عضو مجلس خبرگان رهبری:

گشت ارشاد خیلی موفق نبوده؛ باید به آنها تذکر داد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عملکرد گشت ارشاد، گفت: به نظر من می آید که خیلی موفق نبوده است. باید به خود این گروه تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد و بلکه با رعایت برادری، خواهری و مادری برخورد خوب داشته باشند؛ که وقتی با طرف صحبت می کنند در قلب او تأثیر بگذارد و فکر کند یک دوست، پدر یا برادر دارد با او حرف می زند.

گشت ارشاد خیلی موفق نبوده؛ باید به آنها تذکر داد

بخش‌هایی از گفت‌وگوی آیت‌الله مقتدایی را در ادامه می‌خوانید:

*در برنامه هایی که پیش آمده یقینا دست خارجی و دشمن در کار بوده و مقدماتی را فراهم کرده اند تا مردم را نگران کنند و از اعتقادات آنها درباره توحید، نبی گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ذهنشان را منحرف کنند و آن وقت اقدامات نابخردانه ای را انجام بدهند؛ اقداماتی که منطقی و شرعی نیست. اگر راه حل ایرادات و اشکالات از نخبگان سؤال شود، کار بسیار مفید و مؤثری است برای حل نابسامانی هایی که اخیرا شاهد بوده ایم. چون این افراد به جریاناتی که در میان مردم اتفاق می افتد آشنا هستند.

*بالأخره کسانی که به مشکلات مردم آشنایی ندارند و راه حلش را هم نمی دانند، نظرات و راه حل هایی می دهند که به ضرر جامعه، امت اسلامی و نظام است. این نظرات در میان مردم، جوانان و متدینین انحراف ایجاد می کند؛ و این برای جامعه اسلامی، انقلاب و ملت عزیزمان خیلی خطرناک است.

*باید از نخبگان دلسوز مردم و نظام خواست که به میدان بیایند و کنار نکشند؛ کنار کشیدن آنها به ضرر نظام و اسلام است و بعید می دانم آنها هم خودشان را کنار بکشند. چون دلسوز نظام، انقلاب و مردم هستند، باید به آنها احترام گذاشت و از آنها خواست که به میدان بیایند. به حرفشان هم گوش بدهند تا آنها دلسرد نشوند و بدانند صحبت های آنها خواهان دارد و پیگیری می شود.

*مسئولین گشت ارشاد باید متوجه باشند اجازه ای که به اینها داده شده تا تذکر بدهند به کسی که مثلا حجاب را رعایت نمی کند، نظرشان فقط برای خدا باشد و نظر غیر خدایی نداشته باشند؛ و با ادب، احترام، موعظه و نصیحت با مخاطبان خود صحبت کنند.

*من یادم می آید اوایل انقلاب که به امر امام شورای عالی قضایی تشکیل شد، من هم عضو آن شورای عالی بودم و اولین گشت ارشاد را آن وقت ما تصویب کردیم و گروه هایی را مأموریت دادیم که در بین مردم بگردند و تذکراتی هم راجع به حجاب و هم راجع به کارهای خیر و کمک به دیگران داشته باشند. خود من یادم می آید دو مرتبه آن گروه ارشاد را دعوت و با آنها صحبت کردم.

*صحبتی که با آنها کردم همین بود که اذن داده شده به شما این نیست که هر طور دلتان می خواهد عمل کنید؛ ببینید مصلحت چیست؟ چه چیزی الآن لازم است به اینها تذکر بدهید؟ کیفیت برخوردشان را می گفتم با ادب، احترام، دوستی و محبت با اینها صحبت کنید. الآن هم نظر ما همین است. این گروه ارشاد اگر دیدند یک خانمی حجابش را رعایت نکرده، باید به عنوان دوست و خیرخواه یا مثل یک برادر مهربان یا مثل یک پدر و مادر که نسبت به فرزند علاقه دارند، با اینها صحبت کنند. اگر آنها برخورد تند کردند شما مقابله نکنید؛ شما خداحافظی کنید و کنار بروید.

*باید به همین گروه ارشاد تذکر داد که برخوردهای دوستانه، پدرانه، برادرانه و مادرانه با این خواهران و برادران صحبت کنند.

*به نظر من می آید که خیلی موفق نبوده است. باید به خود این گروه تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد و بلکه با رعایت برادری، خواهری و مادری برخورد خوب داشته باشند؛ که وقتی با طرف صحبت می کنند در قلب او تأثیر بگذارد و فکر کند یک دوست، پدر یا برادر دارد با او حرف می زند.

*راه برون رفت این است که عده ای به جوانان تذکر دهند که تحت تأثیر این کلمات و برخوردها قرار نگیرید؛ اینها کار دشمن است و دشمن دارد چنین برنامه هایی را پیاده می کند تا مردم را نسبت به نظام بدبین کند؛ فریب این تحریکات را نخورید و خودتان عاقلانه با دوستان و بزرگانتان مشورت و عمل کنید. نباید طوری باشد که عده ای با غرور، تکبر و تندی با مردم رفتار کنند.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    2

    اینقدر استعمال نابجای وازه "دشمن" تکراری شده که معنی واقعی و مصطلح خود را از دست داده است!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لابد عبن این تذکری که امشب به دانشجویان دانشگاه شریف دادید !!!؟؟

    • سلام
      1

      حالم از واژه دشمن ، که با آن همه را سرکوب وغارت کردن به هم میخورد

    • مردم
      0

      دشمن اصلی مردم خاندها هستند این نظام است مردم ایران در دنیا هیچ دشمنی ندارن جز شماها شماها که خوردین غارت کردین اختلاس کردین دوزدین حق مردم را به فلسطین گوربه گور شده دادین حق مردم را به حزب اله لبنان تروریست دادین

  • ناشناس
    1

    یه باره بفرما یه گشت ارشادم برای خود گشت ارشاد بذارن خلاص دیگه!

  • رابی
    1

    عجب .خود گشت ارشاد هم احتیاج به ارشاد دارد.هر چیز که بگندد نمکش می زنند
    وای به روزی که نمک بگندد
    فرمودند مثل پدر و خواهر و دختر ارشاد کنند.منظورتان مثل رئیس پلیس چابهار بوده یا با روش حاچ سعید طوسی؟

  • متین
    2

    باید جمع شود تمام

  • آزادی
    1

    گشت ارشاد هیچ وقت موفق نبوده .امروزه که میشه فیلم گرفت و فضای مجازی هست جنایات شماها رو میشه
    فکر کنید دهه ۶۰ و ۷۰ چقدر بد بوده با جامعه ایی که طرز تفکر تعصبی داشت‌و دسترسی به رسانه های آزاد هم محدود بوده چه جنایاتی مخفیانه انجام میشده و مردم متوجه نمیشدن

  • آشیل
    1

    گشت ارشاد مسئولان چی شد. چرا در مورد حقوق و مزایای مدیران مردم چیزی نمیدونن اما شما از درآمد مردم باخبرید

    نظرات شما -
    • ناشاس
      0

      مسولین بیشتربه گشت ارشاد نیاز دارن غارت کردن و زندگی مردم ساه و نابود کردن از فقرو گرانی

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    دروغ و فساد در این نظام و مسئولین آن ریشه کرده و سیستماتیک است...

  • ناشناس
    1

    همش مقسر چینه پارچه کم میفرسته بیوجدانهای سگخور

  • مرادی
    2

    روبه موت! به امید حق

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      رو به موت آرزوهاته

  • ناشناس
    1

    خیلی موفق نه ،اصلا موفق نبوده است.

  • پیمان
    1

    قانون حجاب اجباری باید حذف شود

  • ناشناس
    0

    چرا قبلا بهشان تذکر ندادند حال که گندش در امده تذکر بدهند؟

  • مردم
    1

    مردم میخواهند بی دین باشن بهشت نمیخوان مگه زوره
    بهشتی که شما توش باشید جهنمه

  • ناشناس
    1

    خخخخخه هنوز نمی داند گشت ارشاد قانون را باید اجرا نکند و تذکر چگونه نشسته آن محل مهمی؟

  • Mm
    2

    افراد مسلمان واقعی و درستکار نمی توانند با سیستم های شما کار کنند. شاید می خواهید آنها را شناسایی و حذف کنید.

  • عبدالمجید سجادیان
    2

    تا قبل ازحادثه مهسا امینی این هم زن بد حجاب ندیده بودم الان درشهر هستم بعدازقضیه مهسا امینی زنان ودختران حجاب ندارند این نتیجه‌ای عملکردتان بروید تحویل بگیرید .
    امشب 10مهر 1401می باشد ساعت نه شب .بوشهر محلات جنوب شهر بهمنی

  • مش جمعه
    0

    آقای مقتدایی،این ۴۳سال انقلاب را که می بینم ، باورم این است که فرزندانتان هم از شما پیروی نمیکنن.استان قم برای شما دست از سر مردم بردارید.جای آخوند در مسجد و حوزه هست.‌

  • فرزندایران
    0

    چون گشت ارشاد از پایه غلط است و باید جمع شود و بجاش گشت اختلاس ایجاد گردد

  • ناشناس
    0

    بخدا قسم اگه شما آخوندها خودتان را کنا بکشید همه چی درست میشه شمارو چه به سیاست

  • ناشناس
    0

    ایران قابلیت ایجاد پلتفرمهای مشابه خارجی در داخلی دارد
    اگر مشکل فناوری باشد میتواند پلتفرم خارجی را-با کد بازش- بخرد.
    مگر چقدر میشود از یک کمپانی بزرگ برنامه ویسی یک پلتفرم که امکانات اینستاگرام و واتساپ و تلگرام بخرند، فرضا یک میلیارد دلار.
    اینکه میگویند فلان پاتفرم دهها میلیارد دلار ارزش دارد بخاطر خود نرم افزار نیست، بلکه تعداد کاربرانش است وگرنه یک برنامه حاضر موجود امتحان پس فعلا کم کاربر را همین غولهای جهان ای.تی به چند میلیون دلار میخرند، یعنی ایران اینقدر بی عرضه است برای مصالخ امنیت و اقتصادی اش صد میلیون دلار پلتفرم نخرد و رایگان در اختیار همه مردم قرار ندهد؟!
    یک پلتفرم خوب اگر مورد استفاده 50 میلیون نفر باشد ارزشش اندازه یک ارتش کشور و یک ملت است! کاری یک پلتفرم دهها میلیونی میتواند بکند کل یک سیستم دولتی گاهی نمیتواند در هدایت اجتماعی و اقتصادی در مسیر سالم نمیتواند بکند.
    باید تاسف خورد که نهادهای پرشمار - و عریض و طویل که مرتزق بیت الماند- که اغلب مستقل از دولت هستند و دولت همچون تدارکچی آنهاست، کمترین تضمین امنیت شخصی نمیدهد و هزینه سنگینی برای حمایت پلتفرمهای داخلی میدهد، مهمترین دلیل عدم رغبت به پلتفرمهای داخلی- علاوه بر مسائل فنی- مسئله راهبردی تضمین امنیت اطلاعات شخصی و بخش ترس از سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و محتوای چتها است، همانقدر حفظ حرمت اشخاص مهم است، مسئله استفاده محتوای چتها و پیامها خصوصی است.
    مثال زده اند: اگر در چت و پیام خصوصی بین دو نفره فحاشی شد حتی علیه مقامات و فرد اسکرین شات گرفت این اسکرین شات مورد مدرک و سند مجازات شخصی نباشد!
    اهمیت قضیه در حرمت حریم خصوصی است برخی از حاکمیتهای مستبد ناقض حقوق بشر در دنیا اینها را محدود معمولا بعنوان اسناد علیه مردم استفاده میکنند.
    علت اینکه مردم داخل ایران از پلتفرمهای خارجی استفاده میکنند دقیقا بخاطر ترسی است که سوءاستفاده قضایی ممکن علیهشان استفاده شود، این ترس بخشی از واقغع است-بخاطر قوانین موجود - و بخشی بخاطر تبلیغات مخالفان حکومت و اجانت، در نتیجه امروزه دیتابیسهای خارجی همه گونه اطلاعات شخصی مردم ایران را بدست آوردند- از شماره شخصی و چه بسا شماره حسابها تا علایق و عقاید دینی و سیاسی- و بر اساس این اطلاعات، آن سرویسهای شنود اجنبی آنها را آنالیز و به مراکز سیاسی و امنیتی و اقتصادی دولتهایشان گزارش میدهند (برای انواع دسایس ضربه زدن سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی و حتی تمامیت راضی و یا استخدام جاسوس)!
    کوتاهی سی ساله حاکمیت جمهوری اسلامی به مسئله تضمین امنیت حریم شخصی و بی توجهی ظرافتهای این حوزه، موجب شده دهها میلیون ایرانی- بعضا افراد شاغل در نهادهای حساس کشوری و لشکری و امنیتی- اطلاعات مهم که میتواند مورد سوءاستفاده واقع شود توسط اجانبت ضد ایرانی از جمله تجزیه طلبان و تفرقه افکنان مذهبی باشد.
    با توجه به مشکوک بودن رخنه نفوذیها نالایق و مستعد خیانت و فساد در نهادها (بخاطر فساد آموزشی مدرکفروشی و پارتی بازی)، و دادن آدرس غلط و کارشکنی در اصلاح و تصویت قوانین و نظارت، بایست رئوس و ارکان نظام مستقیم وارد شوند به صورت فوری.
    وقتی مافیایی ها چنین در شوراهای روستا زمینهای مردم را بالا میکشند (چندین فرقه از همدستی اعضای شوراهای روستا با شرکتها و افراد فاسد در قوه قضاییه هست که بخاطر اشتباه بزرگ وجود شوراهای شهر رورستا به شکل دموکراسی ناقص ایران است)، و موجب اذیت مردم و بدسرنوشتی جوانان (اکنون پیر و مجرد و ناامید!) و ناامیدی عمومی بر کارآمدی نظام میشوند!
    شهرداری ها کارشکنی ممکن در دادن امکانات به حواشی شهر مثل آسفالت، و عوامل نفوذی و همکارنشان در بازار سیاه دارند القای پایین شهری و بالاشهری میکنند!
    بازار ارز و قاچاق سوخت دارند خیانت میکنند به منافع ملی، یا خودرو و لوازم خانگی و... میتواند یک صنعت مهم مثل خودرو و لوازم خانگی را از حالت پویایی و مفید به بازار احجاف و ظلم به مشتری داخلی کرده اند، و مانع واردات خودروی دست دوم کم کارده و نو ارزان شود و خودروی به شدت بی کیفیت و گران و با کمبود کندو
    ، پس بدانید در موارد مهمتر مثل تمامیت ارضی و اتحاد قومی و ملی چه کارها ضد ملی ایرانی نمیتوانند بکند!
    کی این حقایق را به سمع و نظر رئوس حاکمیت ج.ا برساند، کی میخواهد این خقایق برساند دیر و زود نظام جمهوری اسلامی با این همه فساد و نفوذ مفسدان در خطر فروپاشی است؟!
    این قدر این روز آن روز،این ماه آن ماه، رئوس نظام میکند و گزارشهای کذب چاپلوسانه وزرا و وکلای و... نظارت استصوابی در محضرشان دیده و چه بسا به سال دیگر نکشد همچون شاه فراری بگونند من هم صدای انقلاب شما شنیدم؟! و تمام، چهل سال دوره پرخسارت دیگر!

  • مهسا امینی
    0

    اینجوری که بدتر میشه ،،،تا حالا رابطه مامور و مجرم بود ،،زن و بچه ی مردم را بغل میکردند ،،،پرت میکردند داخل ون ،،،منبعد حرف بزنند میگویند، خواهر و مادر و فامیل خودمان است
    خخخخ

  • غریبه
    0

    تازه میگی خیلی موفق نبوده ؟؟ خیلی هم موفق بوده جامعه را به آشوب کشانده صدها نفر کشته شده کسب کار یک کشور تعطیل کرده روح و روان ملت را به هم زده آرامش جامعه را به باد داده !! مگه برای همین تاسیس نشده بود ؟؟ خیلی هم موفق بوده

    نظرات شما -
    • نعمت
      0

      این بنده خدا تازه متوجه شده جنس مرغوب همینه دیگه

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    گذشت 50سال پیش گشت ارشاد کدومه زن سرپرست خانواده بخاطر فقر وندارایی تن فروشی میکنه شما جسبیدید به تارمو خداآقاتو بیامرزه زنا بدتره یا شل حجابی بقول شما گشت ارشاداتونم چه زنش چه مردش مطمئن باش هیزترین آدمهاهستند خودشون بدترند این مردم همون مردمند که آوردندتون سرکار وبهتون پست ومقام دادند وقدرت حالا علیه شون بلند شدید

  • مردم
    0

    مردم از گشت کشتار متنفرن متنفرن متنفرن مردم از همتان متنفرن متنفرن متنفرن

  • نعمت
    0

    تشکر که اطلاع دادید هیچ کس نمیدونست که عملکرد خوبی نداشته

  • ناشناس
    0

    میشه محض نمونه یه سازمان ارگان نهاد دستگاه وزارتخونه موسسه .... ایکه تواین چهار دهه موفق بودن نام ببرید ؟

    نظرات شما -
    • نعمت
      0

      گشت ارشاد بسیار موفق بوده

  • ناشناس
    0

    این گشت اصلا موفق نبوده رفتار نادرست ماموران گشت فقط باعث نفرت وبیزاری از گشت ارشاد شده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها