اختلاف آمریکا با اروپا بر سر فشار بر ایران در موضوع هسته ای

دیپلمات های اروپایی می گویند با وجود اصرار 3 دولت اروپایی، اما دولت آمریکا نگران واکنش ایران به صدور قطعنامه ای علیه تهران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.

اختلاف آمریکا با اروپا بر سر فشار بر ایران در موضوع هسته ای

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت بایدن با متحدان اروپایی خود بر سر تشدید فشار علیه ایران از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی اختلاف نظر دارند و در حالی که 3 کشور اروپایی خواهان صدور قطعنامه ای علیه ایران در نشست فصلی بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند، اما دولت آمریکا مخالف صدور قطعنامه ای علیه ایران است.

بر اساس این گزارش، از آخرین باری که شورای حکام 35 کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد، 18 ماه می‌گذرد؛ در آن قطعنامه آژانس از ایران خواسته بود تا با تحقیقات بازرسان این نهاد بین المللی در مورد ذرات اورانیوم کشف‌شده در 3 سایت اعلام‌نشده در ایران، همکاری فوری داشته باشد.

در حالی که تعداد سایت های مورد بحث طی یک سال و نیم گذشته به 2 مورد کاهش یافته است، اما همچنان علاوه بر این 2 مورد مقامات آژانس می گویند تعداد مشکلات دیگر در ایران افزایش یافته است، از جمله اینکه تهران تعدادی از بازرسان آژانس را در لیست سیاه خود قرار داده و از حضور در تیم بازرسی از سایت های ایران منع کرده است.

نشست فصلی بعدی شورای حکام 10 روز دیگر آغاز می شود.

یک دیپلمات ارشد اروپایی مدعی شد : " کار با ایران بسیار دشوار پیش می رود و سطح تخلفات بی‌سابقه است... هیچ کاهشی در برنامه آنها وجود ندارد و هیچ حسن نیت واقعی از سوی ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ندارد."

"وی افزود:" همه نشانگرهای ما چراغ هشدار قرمز می زنند."

بنا بر گزارش رویترز: نگرانی در مورد فعالیت های اتمی ایران مدتی است که بالا بوده است. این کشور 3 سال است که اورانیوم را با خلوص 60 درصد، نزدیک به حدود 90 درصد مورد نیاز مصارف تسلیحاتی، غنی سازی می کند. طبق معیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در صورت پالایش بیشتر، مواد غنی‌شده تا آن سطح برای ساخت حداقل 3 بمب هسته‌ای کافی است.

قدرت‌های غربی مدعی اند که هیچ هدف غیرنظامی در غنی‌سازی تا این سطح وجود ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید هیچ کشور دیگری بدون ساخت سلاح هسته‌ای این کار را انجام نداده است. ایران می گوید که اهدافش کاملا صلح آمیز است.

با این حال، ایالات متحده نمی خواهد در نشست های اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران باشد. قبل از آخرین مورد نشست شورای حکام در ماه مارس، دولت های اروپایی - انگلیس، بریتانیا و آلمان، موسوم به "E3" - با واشنگتن اختلاف نظر داشتند، اما پس از آن عقب‌نشینی کردند و قطعنامه ای صادر نشد.

مقامات اغلب از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان دلیلی برای عدم تمایل دولت بایدن یاد می کنند. اما استدلال اصلی مقامات آمریکایی این است که از دادن بهانه ای برای پاسخ به ایران با تشدید فعالیت های هسته ای خود اجتناب کنند، همانطور که تهران در گذشته انجام داده است.

تنش‌ها در خاورمیانه به‌ویژه در بحبوحه جنگ ادامه‌دار غزه رو به افزایش است و سایر نیروهای نیابتی مسلح ایران در منطقه اسرائیل را همراه با اهداف ایالات متحده و غرب هدف قرار می‌دهند. ماه گذشته، ایران در اولین حمله مستقیم خود به اسرائیل، حمله موشکی و پهپادی گسترده‌ای را انجام داد و اسرائیل نیز در پاسخ به یک سیستم راداری ایران در نزدیکی سایت های هسته ای این کشور حمله کرد. 

درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط بالگرد در روز یکشنبه نیز اوضاع را پیچیده تر کرده است. 2 دیپلمات به رویترز گفتند که تهران در گفت‌وگوهایی با هدف بهبود همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این هفته به آژانس مستقر در وین گفته که تا زمانی که جانشین رئیسی در 28 ژوئن انتخاب نشود، با آن تعامل نخواهد کرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی دیگر گفت: " قطعنامه ای (علیه ایران) آماده شده است. دیگر دیپلمات های اروپایی تایید کردند که E3 پیش نویسی را آماده کرده است اما آن را به اعضای شورای حکام ارسال نکرده است.

این دیپلمات اروپایی به رویترز گفت:" تحلیل ما این است که فوت رئیسی چیزی را تغییر نمی دهد. ما باید با این قطعنامه پیش برویم... آمریکایی‌ها مخالفت دارند و ما در گفتگوهایمان هر کاری انجام می‌دهیم تا آنها را متقاعد کنیم."

مشخص نیست که آیا دولت های غربی بر سر تصمیم قطعی درباره صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام به جمع بندی و اجماع نظر برسند. گزارش فصلی بعدی آژانس درباره ایران در اوایل هفته آینده منتشر می شود. پیش‌نویس قطعنامه‌ مورد نظر 3 کشور اروپایی به یافته‌های آن گزارش‌ اشاره می‌کند.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    1

    یکی از شعارهای مهم سیاست خارجی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران باید احیای برجام باشد. تنها بازگشت به تعهدات برجام می تواند جلوی افزایش تنش هسته ای بین ایران و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را بگیرد!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شعار که کاری ندارد اینا استاد شعارند .تازه بخوای شعار میدن ایا مسئله کشور واقعا دو تا تار موی خانمهاست !!!!

    • به ناشناس ۱۵:۴۶:۳۱
      0

      لطفا" دو تا تار مو رو تکرار نکنید ! والله به خداوندی خدا قسم روسری با لباس چسبان و شلوار پاچه کوتاه چه معنایی داره ! و کسی هم که بی‌حجاب هست روسری اصلا" نداشته باشد که روسری را هم به مسخره نگیرد !

    • به ناشناس ۱۵:۴۶:۳۱
      0

      ضمنا" هیچ شخصی فقط چند تار موی خانم ها رو حتی دستور پروردگار متعال هم نمی‌داند . فقط روسری به مسخره گرفته نشود ! چه با لباس چسبان و چه دامن و شلوار گشاد پاچه کوتاه

    • 📜
      0

      قابل توجه اشخاصی که فرق ترامپ و بایدن را ندانستند و متلک آلزایمر و پیرمرد و زمین افتادن و اصلا" آمریکا را دیگه اصلا" قبول نداریم و فوقش آنقدر مذاکره غیر مستقیم را کش می‌دهند تا مانند کره شمالی شوند !
      ساعت ۱۵:۰۱

    • 🌍
      0

      حالا عده ای سخنان بنده را برای چندمین بار جور دیگری برداشت می‌کنند ، آیا خداوند متعال پوشش اندام خانمها را واجب تر امر فرموده اند یا روسری با هر پوششی ؟

  • ناشناس
    0

    اوخ جون دعواشون شد حالا دوباره مثل زمستون سخت مجبورند بیان بهمون التماس کنند !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها