نگاه به جهان از زاویه «سرنوشت مشترک» فرصت‌های همکاری را برای همه به ارمغان می‌آورد

ششمین «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» (CIIE) در شانگهای در حال برگزاری است. «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور ایران در راس هیئت ایرانی در این نمایشگاه شرکت کرد و بیش از 50 شرکت و بیشتر از 250 بازرگان ایرانی در نمایشگاه امسال حضور یافته‌اند.

نگاه به جهان از زاویه «سرنوشت مشترک» فرصت‌های همکاری را برای همه به ارمغان می‌آورد

 لوئو لایی آن، تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چین در ادامه نوشت: به گفته «مهدی صفری» معاون وزیر امور خارجه ایران، حضور معاون اول رئیس جمهور ایران در نمایشگاه نشان دهنده تمایل شدید دولت ایران برای تقویت روابط اقتصادی با چین است.

وی می‌گوید: «یکی از مقصدهای اصلی صادرات ما چین است. کشور چین با یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت می‌تواند فضای صادراتی مهمی برای ایران فراهم کند.»

1

«حسین خلیفی» یکی از نمایندگان شرکت کننده ایرانی در این نمایشگاه در وی‌چت نوشت: « یادم هست غرفه ایران در اولین دوره این نمایشگاه فقط 72 متر بود، اما مساحت کل غرفه‌های ایران در سال جاری به 2500 متر مربع رسیده. مایه خوشبختی است شاهد توسعه نمایشگاه واردات هستم، این نمایشگاه بستری برای ورود بیشتر شرکت‌های ایران به بازار چین فراهم می‌آورد، امیدوارم این نمایشگاه هر دوره بهتر و بهتر شود. »

2

«آنتونی آلبانیز» نخست وزیر استرالیا  نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شرکت کرد و یک سفر رسمی به چین داشت. این سفر توجه گسترده جهانی در پی داشته و تحولی بزرگ در روابط چین و استرالیا تلقی می‌شود. حدود 200 شرکت استرالیایی در CIIE شرکت کرده‌اند که نشان می‌دهد همه محافل استرالیا به فرصت‌های چین خوش بین و برای آن ارزش قائل هستند.

 «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری خلق چین در دیدار با آلبانی در 6 نوامبر (15 آبان)  خاطر نشان کرد که چین و استرالیا هیچ کینه تاریخی یا درگیری در منافع اساسی ندارند و بنابراین می‌توانند به طور کامل شرکای قابل اعتمادی باشند و دستاوردهای متقابل برای یکدیگر فراهم آورند.

وی افزود از منظر اولویت کشور خود، جهان کوچک و شلوغ است و همیشه پر از خطرات و رقابت‌هاست. از منظر یک سرنوشت مشترک، جهان  بزرگ و گسترده است، فرصت‌ها و همکاری در همه جا وجود دارند. در طوفان بحران جهانی، کشورها بر بیش از 190 قایق کوچک سوار نمی‌شوند، بلکه بر یک کشتی بزرگ با سرنوشت مشترک سوار می‌شوند.

مدتها روابط چین و استرالیا در صدر روابط چین و کشورهای غربی بود، اما در چند سال گذشته روابط چین و استرالیا تاریک‌ترین لحظه را تجربه کرده است که درسی عمیق محسوب می‌شود. در ماه مه سال گذشته، ائتلاف حزب لیبرال و حزب ملی استرالیا در انتخابات پارلمانی شکست فاجعه‌باری را متحمل شد، دلیل مهم آن این بود که سیاست‌های ضد چینی آن نگرانی‌های جدی را در جامعه استرالیا برانگیخته بود. به دنبال این ناکامی حزب کارگر به رهبری آنتونی آلبانیز به قدرت رسید و اتخاذ یک سیاست منطقی و عمل گرایانه در قبال چین را آغاز کرد. با تلاش مشترک دو طرف، چین و استرالیا تبادلات را در زمینه‌های مختلف از سر گرفته و مسیر درستی را برای بهبود و توسعه روابط در پیش گرفته‌اند.

رسانه‌های استرالیایی نوشتند روابط تجاری چین و استرالیا اکنون «کاملاً از نقطه انجماد خارج شده است» و هر دو کشور می‌توانند از تفاهم عمیق حاصل از گفتگوهای مقامات سطح بالا و ارتباط مردمی بهره مند شوند. آقای آلبانیز همچنین به خبرنگاران گفت که با رهبر چین در مورد میزان محبوبیت شیطان تاسمانی و پاندا  شوخی کرده و همچنین در مورد کیفیت شراب استرالیایی صحبت کرده است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که چنین گفتگوهایی نشان دهنده گرم شدن مداوم روابط چین و استرالیا پس از چندین سال مناقشه است.

به مناسبت برگزاری ششمین نمایشگاه واردات چین، یک نظرسنجی آنلاین که توسط CGTN برای کاربران اینترنتی در سراسر جهان منتشر شد، نشان داد که 92.8 درصد از پاسخ دهندگان جهانی معتقدند که میزبانی چین از CIIE برای ششمین سال متوالی سیگنالی قوی برای ادامه ترویج گشایش در سطح بالا صادر کرده است. 83.6 درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که محبوبیت CIIE نشان دهنده اعتماد قوی شرکت‌های جهانی به تجارت آزاد و بازارهای آزاد است؛ 87.2 درصد از پاسخ دهندگان تلاش‌های چین برای حفظ جهانی شدن اقتصادی را ستایش می‌کنند و معتقدند که چین برای بهبود اقتصاد جهانی نقش مثبتی ایفا کرده است.

در حال حاضر، توسعه چین همچنان دارای پایه‌های حمایتی خوب و شرایط مساعد بسیاری است؛ چین با توسعه پایدار خود، اطمینان ارزشمندی را برای اقتصاد نامطمئن جهان به ارمغان خواهد آورد.توسعه چین را نمی‌توان از جهان جدا کرد و توسعه جهان نیز به چین نیاز دارد. چین یک استراتژی باز براساس سود متقابل و برد-برد را اجرا می‌کند، ساخت کشوری قوی و جوان سازی ملی با مدرن سازی به سبک چینی را ترویج می‌نماید. این رویکرد فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای کشورهای سراسر جهان از جمله  ایران و استرالیا به ارمغان می‌آورد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها