دستیار فرماندهی کل قوا:

دوران جدیدی در سیاست خارجی ایران آغاز شده است

دستیار فرماندهی کل قوا گفت: دوران جدیدی در حیات سیاست خارجی ایران شروع شده است. سیاست همسایگی با ۱۵ کشور، دشمنان غربی و برخی از رقبای منطقه ای را متحیر کرده است.

دوران جدیدی در سیاست خارجی ایران آغاز شده است

سرلشگر یحیی رحیم صفوی در همایش ملی ایران و همسایگان گفت: سیاست همسایگی با ۱۵ کشور، سیاست منطقه‌ای ایران در غرب آسیا و سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط همه جانبه با چین و روسیه، دشمنان غربی و برخی از رقبای منطقه ای و حتی برخی از افراد داخل کشور را متحیر و شاید غافلگیر کرده است.

به گفته سرلشگر یحیی رحیم صفوی ایران در سیاست همسایگی می خواهد در تنظیم سند ملی و راهبردی آمایش سرزمینی ۱۴۲۴ هجری شمسی خودش، برای هر یک از کشورهای همسایه، روابط همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، علمی، گردشگری دانشگاهی و محیط زیستی را در دراز مدت و حداقل ۲۰ ساله برنامه ریزی کند.

سند ملی آمایش سرزمین، سندی راهبردی است که با تکیه بر سیاست های کلی نظام، اصول و جهت گیری های ملی آمایش سرزمین، بیانگر سازمان فضایی توسعه بلندمدت ملی و مجموع راهبرد‌ها و سیاست های لازم برای تحقق آن در افق ۱۴۲۴ است، که مشتمل بر چشم انداز توسعه فضایی، تقسیم کار ملی، منطقه ای و استانی، الگوی مطلوب استقرار جمعیت، فعالیت و زیرساخت ها در پهنه سرزمین است.

دستیار و مشاوره ویژه فرماندهی کل قوا  گفت:۱۵ کشور همسایه ایران قابلیت گردشگری با جمعیت ۶۰۰ میلیون نفره را دارند. صادرات غیر نفتی به بازار چند صد میلیارد دلاری این کشورها می تواند در توسعه سیاست همسایگی مؤثر باشد.

او گفت: ایران با ۱۱ سیستم ژئوپلیتیکی همجوار است و می تواند تشکل هایی را بر اساس منافع مشترک به وجود بیاورد.می توان سازمان همکاری شانگهای و اکو را به یکدیگر پیوند داد.حرکت آرام آرام قدرت از غرب عالم به شرق نشان دهنده نظم جدیدی به نام دو بخش غربی- شرقی است.ایران تا سال ۲۰۵۰ می تواند به قدرت مؤثر تبدیل شود.

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرایط تحریمی امروز با استفاده از ظرفیت مرزها می‌توانیم داد و ستد بیشتری را با کشورهای همسایه داشته باشیم.۵۱ درصد استان‌های کشور در نوار مرزی قرار دارند و این فرصت خوبی است که با دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها، از مزایای مرزی استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    دیگه جای مونده باج بدید

  • ناشناس
    0

    گماشته روسیه و چین هم دوران جدیدیه

  • محمد از کرمان
    0

    اگر این قابلیت ها و سیاست ها بتواند در کوتاه مدت وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم را ارتقا و بهبود دهد ‌که خیلی هم خوبه ........،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها