روزنامه جمهوری اسلامی:

آقای رئیسی مذاکرات برجامی را سریعا به توافق برسانید/ مردم از دشواری‌های معیشتی به فریاد آمده‌اند

«غربی‌ها با صراحت اعلام می‌کنند بهترین توافق روی میز است، گام آخر را بردارید. بالاترین مقام سیاست خارجی کشورمان نیز در جملاتی بدون ابهام سخن از تمایل ایران به رسیدن به یک توافق خوب و پایدار و قوی می‌گوید.حتی بعضی نقش‌آفرینان منطقه‌ای در وساطت میان ایران و آمریکا برای حصول توافق برجامی نیز اعلام داشته «فرصتی طلائی برای رسیدن به یک توافق فراهم شده است».

آقای رئیسی مذاکرات برجامی را سریعا به توافق برسانید/ مردم از دشواری‌های معیشتی به فریاد آمده‌اند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

این سؤال که" مذاکرات برجامی در چه مرحله‌ایست و آیا به توافق منتهی خواهد شد یا بی‌نتیجه خواهد ماند؟" سؤال مهمی است که این روزها در مجامع مختلف سیاسی و حتی خانوادگی، اداری و کسب و کار مطرح است.

علت حساسیت این موضوع اینست که برخلاف شعارهائی که داده می‌شود،بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور و معیشت مردم به تحریم‌ها گره خورده است.اینکه گفته شودتحریم‌ها را خنثی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم به زندگی مردم لطمه وارد کنند، شعار خوبی است اما پشتوانه عملی ندارد. این قبیل شعارها برای دوران تبلیغات انتخاباتی کاربرد دارند ولی همان کسانی که در انتخابات ریاست ‌جمهوری 1400 به این قبیل شعارها متوسل شده بودند، اکنون که نزدیک یکسال است مسئولیت اجرائی کشور را برعهده دارند، به این نتیجه رسیده‌اند که بدون رفع تحریم‌ها نمی‌توانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. بنابراین، طبیعی است که سؤال درباره سرانجام مذاکرات برجامی یک سؤال مطرح باشد و اقشار مختلف مردم در جستجوی جواب آن باشند.

بخشی از مشکلات اقتصادی کشور معلول ناکارآمدی مسئولین اجرائی به ویژه وزرای اقتصادی است. آنها نه در برنامه‌ریزی و نه در اجرا توفیقی نداشتند ولی با اینحال هنوز هم از جای خود تکان نخورده‌اند و مجلس هم که بارها درصدد استیضاح آنان برآمده، با مانع مواجه شده و نتوانسته به اختیارات قانونی خود عمل کند و این وزرای ناکارآمد را کنار بگذارد. چنین وضعیتی زیبنده یک حکمرانی اسلامی نیست و هیچکس حق ندارد کشور و سرنوشت و معیشت مردم را معطل ناکارآمدی افرادی کند که کارنامه آنها در یکسال گذشته عدم موفقیتشان را به روشنی به اثبات رسانده است.

در بخش سیاست خارجی و تصمیم‌گیری در زمینه مذاکرات برجامی نیز دولت سیزدهم دچار ضعف مشهود است. با قطع نظر از میزان توانائی گروه مذاکره‌کننده برجامی و میزان مسئولیت و اختیارات این گروه و تداخلی که ممکن است در اختیارات و مسئولیت‌های بخش‌های مختلف مرتبط با مذاکرات برجامی وجود داشته باشد، این واقعیت کاملاً مشهود است که موقعیت کنونی برای تصمیم‌گیری جهت رسیدن به یک توافق قابل قبول و احیاء برجام را نباید از دست داد. سخنان مسئولان ایرانی و غربی اعم از اروپائی و آمریکائی، نشان می‌دهند طرفین تمایلی به کنار گذاشتن برجام ندارند.

غربی‌ها با صراحت اعلام می‌کنند بهترین توافق روی میز است، گام آخر را بردارید. بالاترین مقام سیاست خارجی کشورمان نیز در جملاتی بدون ابهام سخن از تمایل ایران به رسیدن به یک توافق خوب و پایدار و قوی می‌گوید.حتی بعضی نقش‌آفرینان منطقه‌ای در وساطت میان ایران و آمریکا برای حصول توافق برجامی نیز اعلام داشته«فرصتی طلائی برای رسیدن به یک توافق فراهم شده است». در چنین موقعیتی انتظار از مسئولین ایرانی اینست که از فرصت استفاده کنند و تصمیم نهائی را برای رسیدن به یک توافق که دربردارنده منافع ملی کشورمان باشد، بگیرند و به این واقعیت توجه نمایند که موقعیتی بهتر از آنچه اکنون در اختیار دارند پیش نخواهد آمد.

هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در دولت سیزدهم از این امتیاز برخوردار است که اختیارات لازم را دارد و موانع و مشکلات عدیده‌ای که هیأت مذاکره‌کننده دولت قبلی با آنها مواجه بود، اکنون وجود ندارند. با اینحال، تأخیر یکساله آنهم بدون دستاوردی بیش از آنچه هیأت قبلی در اردیبهشت 1400 توانسته بود به دست بیاورد، بهیچوجه قابل قبول نیست. اکنون مردم کشورمان با سؤال‌ها و کنجکاوی‌هائی که در زمینه مذاکرات برجامی دارند، می‌خواهند به هیأت مذاکره‌کننده برجامی و دولت سیزدهم بگویند ما به همان دستاورد اردیبهشت 1400 قانع هستیم و این نکته که رسیدن به توافق به نام چه کسی و کدام دولت سند بخورد اصلاً مهم نیست. شما پای همان توافق که می‌دانیم موفق به افزایش دستاوردهایش نمی‌شوید را امضا کنید و سندش را به نام خودتان بزنید ولی برای رفع تحریم‌ها و حل مشکلات مردم بیش از این درنگ نکنید. می‌بینید که حتی نمایندگان مجلس یازدهم که با شما همراه و هم‌جناح هستند نیز از شرایط دشوار اقتصادی کشور و دشواری‌های معیشتی مردم به فریاد آمده‌اند. این واقعیت را بپذیرید که کشور به یک دگردیسی در مدیریت اقتصادی و در سیاست مذاکرات برجامی نیاز دارد. بدون این دگردیسی نمی‌توانید مشکلات اقتصادی را حل کنید و هرچه بیشتر آن را به تأخیر بیاندازید، مشکلات انباشته‌تر می‌شوند و ممکن است کار به جائی برسد که نتوانید از عهده حل آنها برآئید. تا دیرتر نشده از این بی‌تصمیمی عبور کنید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • مهرداد سربندی
    5

    اجازه امضائ توافق برجام دست رئیسی نیست همانطور که دست روحانی نبود. این امضائ بدون مجوز کاسبان دور زدن تحریم ها امکان ندارد. حالا حالا تو بگو معیشت مردم ایران که هیچ معیشت کل مردم آسیا به این توافق بستگی داره. خب ربط این معیشت با سود دور زدن تحریم ها چیه؟ برای آنها که سالی 16 تا 20 میلیارد دلار درآمد تحریم دور زدن دارند معیشت مردم کلیویی چند؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      آن دولت خیانت کار سر کار نمی آمد برجامی امضا نمی شد همانند سعد آباد که همین طیف ضد ایرانی با بین المللی کردن مسئله داخلی آن را امضا کردن و بازی تحریم را کلید زدن

    • وحید
      3

      واقعا معلوم نیست اجازه توافق با کی هست ،هر بخشی از این حکومت راجع به اون نظر می ده ولی هیچ کاری پیش نمی ره .
      فقط برای یه عده خوبه که حرفهای تلویزیون رو بلغور کنند.

    • .
      2

      برجام چه در زمان محدودي كه يكطرفه توسط دولت روحاني انجام شد و چه بعد از آن كه با خروج يكطرفه آمريكا ملغي شد هيچ دستاوردي بجز خسارت براي ما نداشته . پس بهتر است برجام را فراموش كنيم و به فكر اين باشيم كه روي پاي خود بايستيم و به غربيها اعتماد نكنيم . هر جا كه به نيروهاي خودي اعتماد كرديم پيشرفت كرديم .

    • ولي
      2

      كاسبان تحريم همانهايي هستند كه كه به ترامپ و اوباما نامه نوشتند اين مردم و مملكت را بيشتر تحريم كنند ( منافقين خلق و اصلاحات )

  • ناشناس
    7

    واقعیت اینست که ما برخلاف شعارهایمان زورمان به دشمن نمی‌رسد پس بهتر است راه مدارا را در پیش بگیریم...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      19

      ما زورمان زیاد هست منتهی غرب زده ها رخنه می کنند در حکومت و این قدرت را کم می کنند با توافقات ننگین در ضمن آنها می خواهند با ما رودرو شوند و نه ما با آنها وقتی در امور داخلی ایران دخالت می خواهند بکند
      امان از شست و شوی مغزی، افکارت دست خودت باشد

    • 5

      اخه نفهم روسیه دارد مملکتمونا میگیرد توی نفهم پاچه خوار به غرب گیر میدی وپوتین میمالی ؟کاش کمی شرف داشتی .

    • ناشناس
      6

      خوب بگو ببینم چگونه دارد می گیرد؟ حتما با کشت فرا سرزمینی ما در آنجا نه؟ خخخخخخه

    • اميد
      2

      اگر به اصلاح طلبان وطن فروش اعتماد نكنيم پيشرفت ميكنيم . اعتماد به غرب نتيجه معكوس داده .

  • ناشناس
    7


    مسئله برجام تبدیل به ابزاری شده است که هم ایران و هم آمریکا بوسیله آن یکدیگر را تحت فشار می گذارند. بهترین گزینه درخصوص برجام این است که بی خیال برجام و منافعی که شاید از آن حاصل شود باشیم.

  • محمود
    8

    آقا اینا روغن رو 4 برابر کردن الان اقتصاد روغن گرفته و با افتخار 10 درصد ارزون نمودندی! این شکستن تحریمه ا اگه نیست پس چیست😁

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      وقتی از عمد ارز 4200 داده می شود که اقتصاد را نابود کند برای ساده لوحان خوب جواب می‌داده آن قیمت سازی کاذب!

    • 3

      حالا که الحمدولله با حذف ارز 4200 اقتصاد شکوفا گشت !

    • 4

      لشگر تک نفره ساندیسی خود فروخته دوباره فعال شد .

    • .
      1

      خودكفايي و عبور از تحريمها سخته ولي آخرش عاقبت به خيريه انشالله

    • .
      0

      جوخه پيرمردهاي تروريست منافق هم دارن دست و پا ميزنن و كامنتهاي چرت و پرت ميزارن . ولي كور خوندن

  • محسن s
    16

    سلام ودرود خداوند برپیامبر رحمت وآل او اینکه فکرکنیم توافق نامه برجام امضاء بشه مشکلات حل میشه سرابی بیش نیست شاید قسمتی ازمشکلات حل بشه اختلاف ایران وامریکا مشکل هسته ای نیست تازمانی که خلع سلاح موشکی وحمایت ازلبنان وعراق ویمن دست برنداریم غرب نمیزاره آب خوش ازگلوی ایران پایین بره غرب دنبال نوکرمی گرده نه مزاحم منافع نامشروع خودش ولی مشکل بیشترما داخلی است نان خور زیاد ودرآمد کم نان خورهای اضافی هم هیچ سودی به حال مملکت ندارند اگرمنابع موجود درست توزیع بشه این همه مشکلات نداشتیم یاحق

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      عراق ولبنان چی هست؟ آنها نقشه تجزیه ایران در 50 سال قبل کشیدن به همراه همین کشور عراق و سوریه

  • سلمان
    10

    اگه پوتین اجازه بده

    نظرات شما -
    • .
      20

      حالا كه دم آمريكا و چهار تا كشور اروپايي كه خودشون رو قيم كل دنيا ميدونند ، چيديم شما چرا نگران هستي .

    • فیودور
      4

      چجوری دمشون رو چیدید

    • به فيودور
      3

      چشم بصيرت ميخواد كه تو نداري

  • ناشناس
    9

    میترسند .چون میدانند آمریکا شاه را کنارزد وآخوندها را درایران به مقام شاهی رساند حالا میترسند

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      14

      حرف مفت كه كنتور نمي اندازه

    • ناشناس
      7

      کوچلو آخون ها کاری بر سر آمریکاجانت آوردن که هیچ کشوری تا حالا نکردن و اینقدر نسبت به 40 سال قبل ضعیفشان کردیم که روسیه را شیر کردیم جلوی ناتوی شما بگیرد پس تا دیر نشده برگردید به سرزمین سرخپوستان که غصب کردید وگرنه با آبروریزی بیشتر به یک کشور عادی تبدیل خواهید شد

    • ناشناس
      3

      نه حالا گونه ای از عربها و تزارها سرزمین ایران را غصب نکردند

    • ناشناس
      2

      چگونه عرب سرزمین ما را غصب کردن؟ غصب کردن را اصلا میدانی یعنی چی؟

  • علي
    22

    جناب روزنامه جمهوري اسلامي ، گويا حافظه شان دچار زوال شده است و فراموش كرده اند كه برجام هيچ دستاوردي نداشت . تمام مشكلات به داخل و نحوه مديريت بر ميگردد . دنيا فقط غرب نيست و با عدم امضا برجام دنيا به آخر نمي رسد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اینها کاسب تحریم هستند و می خواهند بعد هر توافق تحریم بیشتر شویم تا مجبور شویم دیگر ابزار قدرت را بدهیم تا لیبی و عراق و اوکراین را رقم بزنند وگرنه یک ادمی که کمی فکر کند می فهمد 60 سال هست اقتصاد ایران درجا می زند درحالی که فقط چند سال آن تحریم بوده ایم

    • .
      0

      كاسبان تحريم جبهه اصلاحات و برخي مزدوران داخلي هستن كه به ترامپ و اوباما نامه نوشتند اين مردم و مملكت را بيشتر تحريم كنند .

  • امير
    12

    حالا كه آمريكا براي برجام التماس ميكند و از آن طرف شاخ و شونه ميكشد پياده نظام خودش را هم در داخل مامور كرده تا به حكومت فشار بياورد . در حالي كه مشكل برجام نيست مشكل عدم مديريت صحيح منابع است . ايران و دولتهاي همسايه ظرفيت زيادي براي ارتباط موثر و كاهش فشار تحريمها دارند .

  • ولي
    16

    خدا لعنت كند واداده هايي كه بلندگو و مهره آمريكا در داخل هستند . جناب مسيح مهاجري برجام چه نفعي براي ما داشت ؟ در ضمن ما از برجام خارج نشديم آمريكا با سياست چماق و هويج يكطرفه خارج شد .

  • بی طرف
    3

    اگر بر جام مشکل کشور نیست چرا یکسال دارید مذاکره میکنید اگر روسیه و چین اجازه بدهند برجام چیزی بدی نیست و اگر برجام برای کشور مشکل ایجاد نکرده پس چرا چنین وضعیتی اقتصادی ودارو داریم

    نظرات شما -
    • .
      0

      مذاكره ميكنيم چون مذاكره چيز بدي نيست ولي از اون طرف هم معطل مذاكره نمي مانيم و تلاش ميكنيم .

  • محمد گلکار خوزانی
    1

    روز نامه جمهوری اسلامی
    همه اینها شعار است .
    کسی نمی‌خواهد گره ی از مشکلات باز کند.

  • احمد دهقانی
    1

    خدا پدرت بیامرزه اینها هی فس فس میکنن تا تا دوباره یا چیزی مثل جنگ اکراین همه کاس کوزه ها رو بریزه به هم

    نظرات شما -
    • .
      0

      ما كه به تمام تعهداتمون در برجام جلو جلو عمل كرديم . اين عهد شكني . زورگويي طرف مقابل بوده و هست كه برجام را معطل كرده . هر دفعه در مذاكرات توقعات جديدي دارند.

  • علی
    2

    رئیسی کاره ای نیست
    همان طور که روحانی کاره ای نبود
    همان طور که احمدی نژاد کاره ای نبود
    همان طور که خاتمی کاره ای نبود
    کاره اصلی کس دیگریست

  • ناشناس
    0

    بزرگترین مشکل دولت کلی گویی وعدم گفتن واقعیت به مردم واعتماد به آن هست من نوعی انواع تورم وگرانی راتحمل می کنم ودوست دارم دولت موسئولین با هام روراست باشند آقا روزنامه بدنبال علت عدم اعتماد دولت به مردم وصادق بودن آن باشید شما باید با رسانه تان دولت را پاسخگو کنید

  • دور بزن دستی تکان بدیم
    1

    روزنامه جمهوری با آن همه اطلاعات آشکار و پنهان جوری خودشو نشون میده که نمیداند رییسی کجای تصمیم گیری برای چنین اموراتی است.

  • محمود
    4

    این پوتین جنایتکار مانع توافق میشه میزاره توافق بشه لعنت به روسیه و پوتین جنایتکار متجاوز

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خوب بگو ببینم چگونه؟

    • .
      1

      آدرس را اشتباه گرفتيد . به آمريكا لعنت كنيد كه يكطرفه از مذاكره خارج شد و با قلدري تحريم ميكند . حالا به التماس افتاده بدبخت .

  • بازنشسته
    2

    اگربرجام روامضاکردیم وچندماه دیگه دولت جمهوری خواه آمدوازبرجام خارج شدوقیمت دلارمثل دفعه قبل ۱۰برابرنه ۵برابریعنی ۱۵۰هزارتومان شد
    اونوقت چی میشه؟

    نظرات شما -
    • 1

      خاک تو این اقتصاد ویران و رانتی و مسئولین خرافه ای که با یه تشر آمریکا دلار ۱۵۰ بشه.

  • ایرانی
    1

    چه عجب خبر فوری یه خبر به نفع مردم گذاشت

  • 1

    دروغگو قرار بود بورس را درست کنی خراب تر کردی چند تا کارشناس بفرست روند معاملات در بورس را بررسی کنند اونوقت متوجه خواهی شد شاخص کل عدد غیر واقعی را نشون میده مگه میشه در عرض یک سال سه چهارم نمادها باز دهی منفی بالای ۴۰درصد داشته باشند ولی شاخص عدد بالاتری را نشون بده از وقتی که شما قرار شد بورس را درست کنی زیان ما ۲۰درصد بیشتر شده سهام خودرو را نگاه کن قبل از تشریف فرمایی شما ۳۰۰تومان بود الآن شده ۱۸۰تومان ما چه گناهی کردیم در بورس سرمایه گذاری کردیم!

    نظرات شما -
    • 2

      بريد از روحاني و دارو دستش بپرسيد چه بلايي سر بورس و شركتهاي بورسي و مملكت آورد و خودشون رو بستند و مردم را بيچاره كردند كه تا دولت بعدي تا چند سال بايد تاوان ان را بدهد .

  • ناشناس
    1

    کدوم مردم ؟ کدوم مشکل ؟ ایشون دراطرافشان غیر از وفور نعمت ومردم دستمال ابریشمی بدست نمیبینند .

  • 1


    وظیفه روحانیون در این مدت 44 سال فقط اهانت و خیانت و پایمان کردن حق وحقوق مظلومان بوده است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      چند روز پیش در محله ما جنوب تهران که اتفاقا مردم مذهبی هم داره مردم یک روحانی و طرفدارانش را بشدت کتک زدند و الان در بیمارستان بستری ند به نظر میرسه تعرض به روحانیون زیاد شده ولی قطره چکانی رسانه ای میشه

    • به ناشناس
      1

      به اربابت در كمپ آلباني لعنت دروغگو

  • هموطن
    0

    ابنها چیزی از سفره خانواده خود کم نشده تازه حقوق و مزایا شان اضافه شده سفره رنگین خود و همکارانشان بزرگ شده والا بفکر زندگی می بودند کدام وزیر موفق بوده. ولی نمایندگان ترس عدم تایید در دوره بعد سکوت کردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها