در نشست خبری وزرای خارجه ایران و آذربایجان مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: تهران و باکو از مرحله سوءتفاهم‌ها عبور کرده‌اند/ جیحون بایرام‌اف: خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم

وزیر خارجه گفت: توافق کردیم که مردم ایران و جمهوری آذربایجان از توافقات دو کشور احساس پیشرفت کنند.

امیرعبداللهیان: تهران و باکو از مرحله سوءتفاهم‌ها عبور کرده‌اند/ جیحون بایرام‌اف: خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم

حسین امیرعبداللهیان در نشست مشترک با همتای جمهوری آذربایجانی خود گفت: در این دیدار موضوع تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان مورد تاکید قرار گرفت و  حمایت خودمان را از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ اعلام کردیم.

وزیر امور خارجه در ادامه خبر از سفر الهام علی اف رئیس جمهور این کشور  و برگزاری اجلاس 3+3 بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزاری خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه، ترکیه و گرجستان خبر داد و گفت: یادداشت رسمی مبنی بر آمادگی رئیس جمهور آذربایجان به تهران دریافت کردیم در حال رایزنی برای مشخص کردن زمان سفر هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های استان‌های شمالی و غربی ایران آلودگی در رودخانه ارس است گفت که در خصوص مسائل زیست محیطی در خصوص رود ارس با «جیحون بایراموف» گفتگو کردیم.

حسین امیر عبداللهیان در ادامه انرژی و ترانزیت را دو موضوع مهم در همکاری های بین ایران و جمهوری آذربایجان دانست و گفت: توافق کردیم که مردم ایران و آذربایجان به طور ملموس از تفاهمات و توافقات و رفت و آمدهای مقامات دو کشور احساس پیشرفت کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با بیان اینکه بر اینکه بعد از سی سال اشغال اولویت اصلی جمهوری آذربایجان بازسازی مناطق اصلی آزاد شده از اشغال است تاکید کرد که همکاری های منطقه ای و اجرای پروژه های مشترک منطقه به خصوص با ایران چهارچوب اصلی روابط ما است و در این راستا ساخت یک مدرسه و بیمارستان را به شرکت های ایرانی واگذار کردیم .

به گفته جیحون بایرام‌اف جمهوری آذربایجان برای حضور شرکت های ایرانی در مناطق تجاری کشورمان معافیت‌هایی در نظر گرفته است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به صحبت های رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص مسائل محیط زیستی با تاکید بر اینکه اقدامات دو کشور در حوزه محیط زیست نتیجه بخش خواهد بود، گفت که محیط زیست رود ارس از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است که تبعات بسیاری برای کشورمان دارد.

جیحون بایرام‌اف همچنین گفت که در موضوعات دو جانبه با توجه به اراده سیاسی که بین رهبران دو کشور وجود دارد، ۱۸ درصد افزایش در پنج ماه سال ۲۰۲۲ در معادلات تجاری داشتیم، اما ظرفیت ها بسیار بالاتر از این ارقام است.

به گفته وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان پروژه های بین دو کشور نهایی خواهد شد؛ در خصوص تولید مشترک خودرو، تراکتور و ادوات کشاورزی توافقات خوبی انجام شده و تکمیل فاز دوم نیروگاه های خداآفرین یکی از پروژه های مهم دو کشور است.

حجیحون بایرام‌اف در ادامه پروژه کریدور شمال و جنوب را پروژه ای مهم در وضعیت سیاسی موجود ارزیابی کرد و گفت که جمهوری آذربایجان آماده است که ظرفیت این کریدور را افزایش دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین درباره روابط باکو و ایروان گفت که موضع جمهوری آذربایجان مبتنی بر صلح ثبات و همکاری در آینده است، جمهوری آذربایجان خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان است و اقداماتی دراین بازه انجام شده است و ماده های اصلی سند صلح را به ارمنستان دادیم.

جیحون بایرام‌اف در پایان از موضع گیری ایران در پلتفرم های منطقه ای به خصوص پلتفرم ۳ به علاوه ۳ بسیار استقبال کرد و گفت که جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک میزبان این پلتفرم ها خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها