بشار اسد: تعداد آمریکایی‌ها در سوریه هزاران تن است

بشار اسد تعداد سربازان آمریکایی در داخل کشورش را هزاران تن برآورد کرد. وی همچنین به همدستی ترکیه با گروهای تروریستی و آمریکا برای فروش نفت سوریه اشاره کرد.

بشار اسد: تعداد آمریکایی‌ها در سوریه هزاران تن است

بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه فونیکس چین درباره وضعیت آمریکا و انتخابات پیش روی این کشور در سال ۲۰۲۰ و شکست دونالد ترامپ در این انتخابات و شرایط سوریه اظهار کرد: در یکی از مصاحبه‌ها از ترامپ صحبت کردم و گفتم که او بهترین است زیرا شفافتر عمل می‌کند، طبعا بهترین به معنای اینکه او خوب است، نیست اما شفاف بودن او نکته خوبی است به خصوص زمانی که ما دائما در سیاست غربی عادت کرده‌ایم به اینکه حقایق در مقاصد غربی در قبال جهان در لفافه قرار می‌گیرند، اما در عین حال باید کاملا آگاه باشیم که سیستم سیاسی آمریکا سیستم کشوری که ما درک کرده‌ایم، نیست. سیستم سیاسی آمریکا سیستمی برگرفته از لابی‌هاست.

آنچه در آمریکا حکومت می‌کند لابی پول است چه نفت باشد یا سلاح یا بانک‌ها و غیره، این لابی‌ها بر کل جزئیات سیاست آمریکا حکومت می‌کنند زمانی که ترامپ خواست مستقل باشد ولو بسیار اندک هجمه علیه او شروع شد و اکنون شاهد روندی تحت عنوان استیضاح ترامپ هستیم؛ روندی که هدف از آن آوردن رئیس‌جمهوری به خط مشی قدیمی یعنی خط لابی‌هاست از این رو تمام روسای جمهوری که با آنها در سوریه کار کرده‌ایم از نیکسون در سال ۱۹۷۴ -زمانی که روابط با آمریکا احیا شد- تا امروز ترامپ محکوم به پیروی از لابی‌ها هستند. هرچه قدر یک رئیس‌جمهور نیات خوب داشته باشد نمی‌تواند از سیاست لابی‌ها عدول کند. از این رو حساب باز کردن بر تغییر روسای جمهوری، حساب باز کردن بر امر غیرواقعی و بیجاست.

وی افزود: تصور نمی‌کنم این سیاست آمریکا در سال‌های آینده نیز تغییر کند از این رو می‌بینیم که رئیس‌جمهوری در کمپین انتخاباتی خود حرفی را می‌زند و تنها چند هفته بعد چیزی متناقض با آن حرفش را انجام می‌دهد. از این رو در سوریه هرگز به روسای جمهوری آمریکا که می‌آیند و می‌روند فکر هم نمی‌کنیم.

اسد درباره تصمیم ترامپ جهت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و پس گرفتن حرفش در این باره نیز تاکید کرد: این همان چیزی است که به شما گفتم یعنی اینکه سیاست آمریکا برگرفته از لابی‌هاست را تایید می‌کند. این کشور تحت اصول اداره نمی‌شود این کشور را منافع آن سازمان‌ها اداره می‌کنند، اگر منافع‌شان در اشغال چاه‌های نفت و سرقت نفت و فروش آن به هر شکلی باشد این کشور و این سیستم به منظور خواسته این نهادها صرف نظر از قوانین بین‌المللی و حتی قانون آمریکایی در این مسیر گام خواهد برداشت. آنها به منظور این نهادها و شرکت‌ها حتی قوانین آمریکا را زیر پا می‌گذارند به دلیل رضایت این نهادها چه بسا رئیس‌جمهوری را عزل کنند.

وی درباره تعداد نیروهای آمریکایی در کشورش گفت: نکته ظریف سیاست آمریکا این است که آنها تعداد نیروها را بین هزاران یا صدها تن اعلام می‌کنند زمانی که می‌گویند "هزاران" می‌خواهند به لابی حامی جنگ به خصوص شرکت‌های تسلیحاتی بگویند ما اکنون در حالت جنگ هستیم تا آنها را راضی کنند. زمانی که می‌گویند "صدها" تن آنها افرادی را خطاب قرار می‌دهند که علیه جنگ هستند تا به آنها بگویند که ما چند صد سرباز در آنجا داریم. در واقع این دو رقم به دلیلی بسیار ساده ناصحیح هستند زیرا این آمار و ارقام اگر صحیح باشند با استناد به تعداد سربازان آمریکایی است و استنادی به تعدادی که در کنار ارتش آمریکا می‌جنگند، ندارد. رژیم آمریکا در جنگ‌هایش به طور گسترده بر شرکت‌های خصوصی نظیر بلک واتر در عراق و غیره تکیه دارد و اگر آنها چند صد نیروی نظامی در سوریه داشته باشند فی الواقع هزاران و چه بسا ده‌ها هزار نیروی غیرنظامی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند در اختیار دارند که آنها در عملیات نظامی در داخل سوریه می‌جنگند از این رو سخت است تعداد واقعی آنها را بدانیم اما به طور قطع می‌توان گفت تعداد سربازان آمریکایی در سوریه هزاران تن است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها