یک وکیل دادگستری:

استعفای انسیه خزعلی کافی نیست، او باید پیگرد قانونی هم شود/ تاوان اظهارنظر گمراه کننده و غیرواقعی «خانم معاون»

یک وکیل دادگستری نوشت: در دولتی که رئیسش گفته «اگر پسر برود، پدر هم باید برود» چرا مهاجرت فرزند معاون رئیس‌جمهوری نه توسط خود ارکان اطلاع‌رسانی دولت بلکه توسط رسانه‌ها و آن هم اول فعالان رسانه‌ای خارج از کشور باید اطلاع‌رسانی شود؟

استعفای انسیه خزعلی کافی نیست، او باید پیگرد قانونی هم شود/ تاوان اظهارنظر گمراه کننده و غیرواقعی «خانم معاون»

علی مجتهدزاده در مورد صحبت‌های انسیه خزعلی درباره فرزندش در اعتماد نوشت: آیا خانم معاون، آن هم در دولتی که بسیار سختگیرانه درباره فضای اینترنت رفتار می‌کند تولید و ارائه خدمات فیلترشکن را مصداق فعالیت دانش‌بنیان می‌داند؟ ایشان اگر در بسیاری از نظام‌های حقوقی دیگر جهان مسئولیت داشت امروز به خاطر همین اظهارنظر گمراه کننده و غیرواقعی نه فقط باید استعفا می‌داد بلکه در معرض پیگرد قانونی هم قرار می‌گرفت.

ماجرای مهاجرت فرزندان مقامات و مسئولان کشور به خارج از کشور در روزهای اخیر با اخبار مربوط به مهاجرت تحصیلی فرزند معاون یکی از وزرا و همینطور اقامت پسر معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در کانادا، باز هم مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و درباره آن بحث‌های زیادی مطرح شده. در این نوشته قصد دارم نکته حقوقی درباره همین موضوع مطرح کنم.

نکته اول این است که مهاجرت از مسیر قانونی و بدون استفاده از رانت یک حق است که تمام شهروندان دارای شرایط، اعم از اینکه وابسته مقامات هستند یا خیر باید بتوانند در صورت تمایل از آن بهره‌مند شوند. بعد از انتشار خبر مهاجرت تحصیلی فرزند یکی از وزرا این جمله از قول رئیس‌جمهوری نقل شد که «اگر فرزند رفت، پدر هم باید برود». این جمله‌ای کاملا غیرحقوقی و ناقض حقوق افراد است. اگر فرضاً فرزند یک مسئول از طریق قانونی توانسته از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیرد، چرا نباید بتواند از این حق بهره‌مند شود؟ چرا پدر آن فرد باید جوابگوی اقدام فرزند باشد؟ یعنی همه افرادی که برای تحصیل به دانشگاه‌های خوب دنیا رفتند، کار غیرقانونی کردند؟ چرا رئیس‌جمهوری نگفت موضوع بررسی شود که ‌آیا این فرد به شکل سالم و قانونی توانسته پذیرش بگیرد یا غیرقانونی؟ چون مساله حقوقی اصلی این است نه اصل گرفتن ویزای تحصیلی.

نکته دوم به جایی بر می‌گردد که باید افسوس بخوریم چرا در قوانین کشور دروغ، بیان اظهارات کذب و پنهانکاری خصوصا توسط مقامات جرم انگاری نشده است. این افسوس به ماجرای فرزند خانم خزعلی بر می‌گردد. در این مورد اولا ما شاهد نوعی از پنهان‌کاری هستیم. در دولتی که رئیسش گفته «اگر پسر برود، پدر هم باید برود» چرا مهاجرت فرزند معاون رئیس‌جمهوری نه توسط خود ارکان اطلاع‌رسانی دولت بلکه توسط رسانه‌ها و آن هم اول فعالان رسانه‌ای خارج از کشور باید اطلاع‌رسانی شود؟ اگر چنان اعتقادی در دولت وجود دارد چرا موضوع فرزند معاون رئیس‌جمهوری مخفی مانده بود؟ ثانیا ایشان گفته بود که فرزندش برای فعالیت دانش‌بنیان به کانادا رفته و بر می‌گردد، در حالی‌که خیلی زود مشخص شد که وی از سه سال پیش در کانادا است و فعالیتش در حوزه تولید و ارائه فیلترشکن است. آیا خانم معاون، آن هم در دولتی که بسیار سختگیرانه درباره فضای اینترنت رفتار می‌کند تولید و ارائه خدمات فیلترشکن را مصداق فعالیت دانش‌بنیان می‌داند؟ ایشان اگر در بسیاری از نظام‌های حقوقی دیگر جهان مسئولیت داشت امروز به خاطر همین اظهارنظر گمراه کننده و غیرواقعی نه فقط باید استعفا می‌داد بلکه در معرض پیگرد قانونی هم قرار می‌گرفت. کما اینکه این اتفاق برای کلینتون در دوره ریاست‌جمهوری‌اش به جهت اظهارنظر کذب رخ داد و محاکمه شد. نکته دیگر اینکه در دولتی که آن اعتقادات درباره مهاجرت فرزند مسئولان و آن سیاست‌ها درباره اینترنت را دارد، اخلاقا انتظار برخورد و واکنش دیگری در این مورد داشتیم.

نکته سوم و مهم حقوقی اما موضوعی پیچیده تر است؛ در نکته اول گفتیم که استفاده از امکان قانونی مهاجرت حق همه افراد است و وابستگی به یک مقام نمی‌تواند ضایع کننده این حق باشد. اما سوال پیش می‌آید وقتی آن مسئولان در شعار به سخت‌ترین شکل ممکن تقبیح کننده مهاجرت و همینطور تبلیغ‌کننده بدی‌ها و تباهی‌های کشورهای غربی هستند، تکلیف این تناقض چه می‌شود؟ اینجاست که قانون یک امکان دیگر پیش روی جامعه و آن مقامات و جریانات سیاسی می‌گذارد. آن امکان «صندوق رای» به مثابه دادگاه افکار عمومی است. مسئولان و مقام‌ها در هر نظام سیاسی-حقوقی حق برای موارد متعددی دارای حقوقی هستند. چیزی که آنها را مجاب می‌کند تا هر جور که دلشان می‌خواهد از این حقوق استفاده نکنند، تهدیدی دموکراتیک به نام سقوط در فرآیند انتخابات و قضاوت افکار عمومی است که آن هم نیازمند دو مقدمه مهم یعنی شفافیت سیستماتیک و رقابت واقعی دموکراتیک است. در واقع در چنین چرخه‌ای است که سیاستمدار نمی‌تواند بی‌پروا و متناقض رفتار کند و ترسی از تبعات رفتارش نداشته باشد. و گرنه اینکه رئیس‌جمهوری بدون هیچ منع قانونی و بدون آنکه مشخص شود که آیا رانتی در کار بوده یا نه، برای ویزای تحصیلی فرزند یک معاون وزیر آنچنان موضع بگیرد اما مقابل مهاجرت فرزند مسئولی دیگر و تناقض‌گویی‌های خود آن مسئول سکوت اختیار کند، رفتاری است که نه می‌توان آن را از نظر اخلاقی صادقانه دانست و نه مبتنی بر قانون و موازین حقوقی.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • ناشناس
    25

    این ایراد و نقصان هم از دولت قبل است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      مادر اینترنت را صیانت میکند ! پسر وی پی ان میفروشد !!!
      اوج عفونت و فساد

    • ناشناس
      2

      آقاي رييسي در عمل هم نشان دادند با هيچ كس تعارف ندارند .درود بر او

  • ناشناس
    2

    ایشان چه نسخه های وحشتناکی برای این مردم بدبخت ننوشته
    چه گره های کوری که برای زنان ایران درست نکرده
    بعد فرزندانشان با پول هنگفت میرن کشورهایی که
    ما شعار مرگ بر انها سر میدیم
    تا خانه و مکان امنی برای خودشان و والدینشان درست کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      37

      مگر با پول این والدین رفتند؟ در ضمن این هنوز نمیداندvpnقاونی در ایران و جهان داریم که شرکت‌های دولتی و خصوصی برای امنیت شبکه از آن استفاده می کنند؟

    • ناشناس
      2

      ناشناس دیگه از ماستمالی هم گذشته

  • مسعوداحمدی
    2

    تلنگر بسیار زیبأ و بجائی

  • ناشناس
    2

    از آخوند زاده مسؤول توقعی بیش از این نیست!

  • ناشناس
    31

    خخخه ایشون بابت دیگری محاکمه شود!!!! خخخه زیادی دارید لجن پراکنی می کنید برای عقده گشایی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      از لجن گذشته تو و اربابهات تو کثافت دستشویی غرق هستید

    • 0

      تا امثال توی احمق هستید اونا هم باید سوار باشند .

  • ناشناس
    0

    تکلیف میر سلیم کچل چه میشه ؟؟

  • ناشناس
    4

    جالبتر اینه که ایشان فرزند مرحوم ایت ا... خزعلی از مراجع اعظم شیعه هستند

  • ارشان
    0

    دروغ.دروغ.دروغ.ریا.تزویر.رانت.فساد.تبعیض.ظلم.عین خیالشون نیست....

  • ارشان
    0

    اینها رویین قانون هستند قانون روی اینها کار نمیکند..

  • ناشناس
    0

    مشت نمونه خروار در حکومت اسلامی ایران.
    فقط تزویر و ریاکاری و دروغ.

  • فتاحی
    0

    بهربرداری سیاسی ممنوع ، هر کسی باید سزای عملش رو در همین دنیا ببینه. منتظر همه هستیم.

  • ناشناس
    1

    حتما با پول این ملت مهاجرت می کنند وشکی وجودندارد این دولت هم مدتی بعد از انتخاب شدن وعده های دروغ وعملکرد غیرقانونیش روشد

  • علیرضا
    1

    اخوی
    اونجا امریکاست
    مهد عدالت
    شک نکن اگه ایشون اونجا بود الان باید پای دادگاه وایمیستاد
    ولی تو ایران فقط کافیه یه عمامه بالاسرت داشته باشی
    یا اینکه به یکی از این ادمای این مدلی وصل باشی
    دیگه از هر گزندی مصونی
    بخصوص اگه مسئول هم باشی

  • ایران
    1

    خاک بر سر ما مردم ایران که در غفلت ونادانی به سر می بریم ودو دستی ثروت وجوانهای خوبمان را از دست می دهیم ودر فقروبدیختی زندگی می کنیم وهمه چیز را با صد برابر گرانتر وبی کیفیت تر استفاده می کنیم ودم نمی زنیم .

  • ممد
    1

    حالا او استعفا بده محاکمه پیشکش.

  • ناشناس
    1

    این خانم خواهر مهدی خزعلی ازافراد زاویه داری است که اداره اطلاعات بارها او را فراخواند وحتی زندانی هم شده است. حتی با بی بی سی ومن وتو ورسانه های انطرف آبی مصاحبه میکرد .حالا چه شده از خاندانی بکار گرفته شده است که مورد اعتماد رئیسی قرار گرفته اند.ولی خبرهایی دارم از افراد بسیار مخلص وپاک طینت که دردستگاههایی بنا بود ه استخدام شود ویا ادامه تحصیل دهد که لازمه آن گزینش ومصاحبه بوده متاسفانه ضمن اینکه رانت اطلاعات وروابط حاکم سبب شده که آنها را جایگزین او قرار دهند.من هرگز سخنان رئیسی را خدا را گواه میگیرم نمی پذیرم چون میدانم او درمیدان عمل کار دیگری انجام میدهد .انسیه خزعلی بوالله قسم ازطریق روابط به معاونت گمارده شده اینکه گفته شایسته سالاری!!! یک حرف دهن پرکنی است برای فریب مردم والا شایسته سالاری و تعهد وتخصص ملعبه دست کسانی است که تصور میکنند بعداز چهاردهه میتواند مردم را قانع کند . اینهمه خطارکاری دردولتی که خود را منتسب بمردم میداند قابل بخشش نیست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کافی بود یک فرد عادی چرت وپرت تحویل رسانه های معاند قراردهد .محدودیت ومحصورو انواع اقسام بلاها را برسر او میاوردند اما مهدی خزعلی که برادر انسیه است مجازبوده باهمه رسانه ها خوش وبش کند وآبی هم تکان نخورده ورئیس قوه مجریه هم علی الرغم آگاهی از وضعیت مهدی دکتر چشم پزشک خواهرش را به معاونت برساند خداوکیلی اگر هریک ازشماها مجاز بودید که به معاونت برگزیده بشوید ویکی از بستگان دور و سببی شمایک زاویه ایی داشت آیا مورد پذیرش قرار میگرفت ازنظرمن هرگز پس نتیجه میگیریم که شایسته سالاری،تعهدوتخصص بهانه ایی برای کسانیست که برای خدمت کردن وبرنامه ریزی وکاستن از مشکلات مردم توانایی لازم را دارد لیکن چون حاکمیت روابط برضوابط که کاملا پنهانی ودردولت سایه انجام میشودخط بطلان برشایسته سالاری ،تعهد وتخصص میکشند . شما عین روز روشن می بینید که هرکسی درصدد فرار از کشورست وایران را جای مناسبی برای استفاده از تخصص وتعهدش نمیداند وچون همه راهها را برروی خود بسته می بیند هیچ راهی جز خروج خود ازکشور درپیش روی خود نمی بیند.اینطور که معلوم هست از رانتهای مختلفی که ماشاالله دراین کشور رایج است اکثریت مقامات فرزندانشان را ازبیت المال چه مستقیم ویا غیرمستقیم راهی فرنگ میکنند فقط مردم بیچاره باید حرف های دهن پرکن شماها را تحمل کنند .

  • علی
    0

    اینها که اکنون در کانادا و امریکا و اروپا سرمایه گذاری های هنگفت انجام میدهند در قبل از انقلاب اه در بساط نداشتند که با ان سودا کنند

  • ناشناس
    1

    مهاجرت حق هر فرد است که از زباله فرار کند اما فرار از بهشت موعود خیانت به فرشتگان دیگر است.

  • ناشناس
    1

    دروغ ،ریا ،فساد،اختلاس،توهین،دزدی،تقلب،تهمت،بی کفایتی،بی سوادی،گمراهی ،...چندنمونه ازصفاتی است که چند سالی به مسیولین نسبت میدهیم اگرصفا دیگری یادتون میاد یادآوری کنید دیگه داریم به اهداف اسلام شک میکنیم

    نظرات شما -
    • 0

      نه بابا شک نکنی ها هنوززوده تازه 44 ساله .

  • ناشناس
    1

    همان که باید گفت ای علمای مملکت بقره بقو ،بقو بقو ،واقعا ،کیا برای ما تعیین تکلیف میکنند ،فقط برای نابود کردن زندگی مان ،.ایجاد فقره کار میکنند

  • ناشناس
    0

    ریا و دروغ فساد دیگه داره در این دولت مثلا" مردمی ، بیداد می کنه ... اینا چرا از خدا هیچ ترسی ندارن ؟؟؟!!!

  • ........
    20

    دولت قبل اکثرا بچه هایشان خارج از کشور بودند کسی نگفت استعفا بده حالا یکی از این دولت رفته سفر کاری چه غوغای اصلاح طلب ها میکنند همانهایی که غرب زده اند

  • مسلمانی
    1

    الان این دین در ایران اسلام ناب محمدی (ص)است-- ولی.........
    آیا میشود فرقی بین اینها با کاهنان معبد آمون در زمان حضرت یوسف، پیدا کرد ؟ ؟ ؟ ! ! ! همه چیز شبیه یکدیگر است ! ! ! !نه؟؟

  • ناشناس
    0

    اسلام در ایران توسط مسئولین پر از ریا و تزویر و فساد و اختلاس ووووو به « خطر » افتاده!!!
    کجا هستند اونها که فریاد وا اسلاما سر می دادند!!!


  • ناشناس
    0

    آقازاده ی این خانم چند سالشه که تونسته سرمایه ی هنگفتی رو برای تأسیس شرکت اون هم در آمریکا داشته باشه!

    این خانواده ی خزعلی قبل از انقلاب چقدر مال و ثروت داشته اند ؟!!!
    مطمئنا تمامی مخارج اینها از بیت المال تأمین می شه و بیت المال رو تبدیل به بیت الحال کردن برای خودشون! توجیهشون هم این است که دست درازی به مال مردم برای ما مجاز هست چون داریم به اسلام و مسلمین خدمت می کنیم!

  • جمال
    0

    اینها که فرزندانشان رابا پول ملت میفرستند ینگه دنیا به ماندن نظام اعتقادی ندارند ومیخواهند پناهگاهی برای خودشان درست کنند اگراعتقاد به حرفشان به اعتقادشان به نظام داشتند این کاررانمیکردند همین کارهای اینهاست که مردم راخسته وبی انگیزه کرده کسانی که برای ما خط ونشان میکشند ومعلم تقوی وحجاب وپاکدامنی وحلال خوری ومسلمانی ووووووو میشوند اما خودشان به نظام وکارها ی آن اعتقادی ندارند حیف آن همه شهید وجانباز وآزاده حیف ازسردارسلیمانیها که اینگونه دستمایه فریبکاری اینها شده اند کجایند مردان بی ادعا

  • ناشناس
    0

    ملتی که بی تفاوت شود اموالش به غارت می رود و البته توسط مسولان

  • ناشناس
    0

    اینهاواین کارهایی که اینامیکنندعند دروئی ونامردی وسوءاستفاده ازجایگاهی که مردم به آنهادادندواعتمادکردندکه اولا درخدمت نظام ومردم خودباشندتامشکلات آنهارابرطرف وباعث پیشرفت نظام ورسیدن به قله های افتخارنظام بشوندولی بیشتراین مسئولین بفکربچهای خودبودندکه باسوءاستفاده ورانت بازی بروند درکشورهای اروپایی وراه رابرای خودوخاندان خودبازکنندوباپولهای هنگفت ازبیت المال مسلمین حتی بعضیهاشون بعنوان جاسوسی وخوشخدمتی بدشمنان این مرزوبوم جایگاه خودرامحکمتربکنندوبیشترین ضربهارابمردم خودواردکنند،افسوس وصدافسوس که اگراینها فقط بفکرمردم ومیهن خودبودندقضیه خیلی فرق میکردومامردم اینطوری زیرپاهای اینهاله نمیشدیم واینچنین اقتصاداین مرزوبوم روبه نابودی وورشکستگی نمیرفت ننگ ونفرین خداورسول خدابراین به اصتلاح مسئول دنیاپرست وخائن .

  • پیام
    0

    عدالت و اجرای قانون فقط برا قشر فقیر و ضعیف جامعه اجرا میشه متاسفانه عدالت برا صاحبان قدرت معنا و مفهومی ندارد

  • ناشناس
    0

    یک مثل قدیمی هست که مرگ برای همسایه است این مثل مصداق این اخوند زاده است

  • ناشناس
    0

    جوک دردناکی ست .گر امر شود که مست گیرند .خدا وکیلی کدوم مسولی از درجه دهمش تا بالا بالا هاش سراغ داری که مفسدهای نداشته باشد ؟

  • حسن
    1

    عوضش امنیت داریممممم

  • ناشناس
    0

    انتخاب در ایران وجود ندارد
    اینها همه انتصابی هستند
    هیچ کدام از مسوولان مملکت انتخاب مردم نیستند
    هم مردم می دانند و هم مسوولان
    نیکی چو از حد بگذرد نادان خیال بد کند
    مسوولان به حساب خود رسیدگی کنید قبل از آن که به حسابتان رسیده شود
    ملت نجیب ایران مضحکه دست شما نیستند

  • ناشناس
    0

    دیگه هی کشش ندید!!! با کلی زحمت وبیل زدن کارگری کردن ونون ولقمه حروم خوردن رفته تو بلاد کفر تا باروش دانش بنیانی مشکل کاربرای فضای مجازی این مرز وبوم بحلد ومحلول کنه بنده خدای حروم لقمه چیکارش دارید هه؟!

  • ناشناس
    0

    خانم خزعلی حجاب کامل دارند همین بس است دروغ و دزدی و رانت که گناه نیست
    چقدر مردم را ....فرض کردین خجالت بکشید

  • هموطن
    0

    ایا سخنان برادر خانم خزعلی واقیت دارد که چندین ویلا در شمال و خارج از کشور دارد و خانه ای که دارد مصادره ای است و .....
    این اموال از کجا امده چرا در خط راه امام و رهبری وشهدا نیستید و چرا یک مسئول قبل از گرفتن پست مدیریت کلان کشور احوالاتش بررسی نمیشود که ایا در خط امام و رهبروانقلاب هست یا نه بعدا به او پست مدیریتی بدهند تا اینطور ابرو ریزی نشود بخداوند که اینها خیانت کارند چطور با این همه ثروت درد مردم را حس میکنند اقای رئیس جمهور نباید این افراد را در دولت خود راه بدهد مروم مسئول دلسوز میخواهند نه ریا کار !!!

  • مهدی کریمی
    0

    چرا اموالش مصادره نمیشه که تمام با دزدی کثافت بازی خون مردم ریختن توشیشه چرا اسد مجازات برای اینا نیست فقط استفعا دزد کثافت. شرمنده هرچه شهید شدیم. خدا نابود کن شمارو تمام دروغگو ..

  • بهرام
    0

    آقای سلیمی نمین کمتر ماله بکش. اینطور که ماله میکشی حتما خودتان هم دسته گلی دارید که ازش حمایت میکنید. اولا توجه داشته باش اینجا به اندازه کافی وحتی در اندازه کشورهای پیشرفته دانش ودانشگاه وعلم به لطف ایرانبهای وطن پرست وجود دارد که نیاز علمی را ارضا میکند دوما فیلتر شکن کجاش حوزه علم هست. چون خودتان وفرزندانتان دل به این مملکت نبستید ماله کشی میکنید اینجا برایمان جانماز آب میکشید مثل خاوری اونور با شلوارک پز میدهید مردمو حالو فرض نکنید اگر به استعداد وشایستگی باشد مردم خیلی از شما وفرزندانتان شایسته ترن از خدا بترسید

  • ناشناس
    1

    خلایق هر چی لایق

  • ناشناس
    0

    پرونده مجتهد زاده توسط اداره اطلاعت سپاه بررسی شود ببینیم با کجا ارتباط دارد که با استفاده از عنوانش هر چه دلش می خواهد می نویسد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها