بنیاد مستضعفان و ساخت مراکز تجاری لاکچری برای ثروتمندان/ جواب محسن رفیق دوست، رئیس اسبق بنیاد چیست؟/ ویدئو

برخی بر این عقیده اند که ساخت مجتمع‌های بزرگ تجاری لوکس با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان، هم راستا با اهداف این نهاد انقلابی نیست.

بنیاد مستضعفان و ساخت مراکز تجاری لاکچری برای ثروتمندان/  جواب محسن رفیق دوست، رئیس اسبق بنیاد چیست؟/ ویدئو

شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان تاکنون مجتمع‌های تجاری و لوکس بسیاری در شهر‌های مختلف کشور ساخته اند، اما تجمع این مراکز لوکس خرید در شهرک غرب تهران بیشتر است، بطوریکه می‌توان سه مجتمع تجاری لوکس میلاد نور، لیدوما و پلاتین را در یک نگاه دید.

مقابل میلادنور هم ساختمان سینا احداث شده که نام آن به ستین تغییر یافته است. مجتمع تجاری مهستان هم نمونه دیگری است که با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در منطقه شهرک غرب تهران ساخته شده است.

ساخت مجتمع‌های لوکس با سرمایه نهادی انقلابی همچون بنیاد مستضعفان که در گذشته هم از آن‌ها در رسانه‌ها انتقاد شده بود که این ساخت و ساز‌ها اگرچه تخلف نیست، اما مناسب این بنیاد انقلابی و نام آن نیست.

محسن رفیق دوست رئیس اسبق بنیاد مستضعفان عضو هیئت امنای این بنیاد در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداو سیما با اشاره به اینکه میلاد نور در زمان ریاست وی در بنیاد مستضعفان تاسیس شده است، گفت: ساختمان میلاد نور و ساخت آن لوکس نیست، اما افرادی که بعد‌ها در آن مستقر شدند باعث شد این مرکز تجاری به یک مجتمع لوکس تبدیل شود.

اما مرور تاریخچه و اساسنامه بنیاد مستضعفان نشان می‌دهد، این بنیاد بیشتر از اینکه بخواهد برروی مجتمع‌های تجاری سرمایه گذاری کند باید به فکر محرومان و ساخت مسکن برای آن‌ها باشد. بنیادی انقلابی که بعد از انقلاب اسلامی، نهم اسفند سال ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس و موظف شد همه اموال خاندان پهلوی را به نفع ملت ایران مصادره و درآمد‌های خود را صرف بهبود وضع زندگی مردم، بخصوص مسکن مستضعفان کند. اما برخی سال ها، بخشی از سرمایه‌های بنیاد بجای صرف نیازمندان، صرف فعالیت‌های تجاری شد.

اما در سال‌های اخیر و با انتقاد‌ها از عملکرد بنیاد مستضعفان، سال ۹۷ روابط عمومی این بنیاد با انتشار خبری اعلام کرد: براساس مصوبه شورای معاونان و بخشنامه معاونت توسعه ساختمان، در جهت پرهیز از رقابت با بخش خصوصی و سیاست‌های کلان بنیاد، از این پس سرمایه گذاری شرکت‌های بنیادی درساخت و ساز پروژه‌های جدید تجاری لوکس و مراکز بزرگ تجاری که عمدتا باهدف عرضه برند‌های خارجی در کلان شهر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، متوقف می‌شود.

اما در ادامه کار برخی طرح‌های درحال ساخت این بنیاد، حکایت از ادامه روال گذشته مبنی بر سرمایه گذاری بر روی مجتمع‌های تجاری لوکس دارد، که مجتمع تجاری اداری شاهین ایرانیان شاهین شهر، بازار موبایل اصفهان و e۱ کرمانشاه نمونه‌هایی از آن هستند.

اما این روز‌ها بنیاد مستضعفان تمرکز بیشتری بر ساخت مسکن برای نیازمندان دارد، موضوعی که بنظر به فلسفه وجودی این بنیاد نزدیکتر است.

رئیس بنیاد مستضعفان چندی پیش از اهدای رایگان ۹ میلیون متر مربع زمین و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح جهش تولید مسکن خبر داد و گفت: این زمین‌ها در ۳۱ نقطه کشور با هدف احداث مسکن برای دهک‌های پایین به دولت واگذار می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه این بنیاد ۵۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد و خانواده‌های بهزیستی دارای ۲ معلول و بالاتر احداث می‌کند، افزود: بنیاد مستضعفان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی خود قرار است، طی چهار سال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های ۱، ۲ و ۳ احداث کند.

پروژه‌هایی که به ثمر رسیدن آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش اعتماد اجتماعی به این نهاد انقلابی نیز شود.

حجم ویدیو: 15.67M | مدت زمان ویدیو: 00:04:01 | دانلود ویدیو
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    نامی که اوایل انقلاب برای بنیادهایی مانند: {مستضعفان، مجتمع اقتصادی بنیاد کمیته امداد، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان ...} که به موجب حکم دادگاه انقلاب از مصادره اموال منقول و غیرمنقول مسؤولین رژیم گذشته و افرادی که به دلایل عقاید سیاسی جلای وطن کرده و به خارج از کشور پناهنده شده بودند و یا پیرو دین یهود یا بهایی بودند تأسیس شده بودند انتخاب شده بود هیچ سنخیتی با وضع فعلی اداره این بنیادهای لاکچری ندارد و این بنیادهای باصطلاح انقلابی تبدیل به بنیاد ثروتمندان و مستکبران شده است!

  • شهلا
    0

    هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روز که بگندد نمــــــــک

    نظرات شما -
    • انگل شناس
      0

      مطمئن باش نمک هیچ وقت نمی گنده پس کرم از خود درخت است و به نمک ربطی ندارد.

  • hadad
    1

    تا حالا تصور می کردید مردم عادی می توانند مجوز تغییر کاربری و ساخت های اینچنینی را بگیرند؟ وقتی تغییر کاربری زمین در نقطه ای خاص مانند دور میدان ونک یا ضلع جنوب غربی میدان صادقیه، و ساخت مجتمع هایی که جز ایجاد مشکل توجیه دیگری ندارند، با هر عقلی ناسازگار است باید بدانید افراد و نهادهایی خاص پشت قضیه هستند و هدف تنها سودجویی به هزینه مردم است.

  • .
    0

    مگر خوابی
    بفرمودهء آغا مفهوم ""مستضعفان"" تغییر کرده.
    دنیا رو آب برد تو اندر معنای مستضعفانی؟؟؟؟ زکی!

  • خوش نشین
    0

    این بنیادهای عریض و طویل که از پول وجیب ملت می باشند،متاسفانه به دکان ومنبع درآمد برای عده‌ای تبدیل شده اند،به هیچ کس و هیچ جایی هم جوابگو نیستند معاف از هر نوع نظارت وحساب وکتابی هستند،بجای اینکه این سر مایه های عظیم را که اموال آنها در برخی موارد با سرمایه های دولت برابری میکند،صرف تولید و اشتغال ورفع محرومیت وتوسعه اقتصادی، اجتماعی کشور شود در بسیاری از موارد در مناطق مرفه نشین صرف پاساژ سازی وبرج سازی ویادر اختیار این رئیس آن مدیرو....وبجای اینکه در مناطق محروم مراکز آموزشی درمانی و...بسازد در اختیار افرادی قرار میگرد که درمناطق به اصطلاح لاکچری و برخوردار اقدام به مثلاً ساخت مراکز آموزشی میکنند!!!

  • ددد
    0

    بنیاد بخور بخوران صدرحمت به دوره قبل

  • روستایی
    0

    اونهایی که میگن سازگار با اهداف بنیاد نیست فلان خوردند .بنیاد محل تولید ثروت یامفت است.فکر میکنید قیمت زمین و ملک که ابولهولی شده الکیه .بنیاد میخوره میدزده میچاپه میبره یعنی همه کاره است.

  • دوشنبه
    0

    مستضعف كيلو چنده كه بنياد داشته باشه ،اين اسمى بود كه اول انقلاب براى اينكه كلاه سر من وتو بگذارند ازش استفاده شد مثل ،،،،،،،،مجانى

  • ناشناس
    1

    نمی‌دانم‌این‌رفیق‌دوست‌توسط‌چه کسی‌در‌آنجا‌گذاشته‌شده‌واقعا‌در‌چهره‌این‌شخص‌نور‌محمدی‌وجودنداردحامی‌او‌واقعا‌بد‌سلیقه‌بوده

  • د
    0

    رفیق دوست از بازاریان میدون تره و بار میدان شوش بوده است، که با زرنگی خاص خودش، در تجارت‌های مختلف نقش داشته است. ظاهرا ساخت مراکز تجاری معظم، از آرزوهای امثال رفیق دوست جهت چپاول مردم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها