امیرعبداللهیان: در مذاکرات، هیچ‌ مطالبه زیاده‌خواهانه و فرا برجامی مطرح نکردیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مذاکرات اخیر برای احیای برجام، ما هیچ‌گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و فرا برجامی مورد ادعای آمریکا مطرح نکردیم.

امیرعبداللهیان: در مذاکرات، هیچ‌ مطالبه زیاده‌خواهانه و فرا برجامی مطرح نکردیم

حسین امیرعبداللهیان بعد از ظهر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر که برای دیدار و رایزنی با مقامات ایران راهی تهران شده است، افزود: در دیدار امروز گفت‌وگوهای سازنده‌ای با یکدیگر در مورد برخی از موضوعات دوجانبه داشتیم و در اینجا لازم می‌دانم که قدردانی خود را از وزیر خارجه قطر به خاطر هماهنگی خوبی که بین مقامات ورزشی کشورمان با مقامات برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر ایجاد کرده،‌ اعلام کنم.

وی با بیان اینکه ما توانستیم در زمان دیدار روسای دو کشور کارگروه‌هایی را در این زمینه فعال کنیم و برخی از هماهنگی‌های ضروری را برای تسهیل حضور ورزشکاران، فوتبالیست‌ها و حضور شهروندان ایرانی برای تماشای مسابقات جام جهانی انجام دهیم، افزود: تا شب گذشته پیگیری‌ها در این زمینه انجام شد و به تصمیمات رضایت‌بخشی در سایه همکاری‌های موجود بین مقامات فنی دو کشور در این حوزه رسیدیم.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برخی از تجار ما مشکل داشتن اقامت طولانی مدت در دوحه را داشتند که این موضوع در سفر روسای دو کشور و دیدارهای آن‌ها با یکدیگر در دستور کار قرار گرفت، افزود: در گفت‌وگوهای امروز در تهران از زبان وزیر خارجه قطر شنیدیم که از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست قطر نخواهد بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه همچنین در جریان رایزنی‌های امروز در زمینه تسهیل حمل و نقل و حل مشکلاتی که برای تردد لنج‌های ایرانی به خاطر شیوع کرونا به وجود آمده بود گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد:‌امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات که نگرانی‌هایی را در مورد افزایش حجم روابط تجاری دو کشور ایجاد کرده، باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه در این دیدار در مورد لزوم تقویت سازوکارهای منطقه‌ای و همکاری‌های درون منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم،‌افزود: قطر همواره در گفت‌وگوهای منطقه‌ای و تقویت این گفت‌وگوها نقش مثبتی داشته و گام‌های سازنده‌ای برداشته است.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: در اینجا بار دیگر از حسن استقبال و میزبانی دولت قطر برای انجام گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها تشکر می‌کنیم. هماهنگی خوب و نقش سازنده‌ای امیر قطر و وزیر خارجه قطر در این ارتباط انجام دادند و کمک کردند که گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و همه طرف‌ها و در این مسیر همواره تلاش دوستان‌مان در قطر را برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود را شاهد بوده‌ایم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: در همین جا مایل هستم که بار دیگر تأکید کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد:‌در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی توانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.

وی افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • ناشناس
    8

    نتیجه مذاکره در این مدت 9 سال صفر!
    جنایات آمریکا علیه مردم ایران سابقه 60 ساله دارد.
    جنایات اروپا علیه مردم ایران سابقه 60 ساله دارد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      لعنت بر تو و همفکرانت و همچنین تیم مذاکره کننده بی سواد.....

  • 1

    ایران درخواست‌هایی روی میز گذاشت که به برجام ربطی دارد و عملکرد، رفتار، دخالت و مداخله آمریکا به برجام ربطی ندارد.
    آمریکا، مقصر اصلی بن‌بست در مذاکرات رفع تحریم‌ها

    نظرات شما -
    • به چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۲۱:۵۶:۴۰
      0

      درخواست های ایران خیلی به حق ، دولت قبلی آمریکا در حق ایران ظلم کرد بسیار صحبح ، دولت های زمان انقلاب و فبل آن در حق مردم ایران ظلم کردند هم بسیار درست ، ولی آیا برای دولت فعلی آنها هم به جزء دشمن دانستن آنها توسط ما حتی بعد تضمین رفع تحریم ها و بیشتر افتادن در آغوش روسیه و چین و اروپا و دیگران نتیجه ای آیا اگر منطقی بیندیشیم برای آنها هم خواهد داشت ؟ کجای دنیا دولت های یک کشور را همه را به یک دید می‌نگرند ؟

  • ناشناس
    0


    ترکیه جنایتکار ثابت کرد که فرقی با رژیم کودک کش، آدم کش، مسلمان کش صهیونیستی ندارد برای همه مردم دنیا هم ثابت شده است.

  • 0

    اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، آمریکا نفت سوریه را به عراق قاچاق می کند

  • 0

    ائتلاف متجاوز به دنبال اشغال یمن بود

  • 0

    ادعای پوشالی حقوق بشر آمریکایی به روایت نهادهای بین المللی

  • 0

    اگر مذاکرات برای ایران منافعی نداشته باشد ضرورتی برای ادامه آن نیست
    اگر مذاکرات نخواهد برای ما منافعی در بر داشته باشد ضرورتی برای ادامه آن وجود ندارد.

  • 0

    ایران صادقانه و با تعهدی که دارد به تعهدات برجامی خود عمل کرده و به مذاکرات پایبند است اما آمریکا حاضر نیست منافع ملت ایران را به رسمیت بشناسد.

  • 1

    کارشکنی آمریکا در روند مذاکرات امروز به حدی رسیده که داد اروپایی‌ها را درآورده و نماینده اتحادیه اروپا نیز نسبت به این مسأله واکنش نشان داده است.

    نظرات شما -
    • به چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۲۳:۰۵:۰۸
      0

      نماینده اتحادیه اروپا به نوعی نماینده اسرائیل میباشد ، هنوز برای شما ثابت نشده که اسرائیلی ها یکی به میخ یکی به نعل میکوبند . اسرائیلی ها نگران اصلاح روابط ایران با آمریکا هستند .

  • 0

    رئیس جمهور ما تأکید داشته که ما مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهیم و برای این مذاکره می‌کنیم که منافع و حقوق ملت ایران احیا شود.
    این صحبت آقای رئیسی باید در روند مذاکرات مدنظر قرار گیرد و ما مذاکره را برای مذاکره نخواهیم.
    اگر بنا بر این باشد که مذاکرات برای ما منافعی در بر نداشته باشد ضرورتی برای ادامه آن وجود ندارد چرا که ما به دنبال احقاق حق ملت ایران در مذاکرات هستیم نه چیز دیگر.

  • 0

    آمریکا منشور سازمان ملل را رعایت نکرد
    آمریکا با خروج از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
    آمریکا بداد عضو برجام نیست و تاکنون هم نبوده است.
    آمریکا دیگر عضو برجام نیست.
    دوران زور گویی آمریکا جنایتکار دیگر گذشته است.
    فرانسه جنایتکار اگر قادر به انجام تعهداتش نیست بهتراست مانند آمریکا جنایتکار از برجام خارج شود.
    فرانسه به همراه انگلیس و آلمان از سال 2015 تاکنون تعهدات خود را برجام انجام نداده است.
    دوران زور گویی فرانسه جنایتکار دیگر گذشته است.

    نظرات شما -
    • به چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۲۳:۰۶:۲۲
      0

      آمریکا نه و ترامپ احمق با طرفدارانش خارج شد ، اولا فرق یک کشور و طرفداران ترامپ را بدانیم در ثانی شما اگر راست می‌گویید جلوی ونزوئلا شدن و تورم افسارگسیخته و زنجیروار را که از سکه و طلا شروع می‌شود را بگیری؟ گور پدر دولت های آمریکا و فرانسه و آلمان و انگلیس

  • ناشناس
    0

    چطورمی توان به رژیم صهیونیستی که لااقل 200 کلاهک هسته ای دارد و اجازه داد مدعی جهان عاری از سلاح هسته ای و برنامه هسته ای ایران باشد؟ علاوه بر آنکه سلاحهای کشتار جمعی رژیم صهیونیستی باید تحت نظارت جامعه بینالمللی نابود شود و منطقه خاورمیانه اسلامی عاری از سلاحهای کشتار جمعی اداره شود کلیه قطعنامههای شورای امنیت علیه اسرائیل غاصب باید مو به مو اجرایی شود. در ضمن برای تحقق این امر خطیر پیشنهاد میشود در جهت سلامت نفوس انسانی در جامعه بشری امتیاز حق وتوی جمهوری اسلامی ایران که قطعاً به ندرت از آن استفاده خواهد شد توسط سازمان ملل متحد و افکار عمومی جامعه بشری طی یک همهپرسی جهانی به رسمیت شناخته شود.

    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم صهیونیستی همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.

  • 3

    فهرست اقدامات تروریستی ۱۰۰ سال اخیر آمریکا
    تولید، حمایت، همزیستی و مدیریت تروریسم براساس اسناد تاریخی یکی از وجوهات ممیزه سیاست خارجی آمریکا در روابط با ملل و دُوَل خارجی است. آنچه تاریخ در خود ثبت و مقامات آمریکایی به آن اذعان دارند مشخص می کند که منبع و مصدر تروریسم جایی غیر از منطقه خاورمیانه است.

    نظرات شما -
    • به چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۲۳:۱۰:۵۳
      0

      اشتباه جنابعالی همین جاست ، یعنی طبق گفته شما ما باید معاویه و یزید و ابن زیاد و شمر و امثال آن و داعش و اسرائیل تروریست و تفکر وهابی ها و امثال آن را به آمریکا ربط دهیم ؟ با منطق شما اگر از مقامات ایرانی مخالف هم ایران را منبع تروریسم بدانند آنها به آن اتکا کنند .

  • ناشناس
    3



    مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی وو غیره در باره صلح آمیز هسته ای در این مدت 9 سال بی مورد و بی ارزش بوده است و هم به نفع مردم ایران و کشور ایران نبوده است.

  • ناشناس
    2

    وقتی که کسی در این مدت 9 سال درک نمی کند، نمی داند و نمی فهمد و توجهی نمی کند مشکل ایران با آمریکا از طریق مذاکره، توافق هسته ای، مذاکرات وین، قطر، گفت وگو، ملاقات، دیدار و همکاری حل نمی شود ولی متاسفانه باز هم به دنبال برجام و مذاکرات است و این یک اشتباه بزرگی است.

  • 1

    ایران باید بطور کامل برگ برجام را رسما در رسانه ها اعلام کند برجام از سال 1394 تاکنون ثابت که عامل اصلی مشکلات ایران، منطقه و جهان بوده است و مشکل مردم و کشور دیگر از طریق برجام حل نخواهد شد و حل نمی شود و تاکنون هم برای همه مردم ایران ثابت شده است.

  • ناشناس
    1

    پیگیری برجام و مذاکرات از سوی ایران غلط و اشتباه است.

  • ناشناس
    0

    بالاترین خیانت به یک ملت آن است که کسی به مردم حرف دروغ بگوید

  • 0


    اقدام ایران در کاهش تعهدات، برای حفظ برجام است

  • 0


    آمریکا در مذاکرات کارشکنی کرد
    با اینکه ترامپ از برجام خارج شد و بایدن هم نمی‌خواهد به برجام برگردد اما مدعیان اصلاحات که می‌گفتند «امضای کری تضمین است

  • 0

    اعتراف روحانی: مسائل اصلی با آمریکا در مذاکرات وین حل و فصل شده است
    روحانی: در مذاکرات وین مسائل اصلی ایران با آمریکایی‌ها حل و فصل شده

  • 0

    جنگ روانی هدف آمریکا در طرح تحریم‌های جدید
    اشغالگران آمریکایی به سرقت نفت سوریه ادامه می‌دهند

  • 1

    آمریکا بدون اجازه اسرائیل نمی تواند برجام را اجرا کند.

  • 1

    مذاکره در قطر تله است نباید به آمریکا جایزه بدهید

  • 1

    مذاکره با آمریکا بی فایده است

  • 0

    پیش‌بینی می‌کنم که دوره بایدن، دوره بحث با ایران باشد و همچنین تلاش برای بازگرداندن توافق هسته‌ای. موضوعی که از جانب ایران مطرح شده، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است تا ایران نیز به تعهدات توافق بازگردد. توافق جدیدی پیش از بازگشت به توافق قبلی در کار نیست.

  • 0


    همانطور که رهبر انقلاب پیش از این اعلام کرده بودند ایران برای مذاکره با آمریکا در چارچوب برجام مشکلی نداشت؛ اما امروز آمریکا در برجام حضور ندارد.

  • 0


    در سال‌هایی که محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه مذاکرات را انجام می‌داد در موارد متعددی تجربه مذاکره مستقیم، بی‌واسطه و از نزدیک با آمریکا را داشته‌ایم. یعنی دو کشور در چارچوب برجام با هم مذاکراتی داشته‌اند؛ اما نتیجه آن شد که همه ما شاهد آن بودیم.

  • 0

    مذاکره با آمریکا، موضوعی تجربه شده است. این حرف به این معنا نیست که هر مذاکره‌ای را در شرایط فعلی نفی کنیم ولی وضعیت امروز با شرایط گذشته تفاوت‌هایی پیدا کرده است. پیش از این انجام مذاکرات برای اصل انعقاد برجام بود؛ اما امروز این توافق وجود دارد و راهکارها و سیاست‌ها تغییر کرده است.

  • 0

    کسانی که توصیه می‌کنند ایران بار دیگر پای مذاکره مستقیم با آمریکا برود بیشتر باید به جای مسئولان کشور، غرب را مخاطب خود قرار دهند تا با انجام تعهدات خود، موانع از مسیر ادامه مذاکرات برداشته شود

  • ناشناس
    0

    در گذشته چند بار مذاکره مستقیم با آمریکا را انجام داده‌ایم و امروز شرایطی که داریم به مراتب بدتر از گذشته شده است. علاوه بر محدودیت‌های هسته‌ای، متحمل تحریم‌های بسیار شدید شده‌ایم به طوری که در طول تاریخ هیچ کشوری تا این حد تحت تحریم قرار نگرفته است.

  • ناشناس
    0

    این موضوع نیازی به پیش‌بینی و حدس زدن ندارد. اینها گمانه‌زنی نیست بلکه اخباری است که آنها را تجربه کرده‌ایم. ما با غرب و ایالات متحده در چارچوب برجام مذاکره کردیم حتی در برخی مقاطع به طور غیرمستقیم و از طریق کشورهای واسطه به صورت پنهانی صورت گرفته اما نتیجه‌ای نداشته است.

  • 0

    بهتر این است که در داخل کشور وحدت ملی را حفظ کنیم و ساز مخالف با رویه‌ای که نظام و دولت و وزارت امور خارجه و شورای امنیت عالی ملی اتخاذ کرده است نزنیم، تا این روند به ثمر بنشیند.

  • ناشناس
    0

    باید بدانیم اگر بخواهیم در حال حاضر با آمریکا مذاکره داشته باشیم طرف مقابل لیست بلندبالایی را پیش روی مسئولان ایران خواهد گذاشت و به تعهدات کشور ما اضافه خواهد کرد تا رضایت آمریکا جلب شود. با فرض اینکه برجام و مسئله تحریم‌ها حل شده باشد، باز هم آنها ادعاهای دیگری خواهند داشت و موضوعاتی همچون حضور منطقه‌ای ایران، فعالیت موشکی، حقوق بشر و مباحث این چنینی را پیش خواهند کشید که اینها به طور مستقیم با منافع ملی ایران در ارتباط است.

  • ناشناس
    0


    بنابراین مذاکره مستقیم با آمریکا در حال حاضر جز اینکه هزینه‌ای بر کشور تحمیل کند، نتیجه‌ای نخواهد داشت و منفعتی برای ما به همراه نخواهد آورد. راهی نداریم جز اینکه کشور را از لحاظ اقتصادی تقویت کنیم تا مذاکره برایمان دستاوردهایی داشته باشد.
    آمریکا پیش‌شرط‌هایی برای مذاکره دارد که عملاً امکان مذاکره را از بین می‌برد. بنابراین مشکل عدم مذاکره، مشکل ایالات متحده است نه ایران؛ یعنی آنها هستند که شرایطی را مطرح می‌کنند که امکان مذاکره و بهبود روابط را از بین می‌برد.

  • ناشناس
    1

    اسرائیل به همراه آمریکا به حمایت از داعش ادامه می‌دهد

  • ژاپن هنوز هم در آتش بمب اتمی آمریکا می‌سوزد
    4

    ژاپن هنوز هم در آتش بمب اتمی آمریکا می‌سوزد

  • 0

    غربی‌ها با فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی در فاجعه یمن شریک هستند
    که سعودی‌ها مسئول وضعیت موجود هستند، اما غربی‌ها با صادرات تسلیحات در این جنایت شریکند و تمامی مردم را قربانی می‌کنند.

  • ناشناس
    0

    سوریه: نیروهای آمریکایی همچنان در حال سرقت نفت هستند

  • 0

    6تروریست داعشی مورد حمایت آمریکا و متحدانش در عراق دستگیر شدند

  • 0

    به نظر می‌رسد این بار هم داستان مذاکرات به گونه‌ای رقم خواهد خورد که باز هم نتیجه‌ای نخواهد داشت. اروپا همانند آمریکا به ایران نگاه می‌کند و آمریکا نیز از ابتدا با ما دشمنی داشته و هنوز هم دارد. به نظر نمی‌رسد رویکرد جدیدی توسط آنها اتخاذ شده باشد.

  • 0



    رئیسی اشتباهات دولت روحانی را در مذاکرات تکرار نمی‌کند
    دولت رئیسی در مذاکرات اشتباه هشت سال گذشته را تکرار نکرده، البته انتقاداتی به اداره کشور وارد است اما رویکرد گفتگوها مقبول بوده و باید ادامه پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها