خبرفوری بررسی می‎کنند

زنان در کدام قسمت بازی انتخابات قرار گرفتند؟/ سبد رای یا حقوق مساوی

زنان به عنوان نیمی از اقشار جامعه ایرانی نقش تاثیرگذاری را در پیروزی یک نامزد در انتخابات ریاست‎جمهوری ایفا می‎کنند.

زنان در کدام قسمت بازی انتخابات قرار گرفتند؟/ سبد رای یا حقوق مساوی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبر فوری در عرصه انتخابات‎ چه انتخابات ریاست‎جمهوری چه شوراها و چه مجلس هرکدام از نامزدهای انتخاباتی معمولا شعارها و وعده‎های خود را درقالب سخنرانی‎ها و مصاحبه‎هایی که دارند انجام می‎دهند روندی که در جریان انتخابات امری مرسوم است.

معمولا دربین اظهارات نامزدهای عرصه انتخابات معمولا زنان یکی از کلید واژه‌های مهمی هستند که در بیشتر نطق‎ها و صحبت‏های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از آنها و نیازهایشان و اقداماتی که باید برایشان صورت گیرد نام برده می‎شود.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‏جمهوری نیز شش نامزد این دوره با تعیین یک فرد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی زنان و همچنین اظهارات رنگارنگ درصدند که در جهت جلب نظر زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشورمان وارد عمل شوند روندی که بدون شک در میزان پیروزی آنها در انتخابات تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بررسی آرا و رویکردهای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری در حوزه زنان به خوبی نوع نگاه وبینش آنها به زنان به عنوان یکی از بازیگران اصلی جامعه را مشخص می‎کند.

*ابراهیم رئیسی

رئیسی نگاه و رویکرد خود به حوزهزنان ومسائل مربوط به آنها را مبتنی بر مکتب و روش دین اسلام می‎دانند چنانکه در اظهاراتش تاکید دارد نگاه ما به زن همان نگاه شریعت اسلامی است. ممکن است در شریعت اسلامی زن و مرد به لحاظ جسمی تفاوت داشته باشند اما ازنظر انسانی تفاوتی وجود ندارد و یک زن هم می‌تواند حیات طیبه داشته باشد.

وی معتقد است امور زنان نباید در چنبره مسائل سیاسی و حزبی قرار بگیرد. مسئله زن واقعیتی است که باید با اراده و تصمیم با آن برخورد شود نه اینکه برای جلب‌توجه دیگران و جلب منافع و تحکیم موقعیت استفاده ابزاری کرد. استفاده از هر امر و مسئله‌ای به‌صورت غیرواقعی و تبلیغی برای جلب‌توجه ناپسند است.

رئیسی تاکید دارد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‏جمهوری بیمه زنان خانه‎دار و طرح حمایت از زنان بی‎سرپرست و بد سرپرست را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

*محمدباقر قالیباف

وی معتقد است که در حوزه مدیریتی و باورهای فکری نگاه جنسیتی ندارد از این رو معتقد است که در حوزه مدیریتی نباید زن و مرد بودن را ملاک دانست اما قالیباف بر این نکته نیز تاکید دارد که با توجه به این‌که در جامعه ما باورهای دینی، مذهبی و فرهنگ ایرانی حاکم است باید با اوج تدبیر و عقلانیت از همه ظرفیت‌های موجود برای رفاه حال بانوان استفاده کنیم.

*مصطفی میرسلیم

دیدگاه‎ها وآرا میرسلیم در حوزه زنان براین موضوع و محوریت قرار دارد که از زنان نباید طبق الگوهای غربی به عنوان ابزار اجتماعی استفاده کرد.

وی تاکید دارد که نقش زنان در جامعه ایرانی باید براساس معیارهای اسلامی و شرعی ترسیم شود.

* حسن روحانی

روحانی معتقد است اسلام دینی است که مرد و زن را در کنار هم قرار می‌دهد و هر دو دارای ارزش مساوی هستند، از این رو هردو باید در جریان رقابت و تکیه زدن بر پست‎های مدیریتی از جایگاه ویژه برخوردار باشند.

وی تاکید دارد که دوران حضور زنان فقط در حریم خانه و آشبزخانه به پایان رسیده است و زنان باید در عرصه‎های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و سایر حوزه‎ها با یک نگاه و رویکرد مبتنی بر دانش وارد عمل شوند.

*اسحاق جهانگیری

آنچه از اندیشه و تفکر جهانگیری در حیطه زنان عنوان شده است تاکید براین است که وی نیز به مانند دیگر دوستان اصلاح‎طلب خود معتقد است که زنان باید در حوزه‎های مختلف فعال باشند و فعالیت آنها نباید تنها به حریم خانواده منحصر شود.

*مصطفی‎هاشمی‎طبا

هاشمی‎طبا از جمله افرادی محسوب می‎شود که خط فکری در مقوله زنان به مانند سابقه کاری وی در دوران اصلاحات است به گونه‎ای که وی از جمله کسانی است که با ورود زنان به ورزشگاه‎ها موافق بوده ودر زمان حضور در سازمان تربیت‎بدنی در این راستا تلاش بسیاری را انجام داد.

این نامزد انتخابات ریاست‏جمهوری از جمله افرادی است که به تساوی حقوق زن ومرد براساس اصل عدالت و مساوات اعتقاد دارد و براین باور است که زنان نیز باید به مانند مردان در تمامی مناصب و پست‎های مدیریتی حضور داشته باشند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها