۱ نیروگاه زپرتی تحویل دادن و در سیاست هم پشتیبان ایران نیستن

  • ممدخان
    0

    سیاست یعنی همین ... چون ماتنها کشورآرمانی دنیا هستیم و منافع اسلام و ارزش های الهی را برهمه چیز ترجیح می دهیم رفتارهای نامتوازن برخی کشورها را با خود به شک و تردید نگاه می کنیم و فکر می کنیم با ید خود را فدای ما کنند !!!

    نظرات شما -
    • دختر آریایی
      0

      دقیقا جامعه آرامانی و ایدئولوژی محور محکوم به شکسته چون حقایق رو نمیبینه و افراطو تفریط به خاطر اون آرمان درش زیاده...

  • کاربر ناشناس
    0

    لطفا"نشخوارنکنید

    نظرات شما -
    • Mk
      0

      ادب ازکه آموختی ازبی ادبان

  • اللبب
    0

    اخه کدام عاقلی باور دارد کومونیست با نفع ایران حرکت کند آن عاقلهایی که این تفکر را دارن اگر سواد دارند که ندارن تاریخ را بخوانند مبینند که بیشترین جنایتها خیانتها ودزدیها از جانب شوروی نسبت به ایران انجام شده مگراینکه این عاقلها خودشان کومونیست باشند که احتمال بیشتری دارد

    نظرات شما -
    • ناشناس g
      0

      انگلیس هم کمونیست بود؟ پرتغال و فرانسه هم کمونیست بودند؟ هر کشوری بر اساس منافع خودش کار می کنه.

    • ناشناس
      0

      ذ

    • 0

      نه غربی نه شرقی فقط جمهوری اسلامی

  • عباس
    0

    روسیه چین سوریه لبنان یمن و ...... بیشتر از آمریکا به ما ضربه زده اند و می زنند

  • حمید
    0

    صد رحمت به آمریکا حداقل رودرو دشمنی میکنه اما این روسها از پشت خنجر میزنن و تا به حالا خیلی به ضرر ایران کار کردن حتا جلو قطعنامه تحریمها رو وتو نکردن بنده دوست اول ‌کشوری که نابود میشه این روس کمونیست باشه

  • امیر
    0

    هیچکس نمیگه که اینا میان برای ما دل میسوزونن ولی بعضیا یجور رفتار میکنند انگار باید کلا رابطمونو با همه کشورا قطع کنیم عزیز من این سیاسته معلومه هرکس دنبال منافع خودشه ایرانم دنبال منافع خودشه ما به عراق کمک کردیم الان بیشترین صادرات و به عراق داریم اگه اینم بسته شه واقعا زمین میخوریم

  • سید
    0

    تمام دولتها به دنبال منفعت خودشان هستند. دستگاه منفعل دیپلماسی ما فقط به دنبال جلب رضایت غرب است و درباره دیگر کشورها سکوت اختیار کرده است اگر ما هم به دنبال جلب منفعت باشیم و از اصول خود عقب نشینیم قطعا قدرت آینده خواهیم بود. هرکس از آرمانش به خاطر جلب قدرتی عقب نشست و اعتماد بیش از حد به آنها کرد ضربه خورده است هیچ تفاوتی بین روس، چین و آمریکا و انگلیس نیست. ما در سوریه و عراق بسیار شهید دادیم، پوتین به خیال خام خودش و در کنار انفعال دولت ایران بعد از شهادت سردار دلها خود را یکتاز میدان سوریه می بیند، بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی فوری به سوریه سفر کرد! تا نشان یک تازی دهد. البته بازی یکی به نعل و دوتا به تخته بسیار خطرناک است، زیرا آخرش میخ و چکش تو دست خود طرف فرو می رود. تمام این فقط بخاطر انفعال دستگاه دیپلماسی ما است.

  • محسن
    0

    میگم روسیه با ترکیه خیلی دشمنه ها، بعد هم هر دو خائن هستن چه ترکیه که با همه همسایه هاش به جز ایران در جنگه چه روسیه که اصن تو ژنش هست

  • ایران
    0

    نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی ایران هیچکس دنبال منفعت رسوندن به کس دیگه ای نیست چه بسا دنبال منفعت گرفتن هم هست

  • محمدی لو
    0

    تازمانی که برای روسیه سود داشته باشیم باماست وای به روزی که دیگه سودی براش نداشته باشیم اصلا نمیشناسه مون

  • مجتبی
    0

    هیچی ترکیه و عراق از دستمون رفت روسیه و سوریه هم داریم از دست میدیم اونوقت میتونیم قسم بخوریم که همه دنیا با ما بدند یعنی همه دنیا بدند ما یکی خوبیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ایران از زمان های دور همیشه از دو همسایه اول اعراب ودوم روسیه بزرگترین ضربه ها راخورده بردن دریای خزر بردن بخش عظیمی از خاک واستانهای شمالی ایران .

  • نیما
    0

    شکی نیست که خیرخواه مسلمان جز مسلمان نیست فقط باید قوی شد، اما بلاشک آمریکا و انگلیس در ردیف اول دشمنی با ما هستند.

  • سیدحسن نیساری
    0

    ًًالبته که نظر مادر تصمیمات مقامات ما هیچ اثری نخواهد داشت ولی من این سخن را از بزرگان ایران شنیده ام که د ر طول تاریخ هیچوقت به اعراب نمی شود اعتما د کرد همین عراق به خدا اگر قدرت بگیرد بااین همه خوبی های مردم وحکومت ایران دوباره به ایران نار و می زند و نظر من درباره روسیه وامریکا این دوکشور قابل مقایسه نیست اگر میخواهیم به روسیه امتیا ز بدهیم چه بهتر که باتوجه به ضوابط با امریکا دوست باشیم

  • دوست دار ایران
    0

    شما اگر تاریخ 100 سال اخیر ایران رو بررسی کنی میبینی که هم روسیه مجلس ایران رو به توپ بست و هم آمریکا دولت منتخب و ملی مصدق رو سرنگون کرد حالا خیانت‌های انگلیس و فرانسه و حتی چین هم جای خودش . دوستان سیاست یه علمه یه هنره که از عهده هرکسی برنمی‌آید ، چرچیل میگه انگلستان در دنیا نه دوست دائمی دارد و نه دشمن دائمی یعنی فقط منافع ملت و کشورش براش مهمه و نه چیز دیگه که این راز پایداری و آبادانی کشورهاست .

  • اریو
    0

    قابل توجه عاشقان روسیه طبق معمول داره ایران رو وجه المصالحه قرار میده اگ این اتفاق افتاد بزرگانی ک طرفداراشون بابت مدح ویتایش پوتین و روسیه و شرق بصیرتشون رو تو بوق کرنا میکردن و توسر بقیه میزدن جواب بدن

  • رضا
    0

    حتما خيانت مي كند! پشت چهره تاتاري پوتين خباثت هاي بلشويكي و كمونيستي نمايان است. ايت تاتارهايي كه تحمل همسايه هسته اي يعني ايران را ندارند و شايد علت عدم رسيدن به توافقي شرافتمندانه در برجام همين ها بودند! به هر حال در سياسات نبايد اعتماد كرد...

  • کاربر ناشناس
    0

    توی‌دنیا‌همه‌دولتها‌به‌فکرخودشون‌و مردمشون‌هستند‌وهمه‌تصمیماتی‌که‌میگیرند طبق‌مصلحت‌کشورشون‌هست‌ولی‌متاسفانه ما‌دل‌بستیم‌به‌کمونیستها.وهمه‌تصمیماتمون طبق‌منافع‌ومصلحت‌دیگرونه

  • محمود
    0

    کاری به پوتین بودن یاچکمه بودن ایشان نداریم مهم این است که سیاست غرب وروسیه تجزیه ایران وعراق است ودرآینده ای نزدیک این اتفاق می افتد.

  • صادق
    0

    ایران...به همه داره میده،روسیه هم روش، البته این حد عزتمندی رو ما هیچوقت درک نکردیم....

  • ایمان امینی
    0

    البته که اینا دلسوز ما نبوده و نیستند فقط بحث منافع ملی طرفین مطرحه. فعلا داشتن روابط دوستانه با رورسیه بیشتر از همه به نفع ایرانه مواردی مثل حمایت از لغو تحریم نظامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل همچنین حمایت جدی روسیه نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه و فروش ادوات پیشرفته و ضروری نظامی به ایران از جمله جنگنده های مدرن روسی در آینده نزدیک ، مخالفت جدی روسیه با بکارگیری حملات اتمی توسط غربی ها و... از نکات مثبت رابطه با روسیه برای ایران است.

  • L
    0

    باید یک یکبار برای همیشه راجب سیاست کلی روابط خارجی و نوع حکومت کردن داخلی بر مردم به رفراندوم گذاشته بشه تا نسل جدید و جوان به میل خودشون اداره بشن و به کسی که فکر میکنن درسته در دنیا دوست باشن یا دشمن..ایدیولوژی های قدیمی را باید کنار گذاشت

  • زاگرس انارانی
    0

    روابط بین الملل وارتباطات سیاسی واقتصادی کشورها مبتنی بر منافع ملیست ولی متاسفانه سیاست خارجی ما مملو از تناقضات است ودر خیلی از موارد وروابط با کشورها منافع ملی فدای خیلی از مصلحتهای غیر قابل توجیه شده است منافع دراز مدت فدای برخی روابط مقطعی وزودگذز شده است

  • وحید
    0

    با سلام. تاریخ نشون داده که روسیه همیشه خیانت کرده به ايران و باز هم خیانت میکنه...

  • بهنام سلگی
    0

    بله ، تعجبی نداره شوروی یا روسیه فعلی تا زمانیکه منفعتش از ایران سر جاش باشه بصورت جعلی حمایت میکنه ، وقتی خرش از پل تا شد اونوقت با اسرائیل و عربستان دست دوستی میده ، ولی ای کاش ما قبول نمیکردیم که 70 درصد دریای خزر را بهش بدیم.

  • قاسم
    0

    با سلام.مدتهاست اغلب مردم ایران نظر مثبتی نسبت به روسیه کمونیستی نداشته حداقل تاریخ 100 ساله اخیر اینو ثابت کرده .حالا این موقع چی شده که نظریه مردم مهم شده و به اشتراک گذاشته میشه این خودش جای بحث داره

  • Mk
    0

    بدون هیچ شک وشبه ای روسی باخیانت عجینند

  • فرهاد
    0

    هیج کشوری در جهان نیست که بتونه ادعا کنه من خود کفا هستم حتی آمریکا حتی روسیه حتی چین منتهی کشور ما به طور وحشتناک تحت سلطه روسیه و چین قرار گرفته این دو کشور نقش زالو رو برا ایران دارن و روز به روز هم‌ مسئولین‌ما ادعا پوچ خودکفایی میکنند

  • Ali
    0

    آقای مدرس در زمان خودشون فرمودن که پدر سوخته از غرب واروپا روسها هستن و این مطلب کاملا درست هست وبه هیچ وجه نباید به روسها اعتماد کرد اما باید مثل سیاست خودشون عمل بشه و کاملا با احتیاط با روسها کار کرد و الان هم که دارن با ما تا حدودی همکاری می کنم دلشون برای ما نسوخته فقط نمی خوان پای آمریکا توی کشور ما باز بشه

  • نام مستعار
    0

    کسی که میگفت روسیه دوست ایران است، الآن کجاست؟ رفته کدوم سوراخی قائم شده؟ تف به غیرتش. خدا ازش نگذره که با روسیه دوست شد.

  • نام مستعار
    0

    اونی که ایران رو به روسیه فروخت و الآن قائم شده، کسی نیست جز ظریف وطنفروش. تف به غیرتش که ملتش رو فروخت به روسیه. خدا ازت نگذره.

  • ممد
    0

    مراوده با پوتین باندازهٔ یه لنگه دمپائی فرسوده بکار ایران نمیاد، مرگ بر کمونیست ننگ بر گریبایدوف، پاسکوویچ، استالین تا وارثین فعلی و آتی.والسلام.

  • ناصر امرایی
    0

    بارالها دراین شب بسیار مهم که آسمان وستارگان شب های غم انگیزی را پشت می‌گذرانند قسمت میدهم که ظهور سریع منجی بشریت را تعجیل بفرما تا دیگر هیچ کس بفکر قدرت و سلطه بر مظلومان نباشد آمین

  • ناشناس
    0

    ایران خیلی بهتربودوهست اگرباآمریکابصورت مستقیم هم پیمان شودوسگ زرد برادرشغال رابحال خودرها کندچون بیشترین ضربات را ازهمین همسایه ی نامیمون خودبرده است وترکیه اردوغان نیزدرخصوص روابط باایران روراست نبوده ونیست ودارای ثبات سیاسی درروابط دوجانبه نمی باشد وسالوسانه رفتارمیکندبهتراست روابط بادشمنمان اسرائیل رابرقرارکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها