ضرورت تشکیل کمیته مرزی-امنیتی میان ایران و افغانستان

سرکنسول ایران در هرات با تاکید بر اینکه مساله تروریسم بین المللی شده است، گفت: مرز مشترک می‌طلبد که کمیته ویژه در خصوص پیگیری مسائل مرزی همچون قاچاق مواد مخدر، انسان و سلاح تشکیل دهیم.

ضرورت تشکیل کمیته مرزی-امنیتی میان ایران و افغانستان

محمود افخمی رشیدی در نشست مدیران و فعالان اقتصادی استان خراسان با والی هرات و هیات همراه در ساختمان شهدای دولت استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: همواره اولویت توسعه مناسبات در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کشورهای همسایه بوده است، همچنین توسعه و گسترش روابط همه جانبه و پایدار را در دستور کار خود قرار داده، به طوری که عزم و اراده طرفین نیز بر همین اساس بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به شناخت خود نسبت به طرفین، متاسفانه ظرفیت‌های موجود در هرات و خراسان رضوی به صورت بهینه مورد استفاده قرار نگرفته است، لذا با توجه به علاقه طرفین، بایستی اقدامات خود را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم.

سرکنسول ایران در هرات در خصوص تشکیل کمیته اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: هر ساله دو بار کمیته همکاری اقتصادی طرفین در خصوص مشکلات با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و این در حالی است که بخشی از مسائل دو جانبه تاکنون حل شده است.

افخمی افزود: اما کمیته فرهنگی فعالیت خود را شروع نکرده و نتوانستیم در این حوزه از ظرفیت‌های موجود در این ارتباطات بهره ببریم در واقع باید به سمتی حرکت کنیم که کمیته فرهنگی فعال شود.

وی با تاکید بر اینکه مساله تروریسم بین‌المللی شده عنوان کرد: مرز مشترک می‌طلبد که بایستی کمیته ویژه در خصوص پیگیری مسائل مرزی مثل قاچاق مواد مخدر، انسان و سلاح تشکیل دهیم این کمیته مرزی و امنیتی باید هرچه سریعتر تشکیل شود تا با همکاری یکدیگر تعامل سازنده و موفقیت‌هایی را به دست بیاوریم.

سرکنسول ایران در هرات در خصوص وجود مشکلات ترانزیتی در دو کشور خاطرنشان کرد: این مشکلات در جلسات مشترک قابل رفع است، به طوری که در نوزدهم شهریور ماه جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد.

افخمی در خصوص مراکز فنی و حرفه‌ای در هرات اظهار کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای در هرات که یک مرکز بسیار فعال بوده، سالانه ۸۰۰ نفر از جوانان افغانی را آموزش داده به طوری که این جوانان پس از کسب مهارت لازم وارد بازار کار می‌شوند که در نهایت می‌توان این ظرفیت را ارتقا داد. در حال حاضر در ۸ رشته و هر دوره ۶ ماهه با ۴۰۰ نفر این پروژه انجام می‌شود.

وی در خصوص اقدامات پزشکی انجام شده در هرات، بیان کرد: اقدامات بسیار سازنده‌ای در افغانستان صورت گرفته است؛ یکی از این اقدامات انجام عمل پیوند کلیه بوده به طوری که این عمل در افغانستان بی‌نظیر بوده است. در حال حاضر تاکنون ۲۰۰ نفر در این کشور عمل پیوند کلیه انجام دادند و در کابل نیز تازه شروع به کار شده است.

سرکنسول ایران در هرات با تاکید بر آمادگی خراسان رضوی در خصوص انجام اقداماتی در حوزه‌های متنوع تصریح کرد: خراسان رضوی آمادگی این را دارد که امکانات موجود در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، اقتصادی، پزشکی و... را در اختیار کشور افغانستان قرار دهد.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها