وزیر امور خارجه:

محروم کردن ایران از کمیسیون مقام زن هیچ تاثیری بر ارتقای جایگاه زنان ایرانی نخواهد داشت

وزیر امور خارجه گفت: محروم کردن ایران از عضویت در کمیسیون مقام زن هیچ تاثیری در تمرکز ویژه جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای جایگاه زنان و نقش هر چه موثرتر بانوان در فعالیت‌های مختلف در ایران بزرگ نداشته و نخواهد داشت.

محروم کردن ایران از کمیسیون مقام زن هیچ تاثیری بر ارتقای جایگاه زنان ایرانی نخواهد داشت

حسین امیرعبداللهیان در نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار که روز جمعه ۳۰ دی ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی به جنگ اوکراین اشاره و با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین با تمام توان در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه برای برقراری آتش بس و تمرکز طرفین بر صلح تلاش می‌کند، عنوان کرد: ما مخالف جدی جنگ هستیم. جمهوری اسلامی ایران به دور از سیاست استاندارد دوگانه همانطور که نگران وضعیت زنان و کودکان در فلسطین، یمن، افغانستان و سایر کشورهای درگیر جنگ و بحران است، نگران وضعیت زنان و کودکان اوکراینی است.

وی افزود: امیدوار هستیم که هر چه سریع‌تر شاهد برقراری آتش بس و تمرکز بر صلح در این منطقه از جهان باشیم.

وزیر خارجه همچنین به حذف عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل اشاره کرد و ادامه داد: در هفته‌های گذشته برخی سیاسیون غربی علیرغم جایگاه مهم و ویژ‌ه زنان در بیش از چهار دهه پیروزی و استقلال جمهوری اسلامی ایران در ایران تلاش کردند ایران را از مقام کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اخراج کنند.

امیرعبداللهیان در عین حال یادآور شد: ولی محروم کردن ایران از عضویت در این کمیسیون هیچ تاثیری در تمرکز ویژه جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای جایگاه زنان و نقش هر چه موثرتر بانوان در فعالیت‌های سیاسی،‌ اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری و بین‌المللی در ایران بزرگ نداشته و نخواهد داشت.

 قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل ۲۳ آذر ماه چهارشنبه شب به وقت تهران با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید. کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.  «ناصر کنعانی» سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویای نادرست در این نهاد بین‌المللی خواند و این اقدام دولت آمریکا را شدیدا محکوم کرد. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: با موافقت خانم علم الهدی و همفکری و مشارکت یکایک بانوان تاثیرگذاری که امروز افتخار میربانی شما را در تهران داریم، از امروز دبیرخانه مجازی این اجلاس در تهران برگزار خواهد شد. سال آینده نیز دومین نشست در یکی از کشورهای عضو برگزار خواهد شد. استقرار دبیرخانه و تکمیل فرآیند و پروسه دبیرخانه را به نحوی که یک تشکل بین‌المللی موثر و کارآمد به نام بانوان تاثیرگذار در جهان بتواند جایگاه طبیعی و واقعی خود را پیدا کند، متناسب با آن وضعیت این دبیرخانه ارتقا خواهد یافت.

گفتنیست، در این مراسم همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌ جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌ جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه و رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان حضور داشتند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها