همه چیز درباره نشست گروه ۲۰

از توافق احتمالی آمریکا و چین تا بحث مرکل با ترامپ درباره ایران/ نشستی که شینزو آبه ایران را به آن دعوت کرد، بیشتر بشناسید

نشست گروه ۲۰، همان نشستی است که گفته می‌شد قرار بود شینزو آبه در سفر اخیرش به ایران مسئولین کشورمان را به آن دعوت کند.

از توافق احتمالی آمریکا و چین تا بحث مرکل با ترامپ درباره ایران/ نشستی که شینزو آبه ایران را به آن دعوت کرد، بیشتر بشناسید

به گزارش خبر فوری ، چهاردهمین نشست دو روزه سران جی 20 صبح امروز جمعه با حضور رهبران 19 کشور صنعتی جهان و رییس اتحادیه اروپا در شهر اوزاکا واقع در غرب ژاپن آغاز شد. این همان نشستی است که گفته می‌شد قرار بود شینزو آبه در سفر اخیرش به ایران مسئولین کشورمان را به ان دعوت کند.
در این نشست دو روزه موضوعاتی مانند «اقتصاد جهانی، تجارت و سرمایه گذاری»، «نوآوری دیجیتال»، «توسعه و توانمند سازی زنان» و «محیط زیست و انرژی» مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
با این حال این نشست با توجه به رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در زمینه تجارت دو جانبه با کشورهای مختلف و اختلاف تجاری وی با چین، روی محور تجارت متمرکز خواهد بود اولویت ترامپ بر معاملات دو جانبه و تأکید وی بر آنچه که او «روابط تجاری ناعادلانه» برای ایالات متحده می بیند، روش های بین المللی تجارت را مختل کرده است.

گروه ۲۰ چیست؟

گروه ۲۰ ( G-20) یا گروه بیست اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد (دارائی) و مسولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد مطرح دنیاست. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
این نشست ها از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که این رهبران برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تا کنون هر ساله برگزار شده است.
گروه ۲۰ با حضور کشورهای قدرتمند اقتصادی، ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد این گروه شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

قیمت نفت نفت کاهش یافت

قیمت نفت همزمان با آغاز نشست گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان (جی ۲۰) در ژاپن و به دلیل نگرانی از ادامه تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری رویترز، نفت خام برنت پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن / ۶ تیر ۰,۳ درصد و نفت وست تگزاس اینترمدیت ۰,۲ درصد کاهش یافتند و به ترتیب به ۶۶,۳۱ دلار و ۵۹,۲۱ دلار در هر بشکه رسیدند. کریگ ارلام، تحلیل‌گر بازار نفت به رویترز گفته است: «همه‌اش به خاطر جی ۲۰ است. معلوم است که سرمایه‌گذارها به خاطر این نشست محتاط‌تر شده اند.»

ابه در افتتاحیه نشست چه گفت؟

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در افتتاحیه این نشست گفت: ما فرصت بزرگی در این نشست برای تشویق رشد اقتصادی جهانی داریم. اقتصاد جهانی با چالشهای متعددی روبرو است.

وی بیان کرد: نشست جی بیست پیامی قوی برای تقویت تجارت آزاد است.


آیا ترامپ با چین به توافق می‌رسد؟

رییس جمهور آمریکا اعلام کرد احتمال توافق تجاری با رییس جمهور چین در نشست هفته جاری گروه ۲۰ وجود دارد اما وی آماده است در صورت عدم توافق دو کشور، روی کل واردات چین تعرفه وضع کند.

ترامپ که برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن عزیمت کرد، احتمال وضع تعرفه ۱۰ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات چین به جای تعرفه ۲۵ درصدی که پیش از این پیشنهاد شده بود را مطرح کرد.

انتظار می‌رود ترامپ روز شنبه با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کند و گفت و گوی آنها مذاکرات میان دو اقتصاد بزرگ جهان را که متوقف شده است احیا کند.


ترامپ: برای توافق با ایران عجله ندارم

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک دیدار دو جانبه با «نورندا مودی»، نخست‌وزیر هند بامداد جمعه (به وقت تهران ) مدعی شد که برای توافق با ایران عجله‌ای وجود ندارد و هیچ فشار زمانی در کار نیست.

وی گفت: «در خصوص ایران، ما کلی وقت داریم- هیچ عجله‌ای وجود ندارد. آنها می‌توانند فراغ بال داشته باشند. اصلاً هیچ فشار زمانی وجود ندارد. امیدوارم، آخر کار اوضاع رو به راه شود. اگر اینطور شد، عالی است؛ اگر هم نشد با خبر می‌شوید.»

دیدار مرکل و ترامپ و بحث درباره ایران

مرکل روز جمعه پیشاپیش دیدارش با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست سران جی ۲۰ در اوزاکای ژاپن به خبرنگاران افزود: همچنین با ترامپ در مورد ضرورت کاهش فشار بر ایران و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و مساله کره شمالی صحبت خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا هم پیش از این دیدار و در حضور خبرنگاران از مرکل به عنوان «دوست بزرگ من» یاد کرد و روابط تجاری بین دو کشور را ستود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • محمد
    0

    پس ایران کجای اقتصاد دنیا است

  • کاربر ناشناس
    0

    هدف تمام این کشورها حتی بیشتر آنهای که ادعای دوستی با ایران دارند این است که ایران را از همه جا مانده کنند که فقط به آنها ارتباط داشته باشیم و منتظر نگاه محبت آمیز آنها باشیم . ولی خودشان با همه ارتباط داشته باشند.و منابع ما را مفت خودشان بخرند.و روز به روز ترقی کنند . این دوستی خاله خرس است.

  • علی
    0

    اینها هدفشان منافع خودشان است . ایران را بیاندازند وسط با همه بده بشود. و خودشان خوبه شوند. و از این جریانات نهایت استفاده را ببرند و وارد درگیری هم نشوند .

  • کاربر ناشناس
    0

    ایران منتظر روسیه و چین و ترکیه و کره شمالی و ...‌ برایمان تصمیم بگیرند .و با بستن درهای ما منافعی ثما را آنها ببرند.

  • کاربر ناشناس
    0

    هدفشان همین شرایط فعلی،ایران و شاید بدتر از این هم هست. از آن نترس،که هاییو هوی،دارد از آن بترس،که سر به زیر دارد .!؟

  • کاربر ناشناس
    0

    ایران با داشتن حزب اصلاحات و اصولگرا زیر خط فقر است

  • کاربر ناشناس
    0

    روسیه نظرش با ایران یکی است درباره منطقه هم یکی است ولی همه جا خودش حضور دارد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها