مقام‌های ارشد دولتی که بازداشت شدند

از زمانی که ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شده است برخورد‌های قضایی با پرونده‌ها فساد اقتصادی سرعت چشمگیری گرفته است. این موضوع باعث شده که رسانه‌های منتقد دولت از دلهره و نگرانی دولت از تداوم بازداشت‌ها سخن بگویند.

مقام‌های ارشد دولتی که بازداشت شدند
با بازداشت رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موج برخورد قضایی با مقامات دولتی وارد فاز تازه‌ای شده است. پیش از این چند تن دیگر از مقامات دولتی نیز بازداشت شده بودند، در همین حال شایعاتی مبنی بر استعفای وزیر جهادکشاورزی منتشر شده است که این شایعه تکذیب شد.
رسانه‌ها از بازداشت خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر دادند. آقایی به اتهام "ارتشاء" از سوی دادسرای کارکنان دولت بازداشت شده است.

جزییات بیشتری درباره این بازداشت منتشر نشده، اما مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان جنگل‌هاگفته است: "موضوعی که آقای آقایی در ارتباط با آن فراخوانده شده بود به سازمان جنگل‌ها ربطی ندارد."

خلیل آقایی کهلیک بلاغی زادهٔ ۱۳۳۹ در بیله‌سوار، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ مشگین‌شهر در دورهٔ ششم مجلس شورای اسلامی بود.

آقایی پیش از این معاون پارلمانی وزیر جهادکشاورزی بوده است. خرداد ماه سال ۹۵ زمانی که آقایی معاون پارلمانی وزیر کشاورزی بود در صحن علنی مجلس با عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل بر سر موضوع واردات برنج درگیر شد. این درگیری ابتدا لفظی بود و در ادامه فیزیکی شد و در نهایت خلیل آقایی "یقه پیراهن خود را پاره کرد". تصاویر این درگیری بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت.

خلیل آقایی در سال ۹۶ از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رییس سازمان جنگل‌ها منصوب شد. در آن زمان این انتصاب با انتقاداتی روبه رو شد و برخی کارشناسان با نگارش نامه‌ای از وزیر کشاورزی خواستند در انتخاب خود تجدید نظر کند.

در این نامه آمده بود: «یقیناً هر فرد فاقد تخصص و تجربه مرتبط با مدیرت منابع طبیعی از جمله جناب مهندس آقایی به دلیل ناآشنایی و عدم تجانس، با مخالفت قاطع امضاکنندگان و بدنه کارشناسی مواجه بوده و باعث افزایش مشکلات این سازمان حساس و حوزه مربوطه خواهند شد.»

همزمان با اعلام خبر بازداشت خلیل آقایی دولت و وزارت جهاد کشاورزی استعفای محمود حجتی را تکذیب کردند. بر اساس گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی که بعدازظهر امروز منتشر شد، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی هم اکنون در حال انجام امور مربوط به کشاورزان و مسائل دولتی است.

بازداشت مقام‌های ارشد دولتی؛ سکوت و نگرانی در دولت هنوز جزییات دلایل بازداشت پوری حسینی به صورت رسمی اعلام نشده است

دستگیری پوری حسینی

بازداشت خلیل آقایی کهلیک در شرایطی رخ داده است که در هفته‌های اخیر چند تن دیگر از مقامات دولتی دستگیر شده اند.

پوری حسینی رییس سازمان خصوصی سازی کشور مرداد ماه سال جاری بازداشت شد. پیش از آن قوه قضائیه نسبت به برخی خصوصی سازی‌ها در کشور اعتراض کرده بود. عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران وعده پیگیری تخلفات صورت گرفته در خصوصی سازی داد.

در همین راستا قاضی سراج رییس وقت سازمان بازرسی کل کشور نیز در این باره گفته بود: «اداره کل ویژه سازمان بازرسی در زمینه خصوصی‌سازی ورود پیدا کرده و پرونده‌های سنگینی هم تشکیل داده‌ایم.»

او گفته بود برای مثال در رابطه با دشت مغان هم پرونده‌ای تشکیل شد، دشت مغان ۲۷ هزار هکتار است، قانون مشخص کرده باید واگذاری به افراد دارای اهلیت و سابقه فعالیت درزمینه مرتبط و دارای مناعت مالی در آن زمینه باشند، فردی که این دشت به آن واگذار شد در زمان واگذاری یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود.

با وجود گذشت چند ماه از بازداشت پوری حسینی هنوز جزییات پرونده او روشن نیست.

میرعلی اشرف عبدالله‌پوری حسینی اولین رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دهه ۸۰ نیز بود، بعد از روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۹۲، یکبار دیگر مسئولیت این سازمان را بر عهده گرفت.

پرونده پوری حسینی دستمایه شایعات ادعا‌های زیادی هم در این باره شده، رسانه‌های اصولگرا مدعی اند که دولت و حسن روحانی از بازداشت او ناراضی اند.

بازداشت مقام‌های ارشد دولتی؛ سکوت و نگرانی در دولت هاشم یکه زارع مدیرعامل پیشین ایران خودرو

دستگیری مدیران خودروسازی‌ها

در تابستان غیر از بازداشت پوری حسینی موجی از برخورد‌ها با مدیران دو خودروسازی اصلی کشور آغاز شد.

همه چیز از مسدود شدن حساب مدیرعامل ایران خودرو شروع شد. ۱۹ مردادماه بود که به دستور اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی تمامی حساب‌های هاشم یکه زارع مسدود شد. یک روز بعد اعلام شد که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با حکم بازپرس شعبه ۵ دادسرای کارکنان دولت از اسفندماه سال گذشته به مدت شش ماه ممنوع الخروج شده است.

ریشه ماجرا به گرانی قیمت خودرو و حواشی آن باز می‌گشت.

کمتر از دو هفته قبل از آن، یعنی ۸ مرداد، در پی اعتراضاتی که به دعوتنامه‌های جدید ایران‌خودرو با قیمت‌های بالاتر از نرخ کارخانه شده بود، این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به علت به وجود آمدن ایراد نرم افزاری، تعداد اندکی از دعوتنامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوتنامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد.

درست در همان روز سخنگوی قوه قضاییه خبر بازداشت شش نفر در پرونده شرکت سایپا را اعلام کرد و گفت که دربازداشت مدیران ارشد سایپا، پرونده‌ای تشکیل شده و افرادی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. در نهایت ۲۸ مرداد سخنگوی دولت از برکناری مدیرعامل ایران خودرو خبر داد و به فاصله چند ساعت خبر بازداشت یکه‌زارع رسانه‌یی شد.

بازداشت مقام‌های ارشد دولتی؛ سکوت و نگرانی در دولت علی فرجی، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی


احضار و بازداشت مدیران هلال احمر

در شهریور ماه نیز دستگاه قضایی به برخورد با برخی از مدیران سازمان هلال اهمر پرداخت. در این بین شایعاتی مبنی بر بازداشت سه مدیر این سازمان منتشر شد که به از سوی هلال احمر تکذیب گردید.

با این حال بازداشت علی فرجی - مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی، تائید شد. فرجی مدتی پس از بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

در همین حال ۲۲ شهریور ماه اعلام شد، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در ارتباط با فساد مالی گسترده در سازمان تدارکات پزشکی به دادسرای مفاسد اقتصادی احضار شده است.

بازداشت مقام‌های ارشد دولتی؛ سکوت و نگرانی در دولت با آغاز دوره ریاست رئیسی بر قوه قضائیه برخوردها با مفاسد سرعت گرفته است

سکوت دولت

از زمانی که ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شده است برخورد‌های قضایی با پرونده‌ها فساد اقتصادی سرعت چشمگیری گرفته است. این موضوع باعث شده که رسانه‌های منتقد دولت از دلهره و نگرانی دولت از تداوم بازداشت‌ها سخن بگویند.

برخورد‌های قضایی با مقامات دولتی در حالی رخ می‌دهد که دولت در این باره موضع خاصی نگرفته است. فقط در شهریور ماه حسن روحانی در یک سخنرانی گفت: «قوه قضائیه مستقل است و می‌تواند به دور از جوسازی‌ها و فشار‌های جریانات مختلف با هر نوع فسادی برخورد کند؛ اما اگر در رسیدگی به پرونده‌ها شائبه سیاسی بودن پیش بیاید، قطعاً برقراری عدالت و قضاوت خواهد مرد.»

روحانی معتقد است که دستگاه قضائی باید همه پرونده‌ها را یکسان ببیند و نباید به پرونده افراد خاص و صاحب قدرت نگاه متفاوتی داشته باشیم.

غیر از این موضع، موضع گیری دیگری از سوی مقامات دولتی اتخاذ نشده است.

منبع: فرارو

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • داودی
    0

    با امدن جناب اقای رئیسی مردم تازه بعد از سالها متوجه شدند که مملکت صاحب دارد و اینقدر هم بی صاحب نیست که هرکس دلش خواست تعرض ودست درازی به اموال دولتی و مردم داشته باشد و در این ماراتن کثیف گوی سبقت را از یکدیگر پیشی بگیرند و میلیارد ها تومان به جیب بریزند ویا در اثر بی کفایتی و عدم صلاحیت و علم مدیریتی نظامات اقتصادی مملکت را به ثمن بخس به باد فنا بدهند این بی تدبیریها و چپاول ها از زمانهای نسبتا دور استارت خورد وقتی خبرنگار رسانه ملی از مسئولی میپرسد شما منزلتان در خیابان ایران بود چرا تشریف بردید محله الهیه و فرشته شیخ با تکبر و اخم در جواب میگوید ان زمان که ما در سیاهچالهای طاقوت پدرمان درامد شما کجا بودید الان باید بهترین زندگی و بهترین مکان زندگی و بهترین خوراکها و و و و برای ما باشد خبرنگار پرسید حاج اقا این فرمایش شما با تفکر و نهضت امام خمینی مغایرت دارد شیخ نگاه خشم الودی به خبرنگار کرد واز خبرنگار دور میشود حتما این مصاحبه در ارشیو رسانه ملی اخبار ساعت 14 موجود است نتیجه چی شد بعد از مدتی اولین اختلاس توسط برادر اقایی که مسئولیت در ان زمان داشت از بانک صادرات صورت گرفت که سر و صدایی هم بپا کرد و بعد در نطفه خاموش شد مسئولین ما همه وصل به حلقه قدرت هستند والا ازمدیریت و شغل خبری نیست و چون با پارتی و توصیه به شغل رسیدن لذا بی پروا و بی مهابا اختلاس میکنند حق و ناحق میکنند مدیریت غلط اعمال میکنند از بستگان خود برای رسیدن به مقاصد ناپاک خودشان استفاده میکنند تا رسیده به اینجا که ملاحظه میفرمائید چون میدانند پشتیبان دارند جناب اقای رئیسی کاری غیر از شرح وظایف خودش انجام نمیدهد مردم ما به اینکه مسئولی وظایفش را انجام نمیداده و بی تفاوت بوده و مماشات و مصلحت اندیشی میکرده مانند مسئولین گذشته تقریبا عادت کردند وقتی شخصی مانند جناب اقای رئیسی کار خودش را که قانون برایش تعیین نموده انجام میدهند تعجب میکنند . مردم ما باید از جناب اقای رئیسی وکلا قوه قضائیه و پرسنل خدوم اطلاعات سپاه پاسداران بسیار متشکر و خداوند را شاکر باشند که بالاخره بهار انقلاب بعد از سالها رو نمایی شد .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      به پیر بهپیامبر به خدا قسم اگر آقای رییسی دست بهقلم نمی شد انقلاب خونینی در راه بود

    • جعفر
      0

      به پیر بهپیامبر به خدا قسم اگر آقای رییسی دست بهقلم نمی شد انقلاب خونینی در راه بود

  • سعید
    0

    اقدامات قوه قضاییه بایدباقدرت ادامه یابدومردم ازاین حرکت واصلاحات آقای رییسی حمایت می کنندبالاخره بایدمعلوم شود چه کسانی اقتصاداین کشوررا به این روزانداختندچرا یک آقازاده بایددرناز ونعمت میلیاردی درداخل یا خارج زندگی کنددرحالی که بعضی ازمردم بایدبرای امرارمعاش درزباله های شهری دنبال بطری مستعمل بگردندچرا آقازاده ها بدون هیچ اهلیت شغلی مشاوروزیرومشاورجزیره کیش وامثالهم می شوندانوقت جوانانی هستندکه با مدارک تحصیلی بالامجبورندمسافرکشی کنندچرا اغلب مسئولین کشورچندصدمیلیاردثروت وده ها شرکت وکارخانه ومال ومنال دارنداما یک کارمندیامعلم زحمت کش پس ازسی سال خدمت نمی تواندیک آپارتمان صدمتری بخردکاراین کشوربه جایی رسیده که بعضی ازمقامات علنا برخوردبا متهمین اقتصادی رامحکوم می کنندگویی مردم را ابله ترازآن می دانندکه واقعیت ها را درک کننداگررییسی به هرعلت وفشارسیاسی کنارگذاشته شودانوقت مردم بایدخودواردمیدان عمل شوند یا رعیت بودن خودرادربرابر اربابان قدرت وثروت اعم ازاصلاح طلب واصولگرا وسلبریتی وامثالهم باذلت بپذیرند

  • احسان
    0

    امام زمان پشتیبان شما باشه جناب آقای رییسی . مردم حامی شما هستند.

  • محمد
    0

    خدای را شکر شجاعت ایت الله رئیسی اگر نبود و اگر مبارزه با فساد شروع نشده بود سرنوشت ایران همانند لبنان و عراق و به شدت آسیب پذیر میشد.

  • بینام
    0

    من بعنوان یک مسلمان و ایرانی دست تمام مسیولین که با فساد و رانت مقابله شدید بکنند می بویم با تشکر از قوه قضاییه

  • رحمان
    0

    خداوند نسل تمامی حرام خواران و دزدان را ریشکن کند که پایشان همیشه در گلوی مستمندان و فقرا بوده و اموالشان را به تاراج می برند و برای خود مال اندوزی کرده و کاخها می سازند . اگر بنگرید کی کاخ شاه معدوم اینگونه بوده ؟ باید منکر این نباشیم که ظهور یزیدیان و دژخیمان امروزی تکرار ظلم ظالمان در صدر اسلام است .بی شک صبوری و انتظار بی حد موجبات ستمهای بیشتر است و باید برای ریشه کنی این مزدوران شیطان دعا و قیام نمود و ((کیست که ما را یاری کند....)) علی الحال ما ملت با انتخابهای بدون فکر و حوسهای دنیوی و شیطانی کسانی را بر خود مسلط و موجبات این ظالمان زد بشری را ساختیم و شاید چوب آنها را میخوریم. درود بر سید بزرگوار جناب آقای رئیسی و کسانی که امید را برایمان زنده کردند و لعنت بر کسانی که ما را نا امید و بیچاره نمودند .

  • حق گو
    0

    اتفاقا بخلاف نظر حسن فریدون .قوه قضاییه باید با صاحبان قدرت و ثروت برخورد ویژه داشته باشد چرا که فساد این افراد بر سرنوشت اقشار مختلف جامعه تاثیر منفی فراوانی دارد

  • ناشناس
    0

    ابراهیم بت شکن زمان طبری را به بتها زده بت ترک برداشته. انشالله.. می شکند...

  • م
    0

    سلام. از قوه قضائی تشکر میکنم.داخل پرانتز فقط رئیسی پرانتز باز میزارم تا مسئولین که دوست دارن درست کار کنن هم فرصت اضافه شدن به این حرکت جهادی داشته باشن

  • سعیدعباسزا ده یزد
    0

    افرین بر غیرت اسلامی ات...ک ره بر اهل خیانت و فساد .میبندد..اکنون ستمی عظیم.ک اگر بصوت عمومی و رسانه ایی تحت برسی قرار بگیرد .افشا کننده تمام ریشه های ظلم و فساد است و دفع کننده هر بلا از جامعه و زمینه ساز عدل خداست .ک قران کریم کرارا انرا روایت کرده .تا در برابر ستم اشکار به کارزار .و خدا اگاه از وجود کسانی که در پوشش دین به عدل و قانون ستم ک موجب اندوه دل ک خدا زمانی را معین تابا رسوایی اهل ستم اندوه دل را شفا بخشد .ک تمام دادخواهی هایم حق و با رضای خدا همراه .ک عملکرد قوه قضاییه در قبالش عاری از نشانی عدل و رضای خدا.طی عمر .تا کنون بوده ک گویی نه برای عدل بلکه برای ستم و خیانت امدن .ک این برسی بزگترین قدرت بازدارندگی از تکرار هر گناه را بهمراه دارد .و بیانگر مرتبت هاست در برابر خدا .تا همه جایگاه خویش در برابر خدا را ناظر .تا بساط خودفریبی را جمع . این بزگترین گناه در خلقت بشریت .و هرکس اگاه شد باید این را انتشار و انتقال .ک سکوت دربرابر طلم همان طلم و همرهی با ان است سعید عباس زاده از یزد ک هر حقی را با داشتن هر روابطی از قانون مطالبه ک هرگز مبسر نشد جز ستمی دیگر .وسلام و این میزان خیانت به عدل و دین و قانون است .این حد بیگانگی با عدل خداست .بیانگر سقوط درظلم گناا .9137072325و

  • فاطمه عابدی
    0

    خدا حافظ ونگهدارش باشه واز شر دشمنان داخلی و خارجی در امان باشه

  • نعمتاله احمدی
    0

    با سلام من ازاده با ۳۶۱۶ روز اسارت وشکنجه توسط،یک یاغی وجانی واختلاس گر .. که ۱۲۶ ماه دنبال وی بودم وهزاران نامه جلب وشکایت ومحرمانه بر علیه وی داشتم وهزاران پرونده داره... وهزاران فرار ومتواری از زندان ولی متاسفانه توسط افراد مرتبط در قوه قضایی استان پرونده های وی با روشوه وپارتی ونفوذ محو ومختومه میگردید... خدا رحمی کند به این قوه ونیروی نا عدالتی دادگستری در استان ایلام که بر برای چنین شخصی حکم وپیگیر قانونی نمیشود... با احترام نعمت اله احمدی ازاده ده ساله اواره دست این جانی وجنایت کار از ایلام...

  • احمد سعیدی نسب
    0

    سلام بر جناب رئیسی ولی امیدواریم که قوه قضائیه با کله گنده هائی که در خود قوه مشغول هستند و حفاظت و اطلاعات قوه هم خبر دارد که آلوده هستند برخورد جدی کند ، چون خر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگنند نمک

  • علی حسینی
    0

    آقای رئیسی قلبابه پروردگاری عادل ایمان دارد،واقعامسوولی که براریکه مال مردم بنشیندودرونش نفس طماع بی دینی حاکم باشدپدرخودومردم رادرمیاره،ایکاش یک سقفی رااعلام کنندوبیشترازآن رااعدام کنندتااینطورفسادهاازعادی شدن بیفتد

  • امین
    0

    آقای رئیسی مرد انقلابی خدا قوت امیدواریم که خدا حافظت باشد امیدواریم دست تمام دزدان و اختلاسگران و مفسدان رو از بازو قطع کنی دست رهبری عزیز رو میبوسیم که شما رو بر قوه قضاییه انتخاب کرد هزاران درود بر شما آقای رئیسی

  • زهرا
    0

    دستش درد نکنه آقای ریسی زنده باشی مرحبا

  • محمد
    0

    درسته اقای رییسی پرونده فساد را سخت گرفته اما اعتقاد داریم فساد و راند و دزدی در کشور اینقدر زیاد است که به بعضی ها صد سال دیگه نوبت نمیرسه کاری نمیشه کرد باید الکی خوشحال بشیم

  • شاهد حتک حرمت پیرمردی توسط ریاست حوزه قضایی بودیم
    0

    سلام . هر روز دارم می گم من و چند نفر ۲۹ مهر ۹۸ دیدیم ریس یه مجتمع قضایی پیرمرد ۶۱ ساله ای را که آمده بود دادنامه برای دادخواهی داده بود با خاک حرمت از اتاق خودش به پچبیرون پرتش کردند بیرون . چرا آقای ریسی این صحنه ها را ندید می گیرند ؟ جلو چشم مردم این پیرمرد مورد هجوم و ناسزا گویی و پرتاب کردنش توسط ریس مجمع قضایی در شهر تهران گردیدند . برا پرسو جو با تلفن ۰۹۱۲۵۳۹۰۰۵۴ به پرسید

  • ناشناس
    0

    درود بر مجریان عدالت درود و سپاس بر رییس قوه قضاییه است مانند جد بزرگوارش امام علی علیه السلام عمل می کند احسنت

  • هوشبار
    0

    هرکسی.باید.جواب..کجرویها.وخیانت.به.این.ملت.مظلوم.را.خود.بدهد.اگربه.خدا.واگذارشود.بمراتب.دردناکتر.خواهدبود.

  • هنرمند
    0

    هر مفسدی را با قاطعیت رسوا و اعدام کنید تا شر آنها از سر مردم کم شود و مردم از دست ظالمان رهایی یابند.با مخالفان مبارزه قاطع با فساد برخورد شدید کنید که آنها از مفسدان بدترند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها