روزنامه جمهوری اسلامی:

چرا اجازه می دهیم چین و روسیه در برجام با ما رفتار پدرمآبانه داشته باشند؟/ این ۲ کشور در مقاطع مختلف به ما آسیب زده اند

آنچه باعث بروز واکنش شده، نوع اظهارنظرهای مسئولین روسیه و چین درباره چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپائی و آمریکائی است که به نظر می‌رسد بیش از ارائه نظر مشورتی است و رنگ و لعاب ناصحانه و پدرمآبانه دارد.

چرا اجازه می دهیم چین و روسیه در برجام با ما رفتار پدرمآبانه داشته باشند؟/ این ۲ کشور در مقاطع مختلف به ما آسیب زده اند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سفر مکرر مسئولان ایرانی به روسیه و چین و اظهارنظرهای تا حدودی ناصحانه و پدرمآبانه مسئولان روسی و چینی درباره نوع برخورد جمهوری اسلامی ایران با مسأله برجام و مذاکرات مربوط به آن، واکنش‌های منفی و سؤال‌برانگیزی در اذهان مردم کشورمان به وجود آورده است.

 روابط گرم و صمیمانه با تمام کشورهای غیرمتخاصم ازجمله روسیه و چین، تحسین‌برانگیز است. تقویت روابط خارجی و تعامل با دولت‌ها همواره به نفع کشور و ملت است و کسی نمی‌تواند آن را نفی کند یا مذموم بداند، ولی آنچه در مورد روسیه و چین به ویژه در موضوع برجام و مذاکرات وین در هفته‌های اخیر رخ داده قدری فراتر از معمول به نظر رسیده و به همین دلیل واکنش‌هائی را باعث شده است.

سؤال این نیست که چرا با روسیه و چین در زمینه برجام و مذاکرات وین تبادل ‌نظر می‌شود. این تبادل ‌نظرها امری طبیعی است و اعضای هیأت ایرانی مذاکره‌کننده حق دارند برای جلب نظر مساعد دو کشور روسیه و چین، که هردو از اعضاء برجام هستند و در مذاکرات وین حضور دارند و نقش ایفا می‌کنند، با مسئولین سیاست خارجی این دو کشور رفت و آمد و مذاکره داشته باشند.

تا اینجای کار، امری طبیعی است و هیچ اعتراضی به این نوع تعامل، مسموع نمی‌باشد. آنچه باعث بروز واکنش شده، نوع اظهارنظرهای مسئولین روسیه و چین درباره چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپائی و آمریکائی است که به نظر می‌رسد بیش از ارائه نظر مشورتی است و رنگ و لعاب ناصحانه و پدرمآبانه دارد.

شاید در پاسخ به واکنش افکار عمومی داخل کشورمان در برابر این اظهارنظرهای پدرمآبانه، گفته شود روسیه و چین آزاد هستند نظرهای خود را بگویند و ما نیز آزاد هستیم به آنچه خود مصلحت می‌دانیم عمل کنیم و با طرف‌های غربی به روش خود برخورد نمائیم و مذاکرات را آنگونه که می‌خواهیم به پیش ببریم. چنین پاسخی در عین حال که می‌تواند تا حدودی در برطرف ساختن نگرانی‌ها مؤثر باشد، هسته مرکزی نگرانی‌ها را که از همسان بودن قدرت‌های شرقی با قدرت‌های غربی در غیرقابل اعتماد بودن است نمی‌تواند محو کند.

این واقعیت غیرقابل انکار در تاریخ روابط سیاست خارجی کشورمان و همینطور تاریخ سیاسی بین‌المللی به معنای اعم که شامل تمام کشورهای جهان می‌شود را نمی‌توان نادیده گرفت که روسیه و چین نیز همانند آمریکا و اروپا هرجا که توانستند منافع و مصالح کشورها و ملت‌های دیگر را قربانی منافع و مصالح خود کردند و در بدعهدی نیز همانند بودند. این واقعیت تلخ را ما مردم ایران، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، در روابطمان با شرق و غرب تجربه کردیم.

حتی در همین ماجرای برجام و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، رفتار روسیه و چین با ما کاملاً سودجویانه و فرصت‌طلبانه بود. هم‌اکنون نیز این دو کشور منافع خود را در شکست مذاکرات وین می‌بینند، زیرا در اینصورت است که می‌توانند به روش سودجویانه و فرصت‌طلبانه خود با کشورمان ادامه دهند و از این کاسبی پرسود محروم نشوند.

هسته مرکزی نگرانی‌ها با موضعگیری‌ها و رفتار کاسبان تحریم در داخل کشور همواره تقویت می‌شود و کشور را همچنان در چنبره تحریم نگه می‌دارد. آن کارگزار دولتی که می‌گوید اگر مذاکرات به جائی نرسد عیبی ندارد چون ما روسیه و چین را داریم و با صراحت اعلام می‌کند سیاست «نه شرقی – نه غربی» مربوط به دوران شوروی بود نه حالا، اگر خودش یکی از کاسبان تحریم نباشد بطور طبیعی و شاید بدون آنکه خود بخواهد و بداند در خدمت کاسبان داخلی تحریم قرار دارد. روسیه و چین هم کاسبان تحریمند ولی از نوع خارجی آن. مشکل اصلی کشور ما اکنون اینست که ما گرفتار کاسبان داخلی و خارجی تحریم هستیم که مانند دو لبه قیچی، منافع ملت را می‌بلعند و راه را بر حل مشکلات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها می‌بندند.

راه چاره همانست که امام خمینی با عبارت «تا زنده هستم از سیاست نه شرقی – نه غربی برنمی‌گردم» به ما نشان دادند. مفهوم این سیاست اینست که به شرق و غرب اعتماد نکنیم در عین حال که می‌توانیم با هردو در چارچوب ضوابط و اصول ارزشی و آرمان‌های انقلابی رابطه و تعامل داشته باشیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ربیع
    2

    اگر به همین ترتیب پیش برویم ناصحانه و پدر مابانه به آمرانه تبدیل خواهد شد.....

    نظرات شما -
    • گداها هم لبخند نمی زنند ....
      3

      سیاست خارجی کشورمان از سطح سازش و وادادگی به سطح بازدارندگی در دولت رییسی رسیده است که باید به سطح تهاجمی ارتقا یابد ............... باید تمام مولفه های قدرت ملی در این عرصه فعال و پیشرو باشند و الا در مواجهه با غرب و شرق سرخورده خواهیم شد ...... باید برای تامین منافع ملی مبارزه کرد نه ملاحظه و نه دیپلماسی لبخند .

    • به گدا
      0

      فقط ساکت شو همین حرف مفت دیگه بسه 43 سال وراجی هیچ گ...هی هم نتونستید بخورید

  • چين
    2

    چون تحت سلطه اين دو ابر قدرت كمونيست هستيم

  • معترض
    17

    روزنامه بسیار حق بجانب جمهوری
    اول این را روشن کند که چرا اینقدر به غربی ها خوش بین است و انتقام خیانت غربی ها در برجام را می خواهد از روسیه و چین بگیرد ؟؟؟؟؟؟ البته جای شکر است که با این بهانه این جماعت خود عاقل پندار چندین قدم حتی کوچک هم شده از مزاج تسلیم شدن و وادادگی
    در سیاست خارجی فاصله گرفته اند ....

  • بازنشسته ایثارگر
    2

    برای اینکه مقامات ما دست نشانده روسیه کافر و چین کمونیست هستند

  • ناشناس
    2

    لعنت بر چین و روسیه کمونیست که هر چی بدبختی ایرانه زیر سر ایناست.....

  • ناشناس
    2

    علتش این است که ایران شده بچه کمونیست و فقط با کمونیست ها رابطه دارد .

  • 598
    17

    مگر آمریکا و انگلیس و فرانسه در دوره روحانی با ما قیم ماآبانه برخورد نکردن چرا اون موقع صدات در نیومد لال بودی یا دولت روحانی هم ریش شما بود در دوره ای که ترامپ برجام را پاره کرد کجا بودی صدات در بیاد یقه چاک کنی لال بودی حالا زبون درآوردی چون دولت درییسی هم ریش شما نیست

  • به بالاییها
    0

    متاسفانه
    استراتژی کشور ما بعد برجام. تکیه بر دیوار شرق و کشورهای همسایه است. درحالی که هیچ یک از این کشورها الانشم بدون اجازه امریکا اب هم نمیخورند

    برجام اگه به نفع ایران نبود هیچگاه امریکا از ان خارج نمیشد. سیاست نه شرقی نه غربی باید بشه هم شرقی هم غربی در جهت منافع ایران


  • ناشناس
    0

    مرگ برچین وروسیه اینها بخاطرمنافع خودشون هی امریکا میگن ایران تحریم کن نفت اش مفت بخرن

  • یا حق
    12

    معلوم نیست این شیطنتها برای بر هم زدن روابط ایران با شرق از کجا آب می خورد!! آیا باز هم پای مرتبطین سفارت انگلیس در میان است؟! در حالی این شیطنت صورت می پذیرد که اینان برای افتادن مجدد ایران در دامن غرب له له می زنند.... مگر نه این است که همه شعار ضرورت افزایش روابط با کشورها را مطرح می کنند؟! پس چرا اینان با ادعای وطن دوستی، از روابط با شرق نگرانند؟!!

  • شهرام. ر
    0

    این‌که با چه لحنی با ما صحبت کنند بسیار کم اهمیت تر از نحوه عملکرد مسوولان کشور ماست . باید دید آیا حاکمان کشور ما بالاخره به این نتیجه می رسند که با شرق و غرب میشود بطور همزمان روابط دوجانبه ، عادلانه و مستحکمی (بر اساس نیاز ملت ما )برقرار کرد و یا به شعار مرگ بر آمریکا ،اسرائیل ، انگلیس چین ، روسیه و ... ادامه خواهند داد..

  • سلطان
    0

    تا زمانی که توده ای ها قدرت دارند وضع همین است وانوقت شدیم کره شمالی گوشت سگ خور

  • امیر
    6

    امنیت ملی و منافع ملی کشور اقتضا میکند با کشورهای دنیا ارتباط دو سویه و برد برد داشته باشیم . تجربه تلخ برجام نشان داد کشورهای غربی به چیزی کمتر از دوشیدن کشورها رضایت نخواهند داد فلذا استراتژی رویکرد به شرق برای تنبیه غربیها و تامین منافع کشور اجتناب ناپذیر است. البته سایت خبر فوری و ایضا روزنامه جمهوری نشان داده اند در همه حال به سمت غرب غش می کنند . شاید منافع جناحی ایشان بر منافع ملی ارجحیت دارد . ولله اعلم

  • حسین
    0

    میشه با همه کشورها از جمله شرق و غرب رابطه دیپلماتیک داشت ولی اصرار اینکه صرفا با شرق (روسبه و چین) روابط ب اصطلاح راهبردی و یا قراردادهای بیست و چند ساله داشت چندان روشن نیست، و نمیتونه منافع ملی رو کاملا اغنا کنه و امکان چانه زنی و انتخاب رو در همه عرصه های جهانی کاهش میده

  • ناشناس
    0

    کشورما گاو شیردوش ردس و چین شده

  • هادی
    0

    جناب روزنامه جمهوری اگر نمی دانید بدانید که کشور ایران چهل سال است که در دامن چین وروسیه می باشد چون اگر قبول نمی کردی تا الان همه قطعنامه های شورای امنیت بر علیه ایران تصویب شده بود واقایان چهل سال است که به این دو کشور باج اقتصادی می دهند واین دوکشور هم دلشان به حال شما نسوخته فقط به فکر منافع خودشان هستند

  • کری
    0

    چرا پدر مابانه اینا دارن زن سالاری حکومت می کنند بر ما پدر احترام داره

  • کورش
    0

    درطول تاریخ مااز روسیه اسیبهای زیادی دیدیم بادست اندازی ونالایقی قاجاریان بخشهایی ایران راگرفت فقط نادرشاه دیگه میخواد تابایه التیماتوم کشورهای تصرف شده رابازپس ستاند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها