یکی از مقامات ارشد حماس:

برخی نظام‌های عربی، بقای خود را در عادی‌سازی روابط می‌بینند

یکی از مقامات ارشد جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تأکید کرد که برخی نظام‌های عربی به هر شیوه‌ای به دنبال عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستند زیرا بقا و امنیت خود را در این کار می‌بینند.

برخی نظام‌های عربی، بقای خود را در عادی‌سازی روابط می‌بینند

ماهر صلاح یکی از مقامات ارشد جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفت‌وگو با مرکز عربی مقابله با عادی‌سازی روابط گفت که برخی نظام های عربی معتقدند که با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی می‌توانند ادامه قدرت و حاکمیت خود را پس از انقلاب‌های اخیر در کشورهای عربی تثبیت کنند.

صلاح اشاره کرد که قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته همچنان در حرکت بوده و برخی کشورهای عربی در این راستا گام‌های زیادی برداشته‌اند که این اقدامات بعضا تحت عناوین فرهنگی، تجاری، ورزشی و حتی دینی و رسانه‌ای انجام گرفته است.

وی گفت که مساله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک مساله بسیار قدیمی است و به زمان ایجاد مساله فلسطین بازمی‌گردد اما روند آن با توجه به تحولات سیاسی، اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی، متغیرهای نزاع با دشمن صهیونیستی و موازنه قدرت‌ها دستخوش تغییراتی بوده و همچنان رو به گسترش بوده است.

ماهر صلاح تاکید کرد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به موازات سیاست های حکام و سران کشورهای عربی که در این زمینه مقابله با عادی سازی روابط یا تشویق به آن تصمیم گیری می‌کنند و تاثیرگذار هستند، پیش خواهد رفت.

صلاح با اشاره به اینکه مساله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچ آینده ای ندارد، تاکید کرد که هرگونه اقدام و تلاشی برای عادی سازی روابط با این رژیم خیانت به امت و حرکت بر خلاف مواضع و منافع آن است و جنبش‌های تحریم رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی روز به روز در حال گسترش هستند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این رهبر حماس اظهار داشت که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یکی از سخت‌ترین مسائلی است که ملت فلسطین و امت اسلامی و عربی در این مرحله با آن مواجه بوده که دلیل آن پیامدهای روند سازش از جمله توافقنامه های به امضا رسیده با این رژیم همچون معاهده اسلو، همکاری امنیتی و اعتراف کشورها و نهادهای مختلف بین المللی از جمله برخی کشورهای عربی به رژیم اشغالگر بوده است.

صلاح خاطرنشان کرد که برخی نظام های عربی به طور کامل روابط خود را با رژیم صهیونیستی به حالت عادی درآورده و کاملا از مواضع اصیل عربی خارج شده اند و این نظام ها تا حدود زیادی با طرح ها و خواسته‌های واشنگتن و دولت رژیم صهیونیستی همسویی دارند و تصمیماتی هم در راستای عادی سازی روابط با این رژیم اتخاذ کرده اند و از جمله نشانه های آن، اسقبال این کشورها از معامله قرن است.

صلاح تاکید کرد که عزم و اراده ملت ها، چهره های سرشناس و آزاد و نمایندگان اتحادیه ها و سندیکاها است که موفقیت یا شکست عملیات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تعیین می کند. وی گفت که بیشتر ملت ها فلسطین را مساله مرکزی امت می دانند و از مقاومت حمایت کرده و مخالف به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر هستند.

وی تاکید کرد که مقاومت فلسطین از حمایت گسترده مردمی در کشورهای اسلامی و عربی برخوردار است و مخالفت مردمی با عادی سازی روابط از جمله اصلی ترین موانع بر سر راه قدم نهادن برخی نظام های عربی در مسیر عادی سازی علنی روابط با رژیم صهیونیستی است.

رهبر حماس در خارج در ادامه عنوان کرد که عادی سازی روابط دارای ابعادی سیاسی و اقتصادی است و بعضا تحت عناوین فرهنگی و تجاری انجام می گیرد اما خطر عمده آن مربوط به عادی سازی روابط سیاسی و دیپلماتیک و همکاری امنیتی با دشمن صهیونیستی، فراهم کردن زمینه ورود نهادهای اسرائیلی به جوامع مختلف و همکاری با آن در زمینه مبارزه با مقاومت و تضعیف موضع فلسطینیان است.

ماهر صلاح در مورد اقدامات مطلوب برای مقابله با عادی سازی روابط نیز گفت که این مهم از طریق آگاه سازی و تبیین خطرات عادی سازی روابط برای امنیت کشورهای اسلامی و عربی و همکاری و هماهنگی بین نهادها و جریان های ملی مختلف و به‌کارگیری تحرکات مردمی و رسانه‌ها و هنرمندان در این راستا محقق خواهد شد.

صلاح خاطر نشان کرد: کشورهایی که قدم در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می گذارند، به سمت سرنوشتی ویرانگر پیش می روند زیرا این رژیم باوری به منافع مشترک ندارد و صرفا در پی وارد کردن ضربات سیاسی، اقتصادی و تضعیف کشورهای اسلامی از جنبه امنیتی و سلب منابع قدرت و ثروت آن و ضربه زدن به جبهه داخلی آن ها است.

وی تاکید کرد: هرگز نمی توان با رژیمی که بر پایه قتل، کشتار، تروریست و تحریف پایه‌گذاری شده و کارنامه‌ای سراسر سیاه در جهان دارد، رابطه دوستی برقرار کرد و با نگاه به کشورهایی که این رژیم را به رسمیت شناخته‌اند، می‌بینیم که چگونه حاکمیت و سیطره بر منابع قدرت خود را از دست داده اند.

صلاح در پایان از تمامی نهادهای مردمی و رسمی و پارلمانی که در راستای مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فعالیت و تلاش می کنند، تقدیر کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها