گفتگوی خبر فوری با تحلیلگر غربی و استاد دانشگاه درباره ابعاد استیضاح ترامپ؛

آیا ترامپ برای فرار از استیضاح به سراغ جنگ با ایران یا کره شمالی می‌رود؟ / پرفسور فرارو: درگیری با ایران شرایط داخلی آمریکا را به هم می‌ریزد

در مورد نتیجه حکم استیضاح، باید بگویم که سنا او را محکوم نخواهد کرد و من فکر می کنم که این خشم و عصبانیت با گذشت زمان از بین برود.

آیا ترامپ برای فرار از استیضاح به سراغ جنگ با ایران یا کره شمالی می‌رود؟ / پرفسور فرارو: درگیری با ایران شرایط داخلی آمریکا را به هم می‌ریزد

حسین نیازبخش- خبر کوتاه بود و کمی شوکه کننده؛ ترامپ استیضاح می‌شود. پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام نمایندگان کنگره تصمیم گرفتند که رئیس جمهور جنجالی آمریکا را استیضاح کرده و سرنوشتش را به دست سناتورها بسپارند. در حقیقت، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا دو اتهام دونالد ترامپ در پرونده اوکراین را وارد دانستند.

با مصوبه مجلس نمایندگان، طرح استیضاح ترامپ برای بررسی نهایی به مجلس سنا سپرده می‌شود. اکنون باید دوسوم سناتورها علیه ترامپ رای دهند تا او اولین رئیس‌جمهور آمریکا باشد که توسط سنا عزل می‌شود. پیش از این یک بار ریچارد نیکسون تا آستانه عزل پیش رفت که البته قبل از رسمی شدن این اتفاق، خود استعفا داد.

با این حال، بسیاری معتقدند سرنوشت ترامپ شبیه نیکسون نخواهد بود؛ چراکه نه اتهام ترامپ در حد واترگیت است و نه در حد نیکسون منفور است. اکنون بیشتر سناتورها از حزب جمهوری‌خواه هستند و بیشترشان هم تایید کرده‌اند که از ترامپ حمایت می‌کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند این استیضاح حتی می‌تواند منجر به افزایش محبوبیت ترامپ هم بشود و به او در شکل‌گیری کمپین انتخاباتی سال 2020 هم کمک کند.

لیندزی گراهام (سناتور جمهوری خواه) معتقد است؛ نقطه ضعف ترامپ در مورد پسر بایدن می‌تواند به نقطه قوت او تبدیل شود. این سناتور جمهوری‌خواه معتقد است پسر بایدن از یک کمپانی گاز مشهور در اوکراین 50هزار دلار گرفته و به همین دلیل، ترامپ از رئیس جمهور اوکراین خواسته که او را اخراج کند. گراهام معتقد است که در صورت به جریان افتادن پرونده آن کسی که ضرر می‌کند احتمالا جو بایدن خواهد بود( اینجا بخوانید).

در مورد ابعاد، احتمالات و عواقب استیضاح ترامپ مصاحبه ای اختصاصی داشته ایم با پروفسور فرارو. وینسنتو فرارو، تحلیلگر غربی و استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است. زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد است اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین‌المللی دارد. پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بود.

****

خبر فوری : آیا استیضاح ترامپ توسط سنا رای می‌آورد؟ به نظر شما این استیضاح تا چه حد می‌تواند قدرت رئیس جمهور آمریکا را در محافل قدرت ایالات متحده کم کند؟

پروفسور فرارو: اولا من گمان می‌کنم استیضاح به ترامپ و جایگاهش آسیب برساند و بیشتر به ضررش باشد تا به نفعش. اما این تاثیر منفی آنقدرها که گمان می‌رود نیست. اصولا طرفداران ترامپ افراطی هستند و به همین دلیل، به اتهامات وی اهمیتی نمی‌دهند و اصلا آنها را توهین به خود و جایگاه رئیس جمهور محبوبشان می‌دانند.

اما در مورد نتیجه حکم استیضاح، باید بگویم که سنا او را محکوم نخواهد کرد و من فکر می کنم که این خشم و عصبانیت با گذشت زمان از بین برود. برای کسانی که مخالف ترامپ هستند هم چیزی تغییر نمی‌کند و شواهد تنها چیزی را که قبلاً به آن اعتقاد داشتند تأیید می‌کند.

البته جایگاه ترامپ و انتخاب مجددش به خیلی چیزها بستگی دارد. او تا ماه ژوئن فرصت دارد. بقای محبوبیت ترامپ و انتخاب مجدد او کاملاً به وضعیت اقتصاد آمریکا بستگی دارد و مسائل دیگر از جمله استیضاح و اینها در مراحل بعدی قرار دارند.

خبر فوری: برخی معتقدند ترامپ با استیضاح اتفاقا می‌تواند محبوبیت بیشتری کسب کند. چرا که بار دیگر می‎تواند توجه محافل و افراد مختلف را به خود جلب کند. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا بین استیضاح ترامپ و کمپین انتخاباتی 2020 رابطه ای می‌بینید ؟

پروفسور فرارو: من موافق این نظر نیستم. اصولا خیلی نگران این احتمال (انحراف جریان استیضاح و ربطش به انتخابات) نیستم. آمریکایی‌های (طرفدار ترامپ) تقریبا در هر بحران و وضعیتی نشان داده اند که از او حمایت می‌کنند. البته اصولا جمعیت آمریکایی‌ها واحد نیستند و نمی‌توان نظر قطعی در مورد آنها داد اما من بعید می‌دانم که استیضاح تغییر خاصی در وضعیت انتخابات یا محبوبیت و انزجار از ترامپ بدهد.

خبر فوری: به نظر می‌رسد که ترامپ در شرایط فعلی بسیار عصبانی است. او بارها نشان داده از تعادل فکری برخوردار نیست. آیا ممکن است برای فرار از شرایط استیضاح و بحران داخلی یک بحران خارجی ایجاد کند تا توجهات را از خود دور کند؟ مشهور است که کلینتون در اوج ماجرای استیضاحش، یک بحران خارجی در آفریقا ایجاد کرد تا توجهات را از خود دور کند؟ آیا ترامپ این سیاست را تکرار می‌کند؟ آیا ممکن است برای فرار از بحران خارجی با ایران جنگ کند یا حداقل درگیریهای محدود نظامی داشته باشد؟

پروفسور فرارو: اگر ترامپ بخواهد یک جنگ یا بحران خارجی ایجاد کند، دو گزینه محتمل دارد: جنگ با ایران و حمله به کره شمالی. در شرایط کنونی، من گمان دارم که کره شمالی هدف و گزینه محتمل‌تری باشد؛ مخصوصا با تهدید اخیر کیم جونگ اون مبنی بر دادن کادوی کریسمس.

اما درگیری با ایران می‌تواند شرایط داخلی آمریکا را به هم بریزد؛ چرا که ممکن است به تقابل و رودررویی طرفداران ترامپ با مسلمانان و افزایش گرایشات ضداسلامی در داخل خاک آمریکا شود. همچنین آمریکا احتیاج به حمایت شدید عربستان و اسرائیل دارد.

ترامپ بارها نشان داده از جنگ می‌ترسد. جنگ با ایران به شدت ممکن است خونبار و پرتلفات و دامنه دار باشد. به همین دلیل، بعید است ترامپ شخصا وارد چنین ماجراجویی شود. با این حال، نباید از نظر دور داشت که پنتاگون می‌تواند سناریوهایی بچیند که این احتمال را تغییر دهد. باید صبر کرد و دید که چه می‌شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • عدالت
    0

    غلط زیادی

  • عدالت
    0

    امریکا وگنده تر از امریکا هیچ غلطی نمی توانند بکنند ...مگر داخلیها با برجام واف تی ای اف وغیره مردم وکشور را خود تحریمی کنند

    نظرات شما -
    • ازادی
      0

      فعلا که تاحالا امریکا پیروز میدان بوده وهرکاری خواسته کرده،پول ملی ما که قبل ازانقلاب جز ارزهای معتبر دنیا بود تبدیل به پشکل وپهن کرده، صادرات نفت رو به صفر رسونده، حداقل هشتاد وپنج درصد مردم رو تونسته ازنظام ناراضی کنه،تونسته کشور مارو دردنیا بی اعتبار کنه، همه رقم تحریم که کرده،دیگه چکار میخواستین بکنه که نکرده؟؟؟؟؟؟؟؟

    • صادق
      0

      خخخ پیروز میدان مال این حرفا نیست ترامپ نادون احمق اون پهپادشون بود آخر تکنولوژی پرپر شد (آی) مردم همه خوب گوش کنید بخدا گنده تر از آمریکا هم نمیتونه غلطی بکنه اگر اینا میونستن بجنگن بخدا لحظه ای دریغ نمیکنن

    • رضا
      0

      دقیقا معنی غلط چیه که میگید آمریکا هیچ غلطی نمیکنه؟ اقتصاد رانتی و ناکارآمد ما را با تحریم ها چنان زمین گیر کرده که ادامه این روند باعث نابودی کامل و فقر و بدبختی و بیکاری و تورم و هزاران معضل دیگر خواهد شد. برید ببینید آمار کسانی که در همین یکی دو سال اخیر مهاجرت(فرار از کشور) چقدر است. برادر من موشک و تانک که نشد نون. وقتی تورم و رکود و بیکاری و معضلات اجتماعی و فرار مغز ها و سرمایه ها را از بین بردید اون وقت حرف از موشک و پهباد و... بزنید

  • آرام و
    0

    غلط می کند .به ایران چپ نگاه کند

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      فعلا که فقط با چند تا تحریم چنان گلوی اقتصاد کشور را فشره که عنقریب که دوباره شاید به فکر چرخش قهرمانانه باشند.وای به روزی که جنگ هم بشه فکر می‌کنید با این اقتصاد و تورم کشور میتواند هزینه و صدمات ناشی از جنگ را تحمل کنه؟ فکر کردید این مردم مردم سال 59 هستند؟

  • صدرا
    0

    ترامپ استیضاح نخواهد شد ، او در آمریکا محبوب است

    نظرات شما -
    • جنوبی
      0

      کاملا موافقم .ترامپ بین مردم امریکا محبوبه .چون سیایتش کاملا به نفع اقتصاد و مردمشه .از دیوارکشی مرز مکزیک تا ایجاد تعرفه برای چین .خروج از خیلی از پیمانها که برای امریکا فقط هزینه داشت .گفته پول کمتری به ناتو میدهد واروپا باید بیشتر بدهد.وشرکتهای امریکایی باید بیشتر داخل کشور سرمایه گذاری کنندتا مشکل بیکاری حل شود و ...دیگر از تجمع والستریت وآتش زدن آدمکش خبری نیست.ایکاش مسئولین ماهم بیشتر ازینکه بفکر سرمایه گذاری درکشورهای دیگه باشند به مردم خودش فکر کند.

    • محمد
      0

      اینو خودت فهمیدی یا نشستید چند نفره فکر کردید احمقق با دوتا سرچ ساده تو گوگل (البته اگه بدونی چیه)میفهمی که ترامپ یه احمقه کودنه و تو آمریکا منفوره

    • رضا
      0

      جناب محمد کافی کمی صبر کنید خواهید دید ترامپ منفوره یا بر عکس با رای بالای الکترال مجددا رئیس جمهور میشه. حتما اذعان دارید که خرید رای و تقلب و استفاده از امکانات دولتی... اونجا مثل جهان سوم مقدور نیست. اینو گفتم که بدونیم رای اونجا واقعی تره

  • بینام
    0

    خدا کند حمله کند مارو از این ترس نا امیدی فشار مشکلات کمر شکن زندگی نجات بدهد ما هروز می‌میریم زنده میشیم ولی او بیاد تنها یکبار می‌میریم ما از دست زالو های داخلی چه از حکومت چه از بازاری وغیره که هر روز با سخت تر کردن زندگی می‌میریم زنده میشم مرگ یبار شئون ی بار اگر ما فقرا بمیریم حداقلش آن است که ثروتمندان ودزدان حکومتی نیز اگه فرار کنن دارایهاشونو از دست میدن که از هزار بار مردن بدتر است

  • ازادی
    0

    ترامپ استیضاح بشه، نشه. جنگ بشه، نشه. هیچ لطمعه ای به امریکا نمیرسه. ولی چیزی که کاملا واضحه تا زمانی که دلمون به این تجزیه وتحلیل های کیلویی خوشه وبا وجود این حاکمان ما که فقط دنبال وقت تلف کردن و حاشیه وماجراجویی هستند کشور ما هیچ وقت پیشرفت نخواهد کرد

  • ملت
    0

    شخصیتی که در کشوری کارمیکنه ازکشورهاباج میگیره تا مردمش در رفاه باشن وشخصیتی که مردم رو چپاول کنه دزدی کنه وملت توفشار باشن ژنرالی که از حق دیدار فرزندش میزنه تا سرداری که بخاطر سربازی نرفتن فرزندش قانون معافیت وضع میکنه خیلی باهم فرق دارن اونا که میگن غلط نمیکنه دارن رویاپردازی میکنن دلارامریکا تابیست هزارهم رفت دختروپسرای وزیرهم چشمشون به بهترین وزیباترین کاخ ها خوردبیکاری درامریکا یک درصد رسیده دیگه باید خیلی نفهم باشیم که هنوز فکرکنیم امریکا هیچ بلایی به سرما نیاورده زلزله وسیل زمینگیرمون کرد زهی خیال باطل بعدها معلوم میشه وبس جناب ترامپ هم هست چون اینا بازیگر خوبی تومنطقه هستن ما نباشیم کی از عربستان پول تیغ بزنه مانباشیم سوریه وفلان وفلان چطور اباد بشن بترسیم از روزی که خدا بازخواست کنه همین

  • امیر
    0

    ما که از هر طرف داریم ضربه میخوریم آمریکا هم روش

  • مرضیه
    0

    خیلی دوست دارم اینجا یه چیزایی بگم که دلم خنک شه.اما چه کنم دست و بالم بسته اس. آی آدمی که میگی آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند فعلا این ابر قدرت جهانه که اقتصاد دنیا زیر دستاشه با سه شماره اقتصادمونو فلج کرد.این یعنی چی؟چرا ما که مدعی هستیم و همه جا پرگو نمی تونیم اقتصاد اون و فلج کنیم.ای نون به نرخ روز خور ما داریم زیر دست و پا له میشیم نه تو که شکمت سیره.

  • ناشناس
    0

    وقتی ما خودمون خودمونو باور نداریم وقتی مسئولین مملکت ذره ای به جوونا اعتماد ندارن برای از بین رفتن نیازی به حمله این و اون نیست . البته من این حرفی که می گن مردم ما مردم سال ۵۹ نیستن رو قبول ندارم. مردم ما درسته معترضن ولی وطن فروش نیستن و اگرم جنگ بشه همین مردم حتی شده با دست خالی هم می جنگن که البته همچین دست خالی هم نیستیم ما در زمینه نظامی . ولی ای کاش ای کاش مسئولین هم این منش وطن فروشانه خودشونو کنار بگذارن و عوض اینکه بچسبن به آمریکا و اروپا یه خرده به جوون ایرانی بها بدن . مگه ما زمان جنگ شهید باقری ۲۱ ساله نداشتیم؟ مگه ما باکری و همت خرازی نداشتیم؟ اینا جوونایی بودن که بهشون بها داده شد و کاری کردن کارستون ‌. توی اقتصاد هم همینه . باید میدون بدن به ما جوونا و دل از کرسی ریاست بکنن این مسئولین پیرمرد .

  • نگین
    0

    ترامپ پیروز میدان است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها