آقای ذوالنوری! برجام ظریف و روحانی بد است؛ برجام رئیسی خوب؟

از آتش زدن برجام در صحن مجلس چگونه به این نقطه رسیدند که مدعی ادامه برجام اند؟ برجام روحانی و ظریف بد است و نافرجام اما اگر دولت و تیم مورد قبول آقای ذوالنوری انجام دهند، خوب است؟

آقای ذوالنوری! برجام ظریف و روحانی بد است؛ برجام رئیسی خوب؟

«ما مذاکرات را برای اهداف، تامین حقوق و منافع‌مان می‌خواهیم و از سوی دیگر هم به دنبال توافق خوب هستیم؛ نه توافق به هر قیمتی یا بهتر بگویم ما به دنبال یک توافق قیمتی هستیم و به دنبال توافق به هر قیمتی نیستیم بنابراین ما باید توافق خوب را دنبال کنیم... توافق خوب در وین باید باعث برداشته شدن تحریم‌ها شود و دوم این که ضامن اجرای محتوای برجام باشد. همچنین این توافق باید ضمانت داشته و هزینه برای طرفین ایجاد کند تا فرآیندهای گذشته تکرار نشود. همچنین پیرو این توافق باید امکان بازگشت‌پذیری ما از نظر وجود ماشین‌ها، زیرساخت‌های غنی‌سازی و دانش غنی سازی وجود داشته باشد... قطعا دولت آینده نمی‌گوید، چون برجام ناموفق بوده من برجام را رها خواهم کرد. قطعاً نه سیاست نظام جمهوری اسلامی این است و نه دولت جدید این سیاست را خواهد داشت، بلکه دولت جدید اتفاقاً مدعی ادامه برجام است.»

سخنان حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نمایندۀ قم و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دربارۀ آیندۀ برجام از این نظر جالب توجه است که به یاد آوریم سه سال قبل (۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ایشان یکی از نمایندگانی بود که در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت امریکا در خروج از برجام به اتفاق جمعی از همفکران خود برجام را در صحن علنی آتش زدند و صحنه های ماندگاری در تاریخ پارلمان در ایران ثبت کردند خصوصا پایان ماجرا که نمی دانستند کاغذ شعله ور را چگونه خاموش کنند! صحنه ای که نمادی از این طعنه شد که به فرض آتش بزنیم و ما هم خارج شویم، بعدش چه؟

شخص حسن روحانی البته مانع خروج از برجام شد و بر ماندن در آن اصرار داشت هر چند یک سال بعد هم ایران قدم هایی در عقب نشینی از تعهدات خود برداشت اما هیچ گاه از برجام خارج نشدیم و حالا که ترامپ رفته و دولت مورد علاقۀ منتقدان برجام و روحانی و ظریف در آستانۀ استقرار است سه گزینه پیش روی منتقدان برجام است:

اول این که اقدام نمادین ۱۹ اردیهست ۱۳۹۷ را در ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ عملیاتی کنند و رسما این توافق را آتش بزنند و از برجام خارج شوند و بگویند کشتی بان را سیاستی دیگر آمده و توافق بی توافق و به قبل از برجام باز می‌گردیم. در این حالت با تحریم ها و اتفاق نظر اروپا و آمریکا بر خلاف دوران بایدن و خوش حالی سعودی ها و اسراییل و تهدید به ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل چه کنند؟ مهم تر این که بدون پول نفت که بی توافق قطره چکانی است مملکت چگونه اداره شود و حقوق این همه کارمند و یارانه و مستمری را از کجا بیاورند؟ با شعار مدیریت جهادی و نگاه به داخل و تبدیل طرفیت به فرصت و امثال این ادعاها؟

دوم این که مذاکرات را بر خلاف شعارهای قبلی به سرعت به نتیجه برسانند و اتفاقا امتیاز هم بدهند و بگویند روحانی بلد نبود و ما بلدیم و صدای امتیازاتی را که می‌دهند نیز درنیاورند و در این حالت اگرحامیان دیروز برجام انتقاد کنند بر آنها خرده بگیرند. با پول حاصله هم مرغ و گوشت وارد کنند و چندی یارانه بپردازند و مردم هم به‌به‌ی بگویند و دعا کنند و کمی رضایت حاصل شود و برخی حتی خیال کنند بی‌برجام این مهم حاصل آمده اما در این حالت کیهان و رادیکال‌ها را چه کنند که به این کارها تن نمی دهند و البته فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که نمی‌گذارند در خفا توافقی شکل بگیرد.

سوم این که برجام را نه در متن که در حاشیه دنبال کنند و از صدر اخبار و تأثیرگذاری آن خارج و به امری فرعی بدل سازند. در این فقره هم با غربی ها چه کنند که حوصلۀ مذاکرات بیشتر و فرسایشی و خط و نشان کشیدن وشرط گذاشتن و شنیدن خطابه هایی از جنس سعید جلیلی در دورۀ احمدی نژاد و قبل از ۹۲ را ندارند.

به نظر می رسد شق اول قطعا انتخاب نخواهد شد و خروج از برجام در دستور کار نیست و یکی از دو حالت دوم وسوم اجرا می شود که بدون مانع هم نیست. در هر حالت اما می توان پرسید: از آتش زدن در صحن مجلس چگونه به این نقطه رسیدند؟ چون برجام داریم تا برجام؟ برجام روحانی و ظریف بد است و نافرجام اما اگر دولت و تیم مورد قبول آقای ذوالنور انجام دهند، خوب است؟

اگرچه از هر اتفاق مثبت باید استقبال کرد. تحریم، فقر و تبعیض و انزوا می آورد و عجالتا تأمین نیازهای اولیه اولویت و ضرورت دارد و طبقه متوسط کمی نفس تازه کند باز بر مطالبات سیاسی و اجتماعی تأکید خواهد داشت و جای نگرانی نیست.

منبع: عصرایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • فندک
    0

    دعوای این آخوندا برای رضای خدا نیست برای پرکردن جیب خودشون و خالی کردن جیب مردمه

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      و سرکار گذاشتن مردم بیچاره وگرنه همشون باهمند

  • حق دوست
    0

    این مجلس بعداز15ماه یک کارمثبت بجز جاروجنجال حزبی کاری برای مردم انجام نداده حالاهم که ازشورای شهر مجلس شورای نگهبان ریاست جمهوری هم حزبی هستن اگه بلدید کارمردم رو انجام بدید شرم آوره این همه فلکت وبدبختی ضمن عذرخواهی ازبانوان محجوب کشورم عین خاله زنکها فقط خاله زنک بازی بلدید شما این کاره نیستیدهیچ جای دنیا مثل کشور ما مردم رو رهانمیکنن وبجون هم نمیفتن بدبخت مردم

  • كيامرز
    0

    فقط پست بگيرد ،يا سهمي گيرش بيايد

  • خ
    0

    دو تاش یه ع،،،،،،

  • مهرداد سربندی
    0

    آتش زدن برجام در مجلس به سه دلیل صورت گرفت. 1- مجلسی که مخالف برجام بود می توانست مخالفتش را مصوبه کند دیگر چه نیازی به آتش زدن بود؟ بنابراین اگر ذوالنوری برجام را آتش زد . قطعا جوگیر شده بود و می خواست به دیگران بگه من خیلی از شما دو آتیشه ترم. لذا دیدم که بعد هم همین آدم پیشنهاد اعدام روحانی را داد که باز هم جوگیر شده بود و دو آتیشه بودنش را بنمایش گذاشت. 2 - سند برجام یک سند لی است که هم دهان دشمنان را می بست هم راه فعالیت های هسته ای را هموار می کرد هم پول ای بلوکه را باز می گرداند هم تحریمها را بر می داشت هم دست ایران را در برقاراری ارتباط و تعاملات بین المللی باز می کرد و هم ایران را آماده ورود به تبدیل شدن به یک قدرت جهانی می کرد. برای همین ترامپ از آن خارج شد و گفت ظریف کلاه سر غرب گذاشته است. خب چنین افتخاری برای جناب ظریف و دولت قدرتمند روحانی یعنی رو سربلندی اصلاحات و احتمال برنده شد اصلاح طلبان در 1400 لاجرم جریان انحصار طلب اصولگرا که بیش از تاب تخمل شکست های سیاسی را نداشت و از سال 96 برای رئیسی برنامه ریزی کرده بود باید به هر قیمتی که شده از این تهدیدی که ترامپ برای ایران بوجود آورده یک فرصت برای جناح انحصار می ساختند و با حمله به ظریف و روحانی کار نیمه تمام ترامپ را تمام می کردند که کردند. آنهایی تنها را موفقیت خود را همصدایی با امریکا و اسرائیل دانستند و برای تحت فشار قرار دادن مردم و ناامید کردنشان از نظام و قهرشان با صندوق هرگز اجازه ندادند تحریمها برداشته شود بلکه از این طریق در یک انتخابات حداقلی رئیسی برنده شود. 3 - تحریم ها بهترین فرصت برای کسب درآمد کاسبان تحریم بود. آنها از همه چیز تحریم سود بردندو سلاطین بی شمار در ایران زاییدند. این جماعت انصار طلب حتی به اسم دور زدن تحریمها سالی 16 میلیارد دلار سود کردند(نقل قول از همتی در مناظره های تلویزیونی) هر چند که کشور بیش از 400 میلیارد لار ضرر کرد(نقل قول از آخوندی) اما به گوشه عبای هیچکس برنخورد زیرا این گروه انحصار ذاتا کاسبکارند. حالا همه چیز خودشان هستند. مانده اند بین درآمدهای کلان تحریمها یا حل مشکلات معیشتی مردم و پیروزی در 1404 لاجرم بد نمی دانند اندر محاسن برجام درافشانی کنند . چون ادامه حیات سیاسی آنها را همین برجام رقم خواهد زد. بنابراین بین سکسب درآمد از تحریمها و کسب اعتبار از دست رفته میان مردم یکی را باید انتخاب کنند.

  • ه ن
    0

    بله حدف آقای ذالنور کاملا درست است ، برجامی قیمتی است که منافع ومصالح کشورمان را در بر داشته باشد وفقط یک شکل ظاهری از یک توافق بدون هیچ دستاوردی باشد همچنان که ولی ا...سیف گفت دستاورد برام برای ما هیچ چیزی نداشت و ما صرفا به تعهدات مان عمل کردیم وطرف مقابل هیچ

  • محسن s
    0

    سلام ودرود خداوند برپیامبررحمت وآل او بنده به روحانی رای ندادم ولی هیچوقت توهین نکردم سوء مدیریت زیادبوده همچنانکه دردوره های قبل بوده این آقایانی که روحانی وتیم ظریف را به بادانتقاد می گرفتند حتی یک بارحاضرنشدند واقعیت رابگویند‌که چگونه می شود کشوری را اداره کرد باجیب خالی حتی نزدیکترین متحدان ایران مثل عراق وچین و،،،بخاطرتحریم بدهی خود را به ایران بپردازند‌‌ واقعیت این است دلار ارز اول جهان است تمام شعب بانکهای دلاری درجهان زیرنظرشعبه مرکزی آن که درامریکا است فعالیت می کنند بدون اجازه آنها حق ارتباط باکشورهای غیردوست خودشان را ندارند هرجنسی به هرکشوری بفروشید اگرارزدلار میخواهید باید امریکا اجازه بدهد مگرآنقدر طلا وارزهای دیگر دخیره کرده باشید که بتوانید مشکلات کشور را کم کنیم بااین همه نان خوراضافی وبدون تولید کسی اگرراهکاری می داند بگوید دلسوزکم داریم مشکلات کشور خصوصا خانواده های ضعیف دچاربحران اقتصادی شدید هستند حرف بسیاراست عمل نیست خداوند باریتعالی خودش‌ رحمی کند یاحق

  • ایرانی
    0

    همه شون عین همن!!! اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارن همه شون سرمایه های غرب و اسرائیل هستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها