گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

پایگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی'دبکا' نوشت: سامانه ضدموشکی گنبد آهنین در مقابله با موشک‌های فلسطینی شکست خورده است.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

چندی پیش شبکه روسیا الیوم و شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی از سرطان زا بودن سامانه دفاعی گنبد آهنین خبر داد. این شبکه اعلام کرد که تاکنون حدود ۳۰ سرباز از نظامیان یگان پدافندهوایی ارتش رژیم صهیونیستی که بسیاری از آن‌ها در سامانه ضد موشکی گنبد آهنین خدمت می‌کنند، به بیماری سرطان مبتلا شده اند.

ریشه ساخت سپر دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین (iron demo) را می‌توان به نبرد ۳۳ روزه بین ارتش اسرائیل و حزب الله لبنان متعلق دانست. نبردی که طی آن حزب الله لبنان با پرتاب راکت‌های متعدد خسارات و کشته‌های فراوانی روی دست اسرائیل گذاشت. راکت‌هایی که در اواسط جنگ ایستگاه قطار شهر حیفا را مورد حمله قرار داد، بسیاری از ساکنان سرزمین های اشغالی را آواره کرده و واحد پدافندی ارتش اسرائیل را به این واقعیت رساند که سیستم دفاع ضد موشک دیگر کارایی ندارد.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

یک سال پس از جنگ ۳۳ روزه، امیر پرتس، وزیر جنگ وقت اسرائیل اعلام کرد کمپانی اسرائیلی رافائل که تولیدکننده تجهیزات نظامی است، برای مقابله با تهدید‌های آینده یک سپر دفاع موشکی جدید خواهد ساخت که جلوی حمله راکت‌های مقاومت را تا عمق سرزمین‌های اشغالی بگیرد، تکمیل و گسترش این سپر دفاعی جدید، چند سال زمان برد و نهایتا اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شد.

سپر دفاعی رژیم صهیونیستی چگونه کار می‌کند؟

گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی متحرک است که به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی فعالیت می‌کند و قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد. این سیستم از راداری چندمنظوره و یک یا چند راکت‌انداز با ۲۰ لانچر شلیک موشک تامیر تشکیل می‌شود که به گفته مقامات این رژیم قادر است محل اصابت راکت دشمن را پیش بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

در کنار گنبد آهنین سیستم دفاع موشکی ختس (پیکان) نیز برای تهدید‌های موشکی بالیستیک میان‌برد استفاده می شود و چندین میلیارد دلار برای آن صرف شده که در این میان آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بابت این سیستم به اسرائیل کمک مالی کرده‌ است، موضوعی که موجبات ناراحتی مردم ایالات متحده را فراهم آورده و مالیات های چند میلیون دلاری را برای آنها به همراه داشته است. اما نکته جالب آنجاست که با چنین هزینه سنگینی، این دو سامانه دفاعی حتی توانایی برخورد با راکت‌های دست ساز را نیز ندارند، چه برسد به موشک های پیشرفته و رادارگریز.

وقتی دست گنبد آهنین در جیبِ مردم آمریکاست

بیشترین انتقادی که به سامانه گنبد آهنین وارد شده بحث هزینه های سنگین در کنار شبهاتی بوده که به کارآمدی آن وارد است. مدرن سازی اولیه را شرکت دفاعی اسرائیلی «رافائل» به تنهایی برعهده گرفت. اما پس از آن، این سامانه تحت پوشش گسترده ایالات متحده قرار گرفت. به طوری که در سال ۲۰۱۴ آمریکا ۲۳۵ میلیون دلار برای پژوهش‌های مرتبط با پروژه گنبد آهنین در زمینه مدرن سازی و تولید ارائه داد. همچنین بنابر اعلام کمیته پژوهشی کنگره آمریکا، «این سامانه برای امنیت و سلامت خانواده‌های اسرائیلی، بسیار مهم است». این را باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا هم گفته و تاکید کرده که «سامانه آزمایش شده و در جلوگیری از اصابت موشک‌ها به سرزمین‌های اسرائیلی موفق عمل کرده است.» هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است و معمولاً دو موشک به سوی راکتی که قرار است شکار شود شلیک می‌شوند.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

بر پایه اعلام IHS هزینه هر دستگاه از سامانه گنبد آهنین، ۵ میلیون دلار است. آن گونه که مقام‌های اسرائیلی می‌گویند، هر موشک هم ۶۲هزار دلار هزینه در بر می‌گیرد و آن‌گونه که روزنامه اسرائیلی جورزالم پست نوشته است، بسیاری از کشور‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و بعضی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و پیمان ناتو برای خرید سامانه گنبد آهنین از اسرائیل، تمایل نشان داده‌اند.

اما نکته جالب توجه این است که هر کدام از موشک‌های این سیستم که هزینه‌ای معادل ۲۵ هزار یورو دارد باید موشک‌هایی را که بسیار ارزان‌قیمت‌تر هستند و کمتر از چند صد یورو ارزش دارند، سرنگون کند. بسیاری از کارشناسان این برآورد را اینگونه تعبیر کرده اند که جنبش مقاومت (چه در لبنان و چه در فلسطین) جنگی اقتصادی را نیز با اسرائیل کلید زده است.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است

از سالی که اسرائیل وارد فاز اجرایی نمودن سامانه دفاع ضد موشک "گنبد آهنین" شد، بر روی غیرقابل نفوذ بودن آن تبلیغات بسیاری کرد، به طوری که آن را کار آمد‌ترین پوشش ضد موشک در جهان نامید، این در حالی است که بر اساس شواهد موجود و همچنین گفته های مقامات این رژیم نه تنها غیرقابل نفوذ بودن این سامانه زیر سوال رفته، بلکه در بسیاری از موارد از ناکارآمدی آن نیز صحبت شده است.

داستان گنبدی که دیگر آهنین نیست

برای مثال مدت ها پیش حزب‌الله لبنان توانست با پروازی چند ساعته بر فراز آسمان فلسطین اشغالی از مهم ترین پایگاه هسته‌ای صهیونیست‌ها تصویربرداری کند. مدتی بعد سید‌حسن نصرالله در سخنرانی خود گفت: این عملیات برای حزب‌الله موفقیت بزرگی بود. پهپادی که توسط حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی فرستاده شده بود، دارای فناوری پیچیده‌ای بود که صهیونیست‌ها در گام نخست موفق به شناسایی آن نشده بودند، به طوری که به فاصله ۴۰ کیلومتری دیمونا نیز رسیده بود و توانسته بود از این تاسیسات اتمی تصویربرداری کند.

در آن زمان رژیم صهیونیستی بر روی سیستم پدافند هوایی و گنبد آهنی‌اش بسیار تبلیغات کرده بود، اما این پهپاد آنان را رسوا کرد و آبروی شان را برد، چون آن‌ها با انجام عملیات روانی بر روی قدرت نظامی شان به کشور‌های مختلف تجاوز می‌کنند و زمانی که این از درون متلاشی شود، قدرتشان کاملا به لحاظ روانی شکسته خواهد شد.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

پس از گذشت مدتی به تدریج واکنش‌ها نسبت به ناکارآمدی سیستم گنبد آهنین صهیونیست‌ها شدت گرفت و در این بین یکی از درجه‌داران ارشد صهیونیست از مقام خود خلع و سیستم پدافندی پاتریوت در حیفا مستقر شد تا از این شهر بندری در برابر موشک‌ها و پهپاد‌ها محافظت کند.

پیش از این نیز روزنامه انگلیسی گاردین نیز در مطلبی با اشاره به اخباری که از فعالیت این سیستم دفاع موشکی به دست آورده نوشت، این سیستم ۷ موشک پرتاب شده از سوی حماس را سرنگون کرده، اما دست کم در ۱۱ مورد نتوانسته این موشک‌ها را ردیابی کند. گاردین به نقل از یکی از کارشناسان نزدیک به این پروژه نوشت، این سیستم ممکن است در آینده موفقیت‌هایی داشته باشد، اما فعلا با محدودیت‌هایی رو‌به‌روست که کارایی آن را زیر سؤال می‌برد.

همانطور که گفته شد چندی پیش هم روسیا الیوم و شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی از سرطان زا بودن سامانه دفاعی گنبد آهنین خبر داد. این شبکه گزارش داد که تاکنون حدود۳۰ سرباز از نظامیان یگان پدافندهوایی ارتش این رژیم که بسیاری از آن‌ها در سامانه ضد موشکی گنبد آهنین خدمت می‌کنند، به بیماری سرطان مبتلا شده اند. آمار بالای مبتلایان به سرطان در یگان پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی مقام‌های رژیم را بر آن داشته تا در خصوص ارتباط احتمالی فعالیت آن‌ها در این واحد با بیماری سرطان تحقیق کنند.

افزون بر این، انتشار خبر اختلال در سامانه موشکی «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی و شلیک اشتباه ۲ فروند موشک به شهرک صهیونیست نشین «ایلات» بار دیگر ناکارآمدی این سامانه موشکی در برابر تهدیدات بالقوه و بالفعل علیه اشغالگران را نمایان کرد. منابع آگاه صهیونیستی اعلام کردند که سامانه موشکی «گنبد آهنین»، به طور اشتباه ۲ فروند موشک شلیک کرده است. این درحالی بود که پیش از این ادعا شده بود ۲ فروند موشک مذکور از سوی نیرو‌های مقاومت به سمت «ایلات» شلیک شده، اما پایگاه اطلاع‌رسانی رژیم صهیونیستیی «۰۴۰۴» با رد این موضوع گفته است که «گنبد آهنین» به اشتباه ۲ فروند موشک شلیک کرده و ارتش رژیم صهیونیستی نیز درحال بررسی این مسئله است.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

ماه می‌سال جاری درگیری میان ارتش رژیم صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت فلسطین شدت یافت و این درگیری بیش از پیش ناتوانی گنبد آهنین را برملا کرد.

در پی تشدید درگیری‌های ۳ روزه در ماه می‌میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی حدود ۷۰۰ راکت از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که شدت و گستردگی این شلیک‌ها خسارات فراوانی در پی داشت.

پس از این حمله موشکی، رژیم صهیونیستی بار دیگر مدعی رهگیری بخش عده‌ای از موشک‌ها به وسیله گنبد آهنین شد، اما گزارش رسانه‌ها و برخی مقامات این رژیم حاکی از شکست و ناتوانی گنبد آهنین در برابر این عملیات موشکی بوده است.

در همین حال گردان‌های «عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که موفق شده با استفاده از تاکتیک شلیک ده‌ها موشک در زمان واحد از سد گنبد آهنین عبور کند.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

پایگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی'دبکا' نوشت: سامانه ضدموشکی گنبد آهنین در مقابله با موشک های فلسطینی شکست خورده است. دبکا که با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) ارتباط مستقیم دارد افزود: گنبد آهنین نه تنها سودی برای اسرائیل نداشته و در مقابل موشک های حماس ناتوان است، بلکه نقاط ضعف ارتش را هم آشکار کرده.

دبکا اضافه کرد: ارتش پس از اصابت موشک های شلیک شده فلسطینیان از نوار غزه به بئرالسبع فقط تصمیم دارد برای مقابله با موشک های فلسطینیان تعداد سامانه های ضد موشک را در سرزمین های اشغالی افزایش دهد.

«اسحاق غرشون»، فرمانده جبهه داخلی رژیم صهیونیستی درباره قابلیت گنبد آهنین در برابر موشک‌های حزب الله می‎گوید: این سامانه قادر به دفاع در برابر موشک‌های کوتاه برد نبوده و در مقابله با شلیک بیش از ۱۲۰ موشک با محدودیت رو به رو است.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

پایان افسانه ای دروغ که اسرائیل برای مردمش ساخت

حالا مردم سرزمین های اشغالی که به سپر دفاعی دلخوش بودند، از دفاع توسط سامانه گنبد آهنین نا امید شده اند و بسیاری از مقامات اسرائیلی به صراحت اعلام کرده‌اند که گنبد آهنین قادر به حفاظت کامل از کشور در صورت راکت‌باران شدید و مستمر دشمن نیست و همچنین قدرت رهگیری گلوله‌های دارای برد بسیار کوتاه را (به دلیل زمان کوتاه پرواز آن‌ها) ندارد.

در پایان اما باید گفت که به نظر بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی هزینه های بالای این سامانه یکی از مواردی است که انتقادات بسیاری را بر آن وارد داشته و علاوه بر آن ضریب خطای این سامانه (حتی در برابر موشک های دست ساز حزب الله و حماس) نیز از مواردی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

البته شاید این تنها ضعف‌های مرتبط با گنبد آهنین نیست که تمام ادعاهای مقامات این رژیم را زیر سوال برده، بلکه پیشرفت‌های موشکی مقاومت فلسطین و حزب‌الله نیز عملا این سامانه دفاعی را به عنوان یک سامانه ناکارآمد معرفی کرده است.

داستان گنبدی که دیگر آهنین نیست

در همین راستا نیز «یوسی ملمان»، کارشناس امور امنیتی رژیم صهیونیستی در مورد قدرت موشکی حماس اعلام کرده: گردان‌های شهید ‏عزالدین قسام شمار نامشخصی از موشک‌های قسام، گراد و کاتیوشا در اختیار دارد، همچنین گردان‌های قسام ‏موشک‌های «فجر-۵» و نیز موشک‌های چینی دارد، به‌گونه‌ای که قسام مانند یک سوپرمارکت انواع موشک‌ها را در ‏اختیار دارد. ‏ «یوسی ملمان» این را هم گفته که توانمندی موشکی ‏حماس در مقایسه با ۵ سال پیش، دو برابر شده است. ‏ این کارشناس صهیونیست با نگرانی اعلام کرده که اگر مقاومت فلسطین موشک‌های زمین به دریا به‌دست آورد، قواعد بازی بیشتر تغییر خواهد کرد.

گنبد آهنین یا گنبد پوشالی، مسئله این است؟! + تصاویر

میر ارلان، ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی نیز بر این باور است که سامانه گنبد آهنین ثابت کرده است که یک ابزار موثر برای نجات جان افراد نیست. این سیستم نمی‌تواند در درگیری‌های گسترده موثر واقع شود.

ارلان مدتی قبل با انتشار مقاله‌ای در نشریه موسسه مطالعات امنیت ملی هشدار داد سامانه گنبد آهنین در درگیری‌های تمام عیار قادر به حفاظت از جان افراد و حتی دفاع از تاسیسات نظامی و زیرساخت‌های ملی نیست. در بخشی از این مقاله آمده است: در طول یک درگیری طولانی چندین خطر همزمان وجود دارد که نیازمند پاسخ‌های سریع و گسترده است.

این مقام معتقد است تکیه بر عملکرد سامانه گنبد آهنین صرفا نمی‌تواند حافظ جان شهروندان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی باشد و نیاز به برنامه‌های هشدار و اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای آگاه سازی آن‌ها از حملات ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    واقعا که ازاسم هرنوع سلاح ادمکش ساخت هرکشوری بدم میاد شده قاطل مردم جهان ،بزرگان جهان سیاست مداران اگرراست میگین مثل زمانهای قدیم خودتون شخصا گروه به گروه بروین به جنگ همدیگر رییس هرکشور حداقل دوهزارنفرمفتخورداره برایک لشکرکافیه بروین همدیگرراکشتارکنید تاپیروز بشین شماباهم بدهستین چکاربه ملتهای بیچاره دارین ،،همه شروع کرده این به ساخت سلاح کشتار جمعی براملتهای بیگناه که ارزوی تماس گرفتن رفتن به کشورهای همدیگر شناختن هم تجارت باهم ،ازبیدینش تادیندارش همه بنده یک خداهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها