امیرعبداللهیان در عمان و قطر به دنبال چه بود؟

سفر کوتاه وزیر خارجه کشورمان به دو کشور حوزه خلیج فارس و همچنین دیدار وی با یک مقام ارشد از مقاومت فلسطین در چندین سطح قابل بررسی است.

امیرعبداللهیان در عمان و قطر به دنبال چه بود؟

در بحبوحه حواشی مربوط به مذاکرات وین و اخبار ضد و نقیضی که برخی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره احتمال رسیدن به یک توافق چندجانبه درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کنند، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان سفری به دو کشور منطقه‌ای داشت که در سطوح و ابعاد مختلف قابل بررسی است. 

سفر کوتاه وزیر خارجه کشورمان به عمان و قطر با توجه به رویکرد و محور مذاکرات وی با مقامات دو کشور اهمیت راهبردی بالایی دارد.  حسین امیرعبداللهیان در سفر به عمان با معاون پادشاه و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و در سفر به قطر نیز با امیر قطر و وزیر خارجه این کشور دیدار داشت.

موضوعات تجاری، اقتصادی و همکاری در حوزه‌های فناوری و حوزه‌های متنوع مورد توجه دو طرف از جمله مسائلی بود که وزیر خارجه ایران در دیدار با مقامات قطری و عمانی مورد بررسی قرار داد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بعد از پایان این سفر کوتاه منطقه‌ای و بازگشت به تهران اظهار داشت، ایران به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه همواره در هرگونه راه حل، نقشی مهم و اساسی دارد و چه در موضوع مبارزه با داعش و چه در هر گفتگوی منطقه‌ای در طرف خوب تحولات بوده و نقش سازنده ایفا می‌کند.

اما این سفر و اهمیت استراتژیک آن را می‌توان در چند بعد مهم مورد بررسی قرار داد. جنبه نخست آن است که سفر امیرعبداللهیان به عمان و قطر به فاصله کوتاهی از سفر منطقه‌ای قبلی او انجام شد و بیانگر آن است که تاکید بر حسن همجواری و برقراری روابط دوجانبه و پایدار با کشورهای همسایه از جمله کشورهای دوست و برادر تا چه اندازه برای دولت جدید جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

جنبه دوم به این مسئله برمی‌گردد که همکاری‌های اقتصادی و تاکید بر شکوفایی اقتصادی منطقه یکی از محورهای اصلی گفتگوی وزیرخارجه کشورمان با مقامات قطری و عمانی بود و بر همین اساس می‌توان گفت که علاوه بر مسائل استراتژیک امنیتی، موضوع اقتصادی نیز به شکل گسترده ضمن دستور کار دولت در روابط آن با کشورهای همسایه است.

روابط ایران با کشورهای عربی در منطقه به ویژه قطر که روابط و همکاری نزدیکی با تهران دارد همواره همراه با تاثیرات مثبت و تامین منافع دوجانبه بوده است و این استراتژی در دوره دولت فعلی به شکل قابل توجهی دنبال می‌شود.

مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین نیز از جمله موضوعات مهمی بود که امیرعبداللهیان با مقامات عمانی و قطری در میان گذاشته و تاکید کرد که ایران دوستان منطقه‌ای خود را در جریان آخرین تحولات و مذاکرات وین قرار می‌دهد زیرا به عنوان همسایه این حق را دارند که در جریان این مذاکرات قرار بگیرند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین به تاثیرات مثبت دستاوردهای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اشاره و اعلام کرد که این روند به نفع همه کشورهای منطقه است.

البته لازم به ذکر است که سفرهای مذکور امیرعبداللهیان ارتباطی به جریان مذاکرات وین نداشت. «کوروش احمدی»، کارشناس ارشد سیاست خارجی و دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد در دفتر نیویورک و ژنو بر این باور است که این سفرها ربطی به میانجی‌گری بین ایران و آمریکا یا حتی مذاکرات وین ندارد. ایران و آمریکا در وین از کانال‌‎های متعددی در ارتباط هستند و همین موضوع نیاز به یک کشور میانجی عربی را رفع می‌کند. اصولا اصل مذاکرات در وین و در دستان علی باقری‌کنی است و وزیرامور خارجه خود به امور دیگر می‌پردازد. 

اما علاوه بر مقامات قطری و عمانی، وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر به دوحه با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین نیز دیدار کرد. امیرعبداللهیان در دیدار با این مقام عالی رتبه حماس به حمایت پایدار جمهوری اسلامی ایران از مسئله فلسطین تاکید نموده و جنایات اشغالگران صهیونیست در اراضی اشغالی علیه ملت و مقدسات فلسطین را محکوم کرد.

 اسماعیل هنیه نیز ضمن تشکر و قدردانی از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران در برابر ملت و آرمان و مقاومت فلسطین، خواستار اتحاد همه مواضع عربی و اسلامی در مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی شد.

این که وزیر خارجه کشورمان دیدار با یک مقام از مقاومت فلسطین را نیز در دستور کار خود قرار داده بیانگر جایگاه بالای آرمان و ملت فلسطین در دستور کار سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

منبع: الف
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    1


    آمریکایی ها و کشورهای اروپایی و با کمک مالی عربستان سعودی و امارات به دنبال جنگ داخلی در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن وغیره بودند و هنوز هم هستند.

  • ناشناس
    0

    رزمایش دریایی عربستان و فرانسه در دریای سرخ دخالت و مداخله و تهدیدی برای منطقه است.
    فرانسه جنایتکار در دریای سرخ چه غلطی می کند؟

  • 0

    هشدار پوتین به ناتو/ عقب نشینی نمی کنیم

  • 0

    آمریکا طی شش سال اخیر، ۳۵ هزار حمله هوایی در عراق و سوریه انجام داده است

  • 1

    آمریکا از بیم موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به سلاح لیزری متوسل می‌شود

  • 0

    آمریکا شرکت ژاپنی را به خاطر تجارت با ایران ۵میلیون دلار جریمه کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها