عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

مردم سطح انتظارشان از جمهوری اسلامی بالا رفته، سطح سواد بالایی دارند/ کار کردن در چنین شرایطی سخت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: «ما به شدت داریم بد عمل می کنیم. چه برجام و تحریم باشد یا نه می بایست دو برابر این بهره عملکرد داشته باشیم. به شرط این که وزیر پول دوست و نامردی مثل نعمت زاده در کابینه نباشد.

مردم سطح انتظارشان از جمهوری اسلامی بالا رفته، سطح سواد بالایی دارند/ کار کردن در چنین شرایطی سخت است

حسن روحانی در واپسین روزهای مسوولیت خود در دفاع از عملکرد دولت در شرایط ویژه اقتصادی، حداقل درآمد لازم برای اداره اقتصاد را سالانه ۶۰میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: «به جای ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، کشور را با ۱۰ میلیارد دلار اداره کردیم.»

رییس جمهوری در عین حال عدد ۶۰ میلیارد دلار را تنها برای گذران امور کافی دانست و بیشتر مشکلات را به خاطر کاهش این عدد به ۱۰ میلیارد دلار دانست.

با توجه به این که صحبت از نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار برای اهداف توسعه ای و سرمایه گذاری می‌شود این پرسش شکل می‌گیرد که اساسا می‌توان بدون توافق و اتکا به درآمد نفتی و تنها با نگاه به داخل و روابط با همسایگان ایران، به این درآمد دست پیدا کرد.

این پرسش را با احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس مطرح شد که این روزها طرح توزیع کارت تغذیه هوشمند را مطرح کرده است.

مشروح گفت‌و‌گو با احمد توکلی چهره‌ی اقتصادی مجلس سابق در مورد نحوه چینش کابینه‌ی ابراهیم رئیسی و روند احیای برجام را می خوانید:

آقای روحانی در آخرین سخنرانی خود گفتند به جای ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، کشور را با ۱۰ میلیارد دلار اداره کردیم و این در حالی است که اگر بخواهیم کشور را با نگاه سرمایه گذاری و به سمت توسعه هدایت کنیم حداقل نیاز به ۱۰۰میلیارد دلار است. اصل این پول از درآمد نفتی حاصل می شود. با توجه شرایط فعلی کشور و تحریم‌های نفتی، بودجه ای که کشور نیاز دارد را از چگونه می توان تامین کرد؟

باید از آقای روحانی پرسید چطور معجزه کردند که با ده میلیارد دلار بودجه، کشور را اداره کرده‌اند؟ چطور ممکن است با ۱۰میلیارد دلار یک پروژه ۶۰ میلیارد دلاری انجام داد؟ پس یا آن ۱۰میلیارد دلار درست نیست یا ۶۰ پنجاه میلیارد دلار درست نیست. ایشان می فرماید من یک کار ۶۰ میلیارد دلاری را با ۱۰ میلیارد دلار انجام داده‌ام. چطور ممکن است؟ مگر این که یک ۵۰میلیارد دلار از جایی گرفته‌اند که نباید می‌گرفتند. پس کجاست؟ آنجایی که دستور می دهند اسکناس چاپ می‌کنند و می‌ریزند در خیابان و منجر به تورمی خطرناک می شوند که گریبان مردم را رها نمی کند. چون معجزه که نمی توانند بکنند و ایشان منبع ارز تجاری هم نداشتند و آمده‌اند به اتکای ارز موجود در حساب‌های خارجی که در دسترس بانک مرکزی نیست از بانک مرکزی اسکناس گرفته‌اند و اثر تورمی شدیدی برجا گذاشتند. من نمی‌خواهم بی انصاف باشم. ایشان کار سختی داشتند اما حرف نامربوط زدن هم درست نیست. بهتر است با مردم صادق باشند. بنابراین دولت بعدی اولین کاری که می‌کند این است که باید با مردم روراست و صادق باشد. مردم سطح انتظارشان از جمهوری اسلامی بالا رفته، سطح سواد بالایی دارند و البته کار کردن در چنین شرایطی سخت است منتها این شکل از صحبت کردن مردم را ناراحت می کند.

آقای همتی گفته اند دولت آینده بی سابقه ترین مجموع ذخایر ارزی و طلای کشور را دارد و در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه داشتیم تا دست کشور در این زمینه خالی نباشد. شما در مورد این صحبت آقای همتی چه نظری دارید؟

آقای همتی حرف مفت زده‌اند. اگر این حجم از ذخایر اسکناس و طلا موجود است چرا گلایه می کنند؟ اگر این ارز موجود است چرا خرج نکردند؟ اینجاست که حرف هایشان با هم متناقض می شود. از یک طرف رییس دولت می‌گوید کشور ۶۰میلیون دلار خرج داشته و من ۱۰میلیون دلار بودجه داشتم از طرف دیگر رییس بانک مرکزی همان دولت می گوید خزانه را با طلا و اسکناس تحویل داده است.

به هر حال واقعیتی به نام خروج ترامپ از برجام و وجود تحریم‌های بانکی و نفتی غیرقابل انکار است. مگر آن که استثنا تبدیل به قاعده شود و بپذیریم که با شرایط تحریم‌های اقتصادی ادامه دهیم.

برجام کیمیایی نیست که به هر چیزی بزنیم طلا شود. برجام تعهداتی است که ایران پذیرفته و اجرا کرده چون می بایست اجرا می کرد و ما هم موافق اجرا هستیم. منتها ما می‌گوییم متوجه شدیم که طرف مذاکرات برجام طرف نامردی است. وقتی می گفتید ما آنجا می خندیم و کار درست می شود دیدید که کار انجام نشد.

فساد موجودی که در ایران وجود دارد و کشور را به ورطه نابودی می کشاند کار آمریکایی هاست؟ با احیای برجام درست می شود؟ باید خودمان را درست کنیم.

این توزیع درآمد نابرابر وحشتناک ثمره کار آقایان است که در حال حاضر افراد صاحب چهار دهم درصد حساب‌های سپرده، طبق گفته‌های خودشان، مالک پنجاه و هشت درصد سپرده‌های بانکی هستند. این یعنی یک فاجعه وحشتناک. با برجام و رابطه با آمریکا این موارد مدیریتی درست می شود؟! چه ارتباطی به برجام دارد چنین مواردی؟

تازه این ها مربوط به حوزه حسابداری است و نه اقتصاد. دولت و بانک ها موظف بودند بر اساس قانون و شورای پول و اعتبار با بخش خصوصی مشارکت می کردند تا این مشارکت به ثمر می رسید و هر بخش سهم خودش را می گرفت و بعد از گرفتن سهم، سود آن را به سپرده ها پرداخت می کردند.

اما به طور غیرقانونی پول را دادند به دلال، رفته اند بازار ارز را فلج کردند، در مسکن دخالت کردند، در بازار طلا دخالت کردند و از این طرق سود را پرداخت کرده‌اند و بعضی اوقات از این طریق سود تقسیم کردند. بنابراین سودی در کار نبوده برای سپرده ها. در طول این هشت سال در حدود ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به حساب‌های سپرده سود داده‌اند.

بخش بزرگی از نقدینگی موجود و تورم به خاطر این کار است. خب این سوءتدبیر و خیانت در امانت مردم است. دولت باید عقل داشته باشد. دولت باید عاقل باشد و از اختیاراتش سوءاستفاده نکند. چرا به مردم راست نمی‌گویند؟

برجام کیمیایی نیست که به هر چیزی بزنیم طلا شود. برجام تعهداتی است که ایران پذیرفته و اجرا کرده چون می بایست اجرا می کرد و ما هم موافق اجرا هستیم. منتها ما می‌گوییم متوجه شدیم که طرف مذاکرات برجام طرف نامردی است. وقتی می گفتید ما آنجا می خندیم و کار درست می شود دیدید که کار انجام نشد

مردم باید هم دروغ بشنوند و هم زجر بکشند؟ مردم اگر بدانند به ما می‌گویند غلط می کنید که ولخرجی می کنید. مردم به ما اجازه نمی دهند به این شیوه خرج کنیم.

از داخل باغ سعد آباد تا تپه های عباس آباد ساختمان ساخته می شود. ساختمان می سازند، شرکت می زنند. این کارهایی که باید منحل کنند را منحل نمی کنند.

شرکت مهندسی و توسعه نفت فرصتی است که شرکت گاز دارد و اصلا برمبنای این تاسیس شده است که لوله‌کشی گاز را انجام دهد و کشور را صاحب شبکه لوله کشی گاز کند.

روزی که با این هدف تاسیس شد ضریب نفوذ گاز در خانوارها ۶درصد بود، یعنی ۶ درصد خانوارهای کشور لوله‌کشی گاز داشتند. در طول ۱۰سال اخیر ضریب نفوذ به۹۶درصد رسید. باید این شرکت جمع شود دیگر، منطقی نیست؟ چون دیگر کاری برای انجام دادن ندارد. اما اداره این شبکه دارد به سمت دیگر می رود. حالا بزرگتر و بزرگتر و بزرگتر شده و دارد ساختمان سازی می کند! ده‌ها ساختمان بزرگ و بلند مرتبه دارد و می گوید می‌خواهیم اینها را متمرکز کنیم! شما خیلی اشتباه می کنید، شما می خواهید چه دم و دستگاهی درست کنید؟

آقای روحانی پول مردم را از جیب‌شان خارج کرده است و من اگر آقای رئیسی هم بخواهند چنین اشتباهاتی داشته باشند متذکر می شوم.

امکان دارد آقای رئیسی با سر و صدای کم‎‌تری به سراغ احیای برجام بروند؟

ما یکسری تعهداتی داریم و مسلمان تعهدش را زیر پا نمی گذارد. منتها مثل بعضی ها کولی هم نمی دهیم. برجام قطعا بر اقتصاد ما اثر دارد و این یک واقعیت است اما اگر تدابیر داخلی داشته باشیم اثرش را کم می کند و روزی ما که دست برجام نیست. اثر برجام و اثر تحریم‌‌ها واقعیت است ولی نمی توان صد در صد زیر بار هر واقعیتی رفت. می توان واقعیت را عوض کرد.

آیا ما الان با همین شرایط بد و برجام فعلی داریم بهره‌ور عمل می کنیم؟ من می توانم نموداری را نشان بدهم از یک موسسه آماری قوی در بانک مرکزی آمریکا که به ما نشان می دهد که وقتی قیمت نفت به نفع ایران بالا رفت، در سال ۱۹۷۳ میلادی که به سال شمسی می شود سال۵۲ شاخص کل عوامل تولید از ۲.۸ به ۰/۸ رسید. و این یعنی ما به شدت داریم بد عمل می کنیم. چه برجام و تحریم باشد یا نه می بایست دو برابر این بهره عملکرد داشته باشیم.

به شرط این که وزیر پول دوست و نامردی مثل نعمت زاده در کابینه نباشد. چقدر زحمت کشیدیم به وزارت کشور ثابت کنیم وزیر هزار میلیارد تومانی سالم نیست. دو سال و نیم است که نمی تواند پول دربیاورد چون خودش کاسب است.

علیه من شکایت هم کردند و من دادگاهی شدم منتها صحبتم این بود آقای رییس جمهور! آقای جهانگیری! وزیر هزار میلیاردی را عزل کنید. مردم در حال آتش گرفتن از این وضعیت هستند. مردم نان خالی را نمی توانند تهیه کنند و ما باید از شرمندگی بمیریم.

*آقای جهانگیری گفته اند افتخار عده ای در کشور این بود که مدافع بازار آزاد هستند و در شهریور سال ۹۲ و هنگام تحویل دولت سه نرخ ارز ۳۲۷۴ تومانی برای صادرات، نرخ ۲۴۷۷ تومانی برای بخشی از کالاها و یک نرخ ارز آزاد برای بخش دیگری از اقتصاد کشور وجود داشت. شما تایید می کنید؟

بله درست است. یک تعدیل ساختاری را دنبال می کردند که کار آمریکا بود و کشورهای جهان را که اگر وام می‌خواستند مجبور می کردند که اگر این کشور را تحریم کنید دنیا بهشت می شود. همین چهره را باز داریم تحویل به دشمن می دهیم.

جوزف یوجین استیگلیتز، رییس اقتصاددانان بانک جهانی که به صندوق بانک معترض شد را اخراج کردند. بیرون که آمد کتاب های مفصلی نوشت و برنده جایزه نوبل شد. جمع بندی مهم این اقتصاددان این بود که وقتی ۹۹ درصد بیماران یک پزشک می میرند قطعا ایراد کار با نسخه پزشک است نه بیمار و پرستار.

حالا جهان بعد از جنگی که با بیماری کرونا در گرفته است به این نتیجه رسیده که بی عدالتی و نابرابری دنیا را نابود می کند.

امروزه بزرگترین سرمایه داران، سردمداران اقتصادی کشورهای بزرگ، اقتصاددانان مشهور و مدیرعامل های بانک‌های مهم دنیا و «ان جی او» ها در اجلاس داووس جمع می شوند. جمعی در حدود ۳۰هزار نفر، تکلیف ۲۰ سال آینده نظام سرمایه داری را مشخص می کنند.

آنها امسال در اجلاس اینطور عنوان کرده‌اند که کرونا ضعف های سیستم اقتصادی را آشکار کرده است که نمی‌توانیم نسبت به آن بی توجه باشیم. بنابراین به این نتیجه رسیده‌ایم که بدون تفاهم و همکاری نمی‌توانیم به نتیجه برسیم و با این درجه از نابرابری نمی توانیم کرونا را متوقف کنیم. فهمیده‌ایم با این اخلاق و با این طرز برخورد با طبیعت نمی توان زندگی کرد. حالا می خواهند اگر لازم باشد قیمت گذاری و کنترل قیمت و سهمیه بندی را اجرا کنند.

کدام تولید کننده‌ای می تواند به یکباره هزینه جاری بنگاه را ۵برابر کند؟ وقتی ارز سه برابر چهار برابر می شود اولین اتفاقی که می افتد این است که هزینه تولید بالا می‌رود پس سرمایه جاری بیشتری می خواهد. از کجا بیاورد؟ بانک سود می دهد؟ بانک مرکزی چقدر سود می‌دهد؟

در مجمع تشخیص مصلحت گفتند ما مجبوریم نرخ تورم را بالا ببریم برای این که نقدینگی کم شود. چرا نقدینگی را ایجاد می کنید که با تورم جبران اش کنید؟!

نقدینگی که ایجاد می کنید تورم زاست از آن سو می خواهید حل اش کنید باز هم تورم زاست!

می‌گویند اگر یک بنگاه همه استراتژی مالی اش را از طریق نرخ ارز رسمی تعیین کند به عنوان مثال اگر نرخ بهره ۲۰درصد است پس اگر نرخ بهره را دو برابر کردیم به همین نسبت او بدهکار نمی شود و قیمت را بالا نمی برد.

بهشان گفتم این کار را نمی توانید انجام دهید چون نیاز بنگاه را برطرف نمی کنی. بنگاه معمولا یک بخشی از پول را خودش می آورد، بخشی را از بانک وام می‌گیرد و بخشی را از بازار آزاد تامین می کند. نرخ بازار در سال ۹۷ پنجاه و شش درصد بود. آن بخشی که بنگاه خودش می آورد را از کجا تامین می کند؟ ارزشش را چند حساب می‌کنند؟

یعنی یک خانم یا آقایی که پول دارد و می خواهد سرمایه گذاری کند نرخ سرمایه گذاری و بازدهی پول خودش را دارد به اندازه بازار می‌گیرد. یعنی وقتی اینطور است نرخ بهره ای که بنگاه یا سرمایه گذار پرداخت می کند از بهره بازار کمی پایین‌تر است و از نرخ دولتی بالاتر است. به این ترتیب است که تورم ایجاد می شود. و این تورم را چطور باید مردم تحمل کنند؟

من برایشان نوشتم آقایان شما آبگوشت دست مردم ندادید، اشکنه هم نمی گذارید بخورند. با دلار ۳۰هزار تومانی نمی شود اشکنه خورد. اشکنه آب است و نعنا و پیاز داغ.

*این احتمال را می‌دهید که آقای رییسی در چینش کابینه به سمت چهره های معتدل تر حرکت کنند؟

ما احتیاج به چهره هایی داریم که بخواهند کار کنند نه دعوا. ما نمی خواهیم دعوا کنیم. این صحبت ها را واقعا به عنوان راهنمایی برای دوستان می زنم. برگردید به فطرت خودتان، فطرت شما اجازه نمی‌دهد. ما می گوییم حق مردم فقیر را ضایع نکنید. دولت آقای رئیسی می‌باید یک دولت راستگو باشد.

سرمایه دارترین کشور جهان آمریکاست که وقتی رکود می شود به داد مردم فقیرش می رسد. آمریکا در سال ۲۰۱۳ به درصد بزرگی از جمعیت فقیر خودش کوپن غذا می داد.

۸۵میلیارد دلار بابت این طرح خرج کردند که مردم‌اش غذا بخرند. ودکا نمی توانستند بخرند، دیسکو نمی‌توانستند بروند بلکه فقط با این کارت هوشمند می توانستند غذا بخرند. بچه‌هایشان تغذیه نامناسب نداشته باشند و باقی بچه ها عقب نمانند چون تغذیه نامناسب بچه ها را عقب افتاده می کند.

از این روند، نه دین راضی است، نه امیرالمومنین راضی است، نه قانون اساسی راضی است و نه مردم راضی هستند.

منبع: فراز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • محمد
    0

    جناب توکلی می گویید همتی حرف مفت زده است این چه واژه ای است که بکار می برید عبدی گفت وقتی مسئولین ما با این ادبیات با هم صحبت می کنند دخترهایمان هم باید در خیابانها قداره بندی کنند

  • ت
    0

    انتظار ما اینه ،،،فقط برین گم شین

  • یکی از مردم
    0

    یه جوری میگه انتظارشون بالا رفته انگار تو این 4دهه صبح تا شب مارو تو خوشی غرق کردند حالا توقع بیشتر از اینو داریم!!! یکی به این آی کیو بگه توقع مردم فقط اینه که شب بخوابند شبح که پا شدند همتون نابود شده باشید

  • سارا
    0

    انتظار مردم قبل پنجاه و هفت خیلی بالا رفته بود که آب و برق مجانی میخواستن. الان تو سال ۲۰۲۱ فقط کمی آب. و ساعاتی برق میخان که اونم ندارن

  • ناشناس
    0

    خواهش فقط از روی شکم سیری و رفاه حرف نزن ، مردم توقع شان بالا رفته !!!؟ مردم الی خصوص قشر ضعیف که غرق در فقر و فلاکتن ،توان نیازهای اولیه شان دیگه ندارن ، مثل شما ها تو اوج رفاه نیستن که

  • فریبرز مددجو
    0

    آقای توکلی ،ننگ بر تو و ننگ بر تمام هم تیمی هایتان ،اگر تو در تشخیص مصلحتی هستی که قدرت بازداری وزیر هزار میلیاردی را ندارد پس خودت داری صحه میگزاری که این خانه از بیخ ویران است ،همه شما غرق در فسادید هرکدامتان به یک نحو ،اگر مملکت صاحب داشت وزیر میلیاردی نمیشد ،تو با این طرز حرف زدن مقام نداشتی ،بیچاره مردم ایران که هر روز با باد حرفهایتان کلایشان را قاضی میکنند ،اما این سادگی مردمم ،این پاکی و نجابتشان روزی دودمان تک تک دروغگویتان را به دست قضاوت منان میسپارد.

  • داروغه
    0

    خیلی بالا رفته مردم آب میخوان برق میخوان

    نظرات شما -
    • ی
      0

      آره میدونی از نظر اینا آب و برق از امکانات لاکچری هست که هنوز بسیاری از کشورها بهش دست پیدا نکردن!!!

  • فریاد
    0

    آخه جمهوری اسلامی برای مردم چکار کرده که مردم انتظارشان بالا رفته! چرا شما اینقد متوهم و دور از مردم هستید این ثروت ایران دست هر حکومت دیگه بود وضع مردم بهتر بود

  • سامان
    0

    توصیه به جناب توکلی؛ الغيبت اشد من الزنا غيبت وتهمت به ديگران از گناهان کبیره است

  • مورچه
    0

    ماله کشی دیگه جواب نمیده جاه بدیدمنزل عوض کنید نوبتون ب سررسید قرارداد۴۲ساله انگیس باشماهاب پایان رسید امریکا بعداز۴۲بازصاحب خانه میشه تاببینیم مستاجرجدیدکیه وازکدام قماش

  • بهرام
    0

    تازه فهمیدیم که آمریکاییها زیاد هم که میگید بد نیستند

  • نانشناس
    0

    موضوع اصلی اینجاست که اگر سطح سواد مردم بالارفته پس اینهمه آخوند بیسواد در راس مملکت چه میکنند؟؟

  • داروغه
    0

    تک تکتون تو این چند سال اخیر هرچقدر توانستیم حساب های بانکی خارج از کشورتونو پر کردید .اقامت هم دارید .فرزندانتون هم که فرستادین رفتن .دیگه خطر نکنید تا دیر نشده برید .فقط برید

  • پیشگو
    0

    راست میگه اگه مردم فهمیده و باسواد و باشعور و آگاه باشند نمیشه سوارشون شد!

  • Fred
    0

    جناب ملاک که تعداد آپارتمان‌های تو فقط در تهران بالای پنجاه واحد است،اشکنه پیشکش،کوپن پیشکش فقط بگذارید نفس بکشیم ، آب و برق مجانی هم نمیخوایم.فقط بگذارید نفس بکشیم چون هوا را هم از ما گرفتید.

    نظرات شما -
    • دلتا
      0

      چرا دروغ می نویسی ،هر کسی هر چیزی می گوید بدون اطلاع فقط آن را لگد مال می کنید با هر تهمتی که از دم دست دارید کلا عده ای قلیل هستید وارزش جواب دادن ندارید تهمت وافترا ودروغ گفتن را مثل آب خوردن انجام می دهید من می خواهم بدانم این اسناد ومدارک را کجا دیدی کمی انسان باشیم نه در این مورد ،یاد بگیریم اگر مخالفیم برای اثبات خود کار ناشایست نکنیم

  • ناشناش
    0

    چرا با این سخنان مردم را فریب می دهید،چهل سال این خز ها رو گفتین بهتر بود در مورد مجلس بی لیاقت قبل وحال صحبت کنید پدر مردم رادر آورده اندمگر مدافع حقوق ملت نیستند چرا با دولت برخورد نمی کنند مردم راپنجاه سال به عقب برگشته اند هیچ به معنای واقعی هیچ کس جوابگو نیست مگر حکومت اسلامی نیست مگر میشود اینهمه فشار را وارد کرد وجوابگو هم نبود همان کشورهای مستکبر اگرچنین اتفاقاتی در آن می افتد دهها بار دولت را بر کنار ودادگاهی میکردند خجالت بکشد وادای لیدر را در نیاورید اگر راست میگویی ومرد میدان هستی اعلام کن و در مقابل قوقضاییه تحسن کن ومردم هم از شما حمایت میکنند نگذاریداین جانیان سر ازکانادا در بیاورند مردم خسته شده اند مستٱجران در سختی کامل هستند واگر کاری نمی توانید انجام دهید پس صحبت نکنید ودرد مردم را تازه تر نکنید که مشکل را میدانید وکاری نمی کنید

  • مری
    0

    سطح سواد بالا نرفته دزدیها خیلی بزرگ شده اند نمیشه پنهان کرد

  • سعيد
    0

    ديگه ازشور داريد به درش ميكنيد،،هرچي دوست داشتيد كرديدو گفتيد ولي واي به زماني كه تاريخ مصرفتون تموم شه،باش تا صبر فرزندان فقر به سرايد.....

  • ببخش ولی فراموش نکن
    0

    مردم ایران بهترین و برترین ملت جهان اند . زیرا درامد اشان با ریال است ولی مخارج اشان با دلار است . مردم ایران هچ انتطاری از هیچکس ندارند . اگر تمام

  • مهرداد سربندی
    0

    آقای توکلی شما به عنوان یک اقتصاد دان روزی که ترامپ از برجام خارج شد و تحریمها را شدت داد. اثر این تحریمها را بر اقتصاد کشور چگونه پیش بینی می کردید؟ آنها را بی اثر یا کم اثر یا شدید یا بحران سازی پیش بینی می کردید؟ چنین پدیده ای که به مثابه یک جنگ تمام عیار عمل می کرد را در کنار سیل و زلزله و کرونا و سلاطین و رشوه و اختلاس و احتکار و قاچاق قرار بگیرد و تورم شایعاتی و جریان های سیاسی مخرب و ضد انقلاب داخلی هم آتش بیار معرکه باشند را چقدر موثر بر از همپاشیدگی شیرازه نظام پیش بینی می کردید؟ یادتان بیاید که یکی از بزرگترین بحران های اقتصادی جهان متعلق به آلمان بعد از جنگ جهانی اول است. در آنجا چاپ اسکناس چه نقشی در گذار آلمان به روند بهبود داشت؟ در آنجا تصمیمات اقتصادی چگونه بود و نقش رهبری هیتلر چه نقشی بود که پس از چند سال آلمان بحرانی که جندین میلیون مارکش ارزش خرید یک دسته سبزی را هم نداشت ناگهان ادعا کرد می خواهد جهان را بگیرد و در مدت کوتاهی بیش از نیمی از اروپا را اشغال کرد. اگر ایران در شرف بحران بود که بود بلکه در وسط بحران بود . مرد می خواست که بازوی روحانی باشد نه سنگ سر راهش.

  • ام المسائل=فساد اقتصادی
    0

    ام المسائل کشور، فساد اقتصادی است (انواع کسب مال حرام مانند کم کاری، بد کار کردن در اداره جات، اتلاف منابع، رشوه، اختلاس، رانت، کلاه برداری، تقلب، احتکار، گران فروشی، کم فروشی، و از جمله مدرک فروشی!)، و همچنین ترک فعل یعنی ماموریت و وظیفه مسئولان و کارمندان ترک کار کنند، مثل نظارت بر اجرای صحیح قانون، افشای جرم بسیار مهم و خطرناک مدرکفروشی که حکم خیانت به حال و آینده و ایجاد وطن فروشی است! به بیند چقدر مردم و مسئولان بی تفاوت هستند! آیا این نشانه این نیست به طور وسیعی خود مردم آلوده مدرک گرایی و مدرک فروشی شده اند؟! آیا کسانی بی تفاوت هستند خودشان یا فرزندانشان آلوده مدرکفروشی شده اند و به طور وسیعی آلوده تقلب در کسب حرام مدراک آموزشی شده اند؟! خیانت به آینده علمی کشور، امروز شاهدیم. -------------------------------------------------------- نکته در مورد یارانه، تذکر بارها داده شد، این تبعیض در یارانه به دو دلیل ناعادلانه و نابخردانه و ناجوانمردانه است: 1- یارانه از محل ثروتهای عمومی مانند نفت و گاز و سایر منابع عمومی کشور است و همه حق دارند- اعم غنی و فقیر- این بهانه که فلانی ثروتمند است قابل قبول نیست، همان طور قابل قبول نیست ثروتمندان مثل حالا از یارانه بیشتر برخودار شوند. 2- به دلیل ناکافی بودن ابزارهای شناسایی فقرا و فرودستان، متاسفانه میلیون ها نفر تحت پوشش نیستند، مانند سهام عدالت. پیشنهاد میشود به همه یارانه برابر داده شود، چون قبلا و بارها افراد تحت پوشش نهادهایی حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی برخودار شده اند، بجایش باید سیستم باز توزیع ثروت از راه مالیات ستانی از ثروتمندان انجام شود. ------------------------------------------------------- در مورد برجام و FATF به نظرم هر دو باید انچام پذیرد، اما روشی بعضی به اصطلاح اصلاح طلب دارند تبلیغ میکنند اشتباه است. همان طور برخی معتقدند باید با موضع اقتدار اینها اجرایی کرد، باید تحریم را بی اثر کرد با تقویت تولید داخلی بخصوص کالاهای اساسی. خائنین اقتصادی را از کار انداخت، مانند احتکار کنندگان و گران فروشان، انحصارگران مانند خودروسازی، انواع مافیایی ها و سلاطین فساد اقتصادی، مسئولان مسئولیت گریز و خائنانی که در مدارس و مراکز آموزشی خصوصی دارند مدرکفروشی میکنند، اینکه امثالهم تاکید میکینم بر فساد مدرک فروشی، این فساد انبوه از جوانان و مردم آلوده دارد میکند و دارد به ریشه سلامت حال و آینده کشور خیانت میکند و نسلی تنبل و متقلب و متخلف تحویل کشور میدهد، از این نسل آلوده دیگر فعالیت سالم اقتصادی و پیشرفت علمی و هنری و فرهنگی توقع چه میتوان داشت؟! این خیانت بزرگ در حال وقع است و متاسفانه سالها ادامه دارد و راه حل سریعش، اتخاذ شیوه برگزاری آزمونها است، باید آزمونها از بانیان فساد مدرکفروشی گرفت، یعنی خود مدیران این آموزشگاهها، باید آزمون متمرکز و توسط نهادهای دولتی و بدون دخالت عوامل مدارس و مراکز آموزشی باشد، وگرنه چنان فساد مدرک فروشی فراگیر شده که محال ممکن است آنها از این پول حرام راحت صرف نظر کنند! خیانتهای مدرک فروشی در مدارس غیر انتفاعی و آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش تا مراکز مهارتی تحت نظارت وزرات ارشاد! به طوری همه آزمونها صوری و فرمالیته است. این وضع فاجعه بار شده که دیگر اگهی قبولی تضمنی میدهند! چنان مدارک علمی و هنری و مهارتی بی اعتبار کرده اند که مردم به ظاهر مذهبی هم متوجه این خیانت و این فعل حرام نیستند! https://www.khabarfoori.com/detail/2700867 https://www.khabarfoori.com/detail/2717100 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ اینکه میگویند اگر تولید کنند و نتوانند صادرکنند، به صرفه نیست، لزوما در همه کالا صادق نیست. ایران 85 میلیون نفر جمعیت دارد یعنی برابر کشور آلمان، معنی ا ش اینست ایران لاقل از نظر توان مصرف بالقوه برابر آلمان میتواند باشد، همه آمارها اذعان دارد سرانه مصرف کالاهای اساسی کمتر استانداردهای متوسط جهانی است، در ایران مصرف مواد عذایی متوسط یک سوم جهان مدرن است! تنها نان بعنوان یک غذای مفید سرانه اش بالاتر است و دلیلش اینست که هنوز هم برنج و سایر غلات نتوانسته جایگزین نان شود و دلیلش فقر و یا نداشتن درآمد مکفی اکثریت مردم است. برای همین به شدت مخالف افزایش قیمت نان هستم تا زمانی درآمد همه ایرانیان بالاتر فقر باشد و یک فقیر نباشد. در مقابل چند قلم کالا متوسط مصرفش بالا بوده در گذشته مثل شکر و روغن، که گران شدن وحشتناک اینها مثل سایر اقلام عذایی، عملا مصرفش به زیر متوسط جهانی آمده، اندک سوءمصرف روغن و شکر مربوط به مصرف شیرینی جات مثل کیک صبحانه و نوشابه است که اگر دقت کنید باز اکثرا افراد فقیر اینها مصرف میکنند! فقرا پول کافی برای خرید غذای باکیفیت ندارند، طعمهای نوشابه اثر روانی برای پر کردن احساس نیاز به میوه جات دارد، مردم چون توان خرید میوه ندارند میروند نوشابه با طعم میوه میخرند و حس نیازشان مصنوعی برطرف میکنند به بهای افزایش بیماریها مثل پوکی استنخوان! کیک صبحانه هم غذایی کارگران فقرایی است که نمیتوانند غذا مناسب بخرند! مصرف زیاد نمک علاوه بر کمبود مواد چاشنی باز بخاطر فقر ، بخاطر عدم نظارت استاندارد در تولید مواد غذایی است. اقلام زیر نشان میدهد نباید نگران افزایش تولید بود، ایران میتوان تا سه برابر کالاهای موجود بخرد. ایران-جهان(یا کشورهای ثروتمند و صنعتی): تخم مرغ (9-24)/لبنیات(90-300)/سویا(5+10)/میوه و سبزی(30+120)/ماهی(7+18) یک انتقادی وارد است، مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی مواد غذایی است/ این مالیات باید حذف و بعنوان کاهش و تخفیف لحاظ شود تا مصرف مردم افزایش و به استاندارد جهانی نزدیک شود. -------------------------- در زمینه کالاهای مثل خودرو، باید انحصار برداشته با تولید رقابتی، زمینه برای اسقاط میلیون خودرو فراهم شود. تنها راه اجازه دادن به سایر تولید کنندگان و نابودی مافیای و کارتلهای انحصار است. ایرانخودرو سایپا و بقیه انحصارگران یا باید دست از انحصارو گرانفروشی و تولید با بهره وری پایین دست بردارند و طبق قانون بازار منحل شوند. برخلاف ادعای آنها نشان میدهد این شرکتها فاقد کاریی و تویجه اقتصضادی اند، باید شرکتهای مردمی دیگری وارد عرصه شوند و با تولدی انبوه مشترک و در کنار واردات خودروی اقتصادی با ارز منشاء خارجی زمینه رقابت فراهم شود، واردات کالاهای مردم با ارز منشاء خارجی باید آزاد شود. این ممنوعیت واردات کالاها در نهایت شوم برای تولید ایران دارد و خطر بسیاری جدی است سایر شرکتهای تولید ایران هم به سرنوشت خودرسازها دچار شوند، چرا که با حمایت بی دریغ دهها ساله و ممنوعیت واردات، انها دیدند بازار در انحصارشان است، دست افزایش تولید برای رفع نیاز مردم برداشتند و با تولید محصولات کم کیفیت و گران ضربات غیر جبرانی زدند بر پویایی کشور و نسلها حال و آینده. کامنت ام المسائل=فساد اقتصادی https://www.khabarfoori.com/detail/270086

  • ناشناس
    0

    خبر تصادف شهروند ترکیه در ایران و سنگ تمام مسئولان ترکیه! + یک شهروند ترکیه‌ای در شهر زنجان تصادف کرده بود، به وزارت بهداشت ترکیه پیام می‌دهد، از ترکیه به خاطرش آمبولانس هوایی (هواپیما)به فرودگاه تبریز آمد و به ترکیه انتقالش دادند. و چه عبرت‌آموز که دقیقا از همین فرودگاه تبریز، شهروندان ایرانی برای واکسن به ارمنستان پرواز می‌کنندوشبها را تا صبح درخیابان... چه انتظاری چه توقعی ازابتدایی ترین حقوقمان محروم شدیم.

  • راضی؟؟
    0

    خودتون اعتراف میکنید که داشتید با و بر ،بیسوادان حکومت میکردید!!!؟؟و نمی توانید جوابگوی با سوادان باشید!!!

  • ناشناس
    0

    برادر من سطح خدمت بشدت پایین و سطح رانت و اختلاس در جمهوری اسلامی بشدت بالا رفته سطح سواد مسئولین بشدت پایین اومده سطح رد صلاحیت افراد باسواد بشدت بالا رفته-- سطح دخالت دولت سایه بشدت بالا رفته --- سطح فرار و رد صلاحیت افراد باسواد بعلت قدرت گرفتن طالبان بالا رفته-- کیفیت مجلس شورای اسلامی بشدت پایین اومده و دخالت افراد بی مسئولیت در امور جاری کشور بشدت بالا رفته--- بودجه جنگ نیابتی بالا رفته... فروش نفت پایین اومده. مصیبت پشت مصیبت ووووووو

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای محترم به حال خودتون یک فکری بردارید خدا جای حق نشسته بد جوری ضربه خواهید دید که نه این دنیا رو داشته باشید نه آن دنیا توقع مردم بالا رفته که حتی چند تا نون رو قسطی میخرن.متاسفم واسه شماها صبر خدا زیاده بترسید از روزی که صبر خدا تموم بشه

  • حسن
    0

    باسلام آقای توکلی شما توهین نکنید اگر میگذاشتید بهتر کار میشد

  • سل
    0

    خواستن آب ، برق ، نان، شغل، هوا، نیازهای اولیه انسان است که نیاز به سوادو تحصیلات ندارد شما در تامین نیازهای اولیه هم به علت بی عرضگی کشور را به بن بست رسانده اید

  • سحر
    0

    تو سطح سواد پایینه

  • مری
    0

    سواد بالا نرفته اخلاسها خیلی بزرگ شده نمیشه پنهانش کرد

  • ایرانی
    0

    خب اگه سخته خدا نگهدارتون ؛ به اندازه 10 نسل بعد از خودتون پول مردم ایران را بردید ؛ برید لبنان یا روسیه یا سوریه و مابقی عمرتون را اونجا سپری کنید !!!!!!!!!!!!

  • علیرضا
    0

    اقای توکلی .دلیل این همه سرکوب فعالان سیاسی .مدنی پر کردن زندان اوین از این قبیل افراد چیزی هست که شما مثل حکومت های متمدن و پیشرفته ظرفیت دیدن ان را ندارید .چون اکثر تصمیم گیران این کشور خودشان بی سواد و بالاترین تخصصشان خواندن قران سر مرده هست .وضعیت اسفبار این کشور خود گویای اینمدعاست.

  • رضا
    0

    حاجی یه تکون..... حاجی دو تکون.... حاجی....

  • سیدعلی گدا
    0

    از کرامات شیخ ما این است.....

  • اردشیر
    0

    داشتن آب برق و یک سر پناه هر چند کوچک وشغلی که فقط شکم را سیر کنه بنظر جنابعالی انتظار بالایی که مردم دارن یک هزارم شرایطی را برای زندگی خود و آقازاده هایتان را فراهم کردین برای مردم هم تامین بشه مردم ایران واقعا صبور هستن خواسته ندارن

  • غیر قابل نشر
    0

    ایکاش سطح شعور بالا میرفت به جای سواد .در ثانی درست میگه مردم آنقدر پررو شدند که حق حیات می خواند.

  • علی
    0

    با سلام و احترام ساده ترین پاسخ جناب دکتر توکلی و همردیفان ایشان این است که تمام مشکلات و معضلات مردم ایران و کشور از وجود شما و مدیریت ابتدایی شماست. این چند دهه حکومت و مدیریت شما ثابت کرد کارایی لازم دا برای اداره کشور ندارید بنابراین منبعد هم با وعده وعید نمی توانید اوضاع را بهبود، توسعه و به جایگاه واقعی ایران متناسب با کمیت و کیفیت جمعیتی و ثروت آن برسانید. ساده ترین کار این است که اگر مسلمان واقعی هستید همگی بروید کنار و بگذارید دیگران که دلسوز و مدیر و مدبر اند کارها را تحویل بگیرند.

  • مش جمعه
    0

    شماها آنقدر انتظارات مردم را نزولی کردی که بعد از ۴۲ سال حکمرانی شما مردم فقط به نیازهای اولیه ای همجون آب و برق و مرغ و بهداشت قانع شده اند.آقای توکلی با این مدیرانتان ایران و ایرانی را بخاک سیاه نشاندید. فکر کنم آقای توکلی آلزایمر هم دارد .توان مقایسه الان با ۴۲سال قبل را ندارد.خدا به راه راست هدایتت کند.

  • ایرانی
    0

    اگر می خواهید بدانید انتظارات مردم بالا رفته یانه باید بیایید در بین مردم زندگی کنید لواسان نشینان نمی فهمند درد مردم چیه

  • رو
    0

    انتظارات انهایی که ثروت کشور را به یغما بردن زندگی مردم را جهنم کردن بالا رفته ما که هر روزمان بدتر از دیروزه

  • متین
    0

    معلومه وقتی مردم با سواد باشن مسئولین بی سواد خب یخورده سخته ..ولی شما پر روتر از این حرفایین

  • ی
    0

    بله .البته باید اینم درنظرگرفت که شما مسئولین روزبه روز نادون تر و عقب مونده تر و بیسوادتر و ناتوان ترشدین.

  • ی
    0

    آقای توکلی یه سوال!انتظار داشتن آب شرب سالم در محروم ترین مناطق ایران مثل سیستان بلوچستان و خوزستان و....انتظار بالاییه؟؟!!!!!!التماس تفکر..

  • کامران
    0

    این موضوع مهمه: 99 در صد از کامنت گذار ها فقط به تیتر خبر توجه میکنن و اصلا متن رو نمیخونن. از کلیت خبر بی اطلاع هستند و تیتر خبر ( که البته در بسیاری از موارد جهت دار و هدفمند انتخاب میشه) رو به عنوان چکیده خبر تلقی میکنند و کامنت میگذارند. هم وطن، خبر رو کامل بخونید و در سایر منابع هم تعقیب کنید.

  • خرمشهر
    0

    عامو جان کجای کاری،وقتی لشکر مغول به ایران حمله کرد از یه نفر پرسیدن چه خبر ،گفت هیچی کشتند وسوختند وبردند یعنی این جماعت لیبرال دمکرات ‌پروژه ۲ مغول هستن ،مغول ۸۰۰ سال پیش بوده این لیبرالها ۸ سال پیش کشتند وسوختند وبردند ،فرقش توی دوتا صفر هستش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها