اسرائیل: اسناد دخالت اوباما در تصویب قطعنامۀ ضد شهرک‎‏سازی را به ترامپ می‌دهیم

اسرائیل: اسناد دخالت اوباما در تصویب قطعنامۀ ضد شهرک‎‏سازی را به ترامپ می‌دهیم

رژیم صهیونیستی ادعا کرد اسناد محکمی مبنی بر دخالت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، در تصویب قطعنامۀ ضد شهرک‎سازی اسرائیل در شورای امنیت دارد و تهدید کرد این اسناد را به دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور منتخب امریکا، تحویل خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 3 دی و در اقدامی تاریخی قطعنامۀ‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‏‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا تصویب کرد.

در پی این واقعه بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر رژیم تل‌آویو، دان شاپیرو، سفیر امریکا در سرزمین‎های اشغالی را فراخواند و از وی خواست علت رأی ممتنع امریکا در نشست شورای امنیت را توضیح دهد.

اکنون متحدان نزدیک نتانیاهو در حالی در گفت‎وگو با رسانه‎‏های امریکایی ادعا کرده‎اند رژیم صهیونیستی اسناد مربوط به دخالت مستقیم اوباما را در اختیار دارد که پیشتر دولت اوباما ادعای اولیۀ نتانیاهو مبنی بر دخالت رئیس‎جمهور امریکا در این مسئله را به‌شدت تکذیب کرده بود.

دیوید کیز، سخنگوی نتانیاهو، در گفت‌وگو با شبکۀ امریکایی فاکس‎ نیوز گفت منابعی ازجمله برخی منابع عرب، مقامات رژیم صهیونیستی را از دخالت اوباما در پیشبرد قطعنامۀ ضد شهرک‌سازی در شورای امنیت آگاه کرده بودند.


کیز افزود: «ما اطلاعات محکمی از منابعی در جهان عرب و منابع بین‎المللی در اختیار داریم که نشان می‎‏دهند این مسئله [تصویب قطعنامه علیه اسرائیل] به دلیل فشار عمدی امریکا رخ داد و امریکایی‎‏ها در وهلۀ اول در ایجاد این قطعنامه کمک کرده‌‎اند.»
تنها چند ساعت پس از اظهارات سخنگوی نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی، ران درمر، سفیر تل‌آویو در واشنگتن پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت اسنادی جمع‎آوری کرده است و آن‎‏ها را به دولت آتی ایالات‌متحده تحویل خواهد داد.

درمر به شبکۀ خبری سی‌‎ان‎ان امریکا گفت: «ما این اسناد را از طریق کانال مناسب به دولت جدید ارائه خواهیم داد. اگر آن‎‏ها بخواهند این اطلاعات را با مردم امریکا در میان بگذارند، ما استقبال می‎کنیم.»


درمر یک چهرۀ جنجالی در واشنگتن به‌حساب می‌آید. دولت اوباما سال گذشته و در جریان مذاکرات بر سر برنامۀ هسته‎ای ایران، این سفیر را متهم کرده بود که بدون هماهنگی، شرایط حضور و سخنرانی نتانیاهو علیه ایران را در کنگرۀ امریکا سازمان‌دهی کرده است.

امریکا بارها رژیم صهیونیستی را به جاسوسی از مقامات امریکایی متهم کرده است. تازه‎ترین نمونۀ آن، جاسوسی این رژیم در مذاکرات هسته‎ای ایران با کشورهای گروه 1+5 طی سال گذشته بود.

امریکا ادعاهای رژیم صهیونیستی دربارۀ نقش دولت اوباما در تصویب قطعنامۀ ضد شهرک‎سازی را به‌شدت تکذیب کرده است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما، روز جمعه با انتشار بیانیه‎‏ای اعلام کرده بود: «ما پیش‌نویس این قطعنامه را تهیه نکردیم؛ ما این قطعنامه را ارائه ندادیم. ما این تصمیم را در لحظۀ رأی‌گیری اتخاذ کردیم.»

نمایی از شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینیان
وی افزود با توجه به نگرانی امریکا از فعالیت‎های شهرک‎سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‏‎های اشغالی و معنای آن در منطقه، واشنگتن نمی‎توانسته با «وجدان راحت» این قطعنامه را وتو کند.

ترامپ از مخالفان تصویب قطعنامۀ ضد شهرک‎سازی در شورای امنیت بود و پیش از تصویب آن اعلام کرده بود این قطعنامه می‌‎بایست وتو شود.

پیش از تصویب قطعنامۀ مذکور، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پیامی در صفحۀ توییتر خود نوشته بود امریکا «باید این قطعنامۀ ضد اسرائیلی را وتو کند».

بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.

در حال حاضر بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‎کنند.

منبع: پرس تی وی

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها