گزارشی از حاشیه‌های جدید ساختمان شیشه‌ای

جبلی سرافراز نشد / پشت‌پرده عزل ناگهانی معاون سیاسی صداوسیما

حاشیه های اخیر برنامه های صداوسیما که امروز منجر به عزل "خدابخشی" از معاونت سیاسی این سازمان شد انتقادات فراوانی را متوجه جبلی ساخته؛ منتقدان می‌گویند جبلی نتوانسته عملکرد سرافزانه‌ای داشته باشد و بر خلاف سرافزار او قصد استعفا هم ندارد.

جبلی سرافراز نشد / پشت‌پرده عزل ناگهانی معاون سیاسی صداوسیما

استعفا یا برکناری، تفاوتی نمی‌کند نامش را چه بگذاریم، امروز معاون سیاسی صداوسیما تغییر کرد تا بار دیگر انتقادات از عملکرد جبلی اوج بگیرد.

تغییری که شاید بسیاری آن را ناشی از جنجال‌های حضور رسایی بدانند، اما این همه ماجرا نبود، زمزمه‌های رفتن خدابخشی به واسطه عملکردش از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسید و به نظر می‌رسد اگر جبلی از مدت‌ها قبل به انتقادات توجه می‌کرد، شاید امروز شاهد جنجال‌های گفتگوی رسایی هم نبود.

علیرضا خدابخشی ۲۲ مهر ۱۴۰۰، با حکم پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما به عنوان معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب شده بود.

انتصاب خدابخشی، بخشی از سیاست جبلی برای برکنارکردن تیم پیر قبلی و جایگزین‌کردن نسل جدید اصول‌گرایان بود. خدابخشی ۴۵ ساله جای مجید آخوندی نشست که دست‌کم ۱۵ سال در این سمت نشسته بود.

در دوران خدابخشی، اگرچه تغییرات کوچکی دیده شد، اما گاف‌هایی بی‌سابقه بر همه این تغییرات سایه انداخت.

ایسنا در خصوص حواشی دوران خدابخشی نوشته است: ماجرای هک شدن شبکه‌های صداوسیما آن‌هم به هنگام پخش سخنان مقام معظم رهبری در یکی از بخش‌های خبری و در ادامه تعلل در ارایه توضیح و یک عذرخواهی احتمالی یا بدیهی، از مواردی بود که در جریان این اتفاق، پرسش‌برانگیز شد.

از دیگر رویکردهای پرسش‌برانگیز صداوسیما در آن مقطع و چند روز قبل از هک شدن، پخش تصاویر مربوط به یک زن برهنه با افکت‌های حداقلی در بخش خبری ۲۰:۳۰ ـ به عنوان زیرمجموعه معاونت سیاسی ـ بود؛ تصاویری که اگرچه با هدف تقبیح عملکرد یک جریان سیاسی پخش شد اما این پرسش جدی را مطرح می‌کرد که آیا بازنشر و اشاعه‌ی یک عمل قبیح کمتر از انجام آن نیست؟

البته این اقدام بعدا با یک عذرخواهی همراه شد اما عملکرد بخش‌های مختلف خبری صداوسیما در پوشش حوادث یک سال قبل نیز نقدی بود که برخی کارشناسان در انتقال مرجعیت خبری به شبکه‌های معاند خارج از کشور، مطرح کردند.

در ادامه هم عملکرد بخش‌های خبری معاونت سیاسی در موضوعی مهم مانند غزه به میان آمد که نداشتن «روایت اول» و «منبع اولیه» از جمله مشکلات عملکردی بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی برشمرده شد.

چالش‌هایی که بیش از آنکه ضعف عملکرد خدابخشی را نشان دهد، حکایت از عدم توانایی جبلی در مدیریت صداوسیما داشت.

مردی که با وعده تحول آمد، اما نه تنها شاهد تحول نبودیم، بلکه آمارهای مخاطبین صداوسیما نیز کاهشی شده و کیفیت برنامه‌های این رسانه نیز با کاهش چشم‌گیری مواجه شد.

نقدی که به حضور خدابخشی بازمی‌گشت، مرتبط با نسبت فامیلی او با برادران جلیلی (سعید و وحید) بود. خدابخشی خواهرزاده وحید جلیلی است و انتصاب او هم اتهام فامیل بازی در صداوسیما را به دنبال داشت و هم نشان می‌داد شاید فرمان صداوسیما بیش از آنکه دست جبلی باشد، در اختیار برادران جلیلی است.

جبلی که برخی معتقد بودند شاید او به مانند سرافراز، رئیس پیشین صداوسیما بتواند در این رسانه تحول ایجاد کند، هرگز نتوانست سرافراز باشد.

اما او تفاوت مهمی با سرافراز دارد، جبلی اهل استعفا نیست و با وجود گمانه‌زنی‌ها، بعید به نظر می‌رسد حتی در صورت تکرار اتفاقاتی مانند حواشی گفتگوی رسایی، او استعفا دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    3

    بعد از دوره ضرغامی .‌صدا سیما عملکرد منفی و هزینه زیادی رو حیف میل کرده .

    نظرات شما -
    • کجایی تو ؟ رو به رشدی دادااااژ ؟!
      0

      صدا 30ما چیه داداش؟
      رو به رشدی داداش ؟
      خریدینیه یا پوشیدنیه ؟
      ضایعاته ؟
      کاغذ باطلس؟
      صدا 30 ما چیع ؟
      پلاستیک قراضس ؟
      کسی مگه صدا 30 ما میبینه ؟!

  • ناشناس
    1

    اصلا انتقاد پذیری یکی از اصول به فنا رفته دولتهاست آمار و مخاطب و انگار نه انگار مردم باید تماشا کنن

  • ناشناس
    0

    جبلی در خواب هم نمی دید رئیس صدا وسیما بشه در هیئت دولت شرکت کند مگر عقلش را از دست داده که استعفا بده اگر سیمای ما بیننده ای بجز خانواده خودشان نداشته باشد به درک حقوق که میگیرند رئیس که هستند به احدی هم نباید جواب بدند.چه از این بهتر

  • ققق
    0

    دولت سایه را شناختین

  • جعفری
    0

    بودن یا نبودن هیچ کدام فرقی نداره

  • ناشناس
    0

    مشکلات درون سازمانی و کمبود حقوق و ریشه انداختن مدیران در سازمانهای دولتی است و با عوض کردن مدیر مشکل حل نمیشه بايد سیستم را عوض کرد.

  • ناشناس
    3

    اون برنامه مزخرف پاورقی رو حذف کنید دلمون کمی خنک بشه جز اراجیف چیز دیگه ای نداره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      معلومه تو گلوت مونده داری خفه میشی
      حرف حق برای عده‌ای خفه کننده هست

    • ناشناس
      0

      8:26 حرف حق!؟ برو جاهل خوش باش یاوه گویی و خزعبلات گفتن و کتمان واقعیت ها از کی شده حرف حق

  • 🐜
    0

    شبکه خبر هدف بشه لااقل کمتر دروغ و دغل دیده و شنیده می‌شه!!! خبرهای بیات پخش میکند!!!

  • همشهری
    0

    وقتی کسی برنامه های پر بیننده رو حذف میکنه و برنامه هایی که 5 درصد بیننده رو میزاره معلومه که براش مخاطب مهم نیست و همین موضوع باعث شده کمتر از 10 درصد مردم برنامه تلویزیون ببینن و این فقط از بین بردن بیت المال هست.

  • محمد
    0

    صداوسیما با جبلی داره به قهقرا میره خودشون هم متوجه نیستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها