سبک شناسی حوادث تروریستی چهارشنبه خونین تهران / 7 شباهت حادثه اخیر با حوادث دهه شصت

بعد از گذشت 6 سال بار دیگر ایران شاهد حوادث تروریستی آن هم در پایتخت بود. این اقدامات در حالی رخ داده است که دیروز عادل الحبیر  وزیر امور خارجه عربستان در نشستی اعلام کرد که  باید جمهوری اسلامی ایران را به  خاطر نقشش در برخی از تحولات منطقه گوشمالی داد!

سبک شناسی حوادث تروریستی چهارشنبه خونین تهران / 7 شباهت حادثه اخیر با حوادث دهه شصت

به گزارش خبرفوری، با این وقوع این حادثه بار دیگر حوادث و وقایع دهه شصت را در اذهان زنده کرد. روزگاری در در چهارگوشه کشور منافقین از هیچ فرصتی برای اقدامات تروریستی و کور و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم فروگذار نبودند . زمانی مسعود رجوی رهبر منافقين در جمع بندی يک ساله عملياتهای تروریستی این گروه ، اعلام داشت که سازمان تعداد 12000 از نيروهای جمهوری اسلامي را ترور کرده است.

همچنین رادیو « صدای مجاهد » بر همین اساس از ميانگين هر هفته ٢٠ عمليات تخريب و انفجار تاسيس ات دولتي و غير دولتي از سوی عوامل ترور سازمان خبر داده بود.

نشريه مجاهد شماره ١٣۴ تاريخ ١۶ دی ماه ١٣۶١ می نویسد: «براساس گزارش نظامي فرمانده ستاد عملياتي مجاهدين ، مجاهد محمود عطائي و ريز گزارشات فرماندهان عمليات در شهرها و مناطق مختلف و فرماندهان و رابطين هسته های مقاومت در تهران و شهرستان ها و جنگل و مناطق ، طي اين مدت بيش از يک هزار تن از افراد دشمن از رده های مختلف اعم از آخوندها و فرمانده هان سپاه و هم چنين ماموران دولت بر اثر آتش خشم خلق و فرزندان مجاهدش از پای در آمده اند »

منافقین به طور معمول برای ایجاد وحشت در میان جامعه از شیوه های منفوری برای اقدامات تروریستی خود استفاده می کردند . آنها علاوه بر هدف قرار دادن نیروهای نظامی و سپاهی در مراکز و معابر عمومی مثل بازار اقدام به ترور می کردند. بمب گذاری در مناطق پر جمعیت و وسایل نقلیه عمومی هم یکی دیگر از شیوه های ترور منافقین بود. استفاده از لباس مبدل، نفوذ در برخی از مراکز حساس اداری و نظامی، استفاده از پوشش زنانه، بستن نارنجک، حمل مواد منفجره برای عملیات انتحاری و خوردن سیانور در مواقعی که امکان نجات برای فرد ترور کننده وجود نداشت از جمله شیوه ها و روش هایی بود که مورد استفاده تروریست ها در ایران قرار می گرفت و با همین شیوه هم توانستند بسیاری از هموطنان ما را به شهادت برسانند.

همچنین منافقین در دهه شصت همواره وقتی به اقدام مسلحانه روی می آوردند که از اثرگذاری بر مردم ناامید می شدند. این بار نیز با مشارکت بالای مردم در انتخابات 9 اردیبهشت، گروهک های تروریستی بار دیگر ناامید از حمایت مردم، به انتقام از شهروندان تهرانی روی آوردند.

با توجه به اینکه هنوز 24 ساعت از پایان حوادث تروریستی در تهران نگذشته به نظر می رسد که همچنان برای ارزیابی دقیق در عوامل و انگیزه های این حادثه همچنان زود است و باید منتظر شواهد و مدارک بیشتری در این زمینه بود. مضاف بر اینکه یکی از اهدافی که تروریست های در گذشته و امروز پی می گیرد انتشار شایعات و دروغ هایی به منظور تحت تاثیر قرار دادن جو روانی جامعه هستند. شاهد بودیم که در فضاهای مجازی از گوشه و کنار بیانیه های مجعولی که به برخی از نهادهای امنیتی نسبت داده شده و اخبار دروغین و حتی کلیپ های تصویری جعلی از مناطق و امکان مختلف منتشر شد و هیچ مرجع معتبری آن را تایید نکرده است. به نظر می رسد که در شرایط کنونی حفظ آرامش و پرهیز از انتشار اخبار و شایعات کاذب یکی از مهمترین وظایف شهروندان است.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها