واکنش پارلمان اروپا به مرگ فعال حقوق بشری در عربستان

رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا نسبت به درگذشت فعال حقوق بشری عربستان در زندان واکنش نشان داد. از سوی دیگر، یک فعال حقوق بشر سعودی ساکن لندن تهدید به قتل شد.

واکنش پارلمان اروپا به مرگ فعال حقوق بشری در عربستان

رئیس کمیسیون حقوق بشری پارلمان اروپا گفت: عبدالله الحامد، فعال برجسته حقوق بشری عربستان در درخواست از کشورش برای به رسمیت شناختن منشور جهانی حقوق بشر و انجام اصلاحاتی که به نهادینه شدن حاکمیت قانون منجر می‌شود، پیشرو بود. وی تمام زندگی خود را وقف مبارزه با اقدامات زیان‌آور و حمایت از تمامی مدافعان حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در کشورش کرد.

گروه فعالان حقوق بشر عربستان مستقر در لندن (ALQST) اعلام کرد که عبدالله الحامد ۶۹ ساله، پس از آنکه در ۹ آوریل در زندان دچار سکته مغزی شد، در مجتمع پزشکی در ریاض درگذشت.

وی با بیان اینکه مقامات عربستان از اوایل ۲۰۲۰ از بیماری الحامد خبر داشتند، تاکید کرد: محرومیت بازداشتی‌ها از برخورداری‌ از مراقبت‌های پزشکی لازم نقض حق زندگی بوده و نوعی رفتار غیر انسانی و تحقیرآمیز محسوب می‌شود.

این سیاست‌مدار بلژیکی ادامه داد: بسیاری از مدافعان حقوق زن و فعالان حقوق بشر اکنون در بازداشت به سرمی‌برند، زیرا آنها به حقوق اساسی خود مانند آزادی بیان ادامه می‌دهند.

وی در راستای مقابله با کرونا از مقامات عربستان خواست اقداماتی را برای آزادی مدافعان حقوق بشر اتخاذ و تدابیر بهداشتی را بدون هیچ گونه تبعیضی اجرایی کنند.

از سوی دیگر، علیا ابو تایه الحویطی، فعال حقوق بشری عربستان مقیم انگلیس از تهدید شدن از طریق تماس تلفنی و توییتر خبر داد.

علیا پس از آن تهدید شد که مسئله کوچ اجباری اعضای قبیله خود در مناطقی که در محدوده پروژه شهرک مدرن نیوم ولیعهد سعودی قرار دارد، مطرح کرد.

علیا گفت: فردی با او تماس تلفنی برقرار و تهدید کرده است که می‌تواند او را در لندن پیدا کند و وی در این کشور در امان نیست.

وی ادامه داد: تهدیدهای دیگری از طریق توییتر دریافت کرده است که در آن هشدار دادند، همان سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی را خواهد داشت. علیا گفت که پلیس انگلیس را در جریان این تهدیدها قرار داده است.

این فعال حقوق بشری سعودی چند ساعت پس از آن تهدید شد که یک فیلم ویدئویی از عبدالرحیم الحویطی، شهروند سعودی منتشر کرد که نشان می‌دهد مقامات عربستان تلاش دارند او را به همراه اعضای قبیله‌اش به زور برای اجرای پروژه نیوم از قبیله بیرون کنند.

قبیله‌اش به خاطر پروژه "نیوم" اعلام کرده بود، کشته شد. این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها