یک استاد ژئوپلیتیک:

توافق اخیر ایران و آژانس یک‌ گام رو به جلو در مذاکرات به حساب می‌آید

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: ما باید مراقب باشیم که پرونده‌مان وارد شورای امنیت نشود؛ بنابراین توافق اخیر ایران و آژانس یک‌ گام رو به جلو محسوب می‌شود و نشان‌دهنده حسن نیت ایران است و این علامت را به جهان می‌دهد که ایران دنبال سلاح اتمی نیست.

توافق اخیر ایران و آژانس یک‌ گام رو به جلو در مذاکرات به حساب می‌آید

هادی زرقانی با بیان اینکه چند چالش جدی در مذاکرات وین وجود دارد، اظهار کرد: اولین چالش‌ غیرمستقیم بودن مذاکرات بین ایران و آمریکاست. موضوع بعدی این است که هر کدام از طرفین برجام منافعی را از مذاکرات برای خود متصورند که این منافع خیلی با هم هماهنگ نیست. مثلا چین و روسیه چندان بدشان نمی‌آید که وضعیت به همین شکل باقی بماند چراکه در تمام این سال‌ها، روسیه به عنوان همسایه شمالی ایران، در نتیجه نبود ما در بازار انرژی توانسته سود بسیاری به دست آورد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه با حل مشکل برجام خیال آمریکا بابت ایران و منطقه خاورمیانه راحت می‌شود و بر حوزه‌هایی که با چین منازعه دارد، متمرکز می‌شود؛ لذا چین نیز چندان تمایلی به پیشرفت مذاکرات ندارد اما برجام برای طرفین اروپایی با توجه به نگرانی‌های آنان در خصوص مسائل هسته‌ای مربوط به ایران، رسیدن به توافق حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص دستیابی به ۲ سند جدید در مذاکرات اخیر که مورد توافق ایران و اروپاست، بیان کرد: این صرفا یک توافق بر سر چگونگی به پیش بردن مذاکرات است اما اختلافات اساسی همچنان پابرجاست. بنابراین شاید دستیابی به این ۲ سند چندان موضوع تاثیرگذاری به حساب نیاید.

زرقانی با اشاره به توافق ایران و آژانس در خصوص نصب دوربین در تاسیسات هسته‌ای کرج عنوان کرد: این توافق هم از پیچیده شدن وضعیت پرونده ایران در شورای حکام جلوگیری می‌کند و هم به وارد نشدن پرونده ما به شورای امنیت کمک خواهد کرد.

وی افزود: اما مساله‌ مهم در این بحبوحه این است که رسانه‌های جهان در اختیار ما نیست؛ یعنی میزان هجمه‌ای که در رسانه‌ها توسط غربی‌ها علیه ما مطرح می‌شود، بسیار بالاست و فعالیت‌های مثبت ایران آنطور که باید در رسانه‌ها مخابره نمی‌شود. غرب در رسانه‌ ما را به اتهامات نادرستی متهم می‌کند اما اقداماتی نظیر توافق اخیر ایران و آژانس که یک گام بزرگ محسوب می‌شود، در اخبار گم شده است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در خراسان رضوی با اشاره به اقدامات و اظهار نظرات اسرائیل برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات وین گفت: به نظر من اسرائیل یک جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی را شروع کرده و چندان نباید آن را جدی گرفت. خود اسرائیلی‌ها هم می‌دانند که اگر دست به اقدامی علیه امنیت و تجهیزات هسته‌ای جمهوری اسلامی بزنند، موجودیت خودشان به خطر می‌افتد.

زرقانی اضافه کرد: اسرائیل آسیب‌پذیری زیادی دارد و اگر اقدامی علیه ما انجام دهد، قطعا شکست خواهد خورد. در واقع اگر بین ایران و رژیم صهیونیستی تقابل نظامی شکل گیرد، این به معنای جنگ یک کشور اسلامی با اسرائیل است؛ بنابراین دور از ذهن نیست که این مساله منجر به تقابل جهان اسلام با اسرائیل شود. در مجموع ۲ موضوع اقتصاد انرژی و حفظ امنیت اسرائیل مانع از این می‌شود که اسرائیلی‌ها دست به اقدامی علیه امنیت ایران بزنند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها