یک کارشناس مسائل غرب آسیا پاسخ داد

ایران از روند تحولات سوریه حذف شده است؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: کشورهایی چون ترکیه و امارات به دنبال این هستند که اصلاحات مورد نظر خود را از طریق برقراری روابط مثبت با دولت بشار اسد در این کشور اعمال کنند و دولت سوریه را در جریان تحولات بین‌الملل به سمت خود بکشانند.

ایران از روند تحولات سوریه حذف شده است؟

حسن لاسجردی در ارتباط با اقدام ترکیه برای عادی سازی روابط با سوریه و همچنین سفر اخیر وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدارش با بشار اسد اظهار کرد: در سال‌های اخیر روابط ترکیه و سوریه رابطه سینوسی بوده و این روابط با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه در مقطعی ترکیه و اردوغان یار غار بشار اسد و دولت سوریه بودند ولی در بحران داخلی سوریه تبدیل به مخالفان اصلی بشار اسد شدند و با حمایت از گروه‌های مخالف در سوریه به دنبال براندازی دولت بشار اسد بودند، افزود: در شرایط جاری با توجه به تحولات منطقه شاهد یک رقابت سخت و پیچیده بین کشورهای منطقه هستیم و در همین چارچوب می‌بینید کشورهایی چون ترکیه و برخی از کشورهای عربی با توجه به اینکه در گذشته نتوانستند از طریق بحران داخلی سوریه به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند و دولت بشار اسد را سرنگون کنند اکنون تلاش دارند که رابطه خود را با دولت بشار اسد عادی کنند. ارتباط سیاسی و اقتصادی برقرار کنند. مثلا کشورهای عربی می‌خواهند سوریه را به جهان عرب بازگردانند و در همین چارچوب با کمک معارضان در سوریه تغییراتی در قانون اساسی این کشور ایجاد کنند و در واقع آنچه را که از طریق نظامی نتوانستند محقق کنند از طریق سیاسی به دست آورند.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سوریه در مرحله بازسازی قرار دارد و این کشور بازار خوبی برای ترکیه و برخی از کشورهای عربی است، گفت: ترک‌ها علاقه‌مندند آن نقشی را که در بازار عراق ایفا کردند در بازار سوریه نیز ایفا کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با اعتقاد بر اینکه یکی دیگر از عواملی که باعث شده ترکیه در صدد عادی سازی روابط خود با سوریه برآید موضوع کردهای سوریه است، افزود: در واقع ترک‌ها به این نتیجه رسیدند که از طریق خود دولت سوریه به نوعی موضوع کردها را که در مرز مشترک دو کشور حضور دارند حل کنند. از دیگر سو با توجه به در پیش بودن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه اردوغان می‌خواهد که با عادی سازی روابط خود با سوریه به نوعی یک برگ برنده نیز در این انتخابات داشته باشد.

لاسجردی با بیان اینکه در ائتلاف‌ها در منطقه بازیگران متفاوت نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند تصریح کرد: در مقطعی با توجه به تحولات در سوریه مکانیزم آستانه بین روسیه، ترکیه و ایران ایجاد شد و ممکن است در مقطعی دیگر با توجه به تحولات در منطقه مثلا مکانیزم یا ائتلافی با حضور ایران، سوریه و عراق برای حل مشکلات امنیتی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه تحولات اخیر در منطقه و برگزاری نشست‌هایی چون نشست وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو و تصمیم این سه کشور برای ادامه این نشست‌ها به معنای حذف ایران از تحولات سوریه و منطقه نیست، گفت: همانطور که اشاره شد شاهد رقابت‌های سخت و پیچیده در منطقه هستیم و عدم حضور ایران در برخی از چینش‌ها و ائتلاف‌ها به معنای حذف ما از تحولات سوریه نیست و از طرف دیگر باید دید که نتیجه این ائتلاف‌ها چه خواهد بود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها