در صورت مشارکت 72 درصدی؛ پیروز انتخابات، دست کم 20 میلیون رای می خواهد

تاکنون آمار و ارقام مختلفی درباره تخمین میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه مطرح شده که آخرین آنها، نظرسنجی ایسپا درباره مشارکت 72درصدی واجدان شرایط بوده است.

در صورت مشارکت 72 درصدی؛ پیروز انتخابات، دست کم 20 میلیون رای می خواهد

به گزارش خبر فوری ، با توجه به اینکه بیش از 56 میلیون و 410 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند، مشارکت 72درصدی در انتخابات به آن معناست که بیش از 40 میلیون و 600 هزار نفر در انتخابات شرکت خواهند کرد.

بنابراین با توجه به قانون انتخابات که نامزد پیروز باید بتواند 50درصد بعلاوه یک رای را در انتخابات به خود اختصاص دهد، هر کدام از چهار نامزد حاضر در عرصه انتخابات که بخواهند در اولین مرحله به پیروزی برسند، دست کم نیاز به 20 میلیون و 300 هزار رای دارند.

البته پیش از این وزارت کشور از مشارکت دست کم 57 درصد واجدان شرایط در انتخابات خبر داده بود. براساس این آمار، نامزد پیروز با قریب به 16 میلیون رای نیز می تواند در انتخابات روز جمعه به پیروزی برسد.

بنابراین هر یک از نامزدها برای آنکه بتوانند نتیجه انتخابات را در دور اول به نتیجه قطعی برسانند، دست کم بین 16 تا 20 میلیون رای نیاز خواهند داشت.

تحلیل نحوه توزیع واجدان شرایط

براساس آمارها، از 56میلیون نفر واجدان شرایط، به طور تقریبی دست کم حدود 18 میلیون نفر ساکن کلانشهرها، 18 میلیون نفر ساکن شهرستانهای کوچک و قریب به 20 میلیون نفر نیز در روستاهای کشور سکونت دارند.

نرخ مشارکت در هر یک از این مناطق متفاوت است. آمارهای اولیه حکایت از آن داشت که نرخ مشارکت در کلانشهرها 40درصد، در شهرستانها حدود 60 درصد و در روستاها قریب به 90 درصد است. با این حال به نظر می رسد که با توجه به موج اجتماعی روزهای آخر انتخابات، به ویژه با توجه به انصراف برخی نامزدها، اکنون نرخ مشارکت در کلانشهرها به بیش از 50 درصد رسیده است.

به این ترتیب از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابتها، کاندیدایی می تواند در مرحله اول به پیروزی برسد، که رای بیشتری در روستاها و شهرهای کوچک تر داشته باشد، چراکه این بخش از جامعه احتمالا مشارکت بیشتری خواهند داشت.

این برتری نسبی در روستاها و شهرستانها و یا حاشیه شهرهای بزرگ باید به اندازه ای باشد که اختلاف رای در کلانشهرها را جبران کند.

بنابراین فارغ از آنکه هر یک از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چه سبد رایی در کدام بخش از جامعه شهری و روستایی کشور دارند، نکته مهم آنجاست که براساس نظرسنجی جدید ایسپا، اگر هر نامزد تنها بتواند به 20 میلیون رای مورد نیاز دست یابد، خواهد توانست در مرحله اول انتخابات جشن پیروزی بگیرد.

با این حال هنوز کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم منتفی نیست چراکه ممکن است آرای دو نامزد اصلی چنان به هم نزدیک باشد که با رای حتی پنج یا شش درصدی دو نامزد غیراصلی، هیچ یک از این دو نتوانند به حدنصاب 50درصدی دست یابند و بنابراین کار به مرحله دوم انتخابات در روز پنج خرداد بکشد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها