روزنامه اصولگرای جوان مطرح کرد

تفاوت بد حجاب طرفدار نظام با بقیه بد حجاب‌ها

«هنجارشکنی لزوماً به معنای تخلف و تخطی از هنجارها نیست، بلکه مخالفت و ضدیت و زیرپاگذاشتن بابرنامه و هدف‌دار هنجارها است. هنجارشکن کسی است که تعمداً می‌کوشد با هنجارهای جامعه مبارزه کند و آن‌ها را زیر پا نهد. روشن است که عده بسیار بسیار کمی از خانم‌هایی که حجاب شرعی را کاملاً رعایت نکرده‌اند، در این زمره هستند و بیشتر این خانم‌ها چنین نیت و هدفی ندارند.»

تفاوت بد حجاب طرفدار نظام با بقیه بد حجاب‌ها

روزنامه اصولگرای جوان در تحلیلی جالب در ماجرای حجاب توجه نوشت: معمولاً پس از هر راهپیمایی ملی یا انتخابات سراسری، تصاویری منتشر می‌شود که حاکی از حضور افرادی است که ظاهر و پوشش آن‌ها با عموم متشرعین متفاوت است و همین امر مستمسکی در اختیار برخی قرار می‌دهد تا مدعی شوند که حکومت در مقابل پوشش این‌ها و سایر افرادی شبیه به این‌ها در مقاطع غیرانتخابات و راهپیمایی استاندارد دوگانه دارد و می‌پرسند چرا در اوقات دیگر همین افراد با برخورد گشت ارشاد مواجه می‌شوند و در اینجا برعکس تجلیل هم می‌شوند؟

برای بررسی این ادعا و پاسخ منطقی به آن باید نخست ببینیم حجاب از نظر قانونی چیست و در حال حاضر گشت‌های پلیس امنیت اخلاقی چگونه این قانون را اجرا می‌کنند. بر اساس قانون مجازات اسلامی، رعایت نکردن حجاب شرعی جرم‌انگاری شده است و کسی که حداقل آشنایی با شریعت داشته باشد، می‌داند آنچه در فقه به‌عنوان حجاب زنان تلقی شده با نوع پوشش تعدادی از بانوان جامعه ما -که کم هم نیستند- فاصله زیادی دارد.

اما بیشتر این خانم‌ها همه‌روزه به خیابان می‌آیند و تعداد بسیار کمی از کل این خانم‌ها با اعمال قانون از سوی گشت امنیت اخلاقی – یا آن‌گونه که معروف است، گشت ارشاد- مواجه می‌شوند. در واقع این قانون در حال حاضر تقریباً اجرا نمی‌شود. حتی پلیس هم این ادعا را ندارد -و چه‌بسا امکانش هم مهیا نباشد- که به دنبال اجرای کامل ضوابط این قانون باشد. پس پلیس امنیت اخلاقی چه می‌کند؟

مبنای قانونی عمل پلیس امنیت اخلاقی، مواد قانونی دیگری است که به جرم‌انگاری هنجارشکنی در پوشش اشاره دارد. هنجارشکنی لزوماً به معنای تخلف و تخطی از هنجارها نیست، بلکه مخالفت و ضدیت و زیرپاگذاشتن بابرنامه و هدف‌دار هنجارها است. هنجارشکن کسی است که تعمداً می‌کوشد با هنجارهای جامعه مبارزه کند و آن‌ها را زیر پا نهد. روشن است که عده بسیار بسیار کمی از خانم‌هایی که حجاب شرعی را کاملاً رعایت نکرده‌اند، در این زمره هستند و بیشتر این خانم‌ها چنین نیت و هدفی ندارند.

همین دسته بسیار کم مخاطب گشت معروف به ارشاد هستند و البته آن‌گونه که پلیس می‌گوید ابتدا به آن‌ها تذکر لسانی داده و از آن‌ها درخواست می‌شود وضعیت پوشش‌شان را درست کنند و تنها در صورت تمرد (که شاید نشانه‌ای از همان نیت هنجارشکنانه باشد) به مقر انتظامی منتقل می‌شوند. حال ممکن است نقدهایی به همین روش پلیس باشد، ضوابط عمل به دقت تعریف نشده باشد یا اصلاً در اجرای آن نیز دقت کافی به عمل نیاید، در مصداق‌یابی هنجارشکنی اشتباه شود و مواردی مشاهده شود که عرفاً هنجارشکن تلقی نشوند، اما مورد مخاطب و برخورد پلیس قرار گیرند یا حتی نوع برخورد و تذکر پلیس به گونه صحیحی نباشد. در ماجرای امینی نقدهایی در این خصوص وارد شده است. همه این‌ها ممکن است، اما موضوع این بحث نیست، مسئله ما در اینجا این است که ضابط قانون اساساً به دنبال اعمال حجاب قانونی نیست و هدف آن جلوگیری از هنجارشکنی است.

اما در مقابل آن خانمی‌که در راهپیمایی ملی شرکت می‌کند و با رأی خود در انتخابات علاقه‌اش را به میهنش نشان می‌دهد، در واقع نشان می‌دهد که به هنجارها و ارزش‌های عمومی این جامعه علاقه‌منداست و حتی اگر در عمل با برخی از آن‌ها موافق نباشد، به دنبال برهم زدن آن‌ها و مبارزه با این هنجارها نیست. اصل حضور او در یک اقدام ارزشمند ملی نشان از حاکمیت ارزش‌ها بر ذهن و فکر او دارد و عدم موفقیت در رعایت همه ضوابط این ارزش‌ها را نمی‌توان به‌منزله اراده بر مقابله با این ارزش‌ها دانست.

بنابراین، روشن است که وضعیت این بانوان اساساً با آن اقلیت هنجارشکنی که قبلاً اشاره شد متفاوت است. رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی به نمونه‌ای از همین موارد اشاره‌کرده و فرمودند:

«بعضی از همین‌هایی که در استقبالِ امروز بودند و شما الآن در این تریبون از آن‌ها تعریف کردید، خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آن‌ها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.»

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • ناشناس
    2

    یعنی طرفدار نظام باشی لخت هم باشی نه اشکال شرعی دارد و نه قانونی

    نظرات شما -
    • سید احسان میرکمالی
      3

      بد حجاب طرف نظام = مزخرف ،،،، تعریف مزخرف: عبارت است از گلی که روکش طلا داشته باشد . در قدیم برای اغفال وگول زدن خریداران طلاوسنگین جلوه دادن ،آن را از گل میساختن و روکش طلا میکردن

  • ناشناس
    3

    مسخره اس این مقالات...اگر شما اونطور که میگید برای اعتقادتون با مردم مبارزه میکنید پس بی حجاب طرفدار حکومت هم دشمن شماست مگر اینکه شما اعتقادخودتون رو به اونا هم تحمیل کنید.اما اگر اونجور که مردم فهمیدن حجاب یه ابزارسیاسی برای منحرف کردن فکر مردم از مسائل اقتصادی و اختلاسهاس اون حرف دیگه اس

  • ایرانی
    2

    پست فطرت های دورو.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برای بقاءحکومت بحث حجاب روگذاشتن تامردم احساس چماق کنن وبه گند کاریهای مسعولین دست اندازی نکنن

  • ناشناس
    2

    توجیه خوبی نبود همه چی تو این کشورسیاسبت

  • رزمنده 8 سال دفاع مقدس
    2

    با این اوصاف روسپی گری طرفدار نظام مشروع و منتقد نظام حرام و محکوم است چه توجیحی!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      بله .کاملا.مگر روسپی خانه های مشهد رو فیلمش رو ندیدید که همین خانمهای چادرومقنعه ای به کمک چند برادرستاد امربه معروفشون اداره میکنن؟

  • ناشناس
    2

    خفه بابا

  • ناشناس
    3

    مشکل حجاب نیست مشکل مشقول کردن ملت و ایجاد اشوب توسط ارازل و اوباش اجیر شده توسط دولت و در این شلوغی خالی کردن خزانه ملی از دلار و طلا و ارسال انها به اروپا و امریکا

  • کوروش
    3

    فلسطینی رو بکشن شهید هست اما ایرانی میشه اشوبگر.تجزیه اکراین حلاله اما ایران حرام. اعصاب غذای سیاسی ایرانی خودکشی هست اما اعتصاب فلسطینی میشه شهادت.اتش زدن ماشین سال ۵۷میشه انقلابی گری اما الان میشه اشوب و تخریب اموال ملت. ریا و دروغ و تضاد حکومت اینه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دلیلش اینه که مرجع تشخیص راست و دروغ ماییم ودر یک کلام"واس ماس"!

  • ناشناس
    1

    کسی که دوگانه رفتار می کند منافق (دو رو) محسوب می شود و فرقی نمی کند از کدام جناح سیاسی یا با کدام گرایش سیاسی باشد. بی حجابی یا بدحجابی هنجار شکنی نیست کما اینکه در رژیم لائیک گذشته اگر بانویی حجاب شرعی را بر خلاف اکثریت بانوان بی حجاب در جامعه یا یک اداره یا مدرسه یا دانشگاه رعایت می کرد نمی گفتند او هنجار های اداره یا جامعه یا مرکز آموزشی را رعایت نمی کند و هنجار شکن است چونکه اساساً حجاب را هنجار نمی دانستند بلکه مسأله ای عبادی و شخصی و اختیاری قلمداد می کردند! کسی که حجاب شرعی و احکام عبادی را رعایت نمی کند ولی در صف اول انتخابات یا راهپیمایی های مناسبتی ملی و مذهبی حکومت قرار دارد او دوگانه و نفاق گونه رفتار می کند و در واقع حکومت و اصول اساسی آن را قبول ندارد و در ظاهر در پی خودنمایی و زیر سؤال بردن اصول حکومت است!

  • قیمت ؟؟
    0

    من از این بد حجابهای طرفدار نظام میخام . کجا هستند ؟! منم طرفدارم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اینها پرستوهای نظام هستند
      میخوای، بهت می دن.
      اما دهانت سرویس خواهد شد. چون کارکردشان همینه.
      پرونده سازی و سرویس کردن دهان ملت.

    • 0

      تخصص اصلی این لختهای طرفدارنظام سر زیر اب کردن عده ای هست که باحکومت مخالفت بکنن

  • 🐜
    0

    دوپهلوحرف نزن لطفاً ماموران گشت ارشاد خودشان نیاز ب ارشاددارند گشت ارشادبایدمنحل شود.خوب وبدپوشش ظاهری اجباری باشد.لجبازی میکنند.هیچی تو این مملکت سرجای خودش نیست چرافقط ب حجاب گیردادین گرانی های مسکن خودرو کالای اساسی ملت بیکاری جوانان تحصیل کرده کجای برنامه نظام می‌باشد فقط حجاب مشکل است؟

  • ali
    1

    خبر فوری .از کامنتهای منفی با متن هاتون بفهمید که مردم با شما هم نظر نیستند..تا کی میخواهید واقعیت را نپذیرید؟

  • ناشناس
    0

    ینی خود سوفسطاییان هم آچمزه این مقاله است!!!!!بی حجاب دولتی یا بی حجاب غیر دولتی!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    12

    من حرفی ندارم
    ای کاش از فرمایشات مقام معظم رهبری در این مقاله برداشت بهتری میشد ،و در عمل هم سرلوحه قرار می‌گرفت

  • ناشناس
    0

    قدیم میگفتن سیاست ما عین دیانت ماست، بعد از گذشت ۱۰۰ سال باید گفت دیانت ما عین سیاست ماست.

  • ناشناس
    1

    اون قسمتی که از قول رهبر انقلاب اسلامی نوشته ای درست ،اما برخورد دو گانه است که مشکل ساز است،اگر خانمی در تظاهرات ۲۲ بهمن شرکت کند اما بد حجاب باشد گشت ارشاد دخالتی نمیکند ،اما اگر همین خانم بعد از خاتمه راهپیمایی به تور گشت ارشاد بخورد به او تذکر میدهند،بنابراین اون بنده خدایی که دارد راهش را میرود و به کسی هم کاری ندارد طبق فرمایش مقام رهبری چرا باید به مقر پلیس بیاید ،بر خلاف نوشته جوان معمولا گشت ارشاد پیش پای دختران ترمز میکنند و بدون تذکر که سوار شوید.

  • ناشناس
    0

    یعنی هر کس مثل شما فکر نکند و با سیاست قرون وسطایی شما مخالف باشد، هنجار شکن است؟؟؟ اتفاقا حکومت هنجار شکن است چون خلاف نظر مردم و انقلاب 57 داره عمل می کند، پس هنجار شکن واقعی حکومت اسلامی است نه مردم

  • ارش
    0

    هیتلر می کفت نژاد اریا نژاد برتر است گوبلز رییس تبلیغات تازی عده ای دانشمند !!ازجنس حسن عباسی !ورائفی پور ونویسندگان روزنامه های امروزی ما داشت که کارشان تلاش برای اثبات این ادعا و تئوریزه کردن وسر وشکل علمی ! بخشیدن به این گونه اراجیف بود در شوروی کمونیستی هم عده ای تلاش می کردند تز وانتی تز اجتماعی را در همه جا حتی در دل اتم ها پیدا کنند !
    الان هم همین این است توهمات وچرت وپرتهای خود را میخواهند لباس منطقی وعقلانی بپوشانند ومثلا به افکار عمومی پاسخ دهند !این روزی نامه ها این کار را نکنن چه کنن!

  • دادا
    0

    مسئله حجاب و غیره برادر من پوششی است به ناکارامدی دولت که ملت خفه بشه چیزی نگه همین وگرنه 43 سال از انقلاب گذشته یک اندک زمانی این کارها بود اقای رئیسی برای اینکه ملت سرگرم حاشیه باشد او حکومتش را به پایان برساند این شو را براه انداخته

  • ناشناس
    4

    چه ربطی دارد قانون باید اجرا شود

  • رابی
    0

    فرق بدحجاب حکومتی با بد حجاب عادی اینه که بد حجاب حکومتی پرستوی فاحشه ایست صیغه ای وساندیس خور اطلاعات که هم از او به عنوان ابزار تبلیغانی و اطلاعاتی استفاده می کنند و هم به عنوان برده جنسی .

    نظرات شما -
    • 0

      هستند درمیانشان زنان ومردانی که سابقه جرم وجنایت وفحشا دارند ودربعضی ازامور مملکت مانند جاسوسی وسرزیر اب کردن ودرمقابل حق مشروعی مطالبه گران ایستادگی کردن مانند تجمع معلمان کارگران کشاورزان رانندگان

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    دولت ونظام بابدحجاب های هنجار شکن نیز رفتار روانشناسانه وخیر خواهانه دارد چون دنبال حفظ خانواده ها وکم شدن طلاق ها وخودکشی ها وقتل های ناموسی و...هست

  • ناشناس
    0

    چه ماله کش خوبی هستی ،
    فردا ماله تو بیار سر ساختمون با استانبولی کار گچ کاری زیاد داریم اوستا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها