آیت‌الله مکارم: اگرچه گرانی‌ها به‌شدت مردم را رنج می‌دهد، ولی نباید شور عزاداری‌های محرم کم شود

یکی از مراجع تقلید در پیامی با بیان توصیه‌هایی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، گفت: اگرچه نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته به‌شدت مردم را رنج می‌دهد، ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های حسینی را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد.

آیت‌الله مکارم: اگرچه گرانی‌ها به‌شدت مردم را رنج می‌دهد، ولی نباید شور عزاداری‌های محرم کم شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی بابیان توصیه‌هایی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، از مداحان خواست ضمن بیان رشادت‌های سالار شهیدان، از اشعار موهن و سبک‌های نامناسب در مجالس عزاداری پرهیز نمایند.

در این پیام آمده است: ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان یکی از سرمایه‌های عظیم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است، ماهی که باید مسلمانان با الهام از عاشورای حسینی و در ظل عنایات آن حضرت، راه نجات از یوغ ستمگران را پیدا کنند و با شعار «هیهات منا الذله»، راه و رسم تقوا، آزادگی، جوانمردی، شجاعت و عدالت را بیاموزند.

وی در ادامه بابیان توصیه‌هایی به عزاداران و هییت های مذهبی بیان کرد: نخست؛ ضروری است ضمن رعایت مسائل بهداشتی، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشکوه‌تر از هرسال و با شور و شعور حسینی برگزار شود و هر یک از عاشقان آن حضرت به‌قدر توان خود در اقامه فرهنگ عاشورایی خدمت نماید.

این مرجع تقلید در دومین توصیه خود افزود: سزاوار است خطبای محترم تنها به توصیف واقعه تاریخی عاشورا بسنده نکنند بلکه بابیان ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای نهضت امام حسین(ع) به‌خصوص جوانان را با اهداف عالی و مقدس این حادثه بزرگ که همان مبارزه حق در برابر باطل بود، آشنا سازند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: سوم؛ به مداحان محترم و مخلص نیز توصیه می‌کنم ضمن بیان حماسه‌ها و رشادت‌های سالار شهیدان و دیگر شهدای مظلوم کربلا و توسل به امام زمان (عج)، بر آگاهی مردم بیفزایند و از اشعار موهن یا غلوآمیز و یا سبک‌های نامناسب بپرهیزند و جلوی انحرافات احتمالی را بگیرند.

وی در توصیه چهارم خود، تصریح کرد: عزاداران محترم و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) شایسته است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد، جدا خودداری نمایند تا بهانه به دست مغرضان و دشمنان اهل‌بیت(ع) ندهند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: متولیان هیات های مذهبی ضمن پرهیز از اسراف با برگزاری ساده مجالس و مراسم پر خیروبرکت عزای حسینی، خلوص نیت را بر هر چیز ترجیح دهند، اوقات نماز را محترم بشمارند تا مشمول تفضلات الهی و عنایات خاصه آن حضرت گردند.

وی در ششمین توصیه خود به عزاداران ایام ماه محرم، تاکید کرد: بی‌شک یکی از آموزه‌های مهم قیام امام حسین(ع) احیای دو فریضه فراموش‌شده امربه‌معروف و نهی از منکر و همچنین تعلیم و تربیت اسلامی است که حضرت در راه رسیدن به آن، خون پاک خویش ویارانش را نثار کرد. اگر این ارزش‌ها با رعایت ادب اسلامی و بدون هرگونه توهین در سطح جامعه به‌صورت فرهنگ عمومی درآید، بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی همچون بدحجابی و امثال آن چاره‌جویی خواهد شد، و البته یکی از وظایف مجالس عزاداری خنثی‌سازی نقشه‌های شوم و سم‌پاشی‌های دشمنان در ایجاد همین معضلات اخلاقی است.

آیت‌الله مکارم در هفتمین توصیه خود به عزاداران، اضافه کرد: اگرچه نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته به‌شدت مردم را رنج می‌دهد و همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، لازم است متولیان امر نسبت به بهبود اوضاع معیشت مردم و مهار گرانی و تورم تلاش مضاعف کنند، ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های حسینی را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد. توصیه می‌کنم که همگان دست‌به‌دست هم داده، بر شکوه و عظمت این مراسم بیفزایند.

وی در پایان بیان کرد: از همه عزاداران و ارادتمندان سید و سالار شهیدان می‌خواهم که برای سلامتی و تعجیل در فرج بقیة‌الله(عج) و همچنین حل گرفتاری‌ها و مشکلات جوامع اسلامی دست به دعا بردارند و همگان از خداوند بخواهیم که به برکت عزاداری و اشک بر مصائب سیدالشهدا و شهدای کربلا، خیروبرکت و توفیقات خاصه خویش را برای امت اسلامی و به‌ویژه مردم شریف و مومن ایران عنایت فرماید.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    0

    دیگر حرف های امثال شما اعتباری برای مردم ندارد مردم شما ها را در ذهنشان مدت هاست به خاک و خدا سپرده اند

  • ناشناس
    0

    از اونجایی که این مسائل برای شما مهم هست و ازش بهره برداری میکنید غلی رغم ارادتی که به امام حسین داریم ولی برای اینکه شما سوا اسفاده نکنید امسال نذر را فقط به محک میدم و در هیچ مراسمی شرکت نمیکنم مثل انتخابات خلوت تا شما بهره برداری نکنید

  • ناشناس
    1

    بعد عده ای میگن مراجع دین ساکت هستند.

  • شهرام.ر
    0

    هر روز مردم ما رو ، به روز عزا تبدیل کرده‌اند و هنوز هم فکر میکنن که حرفی برای زدن دارن ، جلالخالق !!!!.

  • ناشناس
    0

    بله بله بله چون نون شماها توشه .

  • ناشناس
    0

    به نام عزاداری حسین بن علی ع، سیره اموی را در کشور نهادینه کردند و فقر و فساد و غارتگری و بی دینی را گسترش دادند و منافقین روسیاه را در مسند مدیریتها نشاندند.

  • دانا
    0

    از هر دری که فقر وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود چرا در قبال مشکلات و فقر مردم سکوت می کنید

  • رئیسی
    0

    تورا خدا بجای نذری دادن بدید به هموطنانی که نون شب ندارند بخورند خشکه بین فقرا تقسیم کنید علی اصغرها وعلی اکبرها تو همین کشورند .هرچی ملت تو محرم به سر وسینه بزنند این آخوندهای شکم پرست فاسد نامسلمان خوشحال ترند .محرم را صفر را زنده نگه دارید که چی بشه شکم شما مفتخورها گنده تر بشه .خداراشکر مردم دستتونو خوندن دیگه 50سال پیش نیست .

  • مخاطب
    0

    به به به ایت الله شکر پنیر هم صداش دروامد البته به نفع خودش سلطان قند وشکر جهان هستن حااااجاقا

  • ناشناس
    0

    ایکاش به جای بوسه بر دستان محمدرضاشاه، دستان او را می لیسیدی‌.

  • ناشناس
    0

    کدام گناه بزرگ تر از جنایت یزیدیان اموی است؟!
    ---
    ترویج من در آودیها و خرافات و جعلیات ضد قرآن و عقل بنام خدا و پیامبر اسلام (ص) و عترت مطهر مظلوم آن حضرت (ع) در هر مناسبت و با هر بهانه ای که باشد ؛ بحکم خداوند در قرآن مجید گناه بسیار بزرگ تر از جنایت عظیم یزیدیان پلید در به شهادت رساندن سید الشهدا و فررندان و یاران آن حضرت (ع) در روز عاشورا است .
    این ترویج که کالای کاسبی حرام همیشگی شیادان دین فروش شیطان پرست است ؛ دشمنی آشکار علیه خدا و پیامبر و أهل بیت مظلوم آن حضرت و دشمنی علیه قرآن است .
    بحکم آشکار خداوند در هشدارهای محکم و مفصل فراوان در سر تا سر قرآن ؛ عذاب الهی عظیم و ابدی نابخشودنی در دنیا وآخرت بی تردید دامن همه ی عاملان این ترویج و همسویان با این ترویج باطل شیطانی را خواهد گرفت .
    همه ی عاملان این ترویج و همه ی همسویان با آن بحکم خداوند در قرآن ، که بعنوان حجت تخلف ناپذیر الهی در دست رس همگان است ، در گناه کبیره به تباهی کشاندن حاصل یک عمر دین داری و نیکو کاری خود و همه ی پیروان خویش و در عذاب شدید و نابخشودنی همیشگی این گناه سهیم خواهند بود .

    نظرات شما -
    • بنده ی خدا
      0

      مداحان خرافه گستر به قدسیت الهی قرآن دهان کجی می کنند
      ---
      چرا پایگاه روشنگری کامنتهای قرآنی توحیدی دفاع از مذهب تشیع علوی را که در مقابل مذهب ستیزی مداحان بی بند و بار خرافه گستر دشمن قرآن به این پایگاه ارسال می شوند پخش نمی کند؟؟؟!!!
      خدا نکند این پایگاه ، منزلت مداحان دشمن قرآن را ، که با خرافه گستری آبرویی برای دین و مذهب باقی نگذاشته اند در تصور خود ؛ از قدسیت الهی قرآن خدا برتر شناخته باشد؟؟؟!!!

    • ناشناس
      0

      پرهیز کاران پارسا با دقت بخوانند و توجه نمایند و همیشه به خواست خداوند عمل کنند
      ---
      برای در أمان ماندن از گناه بزرگ نا بخشودنی رقیب تراشی برای یگانه ذات اقدس خداوند جهان آفرینش حتما با دقت و تدبر بخوانید : « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا . الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا . أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا . ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا ﴿ آیات ۱۰۳ تا ۱۰۶ سوره کهف ﴾ و نیز بخوانید: « وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ » ﴿ آیه ۶۵ سوره زمر ﴾ و همچنان بخوانید : « مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ » ﴿ آیه ۷۹ سوره آل عمران ﴾
      انتقاد شدید منطقی از مداحان خرافه گستر مروج جعلیات ضد قرآن و عقل همراه با روشنگری قرآنی و عقلی ؛ دفاع از حیثیت دینی اهل بیت مظلوم پیامبر و از اصالت الهی مذهب توحیدی تشیع علوی و از گرفتار شدن متدینان به گناه بزرگ نابخشودنی رقیب تراشی برای خداوند بی همتای جهان آفرینش است که این مداحان ریا کار از خدا بی خبر بی پروا متدینان را به سوی این گناهان سوق می دهند و دین خدا و مذهب توحیدی تشیع علوی را بدنام و منفور می سازند .
      تردید نکنیم که بحکم خداوند در هشدارهای قرآن ؛ طرف داری از قشر مداحان خرافه گستر بی بند و بار ؛ سهیم شدن در گناهان کبیره ای است که این از خدا بی خبران پیوسته علیه خدا و پیامبر و اهل بیت و علیه دین خدا و مذهب توحیدی تشیع علوی مرتکب می شوند .
      گرفتار شدن متدینان به این گونه گناهان بزرگ نابخشودنی و به عذاب ابدی این گناهان ؛ نتیجه ی حتمی پنهان نگه داشتن حقایق محکم و مفصل شناختهای قرآن و کتمان حقایق این شناختها از مردم متدین است .
      نادیده گرفتن شناختها و هشدارهای قرآن بحکم خداوند در قرآن ، چون این شناختها و هشدارها بعنوان حجت غفلت ناپذیر الهی همیشه در دست همگان و جود دارند ، سبب تباهی حاصل یک عمر دین داری و نیکوکاری توده های ناآگاه متدین می شود و در قیامت هیچ عذر و بهانه ای برای توجیه این غفلت از آنان پذیرفته نخواهد شد .
      قرآن با کمال آشکاری انکار ناپذیر کتمان کنندگان حقایق شناختها و هشدارهای قرآنی را مشمول عذاب ابدی بخشش ناپذیر نفرین خداوند دانسته است .
      حال تو خود جان برادر حدیث مفصل بخوان از این مجمل .

    • ناشناس
      0

      با سلام و عرض ارادت / چهارشنبه 12/05/1401
      ---
      خطا و انحراف را مستند و مستدل محض رضای خدا گوشزد کنید
      ---
      نوشته هایی که این حقیر خطا پذیر بعنوان روشن گری قرآنی ارسال می نمایم اگر به دست هر دین شناس یا قرآن شناسی برسد و این بزرگواران با استناد به قرآن و عقل و سایر علوم دین اطمینان بیابند که در این نوشته ها حتما خطا یا انحرافی وجود دارد ؛ شرعا ملزم خواهند بود خطا و انحراف را برای هدایت ارسال کننده به او مستند و مستدل گوشزد نمایند تا فردای قیامت ؛ خداوند در روزی که هیچ فرصت برای جبران نیست ؛ خدای نکرده ارسال کننده را گرفتار مجازات خطا و انحراف خود و آنان را که به این گناه و انحراف آگاه شده و به خطا کار آن را گوشزد نکرده اند ؛ با گناه کبیره ی کتمان حقیقت دینی و مجازات این گناه رو به رو نکند .

  • ناشناس
    0

    سخن بی دلیل الهی از دین ومذهب ؛ فاقد اعتبار شرعی است
    ---
    استاد حسن رحيم پور ازغدی یا هر دین شناس دیگری اگر در سخن از دین ومذهب و از چگونگی دین داری و مذهب داری مردم ؛ شناختها و هشدارها و نویدهای قرآن را که برای دین داری و مذهب داری ملاکها و معیارهای الهی محکم و مفصل آشکار و رسا تعیین کرده اند نا دیده بگیرند ؛ اعتبار شرعی و عقلی سخن خود را از بین می برند و نابود می کنند .
    قرآن که وحی به خدشه ی الهی است ؛ تنها مصدر بی خطای پایه گذار اصول دین داری و مذهب داری خدا پسندانه برای بشر است و بی توجهی بشر به شناختها وهشدارها و نویدهای محکم و مفصل این کتاب آسمانی در هر سخنی از دین و مذهب انکار توجیه ناپذیر اصالت الهی دین و مذهب یا غفلت از این اصالت است .
    قربانی کردن این اصالت الهی بپای یافته های ناقص بشری محض از دین و مذهب ؛ بشر را از داشتن ملاک و معیار بی خدشه ی قابل قبول برای دین داری و مذهب داری محروم می سازد .
    سخن از دین و مذهب با نادیده گرفتن شناختهای قرآن ؛ دخل و تصرف بی سند در ارزشمند ترین امانت الهی است که خداوند توسط پیامبر اسلام (ص) برای دین داری و مذهب داری بی خدشه به بشر سپرده است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها