زیباکلام: خبر روزنامه الاخبار لبنان و صحبتهای عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری، پیش‌درآمد مذاکره با آمریکاست

یک تحلیلگر مسائل سیاسی به خبر روزنامه‌ الاخبار لبنان در مورد دیدار پشت پرده و سطح بالای ایران و آمریکا پرداخته است و آن را باتوجه به نشانه‌های موجود دور از ذهن نمی داند.

زیباکلام: خبر روزنامه الاخبار لبنان و صحبتهای عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری، پیش‌درآمد مذاکره با آمریکاست

صادق زیباکلام در خصوص خبر روزنامه‌ الاخبار لبنان درمورد دیدار پشت پرده‌ی طرف‌های ایرانی و امریکایی(اینجا بخوانید)، گفت: اینکه آیا دقیقا چنین دیداری صورت گرفته یا نه و آیا آنچه الاخبار گفته موثق است یا نه را من نمی‌دانم؛ ولی آنچه مسلم است، این است که عزم و اراده‌ی جدی از سوی امریکایی‌ها وجود دارد برای اینکه به هرحال به یک توافقی با ایران برسند. ولو توافق کوتاه‌مدتی باشد.

او افزود: به همین خاطر ظرف چند روز گذشته گویا دونفر از اعضای هیئت مذاکره کننده در وین که یک مقداری سخت‌گیری‌های بیشتری می‌کردند و ایرادات‌شان باعث می‌شد که این مذاکرات به عقب بیافتد را جابجا کردند و دونفر دیگر را جای اینها گذاشته‌اند؛ بنابراین ممکن است که آنچه الاخبار گفته است درست باشد و چنین دیداری صورت گرفته باشد؛ چون هم ایران مایل و مسر است توافق صورت گیرد و هم امریکا، بنابراین بعید نیست که چنین ملاقاتی برای بوجود آوردن تصمیم و سرعت بخشی به مذاکرات صورت گرفته باشد.

زیبا کلام در ادامه گفت: می‌دانید که یکی از دلایل اصلی کندی کار این بود که هیئت ایرانی یکسری با اروپایی‌ها مذاکره می‌کردند، بعد اروپایی‌ها می‌رفتند با امریکایی‌ها مذاکره می‌کردند و بعد دومرتبه می‌آمدند با ایرانی‌ها مذاکره می‌کردند. در حالیکه در دوران آقای ظریف و عراقچی، هم به واسطه‌ی تسلط آنها به زبان انگلیسی، و هم مذاکرات مستقیم این رفت و برگشت نیازی نبود. بنابراین ممکن است که این ملاقات صورت گرفته باشد.

این استاد علوم سیاسی در واکنش به صحبت‌های مهدی فضائلی -عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری- (اینجا بخوانید) نیز می‌گوید: آنچه که آقای فضائلی می‌خواهند بگویند در حقیقت معنی‌اش این است که «ای مردم! ای طرفداران نظام! ای انقلابیون! اگر ما با امریکایی‌ها مذاکرات مستقیم بکنیم، علیرغم تمام بدی‌ها و چیزهای منفی که درباره‌ی مذاکره با امریکا در گذشته گفتیم، ولی اینها مربوط به آقای روحانی و دیگران می‌شده است که در دهه‌ی ۹۰ این مذاکرات را انجام می‌دادند و افراد انقلابی و وطن‌پرستی نبودند. اما این مذاکرات با امریکا که توسط تیم دولت آقای رئیسی صورت می‌گیرد، خیلی فرق می‌کند با آن مذاکرات؛ این مذاکرات توسط افراد انقلابی، وطن‌پرست و شجاع صورت می‌گیرد و بنابراین نخواهید که این مذاکرات را با آن مذاکرات مقایسه کنید». به عبارت دیگر ایشان در حقیقت دارند پیش‌درآمد و راه مذاکرات مستقیم با امریکا و کلیت مذاکره با امریکا را در نظر افکار عمومی هموار می‌کنند.

منبع: انصاف نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • شهرام. ر
    3

    در مملکت ما دولت (رییس‌جمهور و قوه مجریه ) در چنین تصمیم گیری هایی (مذاکره مستقیم با امریکا ) نقشی اساسی ندارند .
    یکنفر تصمیم می‌گیرد و دولت آن تصمیم را اجرا می‌کند ولی «تسلط ظریف به زبان انگلیسی که اشاره به ظعف وزیر امور خارجه فعلی است » ، جالب و غمناک بود .

    نظرات شما -
    • 3

      ضعف

    • شهرام.ر
      1

      سلام . ممنونم از ایرادگیری بجای شما . حق با شماست نوشتن کلمه نقطه ضعف به شکلی که من نوشتم (نقطه ظعف !!!!) ، جالب و غمناکتر بود (:

    • تغییرات دیپلماسی وادادگی به سیاست بازدارندگی .... این است مسئله .
      18

      حضرت امام سخنی نزدیک به این مضمون داشتند که اگر زمانی مجبور شدید با آمریکا مذاکره کنید با چشمان خشمگین مذاکره کنید....
      اقای زیباکلام و امثال این حضرات خود حق پندار اوج هنرشان تکیه با مسائل دم دستی مثل تسلط بر زبان انگلیسی و غیره است از درک و فهم مسایل عمیق و راهبردی در تامین منافع ملی عاجز هستند و روز به روز هم عاجز تر خواهند شد .......
      انفعال و بی عملی حداکثری تیم دیپلماسی ظریف تحت بهانه صبر انقلابی و صبر استراتژیک کار دست مردم داد
      طرف آمریکایی به خوبی می دانست که با فشار حداکثری وحتی با ترور اشخاص کلیدی و موثر دودی از کنده دیپلمات های ایرانی برنخواهد خواست کما اینکه اصلا جرات کبریتی را هم نداشتند تا در مقابل آمریکایی قد علم کنند
      ولی تیم آقای رییسی با حداقل امکانات دیپلماسی کشور را از رویکرد وادادگی به سیاست بازدارندگی شیفت داده اند که حتما موفقیت هایی هر چند نسبی هم بدست خواهند آورد و تا حدودی شکست های تیم ظریف را برای ملت جبران خواهد کرد ........

    • 0

      سلام، البته بگم من خیلی به شما ارادت دارم و خیلی وقت ها فقط میام خبر فوری که نظرات شما رو بخونم، مستدام باشید

    • خخخ
      3

      زف !!

    • خخخ
      5

      مرگ بر امریکا ! ! ! !فقط روسیه و چین ،
      مذاکره با شیطان بزرگ ،هرگز ،،هرکسی مذاکره کند قطعا نفوذی و جاسوس است ،،،،یا حد اقل ترسو و بزدل،،

  • فريدى
    1

    بسيار كار خوبى ميباشد كجاى دنيا مذاكرات به اين مهمى را با واسطه آنهم واسطه اى مثل روسيه وچين آدمخوار كه فقط به فكر منافع خودشان هستند انجام ميدهد واقعا بدور از عقل بود ،البته مسؤلين ما به تنها چيزى كه فكر نمى كنند منافع ملى است !!!!!!!!!!

  • ناشناس
    16

    سلام، مذاکره با دشمنی که با شما در جنگ باشه هم توجیه داره. بیشترین مشکل در دوره قبل ترور سردار سلیمانی بود که بعضی ها می خواستن حتی با ترامپ معامله کنن. بعد هم که موسم انتخابات بود و در این زمانها اصلا مذاکره ای با این سطح توجیه منطقی نداره. الان هم اگه دولت اصلاحات سرکار بود به احتمال زیاد اجازه مذاکره مستقیم رو هم گرفته بود.

  • د ح
    1

    لطفا مزدوران روس و چین دهنشون رو ببندند تا با آمریکا مذاکره بشه

  • ماس موسیر
    0

    لعنت فقرا بر کاسبان تحریم. که خون ملت را میمکند

  • ناشناس
    6

    آقای فضایلی غلط میگوید،درست مثل بقیه

  • محمود
    8

    یکی نیست به آقای زیبا کلام بگوید شما که از این حرفها میزنی ناهار خوردی ؟

  • ناشناس
    6

    آقای زیبا کلام شما که اینقدر صادق هستین و در جوانی مشروب خوردیدو دوست دختر هم داشتید ، راستشو بگین چند بار برای دیدن طوطی و کفتر سخنگو ... غیره ذلک رفتین جاهایی که بیرون امدنش مستلزم جبران بوده؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      پس خون حاج قاسم چی?????????????????

    • ناشناس
      1

      عاقلان دانند،راستشو بگو خیلی دل پری داری خودت چندبار رفتي

  • تاریخ
    0

    مذاکره مستقیم با آمریکا سیاسیترین تصمیم است .اما گذشته چراغ راه آینده است و همین فردای افشای مذاکره است که کله پوکان کوتوله دست گلی بزرگ به آب دهند.

  • ناشناس
    0

    چهل سال پیش همقطاران دانشگاهی شما امثال ابتکارها، مارمولک وار از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند، و باعث شدند که دلار الا

  • سیدعلی معلول ذهنی
    2

    لکن مذاکره نمی کنیم جنگ هم نخواهد شد ، خخخخخخ

  • ناشناس
    0

    یک ضرب المثل می گوید با گرگ هم دوست باش اما همیشه یک گرز در دست داشته باش

  • ناشناس
    1

    چه فایده ی مذاکره با آمریکا گیریم که با آمریکا هم مذاکره کردند وقتی که سودش برای لبنان وسوریه ویمن وغزه وفلسطینه میخوام نباشه.ماملت ایران ازحاکمیت ناراضی هستیم وسلام

  • محمد
    1

    به به چه چه اصلاح طلبان دنیا طلب به زیبا کلام که به تازگی پیشگویی میکند خجالت آور است این مردک تا دیروز در استان های مختلف برای روحانی وداردسته اش تبلیغ می کرد در حال حاَضر هم غیبگو شده واقعا مسخر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها