حمایت سوختی ایران از لبنان در زمستان سخت کشور

در شرایطی که میزان برودت هوا در نقاط مختلف ایران، مردم کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده و حتی موجبات قطعی گاز در بسیاری از شهرها را فراهم کرده است؛ وزیر خارجه ایران روز گذشته، بیروت را با خبرهای دلگرم‌کنندی برای مردم این کشور در مورد امکان صادرات سوخت ایران به لبنان، ترک کرد.

حمایت سوختی ایران از لبنان در زمستان سخت کشور

حسین امیرعبدالهیان روز جمعه و در جریان یک کنفرانس خبری در لبنان گفت: « هر زمان مقامات لبنانی آمادگی خودشان را برای دریافت سوخت اعلام کنند، آماده صادرات هستیم.»

او ادامه داد: « در سفر قبلی به لبنان با مقامات این کشور در ارتباط با این موضوع گفت‌وگو و آمادگی خود را برای ارائه کمک به لبنان در این زمینه اعلام کردیم؛ در همین چارچوب هیئت فنی از لبنان به تهران آمد و جزئیات توافق صورت گرفته بین دو کشور در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.»

وزیر خارجه با بیان اینکه ما همچنان آمادگی داریم که در حوزه انرژی به حمایت خود از لبنان از دو جهت ادامه دهیم، تصریح کرد: «جهت اول کمک به تأمین سوخت در لبنان از مسیر توافق بین دو کشور و مسیر دوم انعقاد قرارداد با دولت لبنان برای ایجاد نیروگاه برق در بیروت و جنوب لبنان است.»

او همچنین در دیدار با جمعی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، دانشگاهی و اجتماعی لبنان نیزگفت: « ما آمادگی داریم که در حوزه‌های اقتصادی و تجاری از جمله موضوع انرژی همکاری‌های دو کشور ایران و لبنان را تقویت کنیم، در ارتباط با موضوع ارسال سوخت از سوی ایران به لبنان نیز توافقاتی صورت گرفته و گفت‌وگوها در این ارتباط بین دو کشور ادامه دارد.

ما آمادگی داریم در صورت رفع برخی از موانع موجود نسبت به ارسال سوخت به لبنان اقدام کنیم.» امیرعبدالهیان تاکید کرد: « ما به همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود با لبنان از جمله در حوزه انرژی ادامه می‌دهیم و دوست لبنان در روزهای سخت باقی خواهیم ماند.»

دوست لبنان و عراق و سوریه در روزهای سخت و البته دومین ذخیره گازی جهان، این روزها اما خود نیازمند کمک است و با مشکل کمبود و قطعی گاز مواجه شده است. این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نفت در مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز، خواستار تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه تهران شده است.

این در شرایطی است که مسوولان ایرانی در تابستان و پاییز امسال از زمستان سخت اروپا سخن گفتند اما مشخصا برنامه‌ای برای زمستان سخت ایران و حل مشکل ناترازی گاز آن نداشتند. در همین حال، با وجود آنکه قطع گاز در ایران سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی شده و بسیاری از کاربران به طعنه از آغاز زمستان سخت اروپا در شهرهای ایران سخن می‌گویند، با این‌حال وزیر خارجه ایران با پبشنهاد صادرات گاز و سوخت به کشورهای همسایه سفر می‌کند؛ امری اگر چه شاید لبخند گرمی را بر لب میزبانان چند ساعتی‌اش بنشاند اما بدون تردید تعجب مردم سرزمینش را بیشتر می‌کند.

امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود در لبنان، تنها از امکان صادرات انرژی ایران به لبنان اشاره نکرده و با تایید صادرات برق به عراق نیز اضافه کرده است: « ما در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم و به زودی فاز نهایی نیروگاه برق ۳۰۰۰ مگاواتی بصره در جنوب عراق توسط متخصصان ایرانی راه اندازی می‌شود. ما آمادگی داریم این تجربه را در لبنان نیز تکرار کنیم. ما در همین شرایط تحریم نیز، برق و گاز به عراق صادر می‌کنیم و در همین چارچوب به برخی دیگر از کشورها نیز گاز صادر می‌کنیم و توافقاتی برای صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی نیز انجام شده است.»

منبع: همدلی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها