در مقاله ای در روزنامه اعتماد

عطاءالله مهاجرانی: چین و روسیه با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مخالفند

وزیر ارشاد در دولت خاتمی نوشت: مذاکره با آمریکا را نباید تبدیل به تابو کرد تا اگر به دلایلی و در شرایطی دولت یا حکومت تشخیص داد که مذاکره به نفع ملت و کشور است، نتواند از دیوار بلندی که ساخته شده است، بگذرد یا تابو را بشکند.

عطاءالله مهاجرانی: چین و روسیه با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مخالفند

عطاالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد نوشت:

خداوند رحمت کند، مرحوم آیت‌الله شاهرودی رییس وقت دستگاه قضایی، اطلاعیه داده بود که هر کس از مذاکره با امریکا سخن بگوید، برایش پرونده قضایی تشکیل می‌شود! و اگر مذاکره مستقیم کرد، متهم شود که ارزش‌های انقلابی را نادیده گرفته است. در اردیبهشت سال ۱۳۶۹ که مقاله «مذاکره مستقیم» را در روزنامه اطلاعات نوشتم جورج بوش پدر، محترمانه از ایران دعوت کرده بود، که درباره مسائل دوجانبه با ایران گفت‌وگو شود.

موضع او غیر از موضع ترامپ و پمپئو بود که شرایط مذاکره را دیکته می‌کردند و  مرادشان از مذاکره تسلیم شدن در برابر شرایط امریکا بود. بدیهی است که هیچ انسان منطقی و وطن‌دوست و انقلابی نمی‌توانست و نمی‌تواند در برابر چنان فشار و تحمیلی تسلیم شود. چنانکه وقتی بعد از تهدید ترامپ عده‌ای از ایرانیان خارج از کشور بیانیه‌ای مبتنی بر ضرورت مذاکره با امریکا منتشر کردند، من به عنوان نویسنده همان مقاله مذاکره مستقیم، مخالفت کردم و به صراحت گفتم هیچ کس در برابر تهدید تسلیم نمی‌شود. 

چند نکته: 

اول: از لحاظ نظری نمی‌توان مذاکره را مطلقا برای همیشه نفی کرد. موسی علیه‌السلام ماموریت و رسالت الهی داشت که با فرعون، رامسس دوم که جنایتکارترین فرعون از سلسله فراعنه مصر بود؛ با زبان خوش گفت‌وگو کند. تا شاید چنان گفت‌وگوی نرم توام با مدارایی در فرعون اثر بگذارد.

دوم: مذاکره با امریکا، در ماجرای سفر مک فارلین به تهران، حتما به مصلحت و منفعت ملت ایران در شرایط دشوار جنگی بود. برخی افراد افراطی و رادیکال با افشای سفر مک فارلین، در واقع به مصالح ملی آسیب زدند. البته گمان می‌کردند که مصلحند و انقلابی‌اند و از قم نیز حمایت می‌شدند.

سوم: در ماجرای سقوط صدام و نیز در افغانستان، ایران مستقیما در سطوح سیاسی، نظامی و امنیتی با امریکا مذاکره کرد. به عنوان نمونه، وقتی طرف مذاکره ایرانی در گفت‌وگو با مقامات نظامی و امنیتی امریکایی شهید قاسم سلیمانی باشد، چه نکته‌ای یا خرده‌ای بر مذاکرات می‌توان گرفت؟ بدیهی است که مذاکرات نمی‌تواند بدون اشراف مقامات عالی نظام، به ویژه رهبری صورت گرفته باشد.

چهارم: اگر امریکایی‌ها در موقعیتی باشند که اولا تحریم‌های غیرقانونی و غیرموجهی را که در زمان ترامپ برقرار شد  حذف کنند و بتوانند اطمینان نسبی طرف ایرانی را جلب کنند؛ مذاکره چه ایراد یا اشکالی می‌تواند داشته باشد؟ مذاکره یک پروسه است، نه یک امر ثابت و قطعی. طبیعی است که هر طرف می‌تواند پیشنهادات یا دیدگاه طرف مقابل را نپذیرد. مذاکرات طولانی در تاریخ دیپلماسی، در واقع اسناد و نشانه همین روند است. مذاکرات امیرکبیر در «ارزنة‌الروم» نمونه تاریخی چنین مذاکراتی است.

از طرف دولت ایران میرزا تقی‌خان امیرکبیر مامور مذاکره با دولت عثمانی شده بود. وی از سال ۱۲۵۸تا ۱۲۶۲ هجری- قمری در «ارزنة‌الروم» با نمایندگان دولت عثمانی و نیز نمایندگانی از روس و انگلیس، برای رفع اختلافات بین ایران و عثمانی مذاکره کرد. 

در موقعیت فعلی، امریکایی‌ها با خروج از برجام در دوره ترامپ، از زاویه سیاسی و منطقی و تبلیغاتی دست پایین را در مذاکره دارند. وقتی طرف ایرانی می‌گوید: «امریکا باید تضمین بدهد که بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد» و طرف امریکایی می‌گوید: «نمی‌توانیم تضمین بدهیم!» این سخن امریکا سنجیده می‌شود و نشانه موقعیت ضعیف امریکا در مذاکرات برجام است.

همه می‌دانند که شرط اصلی مذاکره، اعتماد به مواضع و سخنان طرف مقابل است. در هر حال مذاکره یک روش است، می‌توان در موقعیتی از این روش استفاده کرد یا نکرد. البته دیگر اعضای برجام، به ویژه انگلستان و فرانسه و حتی چین و روسیه، همواره در گفت‌وگوی مستقیم با امریکا هستند، اگر مصلحت اقتضا کند، چرا ایران از این موقعیت به نفع منافع خود بهره نگیرد؟ چنانکه می‌دانیم، واسطه‌ها همواره از زاویه منافع خود به موضوع نگاه می‌کنند، تردیدی نیست که روسیه و چین علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم امریکا و ایران و حتی بازسازی روابط دوجانبه دو کشور نیستند. نباید به گونه‌ای رفتار کرد که نماینده همسایه شمالی نقش کارگردان خودخوانده برجام را پیدا کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    4

    بابا پنجعلی :توحرف نزن

  • ناشناس
    1

    البته که اونا ارباب هستند و حرفشون لازم الاجرا ،
    فقط موندم که چطور فرمان کمونیست ها در ایران ظاهرش اسلامی شده ؟ و حرف خدا و پیغمبر و امام و نایب امام و .... تلقی میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخه ارباب گفته مستقیم دیدار نشود؟ اول این را بگو ببینیم چند تا ارباب داریم؟ بیشتر یکی که نمی شود ارباب داشت که شما هر روز یا چین یا روسیه را علم می کنید؟ خخخخه

  • پیر بازاری
    1

    میگن کسی را که خوابیده می شود بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده به هیچ وجه نمیشه بیدار کرد،این نقل مسئولین امروز کشور ماست

  • رضا
    2

    کاملا واضح است که روسیه دوست داره ایران در تنش با غرب و تحریم باشه تا خط لوله گاز ایران به اروپا نرسه و خودش انحصاری به اروپا گاز بفروشه

  • یاسین زالیزاده
    0

    معلومه که سالهاست چین وروسیه کشور رو میدوشند دوست ندارن رابطه ایران وامریکا خوب بشه

  • ناشناس
    3

    مذاکرات شما در این 20 ناموس فروشی بود و دخالت در امور داخلی ایران و لطفا از پیامبر هم برای این چیزها مایه نگذارید

    نظرات شما -
    • به ناشناس ماد...
      0

      بی ناموس تویی کافر همه را به ....خفه ششششو شششو

  • ایرانی آباد و آزاد
    5

    تمام‌گرفتاری مردم در این است گه نظام و دولت غلام حلقه به گوش روسیه کثیف و استعمارگر و فرصت طلب هستند!!!!!

  • ایران
    4

    جناب مهاجرانی؛
    ممنون از یادآوریتون.
    خخخخخخ.
    ولی چرا این حرفها و تنش پراکنی ها در مورد چین و روسیه، موقع مذاکرات دولت روحانی نبود؟؟؟
    از منظر طیف و جناح شما، موقع دولت روحانی، چین و روسیه خوب بودند.ما مستعمره شون نبودیم و...
    ولی تو شش ماه ورق برگشت؟؟؟!!!!!
    یادتون نره دولت روحانی زمینه ساز خیلی از این مسائل بود.
    دست بردارید و بیشتر از این اعصاب ملت رو متشنج نکنید.
    ملت خر نیستن و همه چیز رو بیشتر از شما ماش مخ های فراری و خائنین داخلی میدونن.

  • به : ابو عطا !
    5

    هر وقت گفتن خاك انداز ، خودتو ميونه بنداز ! فتنه گرانِ خائن را چه به مصلحت مردم شريف ايران . همان چراغ سبزي كه با فتنۀ 88 به دشمنان نشان داديد ، ماهيتـتان را آشكار كرد . و دريغ از برائت و عذرخواهي . مرا به خير تو اميد نيست ، شـــرّ مرسان !

  • عادل از قطب شمال
    3

    شما انتظار دارید از ولی نعمتمان اجازه نگیریم. اگه مذاکره کنیم که چین و روسیه چطوری ایرانو بدوشند

  • قلندر واقعی
    0

    بله متاسفانه مسئولان بی سواد ریاکار دین کمونیستی را ترویج میکنند و شدیم نوچه پوتین ریغو و چین چلغوز کمونیسم مسلمان کش

  • ماس موسیر
    0

    غلط میکنند چین ریغو روسیه فیغو میبرمشون اون زیر با دو تا آبنبات چوبی ....درسته آره درسته مستر خوف خوف حدس زدین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها