نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در آستانه سفر رئیسی به مسکو:

روسیه تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده/ همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است

نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نوشت: باید مراقب بود تا توافق های جدید منجر به افزایش روابط تجاری دو کشور شود و بیشتر از آنکه مشکلات دراز مدت روسیه را حل کند به نفع طرفین باشد. از طرفی تعادل در سیاست خارجی ایجاب می کند که نبایستی به برنامه و ظرفیت شیطان بزرگ برای کنترل روسیه و چین بی توجه بود.

روسیه تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده/ همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است

حسین علایی، استاد دانشگاه، در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «در این روز‌ها موضوع تمدید انعقاد قرارداد بیست ساله ایران با روسیه در دستور کار سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران است. از آنجا که در طول تاریخ روابط ایران و روسیه دچار فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است، خوبست دست اندرکاران کشور قبل از تمدید و انعقاد این قرارداد به سوابق تاریخی و رفتار روسیه با ایران توجه کنند و اقدامات خود را به گونه‌ای تنظیم کنند تا با توجه به منافع ملی ایران، هر دو کشور از آن سود ببرند.

طبیعی است که روابط دوستانه و همکاری ایران و روسیه به دلیل همسایگی دو کشور و فاصله آن‌ها از آمریکا به نفع طرفین است، ولی باید در انعقاد قرارداد با آن کشور به واقعیت‌های زیر توجه کرد:

۱- روسیه تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است.

۲- روسیه همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است.

۳- روسیه در حوزه نفت و گاز رقیب ایران است و موافق انتقال گاز ایران به اروپا نیست، زیرا آنجا را بازار خود می‌داند.

۴- روسیه در شورای امنیت سازمان ملل همواره علیه برنامه هسته‌ای ایران رأی داده و در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بیشترین قطعنامه‌ها علیه ایران صادر شد، برخی از آن‌ها را دولت روسیه پیشنهاد داده است.

۵- روسیه موافق داشتن چرخه غنی سازی در ایران نیست و گسترش دانش هسته‌ای در ایران را به نفع خود نمیداند.

۶- شوروی در جریان جنگ تحمیلی، مهم‌ترین حامی صدام حسین بود و بیشترین تسلیحات از جمله موشک‌های زمین به زمین و انواع هواپیما‌های میگ را در اختیار ارتش بعثی قرار داد.

۷- شوروی در زمان جنگ تحمیلی، تعدادی از نفتکش‌های کویتی را به منظور حمایت از عراق تحت پرچم خود قرار داد و از آن‌ها با کشتی‌های جنگی خود در خلیج فارس محافظت می‌کرد.

۸- روسیه علاقمند است تا ایران از نظر نظامی وابسته به آن کشور باشد. اکثر قرارداد‌هایی که تا کنون با آن کشور منعقد گردیده و بیشتر منجر به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ایران شده است، دارای هزینه نگهداری بالایی جهت نگهداری جنگ افزار‌ها و تسلیحات روسی است و این قرارداد‌ها درآمد مستمری را برای روس‌ها ایجاد کرده است.

۹- روسیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و روس تبار‌ها نقش مهمی در دولت اسرائیل دارند و آن‌ها همواره در چتر حمایتی روسیه قرار داشته اند. از سوی دیگر روسیه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در باره اسرائیل مخالف است و برای امنیت و بقای اسرائیل تلاش می‌کند.

۱۰- روسیه در جریان بحران قره باغ، ایران را در مذاکراتی که حتی ترکیه در آن‌ها شرکت داشت به بازی نگرفت.

۱۱- روسیه به کشور‌هایی که دارای روابط خوب با آمریکا هستند مثل ترکیه و هند موشک‌های ضد هوایی S-۴۰۰ واگذار کرده است، ولی تا کنون با ایران در این سطح روابط نظامی نداشته است.

۱۲- سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در سوریه همواره تماشاچی حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌های گروه‌های هوادار ایران در سوریه بوده اند و روسیه حتی هیچگونه فشار سیاسی برای جلوگیری از حملات اسرائیل به مواضع طرفداران ایران در سوریه وارد نکرده است. همچنین روسیه نظاره گر حملات اسرائیل به کشتی‌های حامل نفت ایران به سوریه بوده است و از خود هیچ واکنشی نشان نداده است.

۱۳- روسیه در برابر الحاق سرزمین‌های جولان سوریه به اسرائیل هیچگونه واکنش موثری انجام نداده است.

۱۴- پوتین علاوه بر آنکه به اکثر وزرای ایرانی در سفر به روسیه ملاقات نمی‌دهد، حتی به رئیس مجلس شورای اسلامی که چندی قبل میخواست پیام رهبری را به وی تقدیم کند به بهانه کرونا وقت دیدار نداد.

۱۵- روسیه دارای یک حکومت غیردموکراتیک است که مردم آن کشور نمی‌توانند فرد دیگری را به جای پوتین به ریاست جمهوری برگزینند و او هم از روسای جمهور مادام العمر دنیا است.

در هر صورت در انعقاد قرارداد با روسیه بهتر است به نکات فوق توجه شود. باید مراقب بود تا توافق‌های جدید منجر به افزایش روابط تجاری دو کشور شود و بیشتر از آنکه مشکلات دراز مدت روسیه را حل کند به نفع طرفین باشد. از طرفی تعادل در سیاست خارجی ایجاب می‌کند که نبایستی به برنامه و ظرفیت شیطان بزرگ برای کنترل روسیه و چین بی توجه بود؛ بنابراین بهتر است همچنان از سوی جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی "نه شرقی و نه غربی" دنبال شود تا برداشت جامعه از سیاست خارجی کشور "فقط شرقی نه غربی" نباشد. شرقی که از خراب بودن رابطه ایران با غرب سود‌های سرشار می‌برد.»

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    8

    خدا رحمت کنه پدرت ای مرد وطن‌پرست و صد لعنت به روسیه کمونیست و حامیان داخلی.

    نظرات شما -
    • دیپلماسی منافع ........
      12

      تعامل با کشورهای دنیا و کسب منافع ملی صرفا براساس تکیه بر توان داخلی و مولفه های قدرت ملی ممکن است ......
      شکست سنگین و افتضاح بار دیپلماسی لبخند در دولت بنفش روحانی با کشورهای غربی نباید ما را با شرقی ها بیش از حد درگیر کند......
      منافع ملی ایران در سیاست خارجی کاملا کسب کردنی است نه گدایی کردنی . این موضوعی است که نخبگان ما رابه غرب دوستی افراطی و شرق گریزی افراطی می کشاند .

  • ناشناس
    4

    شعار نه شرقی نه غربی سالهایست فراموش شده ! باید امثال سرداران بزرگی چون علایی تکیه برکرسی تصمیم گیری کشور بزنند نه کوتوله های بیسواد وپخمه حاضر که دارند همه روته دره میاندازند !

  • محمدجواد
    38

    تا الآن روسیه به خاطر سردار سلیمانی دوبار قطعنامه شدید شورای امنیت سازمان ملل رو وتو کرده اون هم در زمان پسا برجام که وزارت خارجه به شرق پشت کرده بود

    نظرات شما -
    • بهنام
      3

      میگم صنعتی و سنتی را با هم میزنی ؟؟؟
      کدام قطعنامه ؟؟؟؟

  • بهنام
    37

    آقای علایی
    چون عده‌ای غرب‌گدا فوری ذوق زده شده‌اند عرض کنم تمام موارد ذکر شده بالا در مورد آمریکا و غرب ( بجز مورد قره‌باغ ) صادق است و آنها هم بیشرافت‌تر از روسیه هستند .

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      1

      راستی و درستی رو هم فقططططططططط تووووووووووووو تشخیص میدی؟!!!! بقیه نمیفهمند!!!!!!

  • سلمان
    1

    خداوند امواتت رابیامرزد که طبق مستندات تاریخی حرف زدی و خداوند توده ای های طرفدار روسیه روسیاه را نیامرزد که همیشه به کشور و ملت خیانت کرده اند

  • ایرانی
    2

    دمت گرم میهن پرست واقعی . ایران تنها با وجود وطن پرست های مثل شما در مقابل دشمنان ایستاده.

  • ایران
    0

    به عنوان یگ فرهنگی بازنشسته ازجوانان و مردم کشورم خواهشمندم تاریخ ایران درخصوص اقدامات شوروی برعلیه ایران ازقاچار تاپهلوی دوم وسپس ازانقلاب وجنگ 8ساله وقطعنامه های هسته ای سازمان ملل برعلیه کشورمان را
    مطالعه کندتابه عمق فاجعه پی ببرین افسوس
    که ملت ما تاریخ کشورمان رامطالعه نمیکنند
    امریکاهم که جای خوددارد

  • یکی از مردم
    0

    شرایط سخت باعث شروع این اعترافات شده و ادامه داره

  • حسین
    0

    نگاه به شرق مثل ترس از بارون ب زیر ناودون پناه بردن است.

  • هم شرقی هم غربی به نفع ملت
    0

    دمت گرم بالاخره یکی حرف راست زد
    عهدنامه های گلستان و ترکماچای و... رو روسیه به ایران تحمیل کرد و باعث جداشدن خاک ایران شدند
    مهمترین مساله ایران قبل برنامه هسته ای بحث رژیم حقوقی دریای خزر بود که با توتئه روسیه جوری تقسیم کردند که تمام میدانهای نفتی که ماله ایران بود رو به مالکیت خود دراوردند. مردم ایران بیشتر از آمریکا و غرب از روسیه و چین متنفرند. اما بلعکس دولتمردان ما.......
    از حول حلیم غرب، با بستن قراردادهای بلند داریم تو دیگ روسیه و چین میفتیم

  • سعید
    0

    ممنون از آقای علایی که روشن و واضح مطالب را گفتند
    هرچند که در جامعه چنین خبرهایی چرخش می کند ولی از قلم و زبان ایشان مهر تایید است .

  • ناشناس
    15

    حالا پیشنهاد شما اینکه با روسیه هم روابطمان را به هم بزنیم ؟ بابا بشینین سر جاتون

  • رسول
    0

    توعمرم یکبارحرف حق شنیدم بخدا.خداخیرت بده سردار.

  • یکی از مردم
    0

    ای خاک عالم بر سر مفت خورهای بی عقل(پاسداران،واخوندها) روسیه طی یک و نیم قرن گذشته کشورهای شمالی ایران که زمانی بیش از ۴۰۰۰ هزار سال جز لاینفک سرزمین ایران زمین بودند آشغال کرد و از موطن اصلی جدا کرد..صدها هزار جوان ایرانی در جبهه های جنگ آن روزگار کشته شدند..معلوم نیست در آینده این کشور کمونیستی،،و استعمارگر چه بلایی بر سرمان بیاورد. و اما مشتی مفتخور ابله دارند این کشور استعمارگر را فرشته نجات معرفی می کنند..اسرائیل را که در طول تاریخ هیچ حضرتی به کشور ایران نرسانده دشمن..و شما پاسداران،،و آخوندها بدانید روسیه دشمن شماره یک است..آمریکا در ردیف دوازدهم

  • ع.ا.ق.م
    5

    با مستندات فهرست واری که که"حسین علایی "طی یادداشتی در روزنامه" ج.ا.ا ..." ارائه داده است. معروض می داریم: ای کاش: (1) معایب این نوع روابط را یک طرفه به تصویر نمی کشیدند. و تا حد امکان به برخی از موارد و مزایای مفید این رو ابط نیز اشارات بیشتری می نمود. ( البته شاید هم برخی موارد خوب اینگونه روابط ما با روسیه که به کوری چشم "کداخدا و کدا پرستان و صهیونیستی های بی وطن و غاصب " محرمانه بوده. و قابل ذکر نبوده است. )
    (2) باری می توان گفت : نظرات ایشان"حسین علایی: به مراتب نسبت به نظرات و حرف های مفت و آبکی برخی از مدعیان کارشناسی و تحلیل گر سیاسی مجهول الهویه( داخلی و خارجی) و عده ای بادیسم و نون به نرخ روز خورو...، و برخی از لیبرال و نئولیبرال ها و تعدادی از منتقدان چپ و اصلاح طلبان افراطی و بعضی ملی گرایی بی وطن( ظاهرا وطن پرست!!! ولی کدام وطن؟؟ الله اعلم...) و گروهی از کدخدا باوران امروزی و....، بهتر و دقیفق تر و دلسوزانه تر و مردم پسند تر است.
    (3) ای کاش"حسین علایی" این مطالب قابل تامل خویش را به جای ارائه و یاد داشت در روزنامه ج. ا. ا ... در اختیار رسانه و روزنامه هایی قرار می داد: که مردم رغبت و گرایش بیشتری به خواندن و مطالعه آنها دارند. تا در این راستا خواننده و مطالعه کننده بیشتری پیدا می کرد.

  • ع
    0

    احسنت به فرمانده باسوادوبابینش سیاسی.برای اولین بارفردشجاع وکشوردوست میهن پرست واکاوی اندیشه راهبردی روسیه رابرملاکرد واگرگوش شنوایی باشدبایدروی تک تک مواردی که اعلام نمودندبررسی صورت پذیرد.یعنی مابرای فرارازدامان غرب به دام شرق روسیه خائن نیافتیم.انشالله.

  • محمدی
    0

    روسیه در تاریخ کشوری همواره متجاوز بوده و هموطنان زیادر را بقتل رساندهاست و بخشهای زیادی از ایران را جدا کرده است و همین حالا ایران تحت مستعمره روسیه هستیم .

  • ناشناس
    0

    مثل اینکه خبر نداری خیلی وقته مسولین حجرالاسودشونا در دیوار کرملین کار گذاشته اند .

  • وحید
    0

    چه عجب یکنفر حرف منطقی زد ؟؟؟

  • شادی
    0

    این حرفها را رها کن خاطره ای چون خاطره محمود ضرابی خلبان با همان لحن تعریف کن.

  • حاج طوسی
    0

    نمایندگان مجلس عصاره جنتی هم حتما حمایت خواهد کرد

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مرگ بر روسبه کثیف و استعمارگر و فرصت طلب و بشار اسد دیکتاتور...که میلیونها سوری را به خاک و خون کشیده و آواره کردن به خاطر قدرت و منافع شخصی خود...

  • ناشناس
    0

    در روز 12 سپتامبر1802 روسیه شروع به تحریک ودست اندازی در مرزهای شمال غربی ایران نمود و سپس علنا وعملا جنگهای ایران و روس اغاز شد(کافی است به کتاب تاریخ جنگهای ایران وروس کرداوری میرزامحمد صادق وقایع نگار از اغاز تا عهد نامه ننگین ترکمن چای) رجوع کنید

  • ستارخان
    0

    روس ها ، دشمن ایران هستند.
    .......چرا آقایون نمیفهمند؟؟؟؟!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها