فواد ایزدی در گفتگو با خبر فوری:

​غرب‌زدگی در دولت روحانی، در دولت رییسی ادامه یافت/ آمریکا از بریکس خوشش نمی‌آید

یک تحلیلگر مسائل خارجی گفت: غرب‌زدگی مثل یک بیماری در ذهن عده‌ای که در سیستم بروکراسی کشور هستند، وجود دارد و این غرب‌زدگی از دولت روحانی به بخشی از دولت رییسی انتقال یافته‌است.

​غرب‌زدگی در دولت روحانی، در دولت رییسی ادامه یافت/ آمریکا از بریکس خوشش نمی‌آید

حانیه برومند- ماجرای عضویت ایران در بریکس، سروصدای زیادی در رسانه‌ها و جامعه به وجود آورد. موافقانش این اتفاق را به فال نیک گرفتند و از پایان سلطه غربی‌ها به رهبری آمریکا سخن به میان آوردند. مخالفانش اما می‌گویند بدون FATF و برجام، هر عضویتی بی‌فایده است. یک دلیل برای پیوستن به بریکس، دسترسی آن به بانک توسعه جدید است که از زمان تاسیسش در سال ۲۰۱۴، بیش از ۳۰ میلیارد دلار وام برای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی تصویب کرده و همین دسترسی به منابع مالی یعنی این بانک شرایط مطلوب‌تری نسبت به بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول دارد که قطعا برای خیلی از کشورها جذاب است. 

فواد ایزدی، تحلیلگر مسائل خارجی درباره تجدیدنظر کشورهای بریکس در سیاست‌هایشان با آمریکا در گفت‌وگو با خبرفوری اظهار کرد: گروه کشورهای بریکس در سیاست‌هایشان با آمریکا تجدیدنظر کردند و یکی از عمده دلایل تشکیل بریکس نیز همین بوده‌است‌‌. عقیده آمریکایی‌ها این است که باید کشور اول دنیا باشند و‌ اگر بناست ائتلاف‌هایی در دنیا شکل بگیرد، آمریکا نیز باید در آن‌ها حضور داشته باشد و کلمه Primacy به معنای ارشدیت و اول بودن را در این راستا استفاده می‌کنند. وقتی کشورهای بریکس که از نظر مساحت وسیع‌ هستند و جمعیت قابل‌توجهی نیز دارند دور هم جمع شده و آمریکا را دعوت نمی‌کنند، به این معناست که می‌خواهند مسیرشان را از ساختار غربی تغییر بدهند. جنگ اوکراین نیز به همه این کشورها ثابت کرد که آمریکا با استفاده از ابزار دلار می‌تواند اعمال فشار بکند و هیچ کشوری نمی‌خواهد به وضعیت روسیه که پول‌هایش بلوکه و دسترسی‌اش به دلار متوقف شد دچار بشود. جنگ اوکراین این کشورها را مصمم کرد که سامانه‌های مالی متفاوت و موازی با سامانه‌های غربی ایجاد کنند و این‌ها همگی حکایت از تجدیدنظر در نوع نگاهشان به غرب دارد.

وی تاکید کرد: این تجدیدنظر در سیاست‌ها به معنای اینکه دشمنی چین و آمریکا به حد جنگ رسیده باشد نیست؛ آن‌ها ضمن اینکه در حوزه‌هایی با یکدیگر رقابت و اختلاف دارند، در حوزه‌هایی هم با یکدیگر تجارت دارند و این موضوع صرفا مختص به چین نیست. مثلا در زمان جنگ سوریه، میان ایران و ترکیه بر سر سوریه اختلاف‌نظر بود اما هم‌زمان ارتباط تجاری هم داشتند‌ و یا ایران و امارات که ضمن اختلاف‌نظراتی که دارند، با هم تجارت می‌کنند. نکته‌ مهمی که باید به آن توجه داشت فضای تنفسی ایجاد شده برای ایران از طریق سامانه‌های مالی موازی و رقابت میان آمریکا و برخی کشورها است.

عضویت در تشکل بریکس قطعا به نفع ایران خواهد بود

ایزدی در خصوص عضویت ایران در بریکس گفت: مهم‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت در بریکس حضور دارند و اعلام کرده‌اند که درصدد جدایی اقتصادشان از سلطه دلار هستند و ایران اگر عضو چنین تشکلی باشد قطعا برایش منفعت دارد چرا که یکی از مشکلات ایران فروش نفت به دلار است‌.

وی ضمن اشاره به اینکه عضویت صرف در این گروه کافی نیست و باید از آن استفاده کرد، افزود: اکنون در میان کشورهای بریکس بحث استفاده از ارزهای بومی‌شان مطرح است و عملی شدن چنین چیزی به نفع ایران است تا بتواند ذیل همین روند با تعریف قراردادها و پروژهایی بر مبنای سیستم دلارزدایی حرکت کند. عمل در راستای دلارزدایی خود به خود صورت نمی‌گیرد و باید بر روی آن کار شده و فرصت‌های مربوط به آن را شناسایی گردد.

ایزدی تصریح کرد: برای کار کردن با کشورهای بزرگ‌تر از گروه بریکس مثل روسیه نیاز به یک نماینده ویژه داریم که فراتر از کارکرد وزارت‌خانه‌ها کار را پیش ببرد.

پرهیز از تفکر غرب‌زدگی به گشایش اقتصادی کمک می‌کند

تحلیلگر مسائل خارجی در خصوص حصول گشایش اقتصادی از طریق عضویت در بریکس گفت: مشکلی که ما داریم غرب‌زدگی است‌ که از زمان دولت روحانی به جای مانده؛ یعنی تفکر غرب‌زدگی در دولت روحانی به بخشی از دولت رئیسی نیز راه یافته‌است. این تفکر غرب‌گرایانه حتی کشورهای کوچک غربی مثل دانمارک و هلند را به چین و روسیه ترجیح می‌دهد. وجود حالتی از غرب‌گرایی در ذهن عده‌ای که در سیستم بروکراسی کشور حضور دارند نوعی بیماری‌است و مشخص نیست این افراد چه میزان اجازه دهند عضویت ایران در این تشکل‌ در حوزه اقتصادی به کشور کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: سیستم بروکراسی کشور که بخشی از آن غرب زده‌است، نمی‌تواند از فرصت‌ها در سطحی که نیاز است استفاده کند به همین جهت تغییر و تحول مدیریتی در سیستم کشور در راستای کارکردن با این کشورها باید صورت بگیرد. رویکردی که گروه بریکس اتخاذ کرده تلاشی در جهت ایجاد تقابل سیاسی اقتصادی با هژمونی غرب است. چین و روسیه مشتاقانه به دنبال توسعه بریکس هستند. اما شکل‌گیری چنین ائتلاف‌ها و تشکل‌هایی را می‌توان باعث افول هژمونی آمریکا و شکل‌گیری یک هژمونی جدید دانست؟

ایزدی در این خصوص اذعان کرد: آمریکا از این موضوع خوشش نمی‌‌آید و معتقد است که باید کشور اول دنیا باشد. حتی بایدن در ماه اول دولتش در یک سخنرانی گفت که چین می‌خواهد ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا بشود و تا زمانی که من رئیس‌جمهور هستم، نمی‌گذارم. مقامات آمریکایی به دلیل داشتن نگاه صفر و صدی و روحیه استکباری، حاضر به پذیرش و تعامل با کشورهای قدرتمند دیگر نیستند. همچنین تقابل چین و آمریکا، جریان غرب‌گرا در چین را منزوی می‌کند و به جریان حزب کمونیست چین که معتقد به استقلال چین و دفاع از حقوق این کشور است، قوت می‌بخشد و این به ضرر آمریکا است.

افول هژمونی آمریکا و انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق

ایزدی معتقد است: آمریکا باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارد و با این کشورها به تعامل برسد ولی این کار را نمی‌کند و بخواهد هم نمی‌تواند. تقابل آمریکا با این کشورها تمام نمی‌شود و آن‌ها هم این را می‌دانند و در همین راستا دنیا در حال تقسیم شدن به دو بلوک است؛ بلوک غربی که در رأس آن آمریکا است و بلوک کشورهای غیرغربی که در رأس آن کشورهای شاخصی مثل چین، روسیه و ایران قرار دارند. همکاری کشورها با یکدیگر به ارتقای جایگاهشان می‌انجامد و غرب نیز رو به افول می‌رود و ثروت و قدرت از غرب به شرق منتقل می‌شود و این تنها حرف من نیست.

وی تصریح کرد: چندسال پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ، عنوان اصلی متنی که به کنفرانس ارسال شده بود Westlessness به معنای بی‌غربی بود. مونیخ کجاست؟ جایی که در آن مهم‌ترین کنفرانس امنیتی کشورهای غربی برگزار می‌شود و این برآورد همه افرادی است که در این حوزه کار می‌کنند. سلطه غربی در بخشی از دنیا دارد رنگ می‌بازد و این خبر خوبی است خصوصا برای ایران‌.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • ناشناس
    0

    ایکاش درباره علت شرق زدگی اکثر مسئولین نیز صحبت میکردید.

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      1

      اینگونه افراد کم سواد و خودفروخته در خصوص مسائلی صحبت می کنند که نظام و دولت رئیسی و تندروها و کاسبان تحریم دوست دارند !!!

    • ناشناس
      0

      این جماعت حزب بادند اگر سیستم تغییر جهت بده و با همه دنیا تعامل کنه هزاران دلیل و آیه و مستحب و واجب برای اینکار میارند

    • 0

      این قسمتو یا نفهمیده یا نمیگه که گندکاریهاشونو لاپوشونی کنه، "تمام شرقیها با غرب روابط اقتصادی قوی دارند و بازشونو با دشمنیهای سیاسی از دست نمیدن"

    • نامی
      0

      چون در اعمال و رفتار سیاسی خیلی شبیه همدیگه هستند، سر مشق هاشون نوشته شرقه ظاهرا.

  • ناشناس
    1

    در جهان امروز شما باید به همه دوست باشید نمیشه همه رودشمن خطاب کرد

  • ناشناس
    1

    جهان ،،با غرب زنده است

  • ناشناس
    18

    احسنت بر جناب آقای دکتر سید

  • ناشناس
    0

    داداش من...بیماری در ذهن خودتان است...غربزدگی کجا بود...شما مدام دولت‌ها و حکومت ها را در دست می گیرید...یه مدت به این و آن فحش می دهید و رفقای سابقتان را متهم به چنین و چنان بودن می کنید و خرابکاری می کنید...بعد یه مدت کوتاه غیب می شوید...دوباره بعد از چند سال در ظاهر نو اما با همان افکار غلط قدیم برمی گردید...دوستان شما اول انقلاب هم همین حرفها را می زدند... هنگام ظهور دولت احمدی نژاد هم همین حرفها را زدید...گفتید او معجزه هزاره سوم است و قبل از او همه غربزده بودند...بعداز یه مدت ۸ ساله ندانم کاری و اتلاف منافع ملی، احمدی نژاد هم از گردونه خارج شد و غیر خودی شد... حالا هم نوبت دولت رئیسی شده که با هدایت شما و افکار شما خرابکاری کند و از همین حالا هم دارید زیرآبش را می زنید که غربگرا بوده!!!
    شما هزار سال هم حکومت کنید همین هستید...می آیید خرابکاری و ندانم کاری می کنید و آخرش هم به جای قبول مسوولیت می گویید دولت قبل غربگرا بود...دفعه بعد دولت انقلابی سرکار می آوریم!!!!
    داداش ذهنتان مشکل دارد...با انسان و زندگی کردن مشکل دارید... با علم و دانش مشکل دارید...با آزادی مشکل دارید...با تمام دنیا مشکل دارید...در هپروت سیر می کنید... غربگرایی و شرق گرایی و غیره خیلی وقت است یه مشت کلمات بی معنا شده اند...

  • سیاوش سلطان
    0

    خبرفوری در راه رسیدن به تعهد رسانه ای و دوری از جکاح گرایی ؟
    یا گریزی شیطانی با بیان هانیه برومند و جرف دل خبرفوری ⁉️
    باید دید خطروند آینده چه می گوید 🌹 یا 🔥

    نظرات شما -
    • 0

      مطمئنی توی خواب کامنت نذاشتی؟!!!

  • ناشناس
    0

    ھرپست ومقامی کہ میگیرن بایدکارش بااون پست تطابق داشتہ باشہ تافقرکم بشہ کسی قاضی ھست یانظامی ھست نمیشہ بشہ استانداریاوزیر ولی اقتصاددان میتونہ چون دراین رشتہ بودہ چنانچہ اقتصاددانی کہ نظامی گری بلدنیست نمیشہ بشہ افسرتخصص ومتعھدبایدباشن امام خمینی رحمت اللہ علیہ میفرمودتخصص حتی کسی نمازبخوانہ تخصص نداشتہ باشہ امام قبول نداشتندھم تخصص ھم تعھد

  • ناشناس
    1

    ایشون خودش در آمریکا تحصیل کرده
    آمریکا افول کنه چین وهند صعود کنن
    در ایران هیچ اتفاقی نمی افتد وچیزی به نفع مردم نخواهد بود چرا از تیتر یک تحلیل گر سیاسی استفاده کردین بهتر بود مینویشین یک گمراه کننده افکار مردم کم سواد

  • ناشناس
    3

    یکی اینو از پریز بکشه لطفا از تئوریِهای دانشگاهی بیا بیرون و تو واقعیت باش وقتی تمام نخبه های دنیا می‌رن آمریکا چجوری افول میکنه وقتی کل پول دنیا تمام ثروتمندای دنیا صنایع دنیا آقا یکم فکر کن چین بزرگ‌ترین دشمن آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا واقعا در مورد مردم چی فکر میکنی

  • ناشناس
    0

    حرف مفید،هرگز بربکس با غرب ستیز نخواهد کرد،روسیه بصورت موقت و تا جنک اوکراین الکی رجز خوانی می کند بعد همه چیز ول میشه،هند که صد درصد غربی است ویرزیل و آفریقای جنوبی،عربستان...،به نظرتان چین که ۹۰ درصد تجارت با غرب است،دلار را کنار میذاره و با غرب دشمن میشه بخاطر خوش آمد حکومت اسلامی،چقدر ما خوش خیال هستیم.

  • ناشناس
    0

    باشه...
    شما می‌فهمید و دیگران نمی‌فهمند اکنون که شما بیشتر می‌فهمید لطفاً ارزش پول ملی ایران رو به چهل سال قبل برگردونید اقتصاد رو درست کنید زندگی مردم رو درست کنید
    قول میدهم کسی در کار شما همه چیز فهم ها دخالتی نمی‌کنه
    ریس و قیچی دست خودتان بسم‌الله.....

  • ایرانی
    14

    از میان اینهمه مطلب بخش غرب زدگی قسمتی از دولت رئیسی درج شده. مسلما مطالب بسیار مهمتری در این تفسیر آمده ولی چرا خبر فوری این بخش را تیتر کرده؟ تمجید ازکاردولت از عضویت دربریکس، سیاست دوری از غرب ووابستگی به دلار با عضویت در بریکس ویا ایجاد زمینه بهتر برای فروش نفت، احتمال استفاده از صندوق بریکس وغیره از مطالبی بود که بسیار مهمتر از غرب زدگی بخشی ازدولت رئیسی است. ولی روزنامه اصلاح طلب فوری مثل مرغی که یک پا دارد دنبال شریک جرم می‌گردد تا کارهای غلط دولت گذشته را نزد مردم مشروع کندوبگوید ما تنها تمایل به غرب نداشتیم بلکه دیگران هم آلوده هستند.

    نظرات شما -
    • امیر ب ایرانی عرب
      0

      جناب ایرانی خودت ایرانی نیستی عرب هستی

  • فاتح
    0

    تحلیل های آبکی شما را ملت در خصوص بی خاصیتی برجام و زمستان سرد اروپا از یاد نبرده اند ، هیکل چاق و تنومند لزوما دارای مغز بزرگ هم نیست

  • ناشناس
    0

    با وجود حضور ایران در شانگهای و بریکسِِِ....اگر دولت یک معاونتی در کنار وزارت خارجه و یا حتی بانک مرکزی و...ایجاد کند و شخصی توانمند که دور از گرایشات سیاسی و صرفا تخصصی و فنی را تشکیل دهد تا بتواند ارتباطات اقتصادی را دنبال کند می توان گفت در آینده منافع ان برای کشور بدست خواهد آمد

  • ناشناس
    0

    کمتر بخور سکته میکنی حیفه بهت نیاز دارن نخبه

  • Slam
    0

    تا افراطگرایان و عاشقان کره شمالی و ونزوئلا و چین روسیه کمونیست هستند همین آشه همین کاسه لیسی

  • خودتی
    0

    فردا که دولت محبوبتون زیر بار موند میگید که ما گفتیم بدنه هنوز غربگراست. این دیگه آخر بیچارگیه که بهش مبتلایین.
    این دعوا بین چپ و راست تمومی نداره هیچ گشایشی هم قرار نیست صورت بگیره هرکس مسئوایت گرفت جیب پرکنه بعد بگه ما خرابه تحویل گرفتیم . صبر ملت هم حدی داره

  • ناشناس
    0

    اينا حقوق بگير شرق هستن هيچ وقت از كمونيست بد نميگن

  • ناشناس
    8

    از کامنت ها پیداست غرب زدگی تا کجاها رفته،… اصلا باورشون نمیشه اوضاع آمریکا چقدر خیط شده.
    در ضمن طرفدار شرق بودن صرف هم خوب نیست اما به تعادل تفکر در دنیا کمک می کنه. ملت فکر می کنند اونجا حلوا خیرات می کنند. دعا می کنم همه آرزومندان به سرزمین موعودشان یعنی آمریکا برسند.

  • ناشناس
    0

    حاجی ماهی چند صد میلیون حقوق میگیری؟!

    نظرات شما -
    • فواد ایزدی
      0

      من حقوق ماهیانه نمی‌گیریم خودم کاسب تحریم هستم

  • ناشناس
    0

    کاش دوباره عکس هایده و مهستی در خبراتون ببینیم . خدایشان بیامرزد

  • ناشناس
    0

    شرق زدگی شماها بدتراز غربزدگیه

    نظرات شما -
    • 0

      از شرق زدگی گذشته شدیم مستعمره و رعیت شرقیها

  • ناشناس
    0

    شما خودتون میگید با وجود اختلاف عقیده وسلیقه ها امریکا وچین با هم مراوداتی دارند وقطع همکاری ندارند چرا ماباید در عین حالی که فرهنگ آنها را بد میدانیم از تکنولوزی آنها تا زمان خودکفایی بهره نبریم وعقب ماندگی رامقدم به رابطه بدانیم

  • من ایرانیم
    0

    کل کره خاکی صفحه شطرنجی بیش نیست، حتی غرب و شرق مهره های این بازی اند، چه رسد به ما جهان سومی ها که در بهترین وضعیت شاید سرباز باشیم، هیچ اراده ای از خود نداریم سناریوهای بازیها برای دست کم یکصد سال از پیش نوشته شده اند، فقط زنده های متحرکیم و مخرب طبیعت و منابع و مدعی های بازنده از بدو تولد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها