انتقادها نسبت به نحوه دیدار قالیباف با اردوغان/ عکس

تصاویر منتشرشده از دیدار رئیس مجلس با رئیس‌جمهور ترکیه در جریان شرکت قالیباف در اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در این کشور، واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشت.

انتقادها نسبت به نحوه دیدار قالیباف با اردوغان/ عکس

سفر خارجی محمدباقر قالیباف دوباره خبرساز شد. قالیباف برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به ترکیه رفته است که در جریان این سفر با رئیس‌جمهور این کشور رجب طیب اردوغان دیدار و گفتگو کرد.

پیش‌ از این وقتی محمدباقر قالیباف تازه ریاست مجلس را برعهده‌گرفته بود سفری به روسیه داشت که برخلاف قرار قبلی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه حاضر نشد با او دیدار کند. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که قالیباف در این دیدار روی یک صندلی بدون دسته در موقعیتی پایین‌تر از اردوغان نشسته است. برخی با اشاره به این‌که قالیباف رئیس مجلس و رئیس یکی از قوای سه‌گانه ایران است تأکید کردند که اردوغان شأن دیپلماتیک را در این دیدار رعایت نکرده و میزبانی بدی از قالیباف داشته است. به‌خصوص آن‌که صندلی تدارک دیده‌شده برای قالیباف در این جلسه یک صندلی بدون دسته و در موقعیت نامناسبی از سالن محل نشست بوده است. اما ماجرا تنها به نوع و جای نشستن قالیباف محدود نمی‌شود. هدایای ردوبدل شده بین قالیباف و اردوغان نیز موردانتقاد بسیاری قرار گرفت. قالیباف در این دیدار یک تابلو فرش بسیار نفیس و گران‌قیمت به اردوغان هدیه کرد، اما در مقابل رئیس‌جمهور ترکیه تنها کتاب نوشته خود را به قالیباف هدیه داد. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی این رفتار اردوغان را بعلاوه نوع پذیرایی از قالیباف توهین‌آمیز ارزیابی کردند. موضوعی که البته تنها متوجه شخصیت حقیقی محمدباقر قالیباف نیست بلکه ریاست مجلس شورای اسلامی را نشانه رفته است.

eQptHqoPg7pr

حسین جابری انصاری، معاون پیشین وزارت خارجه در واکنش به این اتفاق، خاطره‌ای از تاج‌الملوک همسر رضاشاه را روایت کرده است که نوشته «به ملاقات هیتلر رفتیم و ۲ قالی نفیس ایرانی و پسته بردیم. هیتلر عکس خود را امضا کرد و گفت: متأسفانه پیشوای آلمان مثل شاه ایران ثروتمند نیست و نمی‌تواند هدیه گران‌قیمت به ما بدهد!» جابری انصاری نوشته: «اینکه دهه‌ها بعد، هنوز درب بر همان پاشنه می‌چرخد و ما ثروتمندیم و دیگران مقتصد، نیازمند بازبینی نیست؟»

از طرف دیگر در این دیدار پرچم ایران برخلاف عرف دیپلماتیک حاضر نبود و فقط پرچم ترکیه برافراشته شده بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر دیدار علی لاریجانی رئیس سابق مجلس با اردوغان را در کنار تصویر اخیر قالیباف بازنشر کردند که نشان دهند اردوغان با احترام بیشتری با لاریجانی برخورد کرده است.

اما درعین‌حال برخی دیپلمات‌ها تلاش کردند به جزییات دیگری توجه کنند. محمد فرازمند سفیر ایران در آنکارا در توییتی با اشاره به دیدار اردوغان و قالیباف در استانبول نوشت: ‌ «در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ تاریخی دلمه باغچه تابلوی خطاطی روی دیوار در مدح خمسه آل عبا جلب‌توجه می‌کرد.»  در این تابلو این شعر مشهور عربی نوشته‌شده است: لی خَمسَةٌ اُطفی بِها حرَّ الجَحیمِ الحاطِمَة/اَلمُصطَفی وَ المُرتَضی وَ ابناهُما وَ الفاطِمَة، پنج نفر دارم که با آن‌ها آتش سوزان جهنم را خاموش می‌کنم. {حضرت محمد} مصطفی (ص) و حضرت{علی} المرتضی و دو پسرانشان و {حضرت} فاطمه زهرا (س). این شعر در بسیاری از اماکن تاریخی ازجمله مدرسه چهارباغ اصفهان نقش بسته است.

تصویری از ملاقات قالیباف با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه است

عکس| حاشیه‌های دیپلماتیک قالیباف در ترکیه

در این تصویر، حالت نشستن قالیباف و اخم او به همراه اجزای اتاق از سوی کاربران مورد توجه قرار گرفته و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشته: به همه اجزای این عکس با دقت نگاه کنید؛ به انقباض بدن و سمت نگاه قالیباف، به اینکه قالیباف را وسط اتاق نشانده‌اند، به عکاسهای توی آینه که پایینترین قسمت اتاق را مشخص میکنند، به تبختر اردوغان و دو پرچم ترکیه در طرفینش؛ و به آن پرچم که لبه سمت راست عکس، پشت قالیباف روی زمین افتاده، نگاه کنید.

منبع: آفتاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 49
  • حسن
    3

    اردوغان خوب طرف حساب رو شناخت

  • قلی خان
    4

    متاسفانه باید گفت،مسئولین مایا درک درستی از دشمنی‌ها ،برخورد و سیاستهای اردوغان با ایران ندارند یا میدانند و نادیده میگیرند!! اردوغان با این همه کج رفتاری ها وکینه توزیها با ما شایسته تکریم وهدیه دادن نیست ،او قطعا این اقدامات را نه نشانه دوستی بلکه نشانه ضعف تلقی خواهد کرد

  • هاتف
    0

    بدبختی ما گناه بیگانه نبود.

  • احمدی
    3

    به نظرم اقای قالیباف باید با یک حمله گاز انبری به این توهین اردوغان داعشی پاسخ می داد . هرچی بادا باد

  • ناشناس
    1

    این مسولین جواب مردم ایران را که انهارااز گوشه حجره نشینی به کاخ نشانی رساندند چه دادند .پس لیاقتشون بیشتر از این نیست .

  • بازنشسته ایثارگر
    3

    ا ین چنین خداوند افراد را رسوا میکند دیدار با اردوغان به چه قیمتی ایا رییس مجلس ترکیه هم برای اقای رییسی کادو میاورد هر گز تازه بدوران رسیده های بی ظرفیت و بی جنبه چنین خواهند کرد

  • پرستو
    0

    من یه سوالی دارم

    اول که خیلی حرص میخورم و ناراحت میشم بابت بی توجهی مسئولین به حفظ وجهه کشورمون

    دوم اما سوالم اینه :

    وقتی یک مسئولی در یک همچین شرایط توهین آمیزی قرار میگیره، طبق اصول دیپلماتیک باید چه رفتاری نشون بده؟
    فقط محل رو ترک کنه یا تو صحبت هاش بگه یا ...؟

  • ناشناس
    2

    مقام های سیاسی خارجی و همچنین دیپلمات های خارجی در خصوص استقبال رسمی از مقامات سیاسی ایران به پیشینه سیاسی و میزان مقبولیت عامه مقامی که می خواهند به حضور بپذیرند توجّه ویژه ای می کنند که آیا مقام سیاسی استقبال شونده از مقبولیت عامه بین اکثریت مردمان کشورش برخوردار است یا خیر و آیا در کشورش ناقض قوانین و حقوق بشر بوده یا خیر و اینکه چگونه به مقام سیاسی رسیده است (انتخابی مستقیم بوده یا انتصابی) نیز توجه خاصی می کنند. پس در این فرض پاسخ جایگاه حقوقی رفیع مقام سیاسی استقبال شونده صرفاً مدنظر مقام سیاسی خارجی استقبال کننده نیست بلکه شخصیت حقیقی او نیز مطمح نظر است. چنین اتفاقی در سفر دکتر احمدی نژاد به مسکو و دیدار با پوتین نیز اتفاق افتاد و پوتین به جای اینکه در دیدار رو در رو به صحبتهای احمدی نژاد توجّه کند و به چهره او نگاه کند سقف کاخ کرملین را نگاه می کرد تا از این طریق او را خوار و خفیف و تحقیر نموده باشد! وضع قالیباف از لحاظ جایگاه شخصیت حقیقی و اجتماعی که به مراتب بدتر و پایین تر از احمدی نژاد است و تکلیف او از پیش معلوم است!

  • ایرانی آباد و آزاد
    2

    این کتاب برای خالیباف حراف و سران پیام دارد...
    در ضمن سخاوت اردوغان بیشتر بود چون هدیه از جیب خودش و مال خودش بود....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      گل گفتی ایول

  • حاج طوسی
    2

    فردی که نماینده دو درصدی ها باشد،جایگاهی بهتر ازین نخواهد داشت.اینها باعث بدبختی ملت ایران شده اند.مدرس کجایی؟ یک نهیبی به قالی باف بزن و بگو به پادگان برگرد.

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    این آرزوی دیدار با یک رئیس جمهور داشت!!!
    در قضیه پوتین یادتان هست که چقدر بالا و پائین پرید و آخرش ارباب پوتین اجازه دخول نداد!!!
    اینجا هگ هدیه کتاب که پر معنی بود برای خالیباف حراف و دیگر سران که البته سخادتمندانه و از جیب و پول خودش بود و طرز نشستن اردوغان و عدم وجود پرچم‌ایران واقعا ذلت بود !!!!

  • زمان
    16

    رضا شاه هم به انا ترك هديه كرانبها داده بود اما او گفته بود من پول اضافي ندارم به شما هديه بدم

  • محمد
    1

    از نماینده ی چهار درصدی بیشتر از این استقبال نمی کنند .

  • حامد
    1

    دکتر 6کلاسی بهتر ازاین کار دیپلماسی بلد نیست فقط در تخریب نیرو های خودی مهارت خاصی دارند.

  • الیاس
    1

    بی سوادی مسئولین در ابتدایی ترین دیپلماسی خارجی باعث بی حرمتی به مردم ایران است تازه متوجه می شویم که رضاخان چگونه خاک ودارای مملکت را به بیگانگان فروخت!!! تازه چنین فرش نفیس که از بیت المال و۸۰میلیون مردم است را درقبال چه چیزی به اردوغان هدیه کردی!!! خفت و پستی هم حدی دارد.

  • غریبه
    1

    شاید اردوغان هم میدونه که ایشون چطور نماینده شده و چطور رئیس مجلس شده - قالی باف هم آنقدر خوشحاله که متوجه موضوع نیست

  • قالی
    2

    به نظر می رسد صندلی بی دسته را با ارفاق به او داده اند وگرنه می خواستند به خاطراصالت فامیلی اش او را روی قالی بنشانند.

  • حسین
    0

    باعثش نوع رفتار سیاسی هست ک در پیش گرفته شده، و برخوردشون با یگ ایرانی کاملا تبیض آمیز هست خواه شخصیت سیاسی و دیپلماتیک باشه و چه عادی ،متاسفانه دیگه اون اقتدار برای یک ایرانی کاملا کمرنگ شده

  • سلمان
    1

    تفو بر تو ای چرخ گردون تفو

  • رضا
    6

    خسته نباشید دلتون رابه همین تحلیل های آبکی خوش کنید ...اگر راحت می شوید

  • گندریژ
    0

    با یک نگاه به عکس خیلی چیزا پیداست.فکر کنم نوع رابطه را میتوان حدس زد.

  • ناشناس
    13

    مشکلی نداره تازه باید از ترکیه تشکر کنیم چون درتحریم پشت ما ایستاد از برنامه هسته ای ما حمایت کرد مثل کشورهای عربی نیست که ارتباط با ما قطع کردن حاضر نیستند اصلا کشور ما باشه ترکیه همیشه دوست داره با ماباشه اگر اشتباهی هست از جانب ماست

  • رحیم اب منگل
    11

    سوپرمن اصلاحات اقای اسحاق جهانگیری در دیدار با اردوغان رو چهار پایه نشسته بود ! مردم یادتان میاد

  • دیپلمات
    1

    فقط می توانیم ادعا داشته باشیم موشک زیادداریم این نوع اهانت های بیگانگان( اردوغان) برابر است با هزاران موشک ترکیه که توسر ملت ایران فرو آمده است.

  • ناشناس
    0

    جناب خبر آنلاین .،تورو خدا این ظرف المثل رفسنجانی رو از طرف من به جناب قالیباف برسونین...کس نداند جای هر بستن خود .......گه افسار گردن خر زند که گردن خود یعنی هرکی جای بستن هر خودش رو ندونه...

  • اشنا
    0

    اقای قلیباف بهتراست توضیح دهد!

  • رضا
    0

    قالیباف نماینده اکثریت نیست پس باید با او اینگونه برخورد شود

  • ناشناس
    1

    در کشوری که در زمان اندکی انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند/تا مشخص شدن ریاست جمهور بعدی، دیدار با هیئت دولت ان کشور بی مورد و عبث است/ ضمناً همسایگان ایران زبان زور و اقتدار بهتر متوجه می شوند. احمقانه اَدای ادم های خوب و ساده را در نیاورید. شما باید حقوق مردم ایران را اعاده کنید و به تاریخ پاسخ دهید

  • ناشناس
    0

    اینا فقط برای مردم ایران کلاس میزارن وصداشون بلنده.ذره ای غیرت بیسواد نادان

  • پیشگو
    0

    ایران همیشه مقتدر!! کاملا مشخصه چقدر تو دنیا ارزش داریم!

  • علی
    0

    این اقا از گاز انبرش فقط تو ایران استفاده میکنه به خارجیا که میرسه اسمشم یادش میره تحویلشم نمیگیرن خدارو شکر اون پوتین که اگر فحش میداد بهتر بود اینم اردوغان دسته نگذاشتن براش کتاشو باز کنه البته اونجا جای این حرفا نیست حالا برای چی رفته

  • علی
    0

    بی دعوت رفتن یا عدم رعایت دیدار با همتا این مسایل را نیز به دنبال دارد.آقای قالیباف روسیه بس نبود که ترکیه هم بواسطه شما ایران را تحقیر می کند؟!!!

  • دریا
    0

    قبلا هم با غرور رفت روسیه با پوتین دیدار کنه راهش ندادند. اذیتش نکنید غصه میخوره!!!!

  • ناشناس
    0

    واقعیت این است که نیازی به این دیدار نبود.ولی عرف و آداب دیپلماتیک هم به صورت عمدی رعایت نشده است.

  • سیدعلی گدا
    0

    نظر حضرت والا چیست؟؟

  • فرهاد
    2

    ترکیه کشور بی‌ناموسا خاک تو سر مسئولین بدرد نخور ما که اینطور خار وخفیف میشن

  • دکتر سید
    1

    تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر سید سردار خلبان قالیباف (ره)

  • سید
    1

    آقای قالیباف با سیاست خارجه و همسایگانی مثل ترکیه چه کردید که پرچم ایران را در جلسه رسمی زیر پا گذاشته اند .چقدر ایران را ویران کرده آید.افسوس بر ایران بزرگ و با فرهنگ که بدست شما خیانتکاران نابود شد

  • بهشتی
    0

    آقای قالیباف اگر جرات داری یک باردیگه دانشگاه شهیدبهشتی جلسه پرسش و پاسخ داشته باش بینیم پاسخت برای چنین دیپلماسی چیست.؟؟؟؟

  • مجتبی احمدی
    0

    این شخصیت سیاسی نداده
    باید خود حقیر بینی رو توی رفتار ش متوجه شد ه باشین توی این مدت

  • فواد ری
    0

    جالبه دقیقا مثل متهم و بازجو نشسته اند صندلی بی دسته وخشک ، ازقیافه عبوس ابا اسحاق می شود همه چیز را فهمید ، اسحاق مالک مجتمع غیر انتفاعی ۵۰۰۰ متری سعادت اباد به سلامت باد .

  • سیاوش سلطان
    1

    بی ادبیه اما واقعیت دارد
    اردوغان ⭕ می خارد🥸🍬🤏

  • علی سرندی
    1

    وقتی منتخب مردم نیستند به همین دلیل هر کجا بروند به حول قوه الهی ذلیل و ذلیلتر خواهد شد

    خاک بر سر ما یعنی ما ها همان مردم متمدن بودیم که به این روز افتادیم ؟

    دوران پهلوی ترکا ارزو داشتن روزی به ایران سفر کنن حالا به حول قوه الهی حوزه علمیه کاری کرده که استانبول برای ایرانی شده اروپا

    من میگم خاک برسر ما شما ها بگین آمین

  • علی سرندی
    2

    کشوری که حوزه حکومت کند بهتر از این نمیشود

    خدایا یا یک بلایی نازل کن که همه هلاک بشویم و این روز های خفت بار را نبینیم و یا شر اینها را از سرمان کم کن

    وقتی یک رییس مجلس میره روسیه و تو تریبون بصورت علنی اعلام میکنه که مبادلات روسیه با ترکیه 17 میلیارد دلاره اما با ایران کمتر از دو میلیارد دلار پس من جای اردوغان باشم با لگد پرتش میکنم بیرون

  • bsir
    0

    جای بسی تاسف و اندکی تامل و ذره ای تعصب

  • البرز
    1

    گذشته از توهینهای خرزوخان به ایران و ایرانی که تو جنگ آذربایجان و ارمنستان شاهدش بودیم و گذشته از این دیدار باز هم توهین آمیزو خفت بار که دیگه فکر نکنم از این بهتر بشه ملتی رو تحقیر کرد،میخوام بدونم رو چه حسابی وبا اجازه کی از مال و دارایی ۸۰ میلیون آدم اینجوری به کسی که داره همه جوره هم تحقیرمون میکنه وهم به ایران و ایرانی توهین میکنه کادو میدین بی شرفا؟

  • انسان
    0

    چرا هیچ کس پرچم ایران که پشت قالیباف افتاره روی زمین رو ندید؟؟؟؟

  • .
    0

    واقعا بهتون برخورده این کار قالیباف؟حالا یه سوال دارم !نظرتون درمورد زانو زدن ظریف جلوی پادشاه کویت چیه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها