یک مقام آمریکایی:

با ایرانیان در مرز «کمی بیش از حد» متعصبانه برخورد شد!

در پی رفتار ناعادلانه مقامات مرزی آمریکا با مسافران ایرانی‌تبار، کفیل کمیسر اداره گمرک و حفاظت مرزی این کشور مدعی شد با ایرانیان «کمی بیش از حد» متعصبانه رفتار شده است.

با ایرانیان در مرز «کمی بیش از حد» متعصبانه برخورد شد!

پس از حمله پهپادی آمریکا که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده بلندپایه ایرانی، شد، دست‌کم ۲۰۰ فرد ایرانی‌تبار هنگام عبور از مرز کانادا به ایالت واشنگتن آمریکا در پنجم و ششم ژانویه (یکشنبه و دوشنبه، پانزدهم و شانزدهم دی)، به مدت بیش از ۱۲ ساعت بازداشت شدند.

بسیاری از افراد بازداشت شده، تبعه آمریکا بودند. حتی بعضی از آن‌ها برای شرکت در برنامه مسافران مورد اعتماد تایید شده بودند.

اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در آن زمان اعلام کرد اتباع ایرانی-آمریکایی را بر اساس ملیتشان هدف قرار نداده یا چنین دستورالعملی هم برای افسران خود صادر نکرده است. اما یک وکیل امور مهاجرت در بلین، واشنگتن، به نسخه‌ای از دستورالعملی دست یافت که ظاهراً دفتر اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در سیاتل صادر کرده، و در آن اعلام شده بود که ماموران این اداره باید (درباره سوابق) اتباع ایرانی، لبنانی و فلسطینی که بین سال‌های ۱۹۶۱، ۲۰۰۱ متولد شده‌اند، "تحقیق و بررسی انجام دهند."

همچنین در این دستورالعمل آمده بود پیشینه هر فرد دیگری هم که به ایران یا لبنان سفر کرده است، باید بررسی شود.

مورگان، کفیل کمیسر اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، سه‌شنبه در نشستی خبری در واشنگتن بدون ذکر نام هیچ کسی گفت مقامات در این منطقه، پس از حمله پهپادی، بازرسی امنیتی بیشتری درباره افرادی که ایرانی‌تبار بودند، اعمال کردند.

او مدعی شد این اداره افراد را بر اساس ملیتشان هدف قرار نمی‌دهد، و دستورالعملی هم در سطح این اداره برای انجام این کار وجود نداشت. وی افزود: "در آن یک مورد، سران فقط کمی بیش از حد تعصب‌آمیز برخورد کردند، و ما آن (رفتار) را به سرعت اصلاح کردیم. "

ماموران مرزی معمولاً، برای مثال، زمانی که مدارک یک مسافر مشکل دارد یا ماموران به چیزی مشکوک می‌شوند، برای احتیاط از او بازرسی بیشتری می‌کنند.

اما قانونگذاران و گروه‌های مدافع حقوق مهاجران، از جمله پرامیلا جایاپال، نماینده دموکرات ایالت سیاتل، اعلام کردند مجزا کردن آمریکایی‌های ایرانی‌تبار بدون وجود چنین عواملی، اشتباه و ناقض حق آن‌ها برای حفاظت برابر بر اساس قانون بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها