مولایی: باید از اقدام ایران در شکایت علیه آمریکا حمایت کنیم

یک حقوقدان با بیان اینکه باید از اقدام ایران در شکایت علیه آمریکا حمایت کنیم گفت که محکومیت آمریکا در لاهه برای ایران دستاورد بزرگی خواهد بود.

مولایی: باید از اقدام ایران در شکایت علیه آمریکا حمایت کنیم

یوسف مولایی، در رابطه با طرح شکایت ایران علیه آمریکا در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه اظهار کرد: دادخواست ایران با توجه به عهدنامه مودت ایران و آمریکا، با استناد به مواد مختلفی از جمله مواد 7، 9 و 10 تنظیم شده که با توجه به آن آمریکا تعهدات خود در رابطه با عهدنامه مودت در خصوص مناسبات تجاری، حمل و نقل، آزادی کشتیرانی و... را رعایت نکرده و آنها را نقض کرده است.

وی افزود:‌ خلاصه‌ی دادخواست ایران این است که تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که آمریکا در حوزه تجارت آزاد و حمل و نقل برای ایران تحمیل کرده، موارد مغایر با مفاد عهدنامه مودت و همکاری ایران و آمریکا در سال 1955 بوده است، بنابراین یکی از خواسته‌های ایران این است که آمریکا به عمل خلاف تعهدات خود پایان داده و خسارت ایران را جبران کند.

این استاد حقوق بین‌الملل تصریح کرد: اینکه نهایتاً پروسه قضایی شکایت ایران از آمریکا به کجا خواهد رسید بستگی به این مسأله دارد که استنباط دیوان از این معاهده و تفسیر آن چیست. موضوع دیگر این است که آیا این معاهده می‌تواند موضوعاتی که در برجام مطرح شده و آمریکا با نقض آن در حال تحمیل تحریم‌ها است را استنباط کند و در نهایت بر اساس آن معاهده در رابطه با خساراتی که از تحریم‌ها به ایران تحمیل می‌شود، رأی داد.

مولایی در رابطه با موضوع ضمانت اجرای رأی صادره از سوی دادگاه لاهه اظهار کرد: بهتر است در این مرحله برای اینکه مواضع دولت ایران را تضعیف نکنیم وارد جنبه‌های منفی احتمالی که در آینده در مرحله ضمانت اجرا پیش می‌رود،‌ نشویم. در این مرحله بهتر است که حمایت بیشتری از اقدام انجام شده داشته باشیم و سعی کنیم ابعاد مثبت این اقدام حقوقی ایران را برجسته کنیم.

وی افزود: در مرحله اجرای رأی ممکن است مشکلاتی داشته باشیم؛ با توجه به اینکه هر تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری با مشکل مواجه است و هر تعهدی در سطح بین‌المللی با توجه به ساختار جامعه و حقوق بین‌الملل مشکلات خود را دارد، علم کردن مشکلات کمکی به کشورمان نمی‌کند و باید گفت که ایران اقدام حقوقی لازم را انجام داده است.

این استاد حقوق بین‌الملل تاکید کرد: باید از اقدام ایران در شکایت علیه آمریکا حمایت کنیم که کار درستی انجام داده، دادخواست خوبی تنظیم کرده و دیوان در مسیری که ایران انتظار دارد پیش رود. امیدواریم آمریکا محکوم شود زیرا این محکومیت برای ایران دستاورد بزرگی خواهد بود و این مسأله می‌تواند در افکار عمومی از نظر کشورهایی که دنبال صلح و امنیت بیشتر در دنیا هستند مورد توجه قرار گرفته و آمریکا را تحت فشار قرار دهد که این مسأله خود یک ضمانت اجرایی ایجاد می‌کند تا ایران بتواند به پشتوانه حمایت جهانی از رأیی که علیه آمریکا صادر می‌شود برای رسیدن به حقوق خود، آمریکا را از منظر حقوقی بیشتر تحت فشار قرار دهد.

مولایی در پایان گفت: زحمتی کشیده شده و تلاش درستی انجام گرفته؛ مسأله اصلی این است که این دادخواست و پیگیری حقوقی ایران، به ایجاد فضای مساعدی که بتواند مذاکرات منطقی و منصفانه‌ای شکل بگیرد، کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها