از قضا سرکنگبین صفرا فزود!

مروری بر سخنان جنجالی احمد خاتمی

آیت‌الله سیداحمد خاتمی از جمله معممانی است که سخنانش معمولاً با استقبال رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه می‌شود.

مروری بر سخنان جنجالی احمد خاتمی

فرقی نمی‌کند این سخنان در خطبه نماز جمعه اظهار شود، در سخنرانیِ مناسبتی به زبان آورده شود یا در خلال نشستی خبری گفته شود؛ کافی‌ است او نسبت به موضوعی اعلام موضع کند یا دیدگاه خود را درباره واقعه‌ای تشریح سازد و حتی - در تازه‌ترین مورد - «خاطره‌ای» از دوران نظام پهلوی و خشونت در زندان‌ها بازگو کند، همگی نتیجه‌ای یکسان در پی دارند: سخنان خاتمی بی‌بروبرگرد توجه رسانه‌ها را جلب خواهد کرد.

 خاتمی طی سخنانی در حسینیه امام خمینی همدان حادثه ۱۵ خردادماه ۱۳۴۲ را یاد کرده و از اقدامات حکومت پهلوی در آن‌ سال‌ها سخن به میان آورده و گفته: «طاغوت در پی دین‌زدایی بود و "جوجه مارکسیسم"های آن زمان دین را افیون می‌دانستند اما مردم با احیای دین نشان دادند دین مایه‌ حیات جامعه است و کشور در زمان انقلاب نور به استقلال کامل رسید.» او کمی عقب‌تر هم رفته و به دوران قاجار اشاره کرده و افزوده: «چه در طول دوره قبل از انقلاب و چه در دوره قاجار ایران تحت‌الحمایه بود، گاهی تحت‌الحمایه روس‌ها و گاهی تحت‌الحمایه انگلیسی‌ها و پیش از انقلاب تحت‌الحمایه آمریکا؛ مردم حق استقلال و آزادی خود را از دوره سیاه طاغوت با حضور امام راحل پس گرفتند و با شکنجه‌گران و سرکوب‌گران طاغوت مقابله کردند.»

از همینجا ماجرای شکنجه و شرح‌حال زندانیان سیاسی دوران پهلوی به سخنان خاتمی اضافه می‌شود و ذکر اوضاع زندان‌ها و شیوه مواجهه محمدرضا پهلوی با منتقدانش در قالب روایتی به گوش حاضران در جمع می‌رسد: «جوانان ما باید بدانند در زمان شاه از سوی ساواک، فردی که به شاه تیکه می‌انداخت را در قفس شیرهایی که در باغ وحش گشنه بوده‌اند رها کرده‌اند و به بدترین شکل وی را کشته‌اند. اما مفسدین و معاندین تمام این مسائل گذشته را تکذیب می‌کنند و می‌خواهند جوانان را گمراه کنند.» خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه به نقش «رسانه‌های معاند» در همان روند گمراه‌کردن جوانان اشاره کرده و ادامه داده: «می‌خواهند مردم را ناامید کنند و به جوانان القا کنند که هیچ‌چیزی در کشور سر جای خودش نیست.»

سخنرانی خاتمی بخش‌های جالب‌توجه دیگری هم دارد که اگر این روایت خاص از نحوه مواجهه شاه سابق با منتقدانش را با خود نداشت، احتمالاً جایگزین مناسبی برای جلب توجه رسانه‌ها محسوب می‌شد و با قدرتی در حدوحدود همین روایت، مخاطبان این رسانه‌ها را مجذوب خود می‌کرد. مثلاً آنجا که می‌گوید: «باید از خلوت‌شدن مساجد و عدم استقبال بخشی از جوانان از نماز بترسیم.» یا این جمله که «قصه‌ حجاب یک مسئله تشریفاتی نیست و طبق فتوای تمام مراجع از ضروریات است؛ اگر این مسئله رعایت نشود از اسلام عبور کرده‌ایم و آسیب دیده‌ایم؛ نمی‌گویم هر کس بی‌حجاب یا بدحجاب است با اسلام مشکل دارد اما کسانی که به این افراد خط می‌دهند معاند، کافر و دشمنان قسم‌خورده دین اسلام هستند.»

اما آنچه از این سخنان عاید رسانه‌ها شد و در داخل و خارج و به‌دنبال آن در فضای مجازی واکنش‌ها را به همراه داشت که اغلب ترکیبی از شگفتی و ناباوری و شوخی بود، همان روایت شیران گرسنه و فردی که به شاه متلک می‌انداخت و کشته‌شدن وی به بدترین شکل است. راوی البته در انتهای سخنانش اظهار کرده که «مفسدین و معاندین» می‌خواهند جوانان را گمراه و مسائل گذشته را تکذیب کنند؛ شاید تملکه‌ای با این هدف که پیشاپیش تاکیدات لازم بر صحت این روایت انجام شده باشد و شک‌وتردیدهای شنوندگان حاضر و خوانندگان بعدی نسبت به آن برطرف شود.  مروری به نحوه پوشش رسانه‌ای این خبر و واکنش‌ها در فضای مجازی به آن، اما نشان می‌دهد صرف تاکید آیت‌الله خاتمی و محض اینکه چنین روایتی از زبان او گفته شده، تاثیر لازم را در پذیرش مخاطبان به همراه نداشته و بیشتر موجب بروز عکس‌العمل‌های ناهمگون با انتظارات صاحب‌سخن از دریافت احتمالی آنان شده است. علت اصلی این واکنش‌ها هم سوای از چهره رسانه‌ای آیت‌الله خاتمی و سخنان وی در دیگر زمینه‌ها، به نحوه ارائه این روایت بازمی‌گردد، او نه توضیحی داده که منبع این روایت کیست و نه مشخص است که آیا شخصاً مستنداتی از وقوع چنین ماجرای هولناکی در اختیار دارد یا نه؟ همچنین نه از هویت آن فرد اطلاعاتی به دست داده و نه تاریخ وقوع ماجرا را معلوم کرده است. ما فقط می‌دانیم شیرهایی گرسنه در باغ‌وحشی (که نمی‌دانیم کجاست) فردی را با نقشه ساواک به جرم متلک‌پرانی به شاه سابق، به کام مرگ برده‌اند.

نقل چنین روایاتی قطعا با اشاره به اسناد و مدارک برای تحکیم صحت این دست سخنان ضروری به نظر می‌رسد و  روشن است به گواهی واکنش‌های بخشی از افکار عمومی که در فضای مجازی فعالند و اتفاقاً بیشترشان را همان جوانانی تشکیل می‌دهند که نگرانی آیت‌الله خاتمی فریب‌خوردن آنان از رسانه‌های خارجی است، نه‌تنها با چنین روایتی یا روایاتی شبیه به آن، چهره واقعی زمامداران قبل از انقلاب و نهادهای امنیتی‌شان را در ذهن متصور نمی‌شوند بلکه با دریافت‌هایی متفاوت از آنچه نیت اصلی گوینده است، ممکن است در مسیری حرکت کنند که نتیجه آن جدی‌نگرفتن هر روایت مستند و متقنی از خاطرات برخوردهای سخت و شکنجه‌های تحمیل‌شده به مخالفان سیاسی آن دوران باشد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • ناشناس
    2

    البته ما را کشتند!

  • ناشناس
    3

    مورد استقبال رسانه های داخلی و خارجی ؟؟؟؟؟ شاید برای جوک

  • ناشناس
    4

    احمد خاتمی به روش پیامبران و امامان زندگی میکند به همین دلیل اینقدر نحیف و رنجور است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      آخ گفتی🤣

  • ناشناس
    2

    زبان که کرایه نمی خواد
    خب اگه درسته، یک بخش دیگه به موزه عبرت اضافه کنند و عکس قربانیان و شیر ها را هم بچسانند
    راستی این اقا خودش چند ماه توی زندان ساواک بوده؟!
    کسی که ۵ سال توی زندان ساواک بود، بعد فوتش در سال۹۴، تمامی دارایی اش ۸۰ میلیون اپارتمان بود که ۳۰ میلیونش رهن بانک بود!
    ایا ثروت ایشان با اون قابل قیاسه؟!!!

  • ناشناس
    50

    واقعا حرفهای تکان دهنده وعجیبی بود،اصلا تصورش هم سخته که فردی رو درقفس شیرهای وحشی وگرسنه رها کنند،لعنت خدا برظالمان تاریخ ودرود خدابرکشته شدگان بی گناه تاریخ!خدایافقط به تو امیدواریم پس ماراببخش وباشهیدان محشورکن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      30

      خاک عالم برسر اونهایی که لایک منفی زدند؛چون معنایش اینست که به خدا امیدوار نیستند.

    • ناشناس
      2

      خدا خودت مشحورت کنه

    • ناشناس
      1

      چرا فکر می کنی تصورش سخته
      الان من با فوق لیسانسم از بیکاری داخل قفس شیر گرسنه هستم و این شیرررررر دارد شرافت و آبرو و حیثیت و آرزو و آمال و تمام هستی و نیستی ام را می درد.

    • به ناشناس
      0

      منفی دادیم دلمون خواست ما امیدنداریم تو چرا سوختی؟! با اون همه کثافتکاری مردمو از دین بیزار کردی طلب بخشش و بهشت هم داری خیلی خنده داره

  • ناشناس
    5

    تصور کنید اگر انقلاب نمیشد الان امثال خاتمی کجا بودند و مشغول چه کاری بودند،
    چی بودیم چی شدیم...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      هیچی نبودید و هیچی نخواهید شد......... حالا که این حکومت به ضعف افتاده ی عده دارند تبلیغ رژیم زندان اوین ساز پهلوی می کنند تا دوباره پالانی مزدور انگل لیس قدرت بدست گیرد و ایران همچنان مستعمره باقی بماند. مردم غذای بالا آورده خود را نمی خورند. نه شاه چی ام نه شیخ چی. مرگ بر رضا دیبا

  • ناشناس
    2

    چه روشنگری عجیبی از تاریخ انجام دادند.واقعا وجود چنین عالم همه فن حریفی مایه مباهات و افتخار ماست.فقط ای کاش مقداری هم راجع به زندان کهریزک و وقایع آن هم روشنگری میکردند که ما بیشتر به احاطه علمی ایشان واقف می‌شدیم.

    نظرات شما -
    • مرادی
      1

      فقط کهزیزک عزیز دل ، سایر مواد چی؟

  • س
    2

    آد م یاد داستانهای عجیب وغریب ووحشت انگیز عمو کاووس درسریال ن خ می اندازد
    پناه برخدا این کاری بود که دونفر ازقیصران روم (نرون، اتیلا) انجام میدادند

  • راهنمایی
    3

    این افراد به شعارهای مردم در خیابانها واقفند اما مصلحت در چراغ راست زدن است .

  • ناشناس
    3

    حرفی که از روی عقل و فکر و منطق زده نشود سوژه رسانه ها و افکار عمومی می شود! فرقی نمی کند زننده حرف سیداحمد خاتمی باشد یا کاظم صدیقی یا ...!

  • شیرتوشیر
    3

    یکی از عوامل اصلی رویگردانی ملت از دین همین تیپ آدمها هستند

  • ناشناس
    2

    فکر کنم یه فیلم خارجی گلادیاتوری با دوبله فارسی براش گذاشتن دیده فکر کرده مستند زمان شاهه

  • داریوش اقبالی
    0

    نعره کن ای سرزمین جان سپردن نعره کن نعره کن ای خاک خسته خاک گلگون نعره کن شب اینجا شب شرمندگی پدران شب زاری شب دلمردگی مادران این همه رهزن این همه گرگ این همه چیز......

  • ناشناس
    0

    یک مطلبی بگم و تمام... منم فوق لیسانس مهندسی دارم و از فرط بیکاری به خاک سیاه نشستم... به عبارتی دیگر فساد و رانت و پارتی و رشوه و دیدار دور کشور وووو هم چون شیری گرسنه در قفس تمام آبرو و عزت و حیثیت و شرافت و توانائی و امروز و آینده ام را دریده و لگد مال کرده است.
    روسای سه قوه من را داخل قفس این شیر گرسنه آنم در روز روشن و بجای دستگیری شان، انداخته اند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هم وطن گرامی من هم با تحصیلات عالی بیکارم و وقتی می بینم افرادی بدون تخصص و با رانت و پارتی استخدام می شوند آتش می گیرم. اما این دلیل نمی شود که از چاله در بیاییم و بیفتیم تو چاه و دوباره تن به حکومت شاهعنشاهی بدیم. اونم رضا پالانی ملق زن که دستش با آقایان تو ی کاسه است.

  • ناشناس
    3

    احسنت بر جناب دکتر سید آیت الله خاتمی (ع)
    خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    0

    ایشون حرف نزدن بلده؟

  • ناشناس
    19

    درودبر خاتمی باغیرت مرک بر بی پدر ضد انقلاب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این انقلابتون که اینقدر بهش مینازید غیر از فقر و فساد و رانت و...چی داشته برای مردم یه ایمان قلبی داشتیم که اون هم داریم از دست میدیم خاک برای شما برازنده تر است به خاک میسپارمتان

    • ب ناشناس
      1

      خو سی چی و خوت فحش مویی

  • ناشناس
    0

    کافی است این زمره بگویند روز را که شب است این.همه با جان و دل می پذیرند و سپاسگزار می شوند که هدایت شده اند.و این قطعا و حتما در ست است.چون چهل و اند سال است که اینها هرچه می گویند بر عکسش در ست درمی اید. و لذا اگر اینها برعکس گویند شب روز می شود!بهترین تبرئه پهلوی معدوم را این حضرات انجام می دهند,هم به گفتار ی که خود صد بار بدتر ش را مصداقند و هم به عملکرد احمقانه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      واقعا خیلی عجیب است این تبلیغ غیر ملموس که آقایان برای پهلوی ها می کنند.!!!!؟؟؟؟؟؟؟ می دانند از هر کی بد بگویند آن فرد در نزد مردم بسیار محبوب می شود. از قصد دوران شاهنشاهی پهلوی ها انتقاد می کنند تا مردم بگویند هر چی بودند از شما بهتر بودند و به کوری چشم شما ما طرفدار رضاخان هستیم. شما نگاه کنید از چند سال قبل که مومیایی دروغین رضاخان را آقایان پیدا کردند تا الان هر روز فکر ملت درگیر رضاخان و دارو دسته اش کردند.

  • ناشناس
    3

    اگر یه اماربگیریم از کل شهدای قبل از انقلاب وقبل از جنگ تحمیلی ووو طرف مقابل اخلالگران و اراذل و اوباش و افرادی که برضدامنیت کشور و اخلالگر و اشوبگرانی که به دست پرتوان سربازان گمنام امام زمان و سپاهیان مقتدر. از سال 76 تا به امروز به درک واصل شدند و به جزای خود رسیدند... خود گویای همه چیز خواهد بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دقیقا .تاریخ همین چند سال مشخص میکنه کی نمیتونه حرف مخالف میلش بشنوه ...سکوت و سانسور.و....شنونده باید عاقل باشه و مثل گوسفند هرچیزی رو باور نکنه بخصوص حرفهای امثال خاتمی ها و....

  • فرورتیش
    1

    من کاری ندارم دوران پهلوی و قاجار و ماقبل دیگاهشون نسبت به دین چی بوده، من الان رو میبینم واقعا کاری کردن دیگاه مردم نسبت به دین اسلام خیلی خیلی خراب کردن!

  • بردی
    1

    کی تا حالا حرفهای آخوندی مانند خاتمی نیاز به سند دارد . ۱۴۰۰ سال است مردم هرچه را آخوندها گفتند باید بپذیرند والا به جهنم میروند

  • 0

    تا این‌ها بر قدرتند اش همین و کاسه هم هبمین ..بعد از چهل سال عملکرد اینها غیر از دین گریزی و فقر و بدبختی . ومثل صد سال پیش زنگی کردن چه عایدی داشته .

  • مش جمعه
    0

    آقای خاتمی فردی لیوه و تمامیت خواه هست.یکی از اطرافیان وی شهامت راهنمایی او را ندارد که بگوید،این سخنان مربوط به تهییج اوایل انقلاب هست.آمار دهندگان میدان ژاله،اعلام کردند که ما آمار شهیدان را چندین برابر اعلام میکردیم که مردم را به خیابانها بکشانیم. ترا به جدت برگرد به حوزه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها